Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140247 01/05/21 10:17 PM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
In het verleden heb ik een Koffertje uit 1961 opgeknapt. Omdat er nogal wat onderdelen ontbraken of niet origineel waren heb ik (voor weinig) een ander Koffertje gekocht die ik gebruikt heb als donor voor onderdelen. Van deze Donorlex is weinig meer over dan het frame en de motor. Vandaag het plan opgepakt om het motortje eens te gaan reviseren. Ik wist al dat er een kunststof tank op gezet was met allerlei benzine slangetjes om het verschil in diameter tussen pomp en tank op te vangen. Maar bij de verdere inspectie zag ik dat het carter op twee plaatsen gescheurd is en dat een vorige eigenaar dat gerepareerd heeft door er plaatjes overheen te schroeven.

Wat is nu mijn plan? Ik wil dit motortje weer super netjes maken. Ten eerste ter lering (dit wordt mijn eerste motor die ik helemaal ga lostrekken) en vermaak (aan een Solex motortje prutsen is een leuk tijd verdrijf). En als die klaar is heb ik mooi een reserve blokje voor mijn OTO uit 1966.

Maar ik moet eerst een geschikt carter vinden. Ik ga niet verder met het gescheurde carter. Het kapotte carter is van het type Cyclomoteur 2200. Ik snap niet waarom er een Franse motortje zat op een echt Nederlands Koffertje.

Nu mijn vraag; kan ik een Nederlandse v/d Heem carter nemen als uitgangspunt en daar de onderdelen (krukas, cilinder enz.) van de 2200 op over bouwen? Gaat dat passen?

Last edited by Koosolex; 01/05/21 10:19 PM.

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als je met verstand alle onderdelen bekijkt en stap voor stap monteert, met steeds een controle of er iets niet zwaar gaat lopen gaat dat helemaal lukken, een 2200 heeft weliswaar ook al een kogel lager dat in het carter is geklonken maar nog wel een krukas met een glijpassing in dit lager en niet een perspassing zoals bij de 3800. Dit omdat een 3800 een "zwevende" rol heeft en daarmee niet de krukas klemt aan de binnenring ( je moet tocht wat !) de 2200 is opgebouwd als een OTO dus met afstandbussen naar ( echte) lagers van de rol toe. wel oppassen dat de lengtes kloppen en verder dien je bij de ontsteking te zorgen dat het vliegwiel overeenstemt met de gebruikte grondplaat. Bij twijfel NIET afgaan op de merktekens maar zelf meten met een schuifmaat door het bougiegat of de punten wel op ca 1.8 mm VOOR het bovenste dode punt open gaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Oké, dan moet ik op zoek naar een goed carter. Iemand tips? Waar moet ik op letten?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Oké, dan moet ik op zoek naar een goed carter. Iemand tips? Waar moet ik op letten?
dat hij niet gescheurd is, vooral rond de deukjes waar de bouten van het borgplaatje van het krukaslager zitten, dat hij niet gedeukt is, dat hij niet doorgerot is ( ik heb er zat die na stralen wel een gatenkaas lijken, dat de oren waar de spatbordboutjes in horen niet TE uitgelubberd zijn ( helemaal niet uitgelubberd is ideaal maar dan ben je wel heel kieskeurig) , dat het draad waar de carterbouten in moeten nog aanwezig is . En heb je gezien het voorstaande al een idee wat dat je kan gaan kosten ? Bel eens rond naar de handelaren die hebben naast nieuw ook veelal een voorraadje goed gebruikt omdat sommige zaken absoluut nergens als nieuw is te krijgen en ze toch de klanten van dienst willen zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bel eens rond naar de handelaren die hebben naast nieuw ook veelal een voorraadje goed gebruikt omdat sommige zaken absoluut nergens als nieuw is te krijgen en ze toch de klanten van dienst willen zijn

Met Oto carters moet je dan al héél veel geluk hebben, want die zijn echt zeldzaam aan het worden. Ik heb er hier nog een paar liggen maar ik zou in mijn eigen vlees snijden als ik die weg zou doen. De stapel gescheurde carters is 2x zo hoog 😕

Goed alternatief is een aluminium cnc carter, dat is echt sterk en gaat je leven lang mee.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Ik heb nog wel een carter liggen. Stuur maar een PB


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 81 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.032s Queries: 27 (0.008s) Memory: 0.9678 MB (Peak: 1.1144 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 09:43:18 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS