Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2017
Posts: 8
R
raimond Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Apr 2017
Posts: 8
Beste allemaal,

Ik heb een solex zwanenhals met uit 1954. Motornumer 123641. Hij heeft na een jaar stilgestaan te hebben geen vonk meer. Helemaal niets.
De contactpunten lijken schoon, bougie is nieuw. Hoe groot achten jullie de kans dat de ontstekingsspoel defect is? hoe kan ik dit mogelijk uitsluiten? alleen door een ander aan te schaffen en te wisselen, ik heb geen speciale apparatuur hiervoor?

Heeft iemand enig idee waar ik zo'n ontstekingsspoel mogelijk kan verkrijgen voor dit type uit 1954? Er zijn onderdelen winkels waar ze solex spoelen aanbieden maar daar staat dit type Solex wat ik heb niet bij vermeld. Kan ik ervan uitgaan dat deze spoel ook op mijn solex past?

Ik hoor het graag,

Bedankt! Raimond

Joined: Jun 2003
Posts: 94
Likes: 1
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: Jun 2003
Posts: 94
Likes: 1
je kunt je spoel testen met een 9 volt batterij
een stukje papier tussen de contactpunten
de + van de battrij op het moertje van je condensator
de min op de massa
en je bougie verbinden met de massa
wel de - van de batterij aanstrijken op de massa niet een vaste verbinding
als de spoel in orde is heb je een vonk


albert
Joined: Apr 2017
Posts: 8
R
raimond Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Apr 2017
Posts: 8
Hoi Albert,

Ik ga zo'n batterij halen, dank je wel voor de tip! Dus als ik deze test goed uitvoer en de bougie geeft een vonk dan is dus de spoel in orde en hoef ik deze niet te vervangen?

Dank je wel! Top dat ik dit kan gaan testen.

Raimond

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by raimondoudevoshaar
Beste allemaal,

Ik heb een solex zwanenhals met uit 1954. Motornumer 123641. Hij heeft na een jaar stilgestaan te hebben geen vonk meer. Helemaal niets.
De contactpunten lijken schoon, bougie is nieuw. Hoe groot achten jullie de kans dat de ontstekingsspoel defect is? hoe kan ik dit mogelijk uitsluiten? alleen door een ander aan te schaffen en te wisselen, ik heb geen speciale apparatuur hiervoor?

Heeft iemand enig idee waar ik zo'n ontstekingsspoel mogelijk kan verkrijgen voor dit type uit 1954? Er zijn onderdelen winkels waar ze solex spoelen aanbieden maar daar staat dit type Solex wat ik heb niet bij vermeld. Kan ik ervan uitgaan dat deze spoel ook op mijn solex past?

Ik hoor het graag,

Bedankt! Raimond
de huidige spoelen die aangeboden worden passen niet, alleen na moeizaam aanpassen is het te doen, kapotte spoelen kun je beter over laten wikkelen.
Waarom het niet past? die oude spoelen zitten links op de grondplaat ( licht zit rechts) en de bougiekabel komt vooraan uit het blok, tevens loopt er een draadeind dwars door de spoel heen om de carterhelft met de spoelen aan het hoofdcarter vast te bouten, een EXTRA gat dus . bij de huidige spoelen zitten deze bovenaan de grondplaat ( de lichtspoel onder) en komt de bougiekabel bovenaan uit het blok . hier zit het carterdeel met 3 aparte schroeven ( niet door de spoelen dus) vast.

Bij de electronische ontstekingen zit vaak de spannings spoel voor de bobine onder en de licht spoel weer boven ( andersom kom je ook tegen) en de bobine spoel hangt er links ( meestal losgebroken) tussen

Last edited by Joan; 29/04/21 05:59 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2017
Posts: 8
R
raimond Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Apr 2017
Posts: 8
Beste Johan,

Hartelijk dank voor uw reactie. Fijn te horen zodat ik niet de verkeerde spoel ga bestellen.

Wel lastig dat zo'n spoel zo moeilijk te verkrijgen is. Ik ga nu zo meteen de spoel testen zoals hierboven omschreven. Ik ben benieuwd.

Ik laat nog even weten of het gelukt is.

Raimond

Joined: Apr 2017
Posts: 8
R
raimond Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Apr 2017
Posts: 8
Beste Albert,

Ik heb het trucje gedaan wat u voorstelde. Even een hele rare vraag...

Is het de bedoeling dat bij uw trucje de bougie gaat vonken of de min pool van de batterij op de massa. Mijn bougie is niet gaan vonken. Ik heb de plus op de condensator gehouden, de min van de batterij heb ik met een draadje tegen de massa gehouden. Toen ik dat deed kwamen er vonkjes op de plek waar ik de massa aantikte, niet bij de bougie. Kan ik hieruit concluderen dat de spoel dan in orde is of niet?

Ik ben heel benieuwd naar uw oordeel.

Groet Raimond

Attached Images
ontsteking solexxx.jpg (167.99 KB, 224 downloads)
ssolex.jpg (173.87 KB, 214 downloads)
Last edited by raimondoudevoshaar; 29/04/21 08:34 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb het vermoeden dat je ergens kortsluiting hebt...
Aansluiting bij condensator zou zomaar de behuizing (lees:massa) kunnen raken.

Ik kan ook niet goed zien of je nou wel of niet een papiertje tussen de puntjes hebt gestoken. Ook dan heb je kortsluiting.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2017
Posts: 8
R
raimond Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Apr 2017
Posts: 8
Beste John,

Ik ga het nakijken. Dank u wel voor het meedenken. Heel fijn. Ik hoop dat ik een oplossing ga vinden.

Groetjes Raimond.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja het is de bedoeling dat je het "systeem" nadoet dat betekent dat je een spanning nodig hebt op de primaire wikkeling van je bobinespoel , daar zitten TWEE wikkelingen over elkaar eentje met dik draad die ca 6 tot 9 volt aanmaakt als de magneten van je vliegwiel aan de electronen in het koperdraad trekken en eentje met dun draad waar ca 10.000 volt ontstaat als je ineens de stroom in de primaire wikkeling ( de "dik draad" wikkeling) onderbreekt. Daar zorgen de "puntjes' voor die open geduwd worden door de nok/kern van het vliegwiel. wat je dus moet doen is iets isolerend tussen de puntjes stoppen ( plastic folie of een dik papiertje, een vloeitje is te dun en kan door bergjes op de puntjes geperforeerd worden) door de puntjes open te gooien heb je de primaire spoel tot je beschikking om te experimenteren. dan die 9 volt batterij aansluiten ( plus of min maakt niet echt uit) door 1 kant ergens aan je motorblok metaal te hangen ( mag ook het ijzer van de spoelen zijn want daar is ergens de ene kant van de primaire koperdraad wikkeling aan vast gesoldeerd en de andere kant van de batterij aan het moertje van de condensator ( daar zie je het andere stukje koperdraad uit de spoel komen en vastgezet onder dat moertje . die "andere kant" van de batterij aansluiten aan dat moertje dien je inderdaad "tikkend" te doen alsof jij dat puntje bent dat door het vliegwiel open en dicht wordt geduwd. als dan de bougie aan de bougiedraad zit ( de draad verbonden aan de tweede wikkeling van de bobinespoel) EN met zijn schroefdraad ook ergen tegen het metaal van het motorblok is verbonden ( daar zit de andere draad van de tweede wikkeling ook aan, dan is het stroomcircuit van die 10.000 volt ook gesloten en als die spanning er dan op komt moet hij wel door het spleetje van de bougie overspringen MITS je bougie nog goed is en het spleetje niet te groot anders "kruipt" de stroom door de kapotte delen van de bougie weg of blijft de spanning gewoon op de spleet staan zonder over te kunnenspringen spleet zetten op ca 0.4 mm dat is de maat die nodig is om IN de compressie ruimte de spanning over te laten steken. door de hoge druk daar is het oversteken moeilijk. buiten is het mogelijk om een langere afstand te overbruggen omdat het daar niet druk is, een heel goede ontsteking haalt wel een cm

Attached Images
ssolex spoel.jpg (193.91 KB, 177 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Je zal toch ergens de spoel kunnen laten testen in de buurt. Een beetje scooter zaak heeft toch wel een spoelen tester. De condensator kun je vervangen, kost niet veel....

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Als hij werkend weg is gezet geloof ik niet dat de spoel defect is. Ik zal ergens anders gaan zoeken. Bougiekabel nog goed en maakt contact met de spoel? Contactpunten opschuren en dat soort zaken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Je zal toch ergens de spoel kunnen laten testen in de buurt. Een beetje scooter zaak heeft toch wel een spoelen tester. De condensator kun je vervangen, kost niet veel....(en is ook vaak niks) scooter ontstekingen werken heel anders en het loont niet de moeite om te testen, als er tegenwoordig wat kapot is wordt het 1 op 1 vervangen is goedkoper dan manuren. Hooguit ALS er een CPU ( motor management systeem) is, wil men nog wel eens deze CPU uitlezen om te zien welke foutcode er is opgeslagen

Last edited by Joan; 30/04/21 04:43 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2017
Posts: 8
R
raimond Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Apr 2017
Posts: 8
Beste allemaal,

Hartelijke dank dat jullie van zo goed meedenken. Massa heb ik nagekeken, niks geks of een sluiting te zien. Ik ga eerst maar bougie kabel vervangen en condensator. Ik hou jullie op de hoogte.

Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Heb je zelf geen multimetertje of ohm metertje? Iemand in de vriendenkring? Kan je zelf wat uitmeten. Weerstand contactpunten, primaire en secundaire wikkeling spoeltje. Zelfs condensator. Bijstand verzekerd. Mijn ervaring met het forum. smile Hoef je niet direct je geldbuidel boven te halen of weet je precies wat je moet (kunt) aanschaffen. Succes

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Is de spoel/bobinekabel koppeling vergelijkbaar met een 3800?
Misschien maakt de kabel geen contact met de bobine of is die koppeling aangetast?? Ik zal dat eerst controleren voordat je van alles gaat kopen wat je misschien niet nodig hebt. Als je bobinekabel al aan vervanging toe is, is het vervangen natuurlijk wel een goede reden om deze te vervangen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2003
Posts: 94
Likes: 1
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: Jun 2003
Posts: 94
Likes: 1
het kan ook dat het draadje van de spoel naar de condesator los is
met een multimeter te meten.
of vliegwiel heeft geen magnetisme meer
of het nokje van de onderbreker is versleten
primaire wkkeling plus minus 1.5 ohm
hoogspanningswikkeling groter dan 2kohm


albert

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Gerard_Jan), 39 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.043s Queries: 50 (0.014s) Memory: 1.0687 MB (Peak: 1.2974 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 09:01:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS