Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140216 28/04/21 08:51 PM
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Een vraagje, of meerdere, het is misschien maar een detail. Bij het monteren merkte ik dat het busje (onderdeel 106 op de tekening) dat op de krukaswang zit waar de drijfstang op draait aan de ene kant een binnenwaartse afschuining heeft. Aan de andere kant is ie gewoon recht. Welke kant moet nu waar? Heeft dat iets met wrijving of smering te maken? Het busje wordt toch gewoon vast geklemd door een moer en rondsel. Op het busje draait de naaldlager. Het gaat hier over een Franse 3800. Recht uit de schuur, maar er zal al wel aan gesleuteld geweest zijn. Bij het demonteren was het mij echter niet opgevallen. Slordig van mij. sick Foto's ter verduidelijking. Bedankt alvast. Solexgroeten.

Attached Images
Busje_01.jpg (94.51 KB, 98 downloads)
Busje_02.jpg (237.3 KB, 100 downloads)
Busje_03.jpg (174.07 KB, 99 downloads)
Andrajo #140217 28/04/21 09:27 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
schuine kant hoort aan de krukwang kant, daar zit iets een ronding om van het staafje van 10 mm naar de wang te komen, daar mag geen scherpe hoek in zitten, dus ook niet door het busje ingedrukt worden. een scherpe hoek en roterende belasting kan leiden tot een vermoeiingsbreuk vandaar die schuine kant aan het busje om die afronding vrij te laten ( waarom dan niet aan elke kant een schuin kantje ??? zal wel geld hebben bespaard )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Andrajo #140218 28/04/21 09:39 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als het busje van de krukas af is, zie je dat bij de overgang van de pen naar de krukwang een kleine ronde overgang is.
Dit is voor extra stevigheid .
Als die overgang scherp zou zijn kan de pen sneller van de krukwang afbreken.
Als je het busje met de niet afgeschuinde binnenkant over de pen zou schuiven dan zal deze niet tegen de krukwang afsteunen
maar tegen de ronde overgang aankomen en bij aandraaien van de moer een verkeerde kracht op de
pen uitoeffenen met eerdere kans op breuk.
Het afgeschuinde gat in het busje zorgt voor een soort van vrijloop.

Op de foto een voorbeeld van een afgebroken pen waarbij het busje wel goed gemonteerd was
maar door een andere oorzaak is afgebroken.

Attached Images
IMG_1836...jpg (188.41 KB, 89 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #140219 29/04/21 10:58 AM
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Bedankt heren Solisten! Natuurlijk, niet verder nagedacht. Daarom ronden ze de hoeken van bvb vliegtuigramen ook af. En op veel andere plaatsen in de machinebouw (en woningbouw) Materiaalstress in scherpe hoeken. Echter bij dit Frans Solexje 3800 is de hoek wang/asje zo scherp als 90 graden. Daarom zag ik het niet direct. Busje sluit beide kanten perfect tegen wang. Zal foto plaatsen. PS. Weeral een beetje meer teleurgesteld in de kwaliteit. Het is Frans n'est pas? Vriendelijke Solexgroeten.

Andrajo #140225 29/04/21 05:48 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Bedankt heren Solisten! Natuurlijk, niet verder nagedacht. Daarom ronden ze de hoeken van bvb vliegtuigramen ook af. En op veel andere plaatsen in de machinebouw (en woningbouw) Materiaalstress in scherpe hoeken. Echter bij dit Frans Solexje 3800 is de hoek wang/asje zo scherp als 90 graden. Daarom zag ik het niet direct. Busje sluit beide kanten perfect tegen wang. Zal foto plaatsen. PS. Weeral een beetje meer teleurgesteld in de kwaliteit. en dan heb je nog maar 1 krukas gezien. Ik heb hele kisten vol gezien en de tranen schieten je dan vaak in de ogen, 1/2 draad, smeedbramen, scheef draad, te dunne 10 mm pennen, schele aanleg vlakken om maar wat te noemen Het is Frans n'est pas? Vriendelijke Solexgroeten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #140235 30/04/21 05:10 PM
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Bedankt Joan. Ja, ik heb al veel gelezen en geleerd van uw mechanische avonturen met (Franse) kwaliteit. Ook van medeforumleden trouwens. Maar de kwaliteit van sommige heden ten dage aangeleverde onderdelen laat wel eens te wensen over. Nieuwe afdichtingsring geplaatst en deze raakt de rol van geen kanten. Op de oude rol duidelijk de sporen te zien van de vroegere afdichting. Wat is er fout? Nog veel sleutelplezier gewenst alsook rijplezier! cool

Attached Images
Rol_01.jpg (116.56 KB, 42 downloads)
Afdichtingsring_01.jpg (153.23 KB, 44 downloads)
Andrajo #140241 30/04/21 10:47 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
welke afdichtingsring heb je geplaatst en waar bekomen ? het is een heel speciale met een grote zwevende lip. Overigens niet echt bedoeld om goed af te dichten maar meer een hulpje om het gat wat op te vullen want de originele komt inderdaad wel tot aan de rol maar er zit geen spanveer bij om de spleet echt te smoren zoals bij ander typen keerringen ( ook bekend als 'simmerring')


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 81 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 32 (0.009s) Memory: 0.9800 MB (Peak: 1.1410 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 09:38:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS