Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 245
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 245
Likes: 3
Ik begin te twijfelen. Moet het motorbeugeltje van een OTO geklemd worden op de onderste van de twee bouten in de voorvork of hoort die geklemd over de bovenste van de twee bouten? Hoe doen jullie dat?


Groet, Koos
Joined: Jul 2016
Posts: 1,746
Likes: 19
15000km gereden
*
Online Content
15000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 1,746
Likes: 19
Kan je dit niet zien wanneer je de beugel over de motor schuift?

Edit: even op Google gekeken. De bovenste bouten dan loopt hij mooi horizontaal naar het spatbordje

Joined: Jul 2008
Posts: 248
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 248
Likes: 1
moet om de onderste bouten
veel mensen maken de fout en doen hem op de bovenste
dan klopt de lijn van de beugel niet en knelt tegen de lichtkap

1 member likes this: John Meisters
Joined: Jul 2016
Posts: 1,746
Likes: 19
15000km gereden
*
Online Content
15000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 1,746
Likes: 19
[Linked Image from assets.catawiki.nl]

Edit: zoveel foto's zoveel verschillen.

Attached Images
798-DSC_0001.jpg (259.48 KB, 75 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,632
Likes: 4
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,632
Likes: 4
De onderste inderdaad


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 15,483
Likes: 28
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,483
Likes: 28
en het mooie is dat deze beugels eigenlijk niet eens passen op een spatbord met hanenkam. en het mooie is dat de namaak letterplaat is nagemaakt van eentje die ooit scheef heeft gezeten op deze hanenkam en de ingesleten deuk is met het namaken mee gecopieerd en als je deze nu netjes monteert zoals het hoort zie je die "namaak" slijtgleuf naast het hanenkammetjes zitten en slijt er je eigen gleuf er net naast bij in. voor het beste resultaat haal je een stuk van die hanenkam af want dit type beugel is ooit ontwikkeld voor een glad spatbordje en inderdaad onderste bout loopt de beugel gelijk met de belettering op de tank. Andere beugels, vooral die met montage plaat en spanveer zitten weer anders. Er zijn ook beugels die met één van de moeren vastgezet moeten worden

en dan zijn er ook nog beugels in omloop die ook als beugel weer nagemaakt zijn, daar zit onderop een platte kant om plaats te maken voor het spatbordje, hebben ze "op de kop" de plaats van die platte kant gemeten en in de namaak beugel geperst, precies verkeerd om daar heb ik weer een mal voor gemaakt om die platte kant de goede kant op te verlengen, zodat er wel weer plaats is voor het spatbordje

Last edited by Joan; 25/04/21 11:20 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2021
Posts: 104
Likes: 2
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2021
Posts: 104
Likes: 2
---
Een heel verhaal Joan.. grin

Maar mijn vraag is eigenlijk ook, was er voor verschillende type solex ook verschillende

types beugels...ook qua bouwjaren ?

Ik vraag mij dus af welke beugel op die van mij hoort, een FRANSE 1400 uit 1958 - 59 ??

---


IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Joined: Oct 2000
Posts: 15,483
Likes: 28
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,483
Likes: 28
ja die waren er, ook afhankelijk van wie ze maakte. Er waren heel veel toeleveranciers die graag een graantje meepikten en spullen maakten om de solex "op te leuken" voor een franse solex loont het dan de moeite om het boek "le velosolex de mon pere" aan te schaffen. In dat boek zie je dat de solexen op zich "kaal" geleverd werden ( advertentie en folders) en wordt er aandacht besteed aan diverse accessoires. ik heb zelf wat franse beugels uit die tijd en daar zit oa een alu frontbeugel op met van die punten naar onder en boven zoals amerikaanse auto's bumpers hadden ook is er een versie waar ze , om de voorkant op te leuken, een rondje hebben gemaakt die valt omheen het ronde koplampje pagina 44 en 45 laten wat zien ( copyrecht mag ik niet verspreiden) welke ik niet heb en die daar wel is beschreven: een beugel die dicht is gemaakt met een kraantje en een slangetje ( aan sluiten op de aftapstop met een slangpilaartje0 voor reserve benzine echte franse bananenconstructie want je moet hem vullen via de tank en dan op tijd het beluchtingskraantje dicht doen, dat is zodra de tank halfvol is, anders loopt het uit de beugel ( communicerende vaten )

Last edited by Joan; 26/04/21 09:31 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2021
Posts: 104
Likes: 2
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2021
Posts: 104
Likes: 2
---
Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie.

Heb je misschien wel foto's van jouw Franse Beugels ??

Is er misschien ook eentje te koop cool

Ik heb nu net maar meteen even dat boek besteld, jij hebt er al een paar keer naar verwezen.

Ook al spreek en lees ik geheel geen Frans ,Ik kan alleen al leuk naar plaatjes kijken...hahaha

---


IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING

Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 35 (0.008s) Memory: 0.9925 MB (Peak: 1.1669 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-05-11 05:18:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS