Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#139248 10/03/21 10:35 AM
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
goededag
[Linked Image]
Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een solex koffertje uit 1958 zonder koppeling .
Toen ik de solex kocht zat de motor vast dus motorblok uit elkaar en gereviseerd .
Nieuwe zuigerveren .pakkingen .afdicht ring achter het lager . cilinder en uitlaat ontkoolt .
De ontsteking op het oog met de merk tekens goed afgesteld .
Motor heeft goede compressie .
met dit Alles gedaan te hebben reed de solex 25 met wind mee .
maar als ik de motor van de band haalde kwam die een heel stuk hoger in toeren
Dit vind ik echter te weinig en wou m dus wat harder laten lopen .
Nou las ik op dit forum dat met een plaatje onder de cilinder de solex iets harder moest lopen . Dit had ik dus gedaan een 2 mm aluminium plaatje onder de cilinder + 2 pakkingen van 0.8 mm .
toen ik de solex ging testen reed die zeer slecht en kreeg mij amper vooruit ( denk door te weinig compressie ) nou is de vraag moet ik de hoogte van wat de cilinder hoger is komen te staan van de cilinder kop afhalen en gaat de solex daar dan harder van lopen . of zijn er betere ideeën om de solex harder te laten lopen .

groet marco

Last edited by marco24; 10/03/21 10:36 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als het simpel was deed iedereen het en het hangt ook heel erg van de onderbouw af, zit het krukaslager er wel echt goed in ? standaard in goede conditie lopen deze 32 a 35 km/hr dat hij dat niet haalt maakt pogingen tot "opvoeren" meestal beroerder want de basis is al niet goed


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
beidde krukas lagers zijn vervangen het lager in het carter heb ik zo die mogelijk in het carter tegen die ring gezet . en met 2 klipjes vast gezet . en de krukas zit ook goed tegen het lager aan met een
metalen ring er tussen .
wat je wel ziet als de solex laag stationair loopt is dat je damp onder het spatboord ziet komen .geef je wat gas verdwijn dit waarschijnlijk beetje benzine damp .
tussen het lager en de rol zit nog een afstand bus moet dit ook afdichtte ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by marco24
beidde krukas lagers zijn vervangen het lager in het carter heb ik zo die mogelijk in het carter tegen die ring gezet . en met 2 klipjes vast gezet . en de krukas zit ook goed tegen het lager aan met een
metalen ring er tussen .
wat je wel ziet als de solex laag stationair loopt is dat je damp onder het spatboord ziet komen .geef je wat gas verdwijn dit waarschijnlijk beetje benzine damp .
tussen het lager en de rol zit nog een afstand bus moet dit ook afdichtte ?
ja die bus moet ook afdichten ( noemen ze een "labyrinth" afdichting) waar het vaak fout gaat bij deze carters is dat er inwendig een plugje dat in het carter hoort niet meer aanwezig is of goed afdicht, dan komen er achter dit plugje gaatjes vrij voor wat vroeger een smeer systeem was. echter dan kan je sleep ring wel goed zitten maar dan gaat het gas via een andere weg naar buiten ( dat smeersysteem) Angstig dat er damp onder je spatbord weg komt dt hoort alleen maar als je rijdt tijdens een regenbui


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
kan je zien of deze plugjes lekken en hoeveel zijn het er ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het is 1 plugje ca 8 mm in doorsnee en hij zit in het carter links boven het lager. ik wijzig vanavond even deze inzending door er twee fotos bij te zetten eentje met plug en eentje zonder Fotos erbij gedaan ook eentje met een plaatje hoe het gas dan via dat kamertje waar de plug OF mankeert OF lek is dan voor carter lekkage zorgt, achterlangs de afdichtplaats

Attached Images
met plug.jpg (121.64 KB, 390 downloads)
zonder plug.jpg (124.66 KB, 391 downloads)
lekgat.jpg (125.92 KB, 393 downloads)
Last edited by Joan; 15/03/21 10:03 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
[img]https://drive.google.com/file/d/1-ATugwIYJKhtOCgXX3E9kL2LEZn7XdGT/view?usp=drivesdk[/img]



dit is een foto van het carter .
hoop dat het te zien is had het idee dat die er nog goed in zat .

Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
het kan zijn dat foto 3 dat gat achter het lager wel open was .

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dat gat achterin de lager boring is altijd open, maar heeft geen functie zolang de afdichtplaatjes maar goed tegen het lager liggen EN het plugje goed in zijn gat zit om dat kamertje erachter afgesloten te houden, dat ziet er op je foto nog redelijk uit. wordt dus verdere zoeken waarom het blok niet echt van zijn plek wil . je cilinder met die propjes, sommigen hebben daar een hekel aan en zeggen dat ze niet lopen. Ik zelf heb er wel goede ervaringen mee maar wel heel goed checken dat er geen giet resten achter zijn gebleven in de kanalen. Bij de racers waren deze cilinders ook redelijk populair er zat net wat meer materiaal aan om leuke dingen mee te doen door wat materiaal op de goede plek weg te nemen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooie foto, bijna alles staat erop.
Ik zie ook dat je 2 , nogal kwetsbare onderdeeltjes, in het zand, onder de carburateur, hebt laten liggen.
Als de rechter ring beschadigd raakt is je carterafdichting achter het lager ook niet meer wat het wezen moet.
Hierdoor kan je een carterlekkage hebben heeft de motor veel minder trekkracht.

Een tip : Maak zoveel mogelijk schoon voordat je het blokje uit elkaar haalt.
Werkt ook wat prettiger.

Ik zie ook dat het gat van de inlaat ongeveer net zo groot is als het gat van de uitlaat, daar is dus al het een en ander aan verandert.

Attached Images
onderdelen..jpg (260.91 KB, 364 downloads)
onderdelen...jpg (96.9 KB, 356 downloads)
Last edited by FFAnders; 17/03/21 11:38 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja over de kwetsbaarheid van die afdichtringen: ik vraag me ook af hoe de lagers uit de carters zijn verdwenen en hoe het lager van de krukas af is. tevens zie ik in de brandstofpomp een losse wartel zitten, die hoort bij dit type vast aan de tankleiding te zitten dus is er na montage wel aandacht aan besteed of daarlangs geen valse lucht naar binnen komt en zo de brandstof gedeeltelijk mankeert


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
De grote regel no 1 en dat is schoon werken. Bedoel het niet verkeerd!

1 member likes this: Wim
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
het is inderdaad een beetje een romel bij mij 😁 maar dat werd het al snel . onder het carter zat een hele dike laag olie/zand/grond dat zat goed vast . toen de uitlaat poorten ontkoold begonmet een schroevendraaier dat lukte niet . dus toen maar met denk een boortje 9 net zo groot als inlaat er door heen tikken en dan steeds groooter zat goed dicht op de foto had ik dit nog niet gedaan . daarna in te cilinder nog gehoond met een hele fijne korel .de bloemplaat heb ik weer hergebruikt wel nieuwe ring achter het lager zag er recht uit .kan het zijn dat het lager niet recht is ?

Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik hoop dan dat je een goed lager hebt terug geplaatst en met "goed" bedoel ik een lager niet uit de "C" categorie ( vergrote speling voor oa hoge toerentallen ) en met brede zijkanten van de kogel ringen ( binnen en buiten ring) en niet de smalle, die met de uitsparingen om de "Z" of "RS" zijdeksels te kunnen plaatsen . je hebt brede ringen nodig om die afdichtings-sleep-plaat goed aan te leggen zodat de weerstand tegen gas ontsnapping zo groot mogelijk is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja die doen het dus niet. Ik gebruik 6203 NTN die van SKF zijn ook goed maar deze van NTN hebben ook een brede buitenring terwijl die van skf daar een groef hebben om hem ook als "Z" lager op te kunnen bouwen

Last edited by Joan; 19/03/21 08:43 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
zou alleen dit het zijn dat de solex niet harder gaat dan 25?


mag dit lager dan in de ontstekingsplaat die zit er namelijk nu in https://drive.google.com/file/d/11YHv8uviX3-vKwBBWvpj6ceOiqo2z8pg/view?usp=drivesdk

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja voor het ontstekingslager zijn dit prima lagers want hier is het inderdaad een omgeving waar hij het in zijn eentje moet zien vol te houden zonder dat hij steeds onder (gas)druk wordt gezet want gasdicht zijn "RS" ( "rubber seal") lagers niet. Deze lagers zijn zelfs beter dan de originele die zijn maar eenzijdig en meestal van het "Z" type waarbij "Z" staat voor "zu" het duits voor "gesloten" maar dat is net genoeg om iets vet binnen te houden terwijl stof, als het fijn genoeg is, er zo naar binnen fietst ( ook NOOIT een hogedruk reiniger gebruiken om een solex schoon te maken )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
dan ga ik zo een lager bestelen en het blok uit elkaar haalen weet niet of ik de aankomende tijd er aan toe kom maar ga is even kijken 👍

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
maak wel het blok steeds heel warm om het lager eruit te laten vallen en ook weer warm om hem erin te laten vallen en dan OF met een redelijk gewicht op het lager of met een bout erdoor en grote ringen het lager aantrekken tegen de veerkracht van de onderleg ringen in om te voorkomen dat het lager in positie komt ( door vastkrimpen) zonder dat de onderleg ringen op spanning staan om de aanleg druk tegen de zijkant van het lager te garanderen anders blaast de carterdruk nog steeds de ringen open en heb je alsnog lekkage


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Wim
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
de vorige keer met blok uitelkaar haalen ook gedaan . warm maaken en dan valt die er goed in en makkelijk er uit. hoe diep moet het lager dan zitten gelijk met het carter of zo diep mogelijk er in ?

Last edited by marco24; 21/03/21 01:42 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zo diep mogelijk erin, dan hoort er nog een opsluitring in het carter te passen en dan twee "oortjes" om deze opsluitring weer te borgen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
https://drive.google.com/file/d/14nf6kOIBnTf7WKF-hn5Zk6ScSMyAKCye/view?usp=drivesdk

ik heb het lager ontvangen de buiten ring is van de afronding tot afronding 2.5 mm . en de binnenste ring is 3 mm breed

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by marco24
https://drive.google.com/file/d/14nf6kOIBnTf7WKF-hn5Zk6ScSMyAKCye/view?usp=drivesdk

ik heb het lager ontvangen de buiten ring is van de afronding tot afronding 2.5 mm . en de binnenste ring is 3 mm breed
moet kunnen lukken als je afdichtplaat/sleepring mooi vlak is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
Vandaag begonnen met reviseren kwam al wel wat dingen tegen .
https://drive.google.com/file/d/12HCSEUeBzw_Yjzz8A4RwlHfR4VuIJ7by/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/12e4PLVfTd6WuP0lvFVkbbkMCMvCZmh8X/view?usp=drivesdk

Als je de kruk as draaide voelde je wel dat die een beetje ruimte had weet niet hoe veel die mag hebben .

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je ziet aan de borgpuntjes van de bronzen bus dat hij al iets verdraait is, dat is fout want dan werken de smeergaten niet meer en het is bewijs dat hij al aan het vastlopen was op de krukasbus. Speling op de krukas, mag er niet zijn tweede foto laat zich even niet openen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
Het blok is nu helemaal uit elkaar en ik kwam nog wat dingen tegen .

https://drive.google.com/file/d/14lD22TajqSEdqPbhT3xK0duFoKPWa7tW/view?usp=drivesdk

In het carter zitten allemaal stukjes pakking zelfs achter het lager

https://drive.google.com/file/d/14h2AnRtkisOwQht5yUyXQt_6LXXKl84x/view?usp=drivesdk

Ook de bloem plaat veert niet meer zo veel omdat die bijna plat is ( was volgens mij meer ) .

https://drive.google.com/file/d/14v3pmDRuDvloXjqnF0UIdxyURfgW71G7/view?usp=drivesdk

Zo ziet de afdicht ring er uit je kan zien dat die op maar een klein stukje afdichte .

Wat de drijfstang betreft is het mogelijk een drijvstang met naald lagers te monteren .
En daardoor ook minder olie bij te hoeven voegen bij de benzine.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zo zie je maar weer aan die afdichtring hoe smal het vlakje is dat zijn werk moet doen . Je helpt hem dus door een lager te pakken met een zo breed mogelijke binnenring . drijfstangen met naaldlager worden veel gebruikt om deze solexen om te bouwen, dien je wel een ander zijdeksel te monteren met een veel smallere binnenrand want er moet ruimte gemaakt worden om het dikkere aluminium van de drijfstang rond te laten komen . Koop geen nieuw carterdeksel deze zijn van chineesche makelijk en passen alleen op chineesche carters, het pasvlak van beiden ligt iets lager zodat de cilinder iets lager op het carter staat met gevolg andere timing en compressie. zo een carter kun je niet zover optillen dat hij gelijk komt met een europees carter ook al zijn de boutgaten al 8 mm ( ook overdreven groot voor 6 mm boutjes ) het carter blijft toch haken. Ik heb veel blokken gezien waar WEL zo een carter op gezet is, gevolg cilinder staat er scheef op er blijft een tochtrandje open aan de cilindervoet. ik krijg ze wel op niveu maar dat is zoeken waar je metaal weg moet halen. Voor Antoine heb ik een carter uitgedraaid om hem pas te maken ( voor een puch drijfstang) ik heb daar een draaibank mal voor gemaakt in een grijs verleden ( ook om carters te bewerken voor membraaninlaten) en dat werkt perfect.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
Dan ga ik op zoek naar een carter deksel hoe zie je of het de goede is ?

Als ik naald lagers wil monteren dan moet ik een andere drijfstang hebben is die van een Puch wat je zij zo te monteren .
Of is het beeter een nieuwe solex drijfstang te kopen

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je hebt ook een ander krukasbusje nodig, im ruimte te maken voor een naaldlager zijn ze zowel naar buiten ( dikker bigend vandaar ander carter) als naar binnen gegaan, glijlager heeft een busje van 15 mm en naaldlagers een busje van 14 mm.
Ander carterdeksel: je ziet het meteen de opstaande rand die in het carter valt is ongeveer de helft zo dik als van het carterdeksel dat je nu hebt ( buitendiameter hetzelfde maar de binnendiameter dus veel groter ) .
Nieuwe solex drijfstangen zit nogal een kwaliteit verschil in sommige handelaren verkopen ze zelfs al "b" kwaliteit en omdat ze dat weten bieden ze ook een "a" kwaliteit aan. "b" zou ik laten liggen, voor mezelf geen idee waarin ik die zou durven monteren

Onze sponsor heeft een goede kwaliteit drijfstang voorbeeld als je toch bezig bent de borgringen en een andere opsluitmoer handig om er wat pakkingen voor het carter bij te bestellen

Last edited by Joan; 12/04/21 09:15 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De deksel die je nu hebt en als die nog goed is, is daar vraag naar bij 24 uurs rijders of mensen die een speciale motor willen.

Edit: onderstaande deksel heeft een dikke rand.

Attached Images
12.jpg (63.8 KB, 270 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, de drijfstangen van Ad (zie link van Joan) zitten in veel van mijn Solexen en zijn erg goed 👍🏻


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
Ik ga de drijfstang die in de link staat bestellen en mijn carter deksel na het reviseren op marktplaats zetten voor geinteresseerden ( ik laat het dan wel ff weten ) .
De bloemplaat die de afdichtring aandrukt die was platter dan voor het reviseren .
Hoe schuin moeten die tanden staan of hoeveel mm tussen puntje en plaat ?

Last edited by marco24; 15/04/21 04:02 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik plooi ze wel eens een beetje om zodat er weer iets van vering in zit, al stel ik mij altijd al de vraag hoeveel het allemaal helpt.
Ik heb er nog nooit een schuifmaat bij gepakt


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik plaats wel eens 2 platte op elkaar op die afstanden ( met die afmetingen) als je de ringen goed opsluit met het lager kan het geen kant meer op , wel of niet met verende tongen want die verende tongen proberen iets te duwen wat zich dan niet meer laat duwen. perfect vlak en de goede dikte dan werkt het want je vecht tegen de carterdruk ( die niet mag weglekken) en carterdruk is een gasdruk dat werkt over het totale oppervlak terwijl die veertjes maar op 1 plek drukken dat is dus een lokale (punt)druk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
Ik ga de komende dagen bezig met het blok in elkaar zetten . Had nog wat vragen . Nu er een drijfstang met naald lagers in komt wat woord dan de meng verhouding .
En juilie zijden dat er niet echt een maat is voor hoe ver de puntjes van de bloem plaat moeten staan maar hebben juilie misschien foto's of iets anders dat ik een beetje een gevoel heb hoe ver ze moeten aandrukken

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Meng verhouding is een discussie die hier regelmatig langskomt.
Gebruik de zoekfunctie, koop een zak popcorn 🍿 en begin te lezen. Als we de discussie nu wéér moeten beginnen.... er komt niks nieuws voorbij.

Ik druk het lager altijd zo diep mogelijk naar binnen. Maak me niet druk over veerkracht want alles zit opgesloten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
En voor de toevoegingstabel kan je kijken op www.solexliefhebbers.nl


solexliefhebbers.nl
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Gewoon smeren 1 : 50 met Castrol TTS, dat is altijd goed.

Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
"Gewoon smeren 1 : 50 met Castrol TTS, dat is altijd goed." waar haal je die wijsheid vandaan ? van het resultaat heb ik pas nog een zuiger laten zien, zat het gietijzer in de zuiger

Last edited by Joan; 23/04/21 06:31 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by marco24
en zoals JOHN al meldde gewoon zo strak mogelijk monteren zodat beide plaatjes totaal plat vermorzeld worden tussen lager en carterwand , zodra die verenplaat kan veren gaat hij het verliezen van de carterdruk ( kracht=druk x oppervlak) en heb je feitelijk een vibrator tong ( zoals van een mondharmonica) gemaakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Nog nooit geen problemen mee gehad, dus mijn wijsheid...

Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
De Solex heeft al even gelopen dus hij doet al iets .
Dit is een foto van hoe de zuiger helemaal onderin en helemaal boven in staat .

https://drive.google.com/file/d/19a4HwL5jnP1uf6fMAfcgSdsCEjvBqBcc/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/19_7JSOQ5ZfEVXxPAmmeFzF9p05ISwHcg/view?usp=drivesdk

En ik heb besloten om gewoon 1op 30 /35 te gaan smeeren .
Eerst maar eens zien of die ook harder en goed loop 😄

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het lijkt net of er een hap uit de zuiger is gehaal net rechts van de inlaat, dat gaat hem niet worden, hij moet 46 mm totale lengte ( bovenaan gemeten vanaf de zijkant rand) hebben ter plaatse van de inlaat, niet zo maar ergens .
deze cilinder zijn er erg bij gebaat om een boor 8 mm door de poorten te halen ( dekseltjes weghalen en dan een heel klein stukje opboren met 9 mm zodat je draadstukjes M10x 1 mm kan plaatsen om de gaten weer dicht te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar de zuiger is aan de onderkant vlak zonder een hap of inkeping

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
misschien is het dan een stukje schaduw. heb even een print screen gedaan en er een pijl bij gezet. de titel van het onderwerp is "koffertje opvoeren" maar zoals hij nu is , volgens de foto, is dat kansloos. je mag geen zuiger in de inlaat zien als hij bovenaan staat hij moet zelfs "extra' open gaan voor het beste resultaat daarom de suggestie de zuiger in te korten tot 46 mm. Ik heb daar dit weekend ook weer een paar mensen heel blij mee gemaakt.
Ik meen mij te herinneren dat deze cilinders sowieso een inlaat hebben die rond is, is ook al kansloos want dan duurt het tot de zuiger halverwege het gat is voordat de maximale breedte aanwezig is. een rechthoekige poort is veel beter. Heeft solex later ook zo gemaakt geeft veel meer trek kracht en dat is OOK opvoeren Bij deze vorm staat hij meteen al maximaal breed open als de zuiger het gat vrij geeft

Attached Images
hapje.jpg (143.96 KB, 161 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
Heb in de zuiger een stukje weg gevreesd en al een klein stukje gereeden . Ik merkte dat hij al een stuk harder reed ben er al heel blij Mee .Had in de tank lekker veel olie om even in te rijden . in de uitlaat zit nog geen gaasje weet niet of dit heel belangrijk is voor de tegendruk . Ik ga nog een klein beetje van de zuiger afhalen Omdat je de zuiger nog een klein haartje ziet in de inlaat en ga kijken of ik de uitlaat beter kan laten afdichten waar die kantelt . Hij lekt daar zo erg dat de achterkant van het blok helemaal vies woord 😅

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
uitlaat altijd monteren als het motorblok op de band staat. en veel buigen om hem spanningsvrij te kunnen monteren. NIET er oeverloos aan gaan hangen om de boutgaten bij elkaar te krijgen , buigen en strekken net zo lang tot hij past. HEEL veel uitlaten zijn erbij gebaat om wat vulringen tussen de beugel bij de motorschetsplaat en deze zelfde schetsplaat te plaatsen om spruitstuk en ingang potjepijp uit te lijnen

wat de zuiger betreft deze mag tot 3 mm boven de inlaat uitkomen MAAR: niet de inlaat dan ook maar omhoog gaan vijlen "omdat" ( tussen aanhalingstekens met een rede) deze ruimte er dan toch is, nee dan komt die "dam" (de zuiger dus) als een sluisdeur de ingang en dus de stroming te vroeg weer verpesten, nu koop je een tijdje extra lang dat het gas vrij, zonder stroomhindering, de pijp kan doorstromen

Last edited by Joan; 01/05/21 05:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Originally Posted by Joan
HEEL veel uitlaten zijn erbij gebaat om wat vulringen tussen de beugel bij de motorschetsplaat en deze zelfde schetsplaat te plaatsen om spruitstuk en ingang potjepijp uit te lijnen

De voornaamste reden dat ik dit heb gedaan was dat de uitlaat tegen de vorkpoot zat te schuren, iets wat de poot niet fijn vond en wat ijzer begon te verliezen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2020
Posts: 22
M
marco24 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2020
Posts: 22
Ik heb nu dus van de zuiger wat weg gehaald zodat ik de zuiger nog net een haartje zie zitten in de inlaat met de zuiger helemaal boven in . En nu dus nog 3 mm naar boven wegvreezen op de zuiger Begrijp ik dat goed ?

En over tegendruk in de uitlaat wat zou ik er dan in moeten doen en hoeveel ?

Last edited by marco24; 05/05/21 01:43 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
goed begrepen, begin maar met 1.5 mm. en die tegendruk vergeet dat maar even en als je toch wilt experimenteren pak je een knelkoppeling rechtdoor knelt deze aan je uitlaatpijpje, aan de andere kant knel je een stukje koper 15 van ca 4 cm lang en die knijp je steeds een beetje platter ( dicht) voor een uitlaat met potje boven

Last edited by Joan; 05/05/21 05:28 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.092s Queries: 128 (0.036s) Memory: 1.4443 MB (Peak: 2.0092 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 17:32:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS