Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138535 24/11/20 05:24 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Daar ben ik weer met mijn jaarlijkse waarschuwing: het is weer tijd om niet te rijden dus tijd voor periodiek onderhoud. van andere jaren was steeds het voorstel doe het ene jaar je motorblok en het andere jaar de delen van je frame zoals wielassen, trapas, ketting en bewegende remdelen.
Kreeg er deze week ook weer eentje die heeft EN een slippende koppeling door vet lopen EN een achterwiel dat compleet was vastgelopen. Voral dat laatste heeft me heel veel moeite gekost om weer gangbaar te maken. 1 Cone was niet meer geborgd en naar de kogels toe gelopen. de boel zat zo vast alsof het gelast was . met de conensleutel niet los te draaien ( te slap) met een nieuwe goed kwaliteit steeksleutel 15 niet los te draaien ( de spanen vlogen van de zijkanten van de bek af want je kon de sleutel niet mooi vlak op de platte kanten van de Cone zetten) . aan het wiel draaien als sleutel ging ook niet draaide de as in de bankschroef ( wel tussen alu platen om het draad niet te beschadigen). Uiteindelijk een steeksleutel zodanig bewerkt met een slijpschijf dat hij IN de naaf kon vallen en zo perfect op de platte kanten van de cone aansluit. zo hard moeten duwen op de sleutel dat twee vinger een tijd lang een "dood" gevoel gaven.
Wat een troep in het lager en van 1 cone het loopvlak ca een 1/2 cm weg gesleten/gedrukt. niet meer te redden.
Onderhoud is het behoud van je spullen ( vind maar eens een goede andere cone )

Attached Images
verdiepte sleutel.jpg (169.25 KB, 455 downloads)
gruis 1.jpg (198.87 KB, 458 downloads)
gruis 2.jpg (185.05 KB, 447 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo Joan.

Inderdaad het is even bijhouden van je brommer, solex in dit geval en voor vele van ons een kleine moeite en scheelt in het voorjaar veel leed .
Dan wil je weer met veel plezier op je solex kunnen stappen zonder dat je met pech komt te zitten ,een uitzondering daar gelaten ..

Dus hebben we hier met z.n allen veel baat bij.

Groet Johnny_Solex.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Als ik de foto's zo bekijk is dit ook geen gevalletje 'onderhoud een jaartje overgeslagen'. Er zijn mensen die net zolang blijven rijden totdat het machientje echt piepend tot stilstand komt. En als je dan ziet hoe verwaarloost het vervoermiddel dan is vraag je je af dat het machientje het nog zolang volgehouden heeft. Alle symptomen van komend onheil worden genegeerd totdat er geen meter meer mee te rijden valt. Zijn deze mensen echt atechnisch of is het nonchalance?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Als ik de foto's zo bekijk is dit ook geen gevalletje 'onderhoud een jaartje overgeslagen'. Er zijn mensen die net zolang blijven rijden totdat het machientje echt piepend tot stilstand komt. En als je dan ziet hoe verwaarloost het vervoermiddel dan is vraag je je af dat het machientje het nog zolang volgehouden heeft. Alle symptomen van komend onheil worden genegeerd totdat er geen meter meer mee te rijden valt. Zijn deze mensen echt atechnisch of is het nonchalance?
klopt, ik heb "nog even" een nieuwe spie in het trapstel gedaan want de crank klapperde nogal, de remmen opnieuw opgebouwd , de remblokjes "goed-om"gezet ( met de opening in de houder voor het blokje naar achteren ) de goede moeren gemonteerd ( met een randje waaromheen de remhevels moeten draaien dus niet een vlakke moer die je dan maar niet aandraait omdat anders de rem vastloopt) de uitlaat bocht zodanig in model gebogen dat de lip van het potje weer bij het boutje van het spatbord uitkomt ( dus niet los zwengelend) achterspatbord gelast ( scheur tot aan achterlicht) spatbord stangen achter weer aan spatbord en toen kijken naar de slippende koppeling. Kwam ik eerst vernield krukas draad tegen, om daarna bij volkomen verbogen contactpunten uit te komen . alles gekuist Blijkt de rol iets los in de huls waarop de koppelingstrommel geperst is. rol compleet vast aan de krukas door "vreten" van de lagers schalen aan de krukas ( monteer dat nu eens met een likje olie als "glijmiddel" . heb je dat eindelijk los blijkt het krukas lager nogal in het carter te zwemmen , een 2200 carter dus ook geperst lager, bij demontage blijkt dat "iemand" "ooit" daar al eens zijn "kunnen" op heeft losgelaten dus NIET de borgplaat die OP het lager moet bij dit model mee gemonteerd, dan begin je sowieso al met zijdelingse speling . volgend bericht wat foto's moet ze nog bewerken

Attached Images
rol zonder huls.jpg (183.56 KB, 344 downloads)
trommel en huls 1.jpg (158.82 KB, 340 downloads)
huls zonder rol.jpg (145.35 KB, 339 downloads)
draad fatsoeneren.jpg (134.68 KB, 343 downloads)
deuken en vreetsporen.jpg (143.65 KB, 344 downloads)
Last edited by Joan; 25/11/20 10:38 PM. Reason: foto's bijgevoegd

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Koosolex
Als ik de foto's zo bekijk is dit ook geen gevalletje 'onderhoud een jaartje overgeslagen'. Er zijn mensen die net zolang blijven rijden totdat het machientje echt piepend tot stilstand komt. En als je dan ziet hoe verwaarloost het vervoermiddel dan is vraag je je af dat het machientje het nog zolang volgehouden heeft. Alle symptomen van komend onheil worden genegeerd totdat er geen meter meer mee te rijden valt. Zijn deze mensen echt atechnisch of is het nonchalance?
klopt, ik heb "nog even" een nieuwe spie in het trapstel gedaan want de crank klapperde nogal, de remmen opnieuw opgebouwd , de remblokjes "goed-om"gezet ( met de opening in de houder voor het blokje naar achteren ) de goede moeren gemonteerd ( met een randje waaromheen de remhevels moeten draaien dus niet een vlakke moer die je dan maar niet aandraait omdat anders de rem vastloopt) de uitlaat bocht zodanig in model gebogen dat de lip van het potje weer bij het boutje van het spatbord uitkomt ( dus niet los zwengelend) achterspatbord gelast ( scheur tot aan achterlicht) spatbord stangen achter weer aan spatbord en toen kijken naar de slippende koppeling. Kwam ik eerst vernield krukas draad tegen, om daarna bij volkomen verbogen contactpunten uit te komen . alles gekuist Blijkt de rol iets los in de huls waarop de koppelingstrommel geperst is. rol compleet vast aan de krukas door "vreten" van de lagers schalen aan de krukas ( monteer dat nu eens met een likje olie als "glijmiddel" . heb je dat eindelijk los blijkt het krukas lager nogal in het carter te zwemmen , een 2200 carter dus ook geperst lager, bij demontage blijkt dat "iemand" "ooit" daar al eens zijn "kunnen" op heeft losgelaten dus NIET de borgplaat die OP het lager moet bij dit model mee gemonteerd, dan begin je sowieso al met zijdelingse speling . volgend bericht wat foto's moet ze nog bewerken
zie mail hierboven met de aangehechte foto's. kon daar niet alles kwijt dus hier de rest . De borging van een 220o krukaslager moet gebeuren met een ring want de felsrand ligt op een diameter van 42 mm terwijl het lager 40 mm is dat sla je nooit naar elkaar toe, bij een 3800 zit er GEEN ring daar hebben ze weer op bespaard en daarom zit de felsrand daar wel op 40 ( helaas)

Attached Images
krukasuitdrukker.jpg (225.37 KB, 337 downloads)
carterborg ellende.jpg (214.5 KB, 339 downloads)
borgring.jpg (203.96 KB, 336 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
blok weer in elkaar gezet, nogal weigerachtig. Moest ook een overmaat bus gebruiken tegen het krukaslager aan , is gedeelte van de afdichting want de "moeten" ( deuken en bulten) die er waarschijnlijk door gebruik van een tang op waren gekomen hadden het carterhulsje uitgevreten. Krukaslager had voelermaat 0.05 nodig om na inkrimpen te blijven zitten.

Om de rol en de koppelingstrommel weer aan elkaar te maken had ook wat voeten in aarde eerst de huls goed warm gemaakt om hem over de rol te laten zakken en daarna met de pers ( kan haast niet meer zonder) het laatste stukje met beleid. ga je gelijk persen en niet het eerste stuk met warmte heb je groot kans dat je scheef gaat en/of de zinken huls die opstaat aan de rol in elkaar drukt want deze heeft bij aanvang nog nul ondersteuning tegen "uitbuiken " wat wel het geval is als je het eerst stuk door warmte van de buitenhuls te pakken hebt, zodra echter de warmte over is naar de zinken huls zit het geheel muurvast want dat zink zet harder uit dan het staal ( dus omgekeerd aan krukaslager inzetten) Persen deed ik dan ook pas nadat geheel goed afgekoeld was ander heb je EN de omgekeerde passing ( zink groter) en de zwakte van het zink ( warm helemaal beroerd ) als tegenwerkende factoren

Attached Images
lager verwijderen.jpg (158.63 KB, 297 downloads)
lager aanbrengen.jpg (195.75 KB, 298 downloads)
borgplaat klinken.jpg (165.95 KB, 302 downloads)
pers.jpg (186.7 KB, 300 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Een Meesterwerk Joan!


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
recent werd er een solex aangebracht voor periodiek onderhoud en inspectie van de motor. bekend was al dat er iets "klikkerde" als de bougie eruit was en het vliegwiel werd gedraaid met de zuiger bovenin. tevens wist de eigenaar al dat er hapjes uit de rol waren en of dat meteen meegenomen kon worden met het onderhoud.

Gezien dat er maar 3 foto's per bericht kunnen wordt dit minimaal een 3-luik want er is best wat om te laten zien.
Ik begin met het luchtfilter eraf, om de bougiekabel los te kunnen maken want anders kan het carter er niet af ( IVM de rol die eruit moet) . Controleer meteen het luchtfilter, zeker originele krimpen en schieten wel eens het gat in. Lucht filter prima. zo zie je ze niet veel meer, een Jan Vennix constructie die gebruikt bovenkantjes van "grafkaarsen" ( die potjes met een soort waxine lichtje erin) om het filter op te sluiten ( de goede maat even erbij zoeken) Filter zelf een twin air mooi schoon. Om te helpen schoon te blijven is de binnekant van het gehele huis in het vet gezet als stofvanger. Ook goed, dicht maken en wegleggen.
Dan de lichtkap: een ander verhaal, de moer veel te vast, en ja hoor dan komt het pompboutje mee. In de lichtkap zie je een kortsluiting want de reflector is uit het glas gevallen, komt de lamp te veel naar achteren en drukt de electrische lip tegen zowel de pin van het lampje als ook tegen de rand ( die aan aarde ligt) .
Dan het vliegwiel eraf, zat heel erg vast, de 3 hoekige trekplaat vouwde helemaal bol onder de boutkopjes vandaan, dan ga je toch twijfelen of je hem er ooit heel af krijgt, toch gelukt. Puntjes van de ontsteking redelijk echter wel zwaar met oxide aan de randen, als zo een stukje los komt en tussen de punten komt sta je plots stil zonder vonk want oxide is een isolator. rest van de ontsteking ziet er puntgaaf ( niet versleuteld uit )

Attached Images
luchtfilter.jpg (142.56 KB, 193 downloads)
lichtkap.jpg (120.9 KB, 197 downloads)
contactpunten.jpg (138.4 KB, 194 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
deel twee van het drieluik. heb je de boel los ga je richting de rol . Bij een testrit bleek al dat als je stopte en de motor liep nog even er een heel metaal achtig geluid uit kwam . Nadat de ontstekingsgrondplaat verwijderd was kom je aan het carter zien dat er toch al wat kapot gesleuteld was. het koppelingcarter vol met deuken en "moeten" alsof er een bandenlichter tussen gezet was . de trommel rand bleek nogal wat metaal splinters te hebben. Na verwijderen van de koppeling bleek waarom ( en ook waarom er een geluid uit kwam bij stilstand) OF de trommel is ooit gedemonteerd geweest en niet goed terug geplaatst OF de trommel is gaan "zweven" op zijn passing en omhoog gekomen. In ieder geval de brede rand die moet zitten tussen de rand van het lager en de rand van de trommel was er niet de trommel zit dus te hoog en de achterkant van de koppeling loopt dan ook in de achterplaat van de trommel

Attached Images
trommel carter trekker.jpg (157.67 KB, 184 downloads)
koppeling slijtage.jpg (108.36 KB, 187 downloads)
koppeling trommel.jpg (164.46 KB, 192 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
deel drie van het drieluik de rol ligt nu open en bloot en je ziet waar de hoekjes eraf zijn. Hij is inmiddels op de post richting Almelo . Ik kan hier nog twee foto's bij plaatsen: at je ook controleerst als alles los ligt is het brandstof systeem ( de pompbout was al los, tussendoor terug gemonteerd anders komt er vuil in de pomp) . Pomp open geschroefd en zeefje zag er perfect uit. geheel tot mijn verbazing want de tank was/is een roestbak daar is nog wel wat werk aan. de tankzeef niet origineel en de tank aftap plug al een keer gesoldeerd dus de aftap plug loshalen was ook wel weer spannend want die zat loeivast ( waarom toch zo vast ? )

Attached Images
rol.jpg (96.84 KB, 184 downloads)
pompje.jpg (131.09 KB, 185 downloads)
tankvuil.jpg (108.41 KB, 189 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
deel 4 van het drieluik. Ja Ja ik had beloofd het in 3-en te doen. Maar ik wil toch iets laten zien: NOOIT de bakjes opvullen waarin de koppelings schoentjes liggen, ze gaan zelf al eens spontaan aan de wandel en de kans daarop verhoog je alleen maar door de schoentjes hoger in de bakjes te leggen. Aangezien de koppeling NOOIT vrijloopt ( echt niet) worden de schoentjes altijd wel op enige wijze tegen de trommel wand aangedrukt en is er dus geen reden om aan de wandel te gaan. ALS ze dat al doen is er een onderliggend falen van ergens een onderdeel uitgevouwen bakje, gebroken veertjes, kapotte/versleten lagering van de koppeling armpjes om maar eens wat te noemen

Attached Images
bakjes.jpg (99.29 KB, 233 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Andere solex, ander verhaal. Liep best en ineens op een lange rit was het over. Periodiek onderhoud: af en toe eens ontkolen. Het gaat een hele tijd goed ook met een al redelijk dicht gekoolde poort. Totdat het omslag punt wordt bereikt dan is het ineens over. Wel een tijdje lang een heel stille solex geweest .

Attached Images
uitlaatpoort met kool.jpg (134.53 KB, 221 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat is weer snel opgelost. Frame goed, motor weer goed dus kan weer gereden worden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2019
Posts: 6
Likes: 1
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2019
Posts: 6
Likes: 1
Die krijgt weinig adem zo. Heeft inderdaad enkele jaren goed gelopen, tot afgelopen donderdag. Lange rit gemaakt (ca. 150 km) en aan het einde kakte de snelheid volledig weg. Eerst nog 28 km/h, dat werd iedere 5 minuten 1 km/h minder, dus op een gegeven moment nog maar 15-18 km/h, was blij dat ik thuis was smile Zelf dacht ik aan een verstopping in het brandstofsysteem, maar daar niks gevonden (filter, sproeier, blaasproef o.k.).

Dit is dezelfde Solex waarvan Joan een week of twee geleden het frame heeft opgeknapt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Joan
Andere solex, ander verhaal. Liep best en ineens op een lange rit was het over. Periodiek onderhoud: af en toe eens ontkolen. Het gaat een hele tijd goed ook met een al redelijk dicht gekoolde poort. Totdat het omslag punt wordt bereikt dan is het ineens over. Wel een tijdje lang een heel stille solex geweest .
zie het plaatje van de verkoolde uitlaatpoort, die is door "happen" van de zuigerveren erg vierkant geworden bij ontkolen de "toog" weer in ere hersteld zodat de zuigerveren weer een mooie ronding hebben om zich uit de poort te vouwen. komt de uitlaatpoort wel een mm'tje hoger.

Na weer in elkaar zetten denk je dat je er bent nou mooi niet ca een KM lang mooi lopen en weer ( zelfs meer dan vanwege dat mm'tje) zijn oude snelheid , daarna weer sputteren als een gek . toch ergens iets mis gegaan met het brandstof systeem .
alle kappen er weer af blijkt de ontstekingskap inwendig WEER een spoor van koper slijpsel te hebben. Dat zat er gisteren ook en ik had de kap al schoon gemaakt en het vliegwiel verwijdert om te kijken of er een spoel werd opgevreten, dat was niet zo en zal nu ook wel weer niet zo zijn, dan komt het uit de koppeling.
Dus nu: sproeier eruit, schoonmaken en koperen ringetje eronder ( hij zat nogal vast en nogal diep) , pomp eraf, membraan goed maar veel vuil in carteropening, uitgeblazen via "blokkeerbout"gat ( zuiger op stand 1/4) . pomp kogel zittingen nogal tegen elkaar gedrukt dus pomp ook open . Vliegwiel eraf, ontsteking grondplaat eraf, koppeling eruit, boel schoonspoelen. denk dat er iemand de koppeling gemonteerd heeft met "copaslip".
Mis ik bijna nog de start van de F1.
Na de F1 alles terug gemonteerd, nog iets sputteren en daarna een beetje MAX gespeeld en een 1/2 tank leeg gereden in de polder, wind tegen/wind mee/wind van de zijkant. hier en daar toch maar even het gas iets dicht ( na demontage van de cilinder bleek een standaard korte 3 zuigerveren uitvoering kolbenschmidt zuiger aanwezig te zijn, dat zijn de beste )

Attached Images
koper slurrie.jpg (130.21 KB, 179 downloads)
koper slurrie 1.jpg (175.28 KB, 182 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
even terugbladeren naar "deel twee van het drieluik. heb je de boel los ga je richting de rol . Bij een testrit bleek al dat als je stopte en de motor liep nog even er een heel metaal achtig geluid uit kwam . Nadat de ontstekingsgrondplaat verwijderd was kom je aan het carter zien dat er toch al wat kapot gesleuteld was. het koppelingcarter vol met deuken en "moeten" alsof er een bandenlichter tussen gezet was . de trommel rand bleek nogal wat metaal splinters te hebben. Na verwijderen van de koppeling bleek waarom ( en ook waarom er een geluid uit kwam bij stilstand) OF de trommel is ooit gedemonteerd geweest en niet goed terug geplaatst OF de trommel is gaan "zweven" op zijn passing en omhoog gekomen. In ieder geval de brede rand die moet zitten tussen de rand van het lager en de rand van de trommel was er niet de trommel zit dus te hoog en de achterkant van de koppeling loopt dan ook in de achterplaat van de trommel"


Kijk daar nog eens naar de foto's van de rol en koppeling trommel .

Bobby heeft weer flink zijn best gedaan, ik heb de rol en trommel weer als nieuw terug, ook zit de trommel weer op zijn plaats zodat de armpjes van de koppeling niet meer tegen de bodem van de trommel slepen. Nu blok nog wat kuisen voordat de boel weer in elkaar kan

Attached Images
nieuwe rol.jpg (127.12 KB, 143 downloads)
aangepaste koppeling trommel.jpg (136.94 KB, 145 downloads)
rand op maat.jpg (114.36 KB, 147 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2019
Posts: 6
Likes: 1
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2019
Posts: 6
Likes: 1
In reactie op het bericht van Joan van 18-4 kan ik zeggen dat ‘ie weer prima loopt. Gisteren opgehaald en gelijk nog een ritje meegereden met Joan door de polder. De solex loopt als nooit tevoren, het is gewoon even wennen hoeveel snelheid en trekkracht (voor Solex-begrippen dan) erin zit.

1 member likes this: Antoine
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Fijn dat je nu een goede Solex hebt. Veel plezier en geniet rvan


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Joan
even terugbladeren naar "deel twee van het drieluik. heb je de boel los ga je richting de rol . Bij een testrit bleek al dat als je stopte en de motor liep nog even er een heel metaal achtig geluid uit kwam . Nadat de ontstekingsgrondplaat verwijderd was kom je aan het carter zien dat er toch al wat kapot gesleuteld was. het koppelingcarter vol met deuken en "moeten" alsof er een bandenlichter tussen gezet was . de trommel rand bleek nogal wat metaal splinters te hebben. Na verwijderen van de koppeling bleek waarom ( en ook waarom er een geluid uit kwam bij stilstand) OF de trommel is ooit gedemonteerd geweest en niet goed terug geplaatst OF de trommel is gaan "zweven" op zijn passing en omhoog gekomen. In ieder geval de brede rand die moet zitten tussen de rand van het lager en de rand van de trommel was er niet de trommel zit dus te hoog en de achterkant van de koppeling loopt dan ook in de achterplaat van de trommel"


Kijk daar nog eens naar de foto's van de rol en koppeling trommel .

Bobby heeft weer flink zijn best gedaan, ik heb de rol en trommel weer als nieuw terug, ook zit de trommel weer op zijn plaats zodat de armpjes van de koppeling niet meer tegen de bodem van de trommel slepen. Nu blok nog wat kuisen voordat de boel weer in elkaar kan
deze solex weer netjes in elkaar gezet. de eigenaar wil dat perfect. Daarom nog een tip voor anderen: maak "mickey mouse'" oren aan de rubber stof flap op het vliegwiel. de gaten zijn te klein waardoor het rubber aan alle kanten bij het moergat en de 3 M6 boutgaten opgedrukt wordt, hij gaat dan open staan. door ruimte te maken OM de moer heen en OM de opstaande randjes op het vliegwiel heen voorkom je dat het rubber opgedrukt wordt en daarmee zwelt. de flap blijft dan mooi aan liggen en er komen ook geen scheuren aan de gat randen. Vandaag test gereden, maar even terug gegaan om mijn GPS KM teller erbij te halen. Met wind mee ook bij deze het gas maar wat dicht gedaan

Attached Images
rubber aanpassen.jpg (124.52 KB, 109 downloads)
rubber flap.jpg (116.38 KB, 111 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: John Meisters

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 24 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.047s Queries: 68 (0.018s) Memory: 1.1245 MB (Peak: 1.3914 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:24:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS