Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#137476 24/07/20 10:27 AM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Hallo waarde forumleden. Ik heb een vraag waar ik graag even jullie input over hoor. Ik heb hier net een blokje terug gebracht uit de stilstand. Het loopt zeer netjes en goed. Maar de solex loopt net iets trager dan mijn andere solexen.
Hij zeurt wat en komt niet echt door op de toeren. Gisteren had ik een testrit gedaan met de luchtfilterkap er even af en hopa op snelheid en de toeren iets hoger zoals de solex hoort te klinken. Het lijkt dus dat de luchtfilter te weinig lucht aanbied. Wat ik nu niet zo begrijp is hoe kan dit en hoe kan ik dit euvel oplossen ? Verder is het blokje netjes lucht en olie dicht dat heb ik ondertussen reeds van jullie geleerd waarvoor mijn dankbaarheid. De lagers zijn vervangen en lekken ook niet. De uitlaat is proper. sproeier is 28. De luchtfilterkap zit met de rubberring ertussen op de carburator en er zitten ringetjes tussen de cilynderkopbouten en de luchtfilterplaat. Hij heeft mooie compressie koffiebruine droge bougie. De retour loopt lekker. De ontsteking kan nog iets beter denk ik. Maar hij start bij de eerste pas/duw. Het hendeltje staat op iets over het midden. Ik hoor graag jullie visie.

mvg Sam


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
mss nog even vermelden het gaat om een DO uit 1955


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Weet je zeker dat het luchtfilter schoon is.
Probeer eens zonder het luchtfilter te rijden. Wel met de kap erop.
Natuurlijk de ontsteking netjes op tijd zetten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
net nog even de strobo genomen en staat op 2mm er voorbij. Zo staat mijn snelle ook. filter heb ik ook nog eens gekuist. Zonder weerstand dus van de band loopt hij steeds sneller en gaat hij sputteren heel op het eind.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In het luchtfilterhuis zit aan de onderkant 1 of 2 gaten (afhankelijk van het type filterhuis) waardoor de lucht aangezogen wordt.
Maak dit/deze gaten wat groter waardoor de luchtinstroom wat makkelijker gaat.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
dat ga ik eens proberen


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
In het luchtfilterhuis zit aan de onderkant 1 of 2 gaten (afhankelijk van het type filterhuis) waardoor de lucht aangezogen wordt.
Maak dit/deze gaten wat groter waardoor de luchtinstroom wat makkelijker gaat.
zou ik niet doen is in feite niet nodig met een originele carburateur , gaat de solex van "bulken" en dat stoort nogal tijdens toer ritten

waar ik aan denk is de veerdruk van de motor op de band, ik zou de gaten onderin de schetsplaat een paar van bij boren om zo de veren te verstellen en de druk op de band te minderen heb daar heel goede resultaten mee met de wat oudere solexen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
[quote=FFAnders] gaat de solex van "bulken" en dat stoort nogal tijdens toer ritten

waar ik aan denk is de veerdruk van de motor op de band, ik zou de gaten onderin de schetsplaat een paar van bij boren om zo de veren te verstellen en de druk op de band te minderen heb daar heel goede resultaten mee met de wat oudere solexen


Wat bedoel je met "bulken" Joan ? De veren zit ik dus ook heel de tijd aan te denken maar dat had ik al tijdelijk opgelost met een contraveer aan het stuur om dit te testen en dan loopt hij nog steeds net niet naar dat eindpunt in toeren zeg maar. Hij klinkt heel mooi maar toch ook heel ...hoe zal ik het zeggen dof of laag in bas alsof hij meer wilt maar niet krijgt. Vandaar dat ik dus die luchtfilterkap er af gehaald had. En dan gaat hij dus wel. Wat ik dus vreemd vindt want is dat dan teveel benzine of te weinig lucht. Ik lees hier vaak een solex heeft nooit te weinig benzine. Vandaar.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
[quote=FFAnders]ik zou de gaten onderin de schetsplaat een paar van bij boren om zo de veren te verstellen en de druk op de band te minderen heb daar heel goede resultaten mee met de wat oudere solexen
Over hoeveel verschil spreek je dan 1cm een volgend gaatje of meer ? Wil er geen Beemster van maken smile


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien dan toch een lekkende decompressie klep.
Toch eens goed bekijken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Alfons_Amuse
Misschien dan toch een lekkende decompressie klep.
Toch eens goed bekijken.
ik kijk het na.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inderdaad iets van een cm , veer komt dan een beetje naar voren en iets omhoog scheelt niet heel veel in de spanning maar vaak net genoeg en dan doe je aan de andere kant twee cm kun je al kiezen: alletwee op origineel, eentje op 1 cm naar voren en de andere origineel, eentje op twee centimeter naar voren en de andere origineel, eentje op een centimeter naar voren en de andere op twee . zo zie je maar veel veercombinaties mogelijk en nog iets wat is de lengte van je zuiger al ingekort van 51 mm naar 46 mm ?

en met "bulken" bedoel ik vele decibels MEER aan aanzuig herrie dat met een lage bromtoon gaat overheersen , vooral de filterbodems van aluminium die over de bougie heen vallen en waar twee kleine menhir achtige paaltjes op staan waar de lucht naar binnen gaat gaan erg bulken als je daar een boor 8 doorheen haalt .

als je een oude DO hebt, zit daar nog een sleutelgat luchtfilter op of al die korte die een beetje op een 3800 filter lijkt maar nog de bougie schuin naar voren heeft ? sleutelgat luchtfilters vereisen een speciale aanpak en de korte 3800 vormige daar kun je een paar extra gaatjes bij boren maar niet het bestaande gat groter en de extra gaatjes wel op de goede plek anders passeer je het filter en krijg je het vuil zo naar binnen

Last edited by Joan; 25/07/20 07:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ja ik ga hier toch nog eens even om jullie wijsheid vragen.

Ik heb het blokje nog eens op de werkbank om de aanpassingen in de veer uit te voeren.

@Joan er zit een sleutelgat luchtfilter op.

De solex loopt maar hij loopt net niet op zijn kunnen vindt ik. Ik heb er andere en die gaan net dat tikkeltje meer. Ik zou toch graag samen met jullie nog iets meer in detail willen proberen van hier net dat meer trekkracht uit te krijgen.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Weet je welke snelheid hij haalt? Dan hebben we een idee van wat jij “net niet” vindt.

Hoe is de compressie?
Is je uitlaatpoort goed open (soms moeilijk te zien).

Hij heeft lang stilgestaan zei je al eerder, dus hoe hij van te voren liep weet je niet? Soms is er niets mis maar wil het gewoon niet harder. Dan moet je toch gaan experimenteren met zuiger inkorten of uitlaatpoort iets groter maken op de juiste manier. (Al ben ik daar geen voorstander van).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
De compressie zou ik eens correct willen meten. Ik heb een setje gekocht om te meten met een drukmeter. Maar wat is hier de juiste werkwijze om een correcte meting te doen ? Ook zou ik graag van jullie even een duidelijke uitleg willen over wat en hoe ik de poorten correct nakijk.

link Joan

Hier heb ik wat info gevonden waar ik mee aan de slag kan maar ik zou toch nog eens graag horen wat ik niet en wel hoor te zien aan de poorten en wat ik dan evt wel en niet aan kan passen.

Ik heb hier ook nog enkele carburators liggen ... en pompen maar ik denk dan als er benzine loopt dan doet de pomp het en als hij naft krijgt dan doet de carburator het. Vermoedelijk is dat te simpel uitgedrukt

Ik kan het verduidelijken als dat de motor meer zeurt dan zingt. Daar bedoel ik mee dat je tav de andere solex hoort dat deze op een lager doffer toerental blijft hangen en niet de hoogte wil ingaan. Dat andere loopt echt in toeren en heeft dan een aangenaam snelhied. Ik had ook al zitten denken dat het mss aan een verkeerde band ligt dat die te hoog is. Kan dat ?

Last edited by Sambaman; 28/02/21 10:34 AM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
dankzij het wayback systeem dit nog even boven water gehaald. Ik post het hier ter informatie.

Tunen van een Solex
Onder opvoeren van de solex kan veel verstaan worden. ( door Joan Majoor)

Veel solexen zijn door ouderdom een gedeelte van hun snelheid kwijtgeraakt, zonder meer opvoeren is dan vaak een zinloze exercitie, eerst de mankementen er maar eens uithalen. Los zittende bouten en moeren, verkeerd afgestelde ontsteking of zelfs een compleet kapotte spie in het vliegwiel veroorzaken nogal eens hinder.
Ook een versleten zuiger,zuigerveer en cylinder combinatie zorgt voor problemen, veelal als de solex goed op bedrijfstemperatuur is.
Scan het forum eens af voor oplossingen.
Dan zijn er de productie marges, Solex nam het niet zo nauw met de maatvoering, meet cylinders maar eens na op de hoogte van de spoelpoorten en uitlaatpoort ten opzichte van de bovenrand van de cylinder, wil je snelle gaan dan neem je de cylinder met de kortste afstand.

Vaak laat de afstelling van de gasgever te wensen over, standaard staat hij vol open, maar door te korte kabels of gas geef spaken ( zeker bij die laatste als het stuur hoger wordt gezet wil de gasgever nog wel eens een beetje �toe� (=dicht) staan.

wil je echt opvoeren, boor je carburateur op tot 8 of 8,5 mm, gebruik daar wel een speciale boor voor, een gewone metaal boor slaat vast in het zachte materiaal.
werk met een dremel de spoelpoorten door naar iets naar achteren en ca 1 mm hoger, de uitlaat poort 2 mm hoger.
Zorg dat als de zuiger bovenin staat dat de inlaat poort een extra 3 mm open staat ( zuiger 3 mm laten zakken dan mag je hem net in de inlaat gaan zien.
Denk niet OH dan maak ik toch ook de inlaat meteen 3 mm hoger ! nee dat werkt tegen want dan staat de zuiger als een damwand in de inlaat en krijg je een rare schokgolf die de inlaat remt.

** ik hoop dat dat ok is Joan ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik begrijp dat iedereen lekker in de zon is gaan toeren. Mijn obsessie liet dat niet toe. Ach testen met de meter dan maar. 3 Bar ... daar komt hij dan op uit .... rotslecht want het moet 6 zijn... Jaja maar wat doet ik dan nu ?? Ik wil echt zoveel mogelijk dat ding in zijn originaliteit houden.

Ondanks mijn begrip voor jullie afwezigheid van antwoord door deze uitzonderlijk mooie toer omstandigheden waardeer ik elk antwoord.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je zou eens een chineesche cilinder van gietijzer kunnen kopen, die zijn verrot slecht maar met een oude solex zuiger willen ze nog wel een beter hun best doen dan een uitgewoonde solex cilinder met stootranden ben je voor ca 25 euri lekker aan het testen of het werkt OF in een nog redelijke solex cilinder ( wel een originele) een CFX 39,5 zuiger steken, kost ook niet de wereld en wat is "origineel" als je niet kunt rijden, je kunt altijd de oude onderdelen nog op een plank leggen . Met deze suggesties hoef je niet te Fraisen of vijlen of hakken in originele onderdelen met het risico dat je ze klaar stoomt voor de schrootbak


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Sambaman
Ik begrijp dat iedereen lekker in de zon is gaan toeren. Mijn obsessie liet dat niet toe. Ach testen met de meter dan maar. 3 Bar ... daar komt hij dan op uit .... rotslecht want het moet 6 zijn... Jaja maar wat doet ik dan nu ?? Ik wil echt zoveel mogelijk dat ding in zijn originaliteit houden.

Ondanks mijn begrip voor jullie afwezigheid van antwoord door deze uitzonderlijk mooie toer omstandigheden waardeer ik elk antwoord.

3 bar....? Dan moet er toch iets aan de hand zijn want dat haal je onderhand zonder zuigerveren....

Kijk eens hoe de losse veren in de cilinder passen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank jullie voor het antwoord zeer gewaardeerd.

@Joan als ik een nieuwe zuiger plaats moet dan de cilinderkop ook vernieuwd worden om die van de kamzuiger te vervangen ? blush
@John ja daar klopt echt iets niet en ik denk dat het met de meting of de apparatuur iets te maken heeft. Na mijn nog gedetailleerdere inspectie heb ik opgemerkt dat het spruitstuk dat erop zat niet echt vlak meer was bovenaan. daar was hij net een beetje lek. Ik heb dan in mijn doos een ander gevonden en dat gemonteerd en ik moet bekennen dat hij nu weer iets beter gaat zij het wel pas als hij op temperatuur komt en ik moet hem dan nog helpen met het optrekken door even bij te trappen maar hij houdt nu zijn toeren en als hij warm is zelf de hogere toeren zelf aan. Dus met mijn beperkte kennis denk ik dat de meting niet juist is maar dat hij toch onvoldoende compressie kan maken. Ik ga dus eens proberen met een andere zuiger en cilinder.

Ook nog eens even het onstekingsmoment netjes controleren. Maar al bij al is het nu een droog en goed lopend blokje. Er zou net nog een ietsje meer trekkracht mogen zijn.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Dank jullie voor het antwoord zeer gewaardeerd.

@Joan als ik een nieuwe zuiger plaats moet dan de cilinderkop ook vernieuwd worden om die van de kamzuiger te vervangen ? blush als ik setjes monteer en daarbij kamzuiger EN cilinder ( met dat poortje vooraan) vervang door een DO setje ( met dubbele omkeer spoeling dus) en er zit een kamzuiger kop op dan laat ik deze lekker zitten werkt prima bij een DO setje in je eerste bericht gaf je aan dat het al een DO is dus waarom de vraag over kamzuiger kop ????
@John ja daar klopt echt iets niet en ik denk dat het met de meting of de apparatuur iets te maken heeft. Na mijn nog gedetailleerdere inspectie heb ik opgemerkt dat het spruitstuk dat erop zat niet echt vlak meer was bovenaan. daar was hij net een beetje lek. Ik heb dan in mijn doos een ander gevonden en dat gemonteerd en ik moet bekennen dat hij nu weer iets beter gaat zij het wel pas als hij op temperatuur komt en ik moet hem dan nog helpen met het optrekken door even bij te trappen maar hij houdt nu zijn toeren en als hij warm is zelf de hogere toeren zelf aan. Dus met mijn beperkte kennis denk ik dat de meting niet juist is maar dat hij toch onvoldoende compressie kan maken. Ik ga dus eens proberen met een andere zuiger en cilinder.

Ook nog eens even het onstekingsmoment netjes controleren. Maar al bij al is het nu een droog en goed lopend blokje. Er zou net nog een ietsje meer trekkracht mogen zijn.

Last edited by Joan; 03/03/21 10:12 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
als ik setjes monteer en daarbij kamzuiger EN cilinder ( met dat poortje vooraan) vervang door een DO setje ( met dubbele omkeer spoeling dus) en er zit een kamzuiger kop op dan laat ik deze lekker zitten werkt prima bij een DO setje in je eerste bericht gaf je aan dat het al een DO is dus waarom de vraag over kamzuiger kop ????

Sorry voor de verwarring. Er staat nu nog een originele cilinder op met poortje vooraan. De andere cilinder (DO) heb ik ook liggen die staat op een testblok (van een andere solex in restauratie). En ik heb er nog 1tje liggen reserve. Die zou ik dus kunnen monteren met nieuwe zuiger en veren en de cilinderkop behouden ? Klopt dat wat ik zeg? Sorry blush


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Originally Posted by Joan
als ik setjes monteer en daarbij kamzuiger EN cilinder ( met dat poortje vooraan) vervang door een DO setje ( met dubbele omkeer spoeling dus) en er zit een kamzuiger kop op dan laat ik deze lekker zitten werkt prima bij een DO setje in je eerste bericht gaf je aan dat het al een DO is dus waarom de vraag over kamzuiger kop ????

Sorry voor de verwarring. Er staat nu nog een originele cilinder op met poortje vooraan. De andere cilinder (DO) heb ik ook liggen die staat op een testblok (van een andere solex in restauratie). En ik heb er nog 1tje liggen reserve. Die zou ik dus kunnen monteren met nieuwe zuiger en veren en de cilinderkop behouden ? Klopt dat wat ik zeg? Sorry blush
inderdaad een kamzuiger kop doet het prima op een DO cilinder andersom ga ik nog wel eens proberen ( je moet toch wat met je tijd he !)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank je voor de info. Ik ga ermee aan de slag.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
kleine update. Vandaag nog eens omwille van de regen het blokje aan de haak gehangen om nog beter te kijken. En dus weer wat extra vragen.

? Als ik kijk naar de spoelpoort wat mag ik niet zien, wat moet ik zien? Qua stand van de zuiger tav de poorten.

Ook heb ik een lek test gedaan en hij fit aan de spoelpoort bovenaan ondanks dat ze op het juiste aandraaimoment zit en naar mijn mening ook niet vaster kan ? is vloeibare pakking dan de oplossing of wat doe je dan ?

Waar zijn de beste pakkingen te koop voor oude solexmotors ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
maak eens een foto, bij de kamzuigers zie je als je he luikje opent hoe slecht de controle op maatvoering was, bij de meesten blijven de gaten boven en het gat onder gedeeltelijk gesloten, daar is heel veel te halen passende delen zijn weer te krijgen bij diverse handelaren zoek op peperbus want deze delen passen ook op de latere kamzuigers (behalve de koppakking want die heeft 3 boutgaten)

Last edited by Joan; 10/03/21 10:06 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dit is op het onderste punt dan zie je op de bovenste poorten dat ze niet helemaal open gaan. de onderste gaat wel helemaal open als de zuiger bovenaan is. Daar heb ik wel geen foto van. Ik wil graag wat meten evt als dat de situatie helderder maakt.

Attached Images
spoelpoort.jpg (129.34 KB, 371 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En kijk ook naar het gat in de zuiger, dat is standaard nogal aan de kleine kant waardoor de spoeling ook wordt vertraagd.

Attached Images
Zuiger P-O,,.jpg (150.2 KB, 365 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Originally Posted by FFAnders
En kijk ook naar het gat in de zuiger, dat is standaard nogal aan de kleine kant waardoor de spoeling ook wordt vertraagd.
Heee Ronald, ook weer van de partij ??


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by trommel
Originally Posted by FFAnders
En kijk ook naar het gat in de zuiger, dat is standaard nogal aan de kleine kant waardoor de spoeling ook wordt vertraagd.
Heee Ronald, ook weer van de partij ??
Ja Ad, maar ik ben niet weg geweest hoor en als ik denk iets bij te kunnen dragen dan doe ik dat wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ronald die tweede is de aangepaste in functie van meer trekkracht ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De linker zuiger is een nieuwe, rechts de oude en daarin zit een groter gat wat een wat langere spoeltijd geeft.
Het gat hoeft niet perse rond te zijn maar mag ook ovaal in de hoogte zijn.
Dat is het mooie van een kamzuigermotor dat je vanaf de voorkant al kunt zien wat onderste stand
van de zuiger is t.o.v. de spoelgaten en ook wanneer het gat in de zuiger zichtbaar wordt.

Van de rechter zuiger heb ik destijds een stukje afgezaagd voor andere doeleinden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er zijn verschillende typen zuigers in omloop oa die met een hele rib aan de binnenkant om het gas uit het carter om te leiden langs het pistonpenlager om het met het gas te koelen en om daar oliedruppels achter te laten. Werkt niet en blokkeert enorm de gas stroom, dat is het eerste dat er bij mij uit gaat en verder maak ik het dak als een kerkraam, naar beneden toe net zo breed als het originele gat en dan doorwerken tot ca 4 mm boven die uitgedraaide rand in de zuiger en de onderkant plat breed parallel aan die uitgedraaide rand


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ok, ik ben nog eens even wat foto's gaan nemen. Alvast mijn dank dat jullie mij wat willen bijleren ondanks dat het al 100x gezegd is hier. En mijn kennis tav van die van jullie zeer beperkt is. Wil ik toch graag meer leren. Ik zet hieronder de foto's.

Attached Images
1.jpg (128.21 KB, 346 downloads)
Last edited by Sambaman; 10/03/21 07:21 PM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
opening in de zuiger

Attached Images
3.jpg (79.24 KB, 339 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
laagste stand van de zuiger

Attached Images
4.jpg (83.79 KB, 336 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Opening in zuiger bovenaan

Attached Images
2.jpg (90.75 KB, 333 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
De kant van de in en uitlaatpoort. Hier merk ik op dat de uitlaatpoort niet helemaal open gaat omdat de zuiger niet voldoende zakt.de inlaatpoort die gaat helemaal open en toe.

Attached Images
5.jpg (133.62 KB, 335 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
De kant van de in en uitlaatpoort. Hier merk ik op dat de uitlaatpoort niet helemaal open gaat omdat de zuiger niet voldoende zakt.de inlaatpoort die gaat helemaal open en toe.
is normaal niets aan doen, de poort moet een ronde vorm hebben om de zuigerveren niet te laten happen en dat brengt met zich mee dat hij lager moet, anders wordt het rondje wel heel klein

Ik heb de laatste tijd veel kamzuiger blokken op moeten leuken omdat de snelheid wel heel laag was. Allemaal tevreden eigenaars. Lopen beter dan nieuw

Last edited by Joan; 10/03/21 07:45 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
de zuiger

Attached Images
zuiger.jpg (40.43 KB, 331 downloads)
Last edited by Sambaman; 10/03/21 07:45 PM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
de zuiger veer los in de cilinder.

Attached Images
veer.jpg (52.12 KB, 413 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
de kamzuiger

Attached Images
kam zuiger a.jpg (43.43 KB, 425 downloads)
voorkant cilinder.jpg (101.34 KB, 418 downloads)
Last edited by Joan; 10/03/21 07:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
de zuiger veer los in de cilinder.
zit te hoog meten ca 1 cm onder de rand, op deze plek slijt de cilinder niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
de laatste de cilinderwand

Attached Images
cilinder.jpg (59.09 KB, 416 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
De zuiger meet 48.5mm en er is een kleine opening tusen de uiteinden van de veer. Moet dit helemaal toe zijn ? Of is dat aanvaardbaar.

Attached Images
veer.jpg (89.22 KB, 404 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zuigerveeropening ziet er aanvaardbaar uit en met die 48,5 mm zul je de lengte bedoelen naar aanleiding van wat ik op de aangepaste foto heb laten zien toch ? Dit voordat er anderen zijn die stellen dat de zuiger toch 39,5 moet zijn ( de diameter ) je kunt de zuiger wat uithappen ter plaatse van waar hij langs het inlaatgat loopt in dat geval kun je de hap zelfs zo diep maken dat daar de "L" ter plekke 46 mm is

Last edited by Joan; 10/03/21 10:22 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
zuigerveeropening ziet er aanvaardbaar uit en met die 48,5 mm zul je de lengte bedoelen naar aanleiding van wat ik op de aangepaste foto heb laten zien toch ? Dit voordat er anderen zijn die stellen dat de zuiger toch 39,5 moet zijn ( de diameter ) je kunt de zuiger wat uithappen ter plaatse van waar hij langs het inlaatgat loopt in dat geval kun je de hap zelfs zo diep maken dat daar de "L" ter plekke 46 mm is
Inderdaad de lengte. Dus ik vat even samen. 1. de zuiger inkorten tot 46mm op de plaats waar hij voorbij de inlaatpoort loopt. Dan de spoelpoorten daar heb ik nog een vraagje bij. tussen de 2 bovenste spoelpoorten op de cilinder daar mag je ook ietsje wegnemen ? En dan vraag ik mij nog af hoeveel materie ik mag wegnemen ? Ik vermoed zoals op de foto de gele lijn alsof je een rivierbedding maakt voor de betere doorstroom van beneden naar boven.

Attached Images
spoelpoort aanpassing.jpg (90.33 KB, 389 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er moet iets blijven staan om de rondingen te kunnen maken verder MOET er wel een dammetje blijven staan tussen de twee gaten anders wordt het een "8" en slaan de zuigerveren in die spleet, je mag links en rechts de uitstroomopening van de kleine gaatjes ook wel afronden ( net zoals bij de rode pijl) aan de binnenkant van de cilinder de gaten zijn zo klein dat als ze daar wat breder worden de zuigerveren dat niet erg vinden ( de uitlaatpoort is breder en dat gaat ook goed )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik durf er niet aan beginnen ...


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Ik durf er niet aan beginnen ...
dan vooral niet doen . Goed nederlands spreekwoord "beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald" . Als je je vakantie plant ergens rondom de veluwe kun je altijd nog een toer ritje maken die 1/2 wege ergens stopt bij mij in de buurt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dat is een aanbod waar ik graag op wil ingaan als de tijden ons wat beter gezind zijn. Voorlopig ga ik hem opdrijven met mijn benen.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
De motor terug helemaal in elkaar. Met een arendsoog erop. En warempel nu loopt hij toch beter dan de vorige keer. Ik heb ook de veren aangepast zoals Joan het aangaf. Nu haal en houd ik 25km/u. Alleen bergop valt hij wat terug maar dat is dergelijk oud beestje gegund dan help ik graag met de benen. Ik zou nu nog de aanpassing met de uitlaat vernauwen willen toepassen om te kijken of dat nog iets oplevert.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Joan , de veluwe zal er toch nog even niet van komen. Hoe zou ik best stapgewijs eraan beginnen ?

1. de zuiger inkorten en testen
2. de spoelpoorten aanpakken ?

3. een goed boek lezen over solexmotoren smile

Ik hoor graag jouw mening


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zuiger inkorten en testen, inlaat gat in cilinder controleren of deze 9 mm is zo niet dan opboren met aangepaste boor ( boorpunt op "schrapen" slijpen en niet op "snijden") controleren of inlaat en uitlaat van cilinder en spruistuk met elkaar overeen komen ( gebruik pakking als voorbeeld, ook de pakking moet de gaten hebben zoals EN in cilinder EN in spruitstuk . spoelpoorten, de gangen kun je onderin in peervorm en trompet einde maken zodat het gas er wat beter invloeit zuiger de gaten in de zijkant schuin omhoog maken richting pistonpenborgveertje dus ook hier die haakse hoeken weg zodat het gas de bocht om gaat de spoelkanalen in en niet "het hoekie om" ( nederlands spreekwoord voor doodgaan, dat doet dat gas dan ook )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ok dank je daar ga ik mee aan de slag.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Voor de boorpunt kan je die zo kopen of moet ik deze zelf slijpen naar de gewenste hoeken? En hoeveel graden is het dan best?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee zelf slijpen even de snijkant tegen de (zijkant van de ) slijpsteen met de boor in de lengte richting van de steen, heb er al meerdere malen een foto van geplaatst oa bij topics over opboren carburateur

Attached Images
boren met aangepaste punt.jpg (115.78 KB, 331 downloads)
Last edited by Joan; 06/05/21 07:59 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Wat is het doel daarvan Joan? Afvlakken van de snijrand?


solexliefhebbers.nl
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Alfons_Amuse
Misschien dan toch een lekkende decompressie klep.
Toch eens goed bekijken.
Vele kleine beetjes maken een groot geheel. Vandaag het decompressieklepje met kleppen polijst vlakker vermaakt in de zitting. En Ja hoor weer wat meer trekvermogen. We gaan er nog komen smile


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Joan ik heb de inlaat naar 9mm gebracht zat ietsje meer dan 8mm. Voor het inkorten van de zuiger wat is daar een handige werkwijze ? Doe jij dat op de draaibank? Ik hoor graag jouw procedure ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als de zuiger los ligt kun je ter plaatse met een dremel, of vijl een hapje uitnemen. Ik heb een draaibank en dan pak ik rondom wat weg maar daar merkt de inlaat verder niets van , is meer luiheid. Voor racers haal ik wel ter plaatse wat weg omdat als ik dat over de hele omtrek doe, de uitlaatpoort aan de onderkant ook open komt en dat is niet zo een goed idee. Door dat weghappen wordt de zuiger ter plekke ook veel korter dan die 46 mm die ik voor tour solexen aan houdt. Vooral niet proberen want dat weghalen is onderdeel van een totaalpakket en werkt voor tour solexen echt niet.
ALS er een olie groef onderin de zuiger zit moet je onder deze oliegroef ca 2 mm laten zitten, kom je tot en met die oliegroef gaat deze als decompressie sloot werken en helpt hij cartercompressie via de afvoersloot de uitlaatpoort in . Die groef is dus een limiterende factor ( geen probleem bij GOL zuigers of JRT/CFX zuigers die hebben zo een groef niet )

Last edited by Joan; 06/05/21 06:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Wederom van harte bedankt Joan voor je informatie en bereidwilligheid te helpen. De zuiger is idd los en heeft 2 ribben onderaan. Ik ga dus jouw wijze toepassen door op de plaats waar de zuiger de inlaatpoort kruist. Daar neem ik een stukje weg met de dremel waarbij ik 2mm van de onderste oliegroef blijf en de zuiger totaal op een lengte van 47mm breng. Meteen heb ik wel weer wat vraagjes. smile Gezien de zeldzaamheid van deze motors Is het dan aangeraden bij een groot onderhoud (pakkingen etc) ook de zuigerveren steeds de wisselen met nieuwe dit om de zijwaartse slijtage tot een minimum te beperken? Ik heb me ergens laten vertellen dat de zuigerveren (versleten) zorgen voor meer zijwaartse speling. En ook wou ik je even vragen of je ergens de door solex maximum opgegeven opening van de zuigerveren mag zijn voor ze vervangen moeten worden. Of wat u hanteert?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Nog even een foto want beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Dus het oranje gemarkeerde stukje is wat ik wegneem.

Attached Images
zuiger.jpg (57.76 KB, 353 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja. en onder het dekseltje aan de voorkant van je cilinder ook alle haakse hoeken van de boorgaten flink afronden richting waarheen het gas moet wel oppassen dat het pasvlak voor de pakking niet geraakt wordt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
So far so good. Maar toch weer enkele bijkomende vraagjes. De inlaatpoort is nu naar 9mm maar moet dan het spruitstuk ook niet ruimer zijn? De zuiger heb ik naar 47mm gebracht ter hoogte van de inlaatpoort. Moet er aan de spoelpoort geen aanpassing gebeuren aan de zuiger?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
spoelpoortgat in zuiger, ja zeker, dekseltje vooraan op cilinder verwijderen en zuiger op en neer halen dan zie je dat het onderste gat alleen helemaal open staat als de zuiger onderin staat, door het gat in de zuiger als een kerkraam te maken, iets naar onder doorhalen komt het gat beter open te staan tijdens de spoelslag en dat het inlaatgat in de cilinder groter is dan het gaatje van het spruitstuk dan weet je dat hij beter aansluit ook al zou hij iets scheef staan

Last edited by Joan; 17/05/21 09:46 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank je voor de extra antwoorden.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank je Joan missie geslaagd hij loopt als een trein. De "sporthouse" Gent solex is nu zijn naam waardig. Wat me wel opvalt nog is dat hij niet viertakt als de luchtschuif te ver staat maar eerder dat het ijkt dat hij zich verslikt met een kuch tot gevolg. Wat zou je daar als uitleg aan geven ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Dank je Joan missie geslaagd hij loopt als een trein. De "sporthouse" Gent solex is nu zijn naam waardig. Wat me wel opvalt nog is dat hij niet viertakt als de luchtschuif te ver staat maar eerder dat het ijkt dat hij zich verslikt met een kuch tot gevolg. Wat zou je daar als uitleg aan geven ?
een kuch, ja dat is een lastige, dat kan heel veel zijn want de compressie van solex is aan de heel lage kant en daarmee is het verbrandingsproces "standaard" al verre van optimaal dus dat hij af en toe eens overslaat kan veel redenen hebben. probeer toch met de luchtregelhendel het mengsel zo arm mogelijk te stellen dat hij nog wel goed loopt, iets te arm is beter dan iets te rijk want te rijk kun je de bougie en daarmee de ontsteking over de kop helpen door ernstige vervuiling


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Op de "R" van racing smile "STARTEN" " Stilstaan Trappen Racing Tesnel Eventerug Nietsmeer


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Op de "R" van racing smile "STARTEN" " Stilstaan Trappen Racing Tesnel Eventerug Nietsmeer
en dan maar hopen dat je de nederlandse uitvoering hebt en niet de Franse, daar staat "depart" op en dan staat de "R" heel ergens anders , veel meer naar recht en dan is de "R" niet meer die van "racen" maar meer: " deze eigenwijze peer altijd rottig toeren "

Last edited by Joan; 02/06/21 08:37 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik had vandaag een solex hier daar was de zuiger rond afgedraaid tot 46 mm
Als ik de zuiger in b.d,punt zette was de inlaat open maar de uitlaat was ook voor een derde open dat kan toch niet werken volgens mij
Of zie ik dat verkeert had 2el heelveel compressie of dat er een magneet op staat als ik hem naar het b.d.punt draaide
Nu is mijn vraag kan dit goed lopen?

Last edited by theohendriks; 05/03/22 11:23 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dan is er iets aan de hand normaliter met een solex zuiger die 46 lang is gaat de uitlaat nog zeker 2 mm niet open is de cilinder soms afgedraaid van onderen of is het niet een solex zuiger

ik heb net nog even wat cilinders opgemeten en zoals al eerdere gesteld er zit nogal wat productie variatie in de plek waar de gaten in de cilinder zitten van bovenrand cilinder naar onderkant uitlaatpoort meet ik maten tussen de 43,5 en 46 mm dus een zuiger(hemd) lengte van 46 mm moet in al deze cilinder goed gaan. ik heb nu express zuigerHEMD neergezet want steeds meldt ik dat je moet meten langs de zijkant, dat is het hemd van de zuiger. meet je met de bolling mee wat NIET de bedoeling is want die bolling doet niet mee aan het openen en sluiten van poorten zorgt alleen voor wat meer of minder compressie en voor de geleiding van de gassen naar boven toe en ook die bolling varieert maar is meestal iets van 3 tot 4 mm als je die meeneemt ( zinloos) dient de totale hoogte van de zuiger dus iets van 49 mm te zijn ( die 46 plus ca 3 voor de bolling )

Last edited by Joan; 06/03/22 10:13 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik had de gehele zuiger gemeten en die was 46 mm
Dus als ik er de bolling aftrek zou hij zomaar 43 of 42 mm kunnen zijn
zou dus ook kunnen dat ze een ander zuiger gebruikt hebben
ik ga morgen alles nog eens na meten maar de in laat en uitlaat stonden bij b.d.p. Open en dat mag volgens mij niet

Last edited by theohendriks; 06/03/22 12:11 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
kan ook zijn dat je een race versie hebt zeker gezien dat je compressie is "alsof er een magneet tegen staat" in dat geval heeft iemand hem zo getuned dat er een metalen plaat van 2 mm onder de cilinder hoort, dus pakking+plaat+pakking je komt dan wel goed weg met die onderkant van de zuiger NIET 3 pakkingen monteren want dan vouwen de hoeken weg en breekt een boutlipje van de cilinder af, er moet wel steun zijn voor de pakkingen veelal maak ik zelf voetpakkingen van papierpakking die zijn veel dunner, dichten goed af en omdat ze dunner zijn vervormen ze niet makkelijk, dan een plaat ( metaal) van 3 mm gebruiken als tussenleg schijf


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hebben ze dan een Fs1 zuiger gebruikt Joan? Daarvan weet dat je met plaatjes moet werken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Ik heb nog wel aluminium onder plaatjes liggen voor onder de cilinder
maar wordt dan de verbrandings kamer niet te groot
en dat ten koste gaat van de compressie
M.v.g

Last edited by theohendriks; 06/03/22 10:18 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
FS1 zuiger: kan, werd vaak gedaan want die waren er eerder dan de JRT of de CFX zuigers zelf gebruikte ik Garelli zuigers maar die waren in mijn tijd al zeldzaam aan het worden en FS1 was toe heel gangbaar en betaalbaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo vandaag gemeten het is een normale solex 3800 zuiger maar het hemd is maar 42mm denk dat dat toch wel te kort is
M.v.g

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
toch met een plaat onder de cilinder werken, kost compressie helaas wel voordeel dat de poorten boven de zuiger net dat beetje eerder open gaan en sluiten daarmee kaan hij een hoger toerental draaien. plaat zo uitmeten dat je nog net een spleetje uitlaatpoortgat over houdt met zuiger in bovenste stand ( klein spleetje is niet erg ) of investeren in een andere zuiger


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke bedankt ga morgen uitproberen
Eventueel als koppakking een dunne koperen koppakking gebruiken heb er nog paar liggen
zou ik de ontsteking ook iets mogen vervroegen
M.v.g

Last edited by theohendriks; 07/03/22 05:43 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ontsteking mag iets vroeger want met lagere druk verloopt de verbranding trager wel oppassen dat de magneten nog wel met de spoelen praten als de punten erg ver open gaan ( de enige methode om te vervroegen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Wat bedoelt u met praten en hoever mogen de punten dan open?
Bedoeld u dat magneten nog tegen over de spoel staan?

Last edited by theohendriks; 07/03/22 09:47 PM.
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Vandaag cilinder met plaat gemonteerd en geprobeerd loopt 32 km per uur
M.v.g

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik bedoel dat mogelijk dan de magneten nog net niet genoeg tegen de spoelen staan, geen magneetveld is geen electra, iets moet aan die electronen trekken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke Joan dan had ik het toch goed begrepen
M.v.g


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.112s Queries: 202 (0.045s) Memory: 1.7774 MB (Peak: 2.6433 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 13:33:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS