Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
J
josodl Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
Ik heb mijn motor proefgedraaid op een proefstand. Na het "gebruikelijke" gedoe met de pomp ( membraan en klepjes ) en een remluchtsproeier die op vakantie bleek heb ik hem goed lopend gekregen, onbelast wel te verstaan. Nu vraag ik me af: hoe bepaal je of de koppeling goed vrijkomt? Bij stilstand kan ik de rol met de hand draaien als ik het vliegwiel tegenhoud. Bij stationair draaien (of wat daarvoor moet doorgaan, het laagst bereikbare toerental) lukt me het met moeite om de rol stil te krijgen met een stuk hout maar dan draait de motor een beetje bokkig, net alsof hij teveel weerstand ondervindt. De carburateur is van het kabelbediende type, die lopen stationair wat sneller dus dat zou een verklaring kunnen zijn.

Jos

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Simpel: het is geen koppeling dus hij hoeft niet vrij te lopen en dat doet hij dus ook niet . Het is een wegrijhulp die zorgt dat er een slepende verbinding is tussen motor en aandrijfrol zodat de rol niet in de band graaft wat bij de oude type wel het geval was als de motor draaide en de rol snelheid niet overeenkwam met de bandsnelheid dan vlogen de brokken rubber je om de oren . Meest misbruikte onderdeel van de solex, ik heb ze gezien totaal verbrand omdat bij dat "slepen" alle energie wordt omgezet in hitte.
Stilstaan is beste met motor uit. Niet voor niets dat er veel investeren in de "vrijloopkoppeling" ben je ca 200 euro verder met inruil van een oude goede rol ( gebaseerd op een OTO) en voor de 3800 is er eigenlijk nog steeds niet iets goeds in de handel. ik heb er een paar gemaakt in overleg met bobby maar dat is zo veel werk EN er moet aan ( kostbare) inbouwonderdelen zoveel in geinvesteerd worden dat Bobby ze niet als handel zag want deze worden duurder dan 200 euro.

het eeuwige advies is nog steeds "stilstaan > motor uit "


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik leg de oude solexen ook altijd stil en bij het starten fiets ik mee tot ze op kruissnelheid zijn. Zelf die met koppeling doe ik dat.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
J
josodl Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
Ik vind het eigenlijk wel een slimme koppeling. Bij stilstand net genoeg wrijving voor het starten en tijdens het lopen genoeg wrijving om het motorkoppel over te brengen, en dat met ��n stel centrifugaalschoenen. Ik had in mijn jonge jaren een Mobylette en die had voor het starten en het rijden aparte centrifugaalsegmenten.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt, heel veel "automaten" hebben dubbele koppeling elementen aan boord. Maar zo een bedrijf als honda had voor zijnversnellingsbrommers ook een leuk systeem, bij aantrappen werkte een tandwiel met een worm die een dikke koppelingsplaat alle platen van 1 pakket tegen elkaar drukte om te starten, na starten draait de boel andersom en loopt die worm weer los en bij genoeg toeren liepen er vlieg gewichten op een hellingbaan naar buiten die dan ook weer tegen die dikke plaat de koppeling aandrukte EN dan kon je ook nog eens als je wilde met een hendel aan het stuur via een kabel naar het blok de veerdruk van de koppeling opheffen en hem zo alsnog vrijdrukken, tegen de kracht van die vlieg gewichten in.
Huidige scooters hebben maar een 1 weg koppeling die kun je niet aanduwen of trekken die moet je echt met een kickstarter of startmotor aanstarten, zo niet sta je stil

Last edited by Joan; 06/03/21 08:21 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 6 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.026s Queries: 25 (0.009s) Memory: 0.9570 MB (Peak: 1.0957 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:03:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS