Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#139074 01/03/21 07:58 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
Ik heb een vraag wie heeft er ervaring met JRT cilinder
Graag positieve als ook negatieve ervaringen

Last edited by theohendriks; 01/03/21 07:59 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
goede ervaringen mee. sommigen zeggen dat ze trekkracht verliezen als ze warm worden maar dat hangt helemaal af van de rest die eromheen hangt. de spruitstukken van solex passen beter op deze cilinder dan op de CFX-en daar komen de gaten nogal eens scheel tegenover elkaar uit en halveer je daarmee de doorstroomopening gevolg de enen CFX loopt zomaar 40+ terwijl een ander met moeite de 30 aantikt heb je bij JRT geen probleem mee. wel slijp ik altijd de uitlaat poort bij zodat hij 3 hoekig wordt met een toog vormige bovenkant,dat is helaas een misser van JRT de poort heeft dezelfde vorm als een solex poort en met smalle zuigerveren en slotjes in de zuiger had je er de vorm van een kreidler brommer cilinder van kunnen maken ( NIET de vorm die de kreidler setjes hebben die zijn rechthoekig en daar kun je een autobus doorheen rijden )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #139079 02/03/21 10:20 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Ik heb steeds in het begin heel goede ervaring, maar na één, hooguit 2 seizoenen gaat de fut eruit. Bij warme motor is de trekkracht gewoon slecht, als het motortje eenmaal op toeren is dan rijdt het wel nog goed.

Verschil met Joan’s ervaring: ik gebruik alle cilinders onbewerkt.

Verder zijn de zuigerveren van de JRT zuiger erg stug. Momenteel gebruik ik andere van Ad van Heerbeek, die zijn veel soepeler.

Ik heb nu de Chinese HD cilinder, opgeboord naar 40,00, met JRT zuiger. Zeer tevreden over (met de zuigerveren van Ad).

Mogelijk houden de JRT cilinders het langer vol met deze nieuwe zuigerveren, dat heb ik nooit getest.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
En toen werd ik wakker.. Jouke R Tuning....


solexliefhebbers.nl
Antoine #139083 02/03/21 02:04 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Originally Posted by Ant_one
En toen werd ik wakker.. Jouke R Tuning....
Ja leuk hé smile


Vriendelijke groeten, Ad
1 member likes this: Antoine
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by John Meisters
Ik heb steeds in het begin heel goede ervaring, maar na één, hooguit 2 seizoenen gaat de fut eruit. Bij warme motor is de trekkracht gewoon slecht, als het motortje eenmaal op toeren is dan rijdt het wel nog goed.

Verschil met Joan’s ervaring: ik gebruik alle cilinders onbewerkt.

Verder zijn de zuigerveren van de JRT zuiger erg stug. Momenteel gebruik ik andere van Ad van Heerbeek, die zijn veel soepeler.

Ik heb nu de Chinese HD cilinder, opgeboord naar 40,00, met JRT zuiger. Zeer tevreden over (met de zuigerveren van Ad).

Mogelijk houden de JRT cilinders het langer vol met deze nieuwe zuigerveren, dat heb ik nooit getest.
voor de specialisten onder ons ( reken ik mezelf ook toe) vaak verplaats ik 1 slotje van een JRT zuiger recht naar achteren want 1 zuigerveer loopt wel heel erg dicht langs de uitlaatpoort en daar zie je dan extra ( soms extreme) slijtage van de cilinderwand want de veerdruk van de zuigerveer opening is vele malen hoger dan de veerdruk van een gesloten gedeelte van een zuigerveer ( het materiaal houdt elkaar daar tegen en bij een opening kan het materiaal vrij uitveren)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #139088 02/03/21 06:14 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
Waarvan maak je dat slotje en word er dat in gepest of gelijmt

Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Je moet ook een beetje geluk hebben met cilinders. Poorttimingen wijken ook wel af onderling. Een jaar of 8 geleden rij ik er al mee. Toen heeft Jan L, deze nog even bekeken zeg maar. 5 jaar geleden heb ik de zuiger vernieuwd, omdat ik de originele teveel speling vond hebben. 0,07mm En ik heb de inkeping in het zuigerhemd minder gemaakt. 2mm minder hoog en iets smaller. Wat ik erg belangrijk vind is de zuigerveer. Had er 4 besteld toen. 2 meteen weggegooid, onrond dus waardeloos. 1 redelijk en natuurlijk de beste gebruikt. En dan rijd hij meteen goed en nog steeds super. 38 a 40. Geen racekop erop want dan loopt hij rustiger.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by theohendriks
Waarvan maak je dat slotje en word er dat in gepest of gelijmt
van een messing las staafje 2 mm, ik boor een gaatje 1.8 mm op de goede plek, dan boor ik dat gaatje op naar 1,9 ( blijft beter aan de maat door het in 2 keer te doen), dan punt ik het staafje aan met een heel flauw puntje zodat hij het gat in gaat, dan zuiger opwarmen, olie aan het staafje en met een 20 grams hamertje in het gat tikken, daarna knippen en in model vijlen met special vijltje voor messing ( nieuwe vijlen die je vanaf nieuw nergens anders voor mag gebruiken anders breken de tandjes )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #139099 02/03/21 11:38 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
joan bedankt voor de tip dat messing is dat voor hard soldeer

Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by theohendriks
joan bedankt voor de tip dat messing is dat voor hard soldeer
daar zijn de meningen over verdeeld, hardsoldeer wordt meestal gezien als solderen met oa zilverlegeringen en dat messing draad geien als "koperlassen" maar is in feite ook een vorm van solderen want de echte definitie van "lassen" is dat je het basis materiaal OOK omsmelt dus met of zonder ( gelijksoortig) toevoegmateriaal . Echter dat messing heeft zo een hoog smeltpunt dat dat qua temperatuur eigenlijk al in de categorie "lassen" valt Neem geen staafjes voor het "hardsolderen" met een zilver legering ( paar procent maar, maar het scheelt heel veel in smelt temperatuur) dit materiaal is te zacht ( en kostbaar)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #139120 04/03/21 06:15 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
Oke ik ga het volgende week eens uitproberen

Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
Heb nu een jrt cilinder met zuiger en zuiger veren geplaatst
valt mij op dat de zuigerveren vast zitten in de zuiger groef lijkt mij niet normaal heb ook bijna geen trekkracht
Wie heeft hier ook ervaring mee
Wat is de oplossing

Last edited by theohendriks; 27/06/21 05:51 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
ja dat verdient wat aandacht, zuigerveren moeten soepel lopen. voor CFX heb ik ook gemerkt dat er twee soorten zuigers/zuigerveren zijn daar kun je een combinatie maken waar de zuigerveren(te) strak lopen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #140645 27/06/21 07:25 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
Oke dat kan dus ook invloed hebben op trek kracht en snelheid?
Dus moet ik op zoek naar smallere zuigerveren iemand idee
smaller maken zal niet lukken

Last edited by theohendriks; 27/06/21 07:37 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Heb je al ge�nformeerd bij Jouke? Misschien een productie fout?


solexliefhebbers.nl
Antoine #140647 27/06/21 08:01 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
Neen heb ik nog niet gedaan maar ik weet ook niet of hij daarvandaan komt

Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Als het niet van hem afkomt dan zal ik juist contact met hem opnemen. Zijn naam staat er op...


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
ik bedoel ikheb hem daar niet gekocht zat op een solex die ik heb gekocht
ze hadden er een nieuwe cilinder en zuiger op geplaats maar kregen hem niet aan het lopen
Toen maar verkocht de zuiger was verkeerd geplaatst dus die heb ik omgedraaid nieuwe pakking gemonteerd
Pomp vernieuwd zat ook vast nieuwe dikke uitlaat gemonteerd
En ik had mij twijfels bij de zuigerveren die zaten heel strak in de zuiger maar toch maar geprobeerd
En hij loopt nu wel maar wijzig trekkracht en snelheid.hied is ook niet genoeg

Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Hebben ze een verkeerde maat zuigerveren gemonteerd? Dat moet gemakkelijk te controleren zijn. Ik zal toch een berichtje sturen naar Jouke, misschien heeft hij tips voor je.

Lijkt mij dat ze geprobeerd hebben de motor harder te laten lopen met snellere spullen te kopen en te monteren. Maar neem aan dat het zo niet werkt. Vooral bij auto's heb je bedrijven die bergen pk"s beloven per onderdeel. Wat meestal juist averechts werkt en juist minder vermogen overhoud.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
de zuigers van Jouke kun je best achterste voren monteren daar gaan ze niet anders van lopen, dit in tegenstelling tot de CFX cilinders. Dat met die CFX is ook geprobeerd omdat "MEN" dacht dat de pijl op de zuiger altijd naar voren moet wijzen ( nee dus altijd naar de uitlaatpoort en die zit bij solex achter) bij de CFX zuiger is dan het gat voor de derde poort de spelbreker, die drukt de cartercompressie de uitlaat in . Die van Jouke hebben geen derde poort en de zuigerveer slotjes zitten diagonaal dus loopt er altijd een zuigerveer met zijn opening net tussen de spoelpoort en de uitlaatpoort door . Om te racen is de JRT een goede uitgangsbasis MAAR je dient hem wel op race specificaties te brengen. de cilinder op zich heeft dezelfde maten als een GOEDE gietijzeren cilinder en daarmee een goede 1 op 1 vervanging van die gietijzeren ( en een hele verbetering als je een beroerde versie gietijzer hebt ) . Loopt de motor beroerd ligt het niet aan de cilinder maar heb je ergens een probleem met je "onderbouw" of 1 van de aanhangende componenten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
oke maar ik denk dus dat het probleem in de zuigerveren zit die zitten bijna vast in de zuiger groef bijna geen beweging in te krijgen

Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Meten is weten.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
Heb zuigerveren vervangen had nog een set liggen die paste beter
voel al meteen dat ik ook meer compressie heb
morgen tank monteren en proef draaien

Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Originally Posted by John Meisters
Verder zijn de zuigerveren van de JRT zuiger erg stug. Momenteel gebruik ik andere van Ad van Heerbeek, die zijn veel soepeler.

Zie deze oudere reactie van John


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Toevallig gisteren nog een setje ori veren vervangen door de soepele van Ad, hoewel ze nog niet versleten waren. Dag en nacht verschil.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Even een testje (vergelijkend waren onderzoek).

Hoe stug of soepel zijn de zuigerveren nou écht…


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Antoine #140674 29/06/21 07:55 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 279
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 279
Vandaag de solex geprobeerd met dikke uitlaat en 31 sproeier loopt perfect 39 km per uur


Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 12 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
December
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.041s Queries: 72 (0.016s) Memory: 1.1825 MB (Peak: 1.5085 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-12-01 22:26:39 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS