Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138741 11/01/21 06:39 PM
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Yes!

Door de lockdown is mijn bedrijf dicht en verveel ik me kapot.
Dus marktplaats afgestruind en in een opwelling een super origineel NL Koffertje uit 61 gekocht zonder kenteken gekocht en die is inmiddels door de RDW op kemteken gezet.

Het ding is zo origineel dat ik er nog ff niet aan sleutel, mede omdat hij gewoon prima loopt.

Maarrr! Vorige week een 2 in 1 deal gesloten en 2 andere solexen erbij gekocht. De ene loopt en is een 330 denk ik, de andere lijkt een 2200. Die 2200 stond eigenlijk in een krat. Motor was deels gemonteerd maar de vorige eigenaar heeft het project niet afgemaakt.

Inmiddels heb ik hier al een schat aan info opgedaan en denk ik dat ik de eerste dingen opgelost heb. De bougiekabel heeft het nooit gedaan. In de grondplaat zat een wit plastic mofje maar als ik van dat punt naar de bougie meet, dan is er een kabelbreuk. Nu de kabel eruit gehaald, de kern uit het witte mofje gehaald, en dat ga ik gebruiken om een nieuwe bougiekabel binnen in het koppelingshuis te krijgen.

Is dat slim? Of zie ik iets over het hoofd?

Attached Images
IMG_20210110_162623_copy_386x687.jpg (208.61 KB, 328 downloads)
IMG_20210111_180859_copy_377x671.jpg (145.87 KB, 323 downloads)
IMG_20210111_115012_copy_377x671.jpg (212.74 KB, 322 downloads)

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
oef, daar is nogal niet wat NIET origineel. het vliegwiel is een schoepenvliegwiel geweest aan de merkjes te zien en zijn de schoepen geamputeerd. ik zie niet hoe de punten contact maken met de condensator, en de bougiekabel hoort middels een HAAKS bakelieten aansluitpunt dat vooraan door het carter heen steek contact te maken met de kabel ( erin schroeven) en aan de andere kant contact te maken met een contactlip va messing dat uit de bobinen steekt, dit contact middels een klein spiraalveertje dat uit de bakelieten doorvoer steekt. je kunt een kabel ( neem de dunne versie) aan de bobine spoel solderen en die dan door het gat waar de bakelieten aansluiting in moet ( rechts naast de pomp ) heen steken richting bougie.
zorg ook dat de andere spoel geplaatst wordt want er steken twee draadeinden M6 door het carter EN de spoel heen en die dienen met ronde moeren vastgezet te worden, anders zit het zijcarter los en rammelt dan het pasvlak stuk ( meerdere malen tegen gekomen . verder heeft iemand een lekker groot gat in het carter gejast achter de plek waar de lichtspoel hoort. snap wel waarom , moer draaipunt vastmaken door dat gat heen, maar netjes is het niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Hey!

Thanks voor je info.
Ja, er is al flink wat aan gerommeld.
Maar dat is mooi, dan kan ik het alleen nog maar beter maken.
Als het niet lukt pak ik een elektrische ontsteking, maar ik wil het eerst zo proberen.

Ik dacht dat het vliegwiel afgedraaid was voor de snelheid, maar die groeven zullen idd van het verwijderen van de schoepen zijn.

De bougiekabel miste dat bakelieten kapje en dat was met siliconenkit vastgelijmd, maar die schroef maakte geen contact met de kabel, dus geen enkele vonk. Ik wil inderdaad de bougiekabel rechtstreeks op de bobinespoel vastmaken. Weet jij zo welke weerstand die spoel moet hebben? In een ander forum gaf je geloof ik de tip om ze een nacht te laten drogen, dat gebeurd nu.

De condensator zit via een T stuk tussen de bobine en de contactpunt arm in. Hij lijkt okee, ohmse waarde loopt mooi op en af als ik de weerstand meet. En als ik hem kortsluit, geeft hij daarna weer de 0 waarde.

De arm van het contactpuntje was niet geisoleerd, de boutjes waren er niet bij. Nu heb ik ff een stukje pakking onder en boven het boutje gedaan en een krimpkous om de boutjes, dat is om ff te kijken of er een vonk komt.

Last edited by Verbal; 11/01/21 09:34 PM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
OK succes duidelijk dat je snapt waar je mee bezig bent

Last edited by Joan; 11/01/21 09:47 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Haha, ik heb me redelijk ingelezen op dit forum.
Verstand heb ik er pas van als hij weer loopt.

Weet iemand waar ik de isolatie ringetjes en busjes voor de arm van het contactpuntje kan bestellen?

Last edited by Verbal; 12/01/21 07:36 AM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Verbal
Haha, ik heb me redelijk ingelezen op dit forum.
Verstand heb ik er pas van als hij weer loopt.

Weet iemand waar ik de isolatie ringetjes en busjes voor de arm van het contactpuntje kan bestellen?
geen idee, bel eens rond bij de diverse dealers. nieuw ziet alles er anders uit maar mogelijk liggen er nog oude punten, deze delen zijn niet aan slijtage onderhevig worden alleen maar kwijt gemaakt of kapot gesleuteld


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Ja, zal eens een rondje bellen als het niet lukt.

Voorlopig vonkt hij alweer als een malle!
Van een oude plastic olie vaatje heb ik nieuwe isolatie pakkingen gemaakt.
Gewoon stukje uitknippen, gaatjes boren en die 2 stukjes komen op het metalen blokje waarmee het lange contactpuntje vastzit. De boutjes zitten met 2 lagen krimpkous ook geisoleerd in dat blokje.

Natuurlijk vergat ik de draad van de lichtspoel, dus alles weer 3x uit elkaar gehaald.
Maar het werkt! Mooie volle blauwe vonk.
Ennuh... Niet met je hand op de bougiedraad gaan hangen als je aan het vliegwiel draait...gvd.

Attached Images
IMG_20210114_134601_copy_464x824.jpg (210.33 KB, 217 downloads)

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Zo, een stapje naar voren en een stapje terug.

Het idee met de contactpunt isolatie werkt prima!
Dus alle nagemeten, gecontroleerd en gemonteerd...
En nondedju geen vonk meer.

Weer gedemonteerd...
Blijkt het draadje uit de spoel los te zitten.
Nieuw blauw draadje erop gesoldeerd,
Nieuwe condensator gepakt,
De Effe condensator heeft een heerlijke moer dus alles nu netjes vast!

En yes!
Weer een vonk.
Vanavond ff bezine erin en proefstartje maken.

Attached Images
IMG_20210116_120857_copy_389x691.jpg (210.85 KB, 189 downloads)

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Welke lengte maat heeft de bus die over de krukas zit en dan in het carter zit tegen het kogellager aan
Betreft 2200 motor
M.v.g

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
moet je meten wat je nodig hebt er zijn legio bussen van solex met verschillende lengtes en bij de 2200 motor heb je twee bussen, eentje van 21 mm diameter die tegen het kogel lager aan zit en strak door de carterhuls ca 1 mm daar naar buiten zijn kop uit steekt dit is een gesloten bus , dient ook gedeeltelijk voor de carterafdichting zo strak moet hij in het carter lopen, "labyrint "afdichting ) en dan is er een "gerolde"bus ( stuk plaat rond gebogen tot zeg maar "huls" in plaat van bus ) die ca 20 mm in diameter is, die vult het stuk op tussen de carterbus en het lager in de rol

Last edited by Joan; 07/02/22 09:49 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke en er zit dus geen keerring in alleen maar die rubber stofkap ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ook die stofkap vind je niet op alle solexen en bij mijn weten waren ze er in twee uitvoeringen, met en zonder stalen plaat om ze vast te zetten keerringen kwam ik pas tegen op de 3800's maar weet niet zeker of de fransen niet ergens een tussenmodel hadden van de 2200 die al experimenteel ermee uitgerust was want de eerste versie van keerringen werden vanaf de lagerkant gemonteerd met de lip naar buiten omdat deze anders tegen het lager aan zou lopen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke bedankt. 2200 is bijna dezelfde als De blokjes V..D.H
Zou de krukas onderling wisselbaar zijn
Bij V..D.H zit n.l wel soort afdichting op de krukas

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
krukas onderling uitwisselbaar. Als je bedoelt die krukassen VDH met die ril erin waar een O-ring in moet liggen, dat stelt niets voor, zijn ze later ook van af gestapt er was reden aan te nemen dat er wat olie tussen de afdichtbus en de kruktap door zou kunnen lekken en dat zou eventueel met een rubberen ringetje voorkomen kunnen worden. Als de pasvlakken op de kopse kant van de bus netjes zijn dicht het sowieso al af tegen de zijkant van het lager ( ook extreem vlak en gehard)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Oke bedankt voor jullie duidelijke reacties
M.v.g


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 32 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.049s Queries: 48 (0.017s) Memory: 1.0620 MB (Peak: 1.2837 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 15:52:47 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS