Dit weekend en vandaag bezig geweest met mijn solex. Hij moest toch al zo goed als helemaal uit elkaar voor de vrijloop koppeling die morgen binnen komt. Ook moest ik mijn spoel vervangen voor een condensator + contactpunt loze (puch ontsteking)
Dan gelijk maar wat onderhoud geven aangezien hij de laatste tijd nog “maar” 37 liep (normaal 45-50).
Het was bekend dat de sproeier te groot was. Moest helemaal naar rechts rijden. Vandaar ook wat meer verkoling was mijn gedachte. Bijna alles dus ontkoolt. Maar wat me ook opviel was het geluid de laatste tijd. Dit was aanzienlijk minder. Ik in het pijpje van de uitlaat gekeken. Zie ik de inhoud naar buiten komen.
Cilindertje is door joan bijgewerkt. Verder is er niks aan gedaan. Er is later wel een puch drijfstang opgekomen. Oude lagers konden de kracht niet aan. Ook is er een puch ontsteking op gekomen. En nu dus een vrijloop koppeling + carburateur word opgeboord voor extra trekkracht (niet voor meer snelheid) en het gas mechanisme aanpassen naar gas geven ipv gas nemen.
Uitlaatje word veranderd. Zodat hij makkelijk te reinigen is.
Hoe heb je het gasmechanisme aangepast? Ik ziet hier namelijk ook aan te denken
hangt van de carburateur af, voor de 3800 is het wel veel werk maar relatief simpel. voor het oudere type carburateur met spaakbediening EN gecombineerde decompressie is het wat lastiger, de decompressie moet anders want het gas valt na ombouw terug door een trekveer en daar doe je de deco niet mee EN er zit nog geen mogelijkheid voor kabelbediening naar een gashandvat dus je hebt EN een andere gasgever nodig EN een plek waar een (buiten) kabel aan kan Wil je het met spaakbediening houden dan is het iets simpeler maar qua bediening niet handig want dan zit je de hele tijd aan dat lepeltje te trekken om het gas ( in welke stand dan ook ) erop te houden
even een plaatje hoe ik het doe, geen toeters en bellen erbij te plakken. alles geheel origineel. Je maakt alleen een betere gasgeef trommel die heel erg lijkt op die van de oudere typen solex carburateur met (gas) spaak bediening je steekt hem alleen in de achterkant van de carburateur en niet aan de voorkant. EN inderdaad je steekt er ook die spaak in, alleen dan een hele korte .. Wel een echt gashandvat monteren want het solex gashandvat van een 3800 is maar een "klik" systeem dus "aan" of (bijna) "uit" daar valt niets traploos mee te regelen ( en de latere gashandvatten zoals oa op de B&R zitten heb ik helemaal niets mee, goed voor op de plank of de kliko )
Heb toevallig een blok los liggen dus makkelijk te fotograferen
Dit weekend en vandaag bezig geweest met mijn solex. Hij moest toch al zo goed als helemaal uit elkaar voor de vrijloop koppeling die morgen binnen komt. Ook moest ik mijn spoel vervangen voor een condensator + contactpunt loze (puch ontsteking)
Dan gelijk maar wat onderhoud geven aangezien hij de laatste tijd nog “maar” 37 liep (normaal 45-50).
Het was bekend dat de sproeier te groot was. Moest helemaal naar rechts rijden. Vandaar ook wat meer verkoling was mijn gedachte. Bijna alles dus ontkoolt. Maar wat me ook opviel was het geluid de laatste tijd. Dit was aanzienlijk minder. Ik in het pijpje van de uitlaat gekeken. Zie ik de inhoud naar buiten komen.
in antwoord op die vervelende uitlaat, is hier geland en op verzoek aangepast. zie de tekst in de foto's