Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2020
Posts: 9
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2020
Posts: 9
Dag allemaal, Ik ben bezig met een Koffertje uit 1958, dus zonder koppeling. De aandrijfrol ligt los op de as. Ik ga ervan uit dat de spoelenplaat er dan eerst af moet maar met dit model heb ik nog geen ervaring. Klopt het dat de plaat vastzit met twee busjes met gleuf op twee tapeinden via de spoelen ? en klopt het dat er nog een derde bout door het voorspatbord gaat ? Een trekker heb ik, dat lukt wel.

Groeten, Steven

'58 Koffertje, '61 OTO, '67 Vélosolex 3800

Attached Images
2020-10-30 14-45-07.JPG (299.33 KB, 292 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je de 2 ronde moeren losmaakt kan je de spoelenplaat er met de juiste trekker er vanaf halen.
De rol zelf zit tussen 2 ijzeren flenzen geklemd.
Als de spoelenplaat eraf is zie je een moer (en een dikke veerring) op de as gedraaid, tegen de flens aan, die de hoort goed vast te zitten.
Tussen de flenzen en de rol horen ringen te zitten van een soort gewapend rubber, een materiaal vergelijkbaar zoals waar vroeger de luchtbedden van gemaakt zijn/waren.
Dit hoort ertussen voor o.a. meer grip tussen de ijzeren flenzen en de stenen rol .

Attached Images
Spoelenplaat...jpg (251.78 KB, 280 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2020
Posts: 9
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2020
Posts: 9
Hartelijk dank, het is gelukt! Die moeren had ik niet gezien.. Dit is wat ik van de as heb afgehaald, dus geen veerring gevonden en ook geen rubberen ringen. Kennelijk is er één en ander verdwenen. Hoe zou ik dit weer in ekaar kunnen krijgen ?

Groeten, Steven

'58 Koffertje, '61 OTO, '67 Vélosolex 3800

Attached Images
2020-10-31 16-36-36.JPG (297.91 KB, 240 downloads)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Menig sleutelboek zou zeggen, monteren in omgekeerde volgorde ;-)


Salut!
Mark
Joined: Oct 2020
Posts: 9
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2020
Posts: 9
briliant!, maar hoe kom ik aan de orginele rubberen ringen en de veerring, of is er een alternatief ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Steven66
briliant!, maar hoe kom ik aan de orginele rubberen ringen en de veerring, of is er een alternatief ?
vaak zit er geen veerring, er zijn bronzen moeren en zinken moeren. die rubberen ringen zoek een dik stuk oud textiel en maak het daarvan want het was textiel met rubber geimpregneerd ( zoals gezegd oud type lucht bed , NIET die moderne chineesche plastic dingen) het rubber alleen om het textiel bij elkaar te houden. rubber alleen kruipt ertussen uit . je hebt een laagje nodig om "puntdruk" te voorkomen als er een stukje uitsteekt van de steentjes druk je daar lokaal te hard en heb je kans het aandrijfsteentje te splijten . ook net hard genoeg aan draaien van de moer, te weinig en hij loopt weer los te stevig en je steentje spat uit elkaar. hoop dat je de gronplaat netjes hebt los getrokken, ze zijn niet stevig en als je er extern een poelietrekker op zet gaat hij gegarandeerd krom en kunnen de spoelen dwars gaan staan en tegen je vliegwiel lopen Of je deksel past niet lekker meer. via de spoelen trekken heeft solex ooit bedacht. Ook het aanduwen dient zorgvuldig te gebeuren, feitelijk NIET duwen maar over de krukas heen trekken anders heb je alsnog een krukaslagerafdichtingsprobleem

PS voor montage gebruik ik soms een stukje van een electradoos zo een insteekbaar uitsteeksel ( zakjes van 5 in de bouwmarkt) zaag ik ca 1 cm lang hulsje van Over de krukas en in de rol om zeker te stellen dat hij centraal zit, anders hobbelt je motor zo


Last edited by Joan; 31/10/20 09:27 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 9
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2020
Posts: 9
Hartelijk dank voor deze bruikbare tips en alle andere zeer handige tips op dit forum. Je hebt eerder al deze Solex op voorjand gered met het "eerst reinigen na lang stilstaan" verhaal. Hij glimt van binnen en is goed vet.

Ik heb deze spoelenplaattrekker gebruikt, ging soepel en geleidelijk zonder veel weerstand. Er zit een bronzen moer in, handvast is voldoende begrijp ik ?

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat zo'n rol ook aan de flenzen verlijmd kan worden met epoxy. Heeft dat nut ? En het aanbrengen van een laagje amaril grid (ook met epoxy) ? Eerst maar eens aan de slag met linnen en zal 'm op deze wijze centreren.

Attached Images
2020-11-01 07-04-12.JPG (175.42 KB, 208 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Steven66
Hartelijk dank voor deze bruikbare tips en alle andere zeer handige tips op dit forum. Je hebt eerder al deze Solex op voorjand gered met het "eerst reinigen na lang stilstaan" verhaal. Hij glimt van binnen en is goed vet.

Ik heb deze spoelenplaattrekker gebruikt, ging soepel en geleidelijk zonder veel weerstand. Er zit een bronzen moer in, handvast is voldoende begrijp ik ?

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat zo'n rol ook aan de flenzen verlijmd kan worden met epoxy. Heeft dat nut ? En het aanbrengen van een laagje amaril grid (ook met epoxy) ? Eerst maar eens aan de slag met linnen en zal 'm op deze wijze centreren.
Goed bezig. deze spoelenplaat trekker kan ook gebruikt worden als "aan"trekker in plaats van "los"trekker als je er de lange huls bij hebt. ( je vouwt dan zijn "oren" naar buiten en gebruikt alleen de schroefspil) een nadeel is wel dat de krukas vrij moet kunnen rond draaien dus OF geen cilinder erop OF de bougie eruit dat de zuiger vrij op en neer kan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 9
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2020
Posts: 9
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Steven66
Hartelijk dank voor deze bruikbare tips en alle andere zeer handige tips op dit forum. Je hebt eerder al deze Solex op voorjand gered met het "eerst reinigen na lang stilstaan" verhaal. Hij glimt van binnen en is goed vet.

Ik heb deze spoelenplaattrekker gebruikt, ging soepel en geleidelijk zonder veel weerstand. Er zit een bronzen moer in, handvast is voldoende begrijp ik ?

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat zo'n rol ook aan de flenzen verlijmd kan worden met epoxy. Heeft dat nut ? En het aanbrengen van een laagje amaril grid (ook met epoxy) ? Eerst maar eens aan de slag met linnen en zal 'm op deze wijze centreren.
Goed bezig. deze spoelenplaat trekker kan ook gebruikt worden als "aan"trekker in plaats van "los"trekker als je er de lange huls bij hebt. ( je vouwt dan zijn "oren" naar buiten en gebruikt alleen de schroefspil) een nadeel is wel dat de krukas vrij moet kunnen rond draaien dus OF geen cilinder erop OF de bougie eruit dat de zuiger vrij op en neer kan


De rol zit er weer goed op met linnen ringen gemaakt van oude spijkerbroek , slipt niet, draait niet door. Dank voor de hulp.
Nu de volgende vraag..
De motor wil nog niet echt. Start goed, blijft mooi lopen, van het wiel af reageert ie goed op het gas en maakt flink toeren. Op de weg niet voorruit te branden.
Dit heb ik gedaan (Solex koffertje zonder koppeling had sinds 1974 niet meer gelopen) Carter gereinigd, nieuwe pakkingen, carter pakking met extra vloeibare pakking. Decompressieklep ingeslepen (compressie is goed nu). Carburateur gereinigd, nieuwe sproeier (2800) geen verschil. Spruitstuk ontkoold (zat bijna dicht). Andere uitlaat getest, geen verschil. Ontsteking werkt prima, puntjes staan perfect. Nieuw membraam brandstofpomp, brandstof gutst naar behoren terug door retourleiding.
In de carter achter de krukas zit nog een afdichting die luchtdicht moet zijn. Kan hier iets aan verdrogen ? Wat kan er nog aan de hand zijn ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Je afdichting van het krukas lager kan inderdaad niet goed zijn, het is een metalen sleepring die zowel tegen de zijkant van de buitenring van het lager alsook tegen de zijkant van de binnenring van het lager aanloopt, zo dicht hij via de zijkanten ( al slepend) het lager af. Dit moet met iets voordruk gebeuren er zit daarom ook nog een ring met verende "tongen" achter ( sommige noemen deze "bloemplaat" vanwege de bloemblad achtige tongen) als het lager zich ook maar iets verzet heeft is die voorspanning weg is de afdichting weg , Of het lager heeft veel speling, dan liggen binnenring en buitenring niet meer in 1 vlak, is de afdichting weg. of jaren gruis dat naar binnen is gekomen heeft het aanlegrandje opgevreten, is de afdichting weg.

Als je zijdeksel is los geweest en je hebt hem weer gemonteerd ZONDER de cilinder er meteen op te zetten , dat moet gebeuren met deksel nog iets los, je trekt dan het pasvlak van het blok EN het pasvlak van het zijdeksel allebei samen naar de onderkant van de cilinder, ze liggen dan op 1 lijn . Het zijdeksel heeft daartoe nogal veel speling op de boutgaten. Dan pas de bouten van het zijdeksel aantrekken. Doe je dat niet blijft er een spleet onder de cilinder over met als gevolg lekkage langs de voetpakking .

Kijk ook met gedemonteerd spruitstuk in het inlaat gat of de zuiger in zijn bovenste stand het inlaatkanaal wel helemaal vrijgeeft zo niet stuk zuiger verwijderen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er zijn 2 manieren om er achter te komen of de krukasafdichting lekt, de ene is kijken en de andere is luisteren.

1* een oliespoor tussen rol en carter, olie spettert tegen onderkant carter en spatbordje

2* links van de benzinepomp zit een gaatje/boring die uitkomt in de boring waar de vulbus tussen lager en rol zit.
als je een slangetje ( ½ meter ??) het ene uiteinde in je oor, het andere uiteinde bij het gaatje houd en je
draait het vliegwiel rond, dan mag je als het goed is niets horen.
Als er een lekkage is dan hoor je blazen en zuigen bij dit gaatje.
Ikzelf gebruik daar een stethoscoop voor maar een slangetje werkt ook

Attached Images
Draai Frees (102).jpg (194.27 KB, 129 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2020
Posts: 9
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2020
Posts: 9
Originally Posted by Joan
Je afdichting van het krukas lager kan inderdaad niet goed zijn, het is een metalen sleepring die zowel tegen de zijkant van de buitenring van het lager alsook tegen de zijkant van de binnenring van het lager aanloopt, zo dicht hij via de zijkanten ( al slepend) het lager af. Dit moet met iets voordruk gebeuren er zit daarom ook nog een ring met verende "tongen" achter ( sommige noemen deze "bloemplaat" vanwege de bloemblad achtige tongen) als het lager zich ook maar iets verzet heeft is die voorspanning weg is de afdichting weg , Of het lager heeft veel speling, dan liggen binnenring en buitenring niet meer in 1 vlak, is de afdichting weg. of jaren gruis dat naar binnen is gekomen heeft het aanlegrandje opgevreten, is de afdichting weg.

Als je zijdeksel is los geweest en je hebt hem weer gemonteerd ZONDER de cilinder er meteen op te zetten , dat moet gebeuren met deksel nog iets los, je trekt dan het pasvlak van het blok EN het pasvlak van het zijdeksel allebei samen naar de onderkant van de cilinder, ze liggen dan op 1 lijn . Het zijdeksel heeft daartoe nogal veel speling op de boutgaten. Dan pas de bouten van het zijdeksel aantrekken. Doe je dat niet blijft er een spleet onder de cilinder over met als gevolg lekkage langs de voetpakking .

Kijk ook met gedemonteerd spruitstuk in het inlaat gat of de zuiger in zijn bovenste stand het inlaatkanaal wel helemaal vrijgeeft zo niet stuk zuiger verwijderen


Hartelijk dank weer voor deze adviezen, heel bruikbaar voor mij. Dat van het deksel omhoogtrekken wist ik niet, kennelijk geluk gehad bij eerdere blokken. Dit blok gaat rigoreus uit elkaar en opnieuw. Jammer genoeg is het blok uit '58 en het frame uit '65 dus eigenlijk niet waard om in deze configuratie op te knappen. Hopelijk vind ik nog eens een bijpassend frame en de rest.. toch blijft het leuk, dat sleutelen.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 106 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 45 (0.013s) Memory: 1.0357 MB (Peak: 1.2351 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-16 07:58:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS