Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138195 13/10/20 01:00 PM
Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
hallo ik ben een nieuweling hier want ik ben voor collega met 2 linker handen zijn solex aan opknappen ( weet model niet heeft geen gashandel gewoon met decompressie snelheid regelen )
na 1964 volgens hem

allereerst de motor wil niet meer aanslaan ( beetje pruttelen verder niet ) echter tijdens het starten was ik aan het trappen / fietsen om aan de gang te krijgen ( ga ontsteking en sproeiers nog nakijken )en al na 20 meter veel geknars liep de ketting eraf , deze er op de weg weer opgelegd en vond dat deze te los was
dus ketting gespannen , goed gekeken of wiel recht zat en weer trappen en ja hoor meteen ketting eraf

nu wil ik hem eerst op de werkbank zetten kettingkast eraf en lange lat erlangs en kijken of er iets verwrongen zit maar
mij viel op dat de ketting erg strak op tandwiel gaat meestal heb je iets speling mijn vraag dus is de ketting van een solex anders dan b.v. fiets ketting ? is de steekmaat tussen de rollen anders van de ketting ?
lang verhaal hopelijk ben ik duidelijk en zal van de week proberen wat foto;s van te maken
vr gr bertusjan

Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Hallo. De ketting is volgensmij hetzelfde als van een fiets maar misschien een keer oliën kan geen kwaad
Verder zit er wel degelijk n gas systeem op echter werkt deze als het goed is samen met je decompressie meganisme. Heb je een foto van de Solex of een identieke dan weten we om welk type het precies gaat.
Mvg luuk


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Meestal heeft de trapas speling waardoor de ketting er steeds af blijft lopen. Speling opheffen en het is opgelost wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
hartelijk dank na wat denkwerk zat ik al aan de laatste te denken losse trapas / ketting schoonmaken tandwielen en speling trapas controleren word donderdag
heren dank :-) ik hoop eraan te denken wat foto;s te maken schrik niet ik heb al een paar barsten en foute stekker verbindingen gezien dus klus word interessant maar heeft hele winter de tijd

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het zal ook niet de eerste keer zijn dat het tandwiel van de trapper verpest is en er een enorme slag in zit, dat helpt ook niet , ook onrondheid komt vaak voor je dient de ketting dan ook in diverse standen te controleren.
En heb je het "lager" ( dit is een grapje) constructie met de kogelringen en de losse cups die over de trapas gegooid worden heb je ook een probleem het werkte al niet goed toen het nieuw was

en koop voor die paar euro maar vast een nieuwe ketting, is inderdaad standaard fietsketting, koop er wel eentje die volgend de ouderwetse manier is opgebouwd met rollen en pennen en niet die met doorgedrukte schalmpjes om die paar rolletjes uit te sparen

Last edited by Joan; 13/10/20 08:28 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nog even op je eerste bericht terugkomen:

weet model niet heeft geen gashandel gewoon met decompressie snelheid regelen )
na 1964 volgens hem


Met décompresseur gas regelen is niet de bedoeling. Kan zomaar gebeuren dat er een kruimeltje kool tussen je klepje komt waardoor dit een beetje open blijft staan met niet of slecht lopen tot gevolg.

Verdiep je even in het gas systeem. Wil je onze hulp daarvoor dan hebben we foto’s nodig, er zijn meer systemen namelijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ja want bedenk wel dat solex een "volgas" apparaat is in tegenstelling tot echte brommers, je moet altijd ergens aan trekken ( spaak of kabel of rem) om een rond asje met gat erin te verdraaien zodat de doorstroomopening geblokkeerd wordt.
Een "gasnemer" dus ( ipv "gasgever") alleen de laatste typen hebben de boel omgekeerd een niet heel erg sterk systeem


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
hallo ik ben een nieuweling hier want ik ben voor collega met 2 linker handen zijn solex aan opknappen ( weet model niet heeft geen gashandel gewoon met decompressie snelheid regelen )
****************
Ik denk dat hij ook de gasnemer bedoeld. Ik weet ook soms niet hoe het allemaal heet.

Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
heren dank alvast ik noem inderdaad de dingen niet goed bij naam vooral het carburatie / gas ( benzine luchtmengsel ) is erg anders dan ik gewend ben :-) maar leuke uitdaging en geinig brommertje

Attached Images
20201014_101417.jpg (899.34 KB, 167 downloads)
20201014_101424.jpg (797.79 KB, 160 downloads)
20201014_101438.jpg (662.29 KB, 157 downloads)
Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
hierbij nog wat fotos konden er niet allemaal tegelijk uploaden

Attached Images
20201014_101453.jpg (748.79 KB, 154 downloads)
20201014_101509.jpg (765.18 KB, 154 downloads)
Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
dat waren de fotos tot zo ver ik ga morgen eerst de ketting kast eraf halen speling uit trapas halen ( poging tot ) ketting schoon maken en kijken waarom hij eraf loopt wat er dus wringt of scheef staat daarna pas motortje nakijken waarom deze niet meer ( goed ) wil lopen word vervolgd :-)

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by bertusjan
dat waren de fotos tot zo ver ik ga morgen eerst de ketting kast eraf halen speling uit trapas halen ( poging tot ) ketting schoon maken en kijken waarom hij eraf loopt wat er dus wringt of scheef staat daarna pas motortje nakijken waarom deze niet meer ( goed ) wil lopen word vervolgd :-)
op de foto's te zien: inderdaad de gecombineerde bediening "gasnemer/decompressie"

Bij het tuimelen/draaien van het "gasneem' tonnetje door aan de spaak te trekken die in een plaatje is gestoken dat aan dit tonnetje is geklonken, beschrijft er aan de achterkant van de carburateur een opstaand nippeltje ( die op deze zelfde metalen plaat van het "gasneem"tonnetje is geklonken) een cirkelboog, hij gaat van links in een middenstand, naar lager en dan naar rechts weer omhoog ( die cirkel weet je )
Bij dit laatste omhoogkomen duwt hij een stangetje dat tussen carburateur en cilinder staat omhoog, duwt daarmee een tuimelaartje omhoog dat OF aan de kop OF aan de motorlicht hevel is gestoken.
Tuimelaartje aan één kant omhoog betekent dat het aan de andere kant van zijn scharnierpunt dus omlaag moet ( net als kinderen op hun wip-wap) daar waar het tuimelaartje omlaag gaat duwt hij een klepje in de cilinderkop in.
Cilinderkop dus lek >> weg compressie en dan stopt de verbranding en daarmee de motor . door het draaien van het tonnetje gaat ook de gasdoorlaat verder dicht, is dus heel subtiel spelen met die hendel aan je stuur om het punt te vinden waar hij nog net stationair loopt ( Of HEEEL langzaam) gasdoorlaat bijna dicht of uitgedrukt wordt tuimelaar die tuimelt . NIET dus zomaar een haal aan die hendel geven want dat krijg je dat gevoel niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
OPGELOST :-)
bij nader bekijken bleek de trapasbus die met "lagermoeren " vast moet zitten helemaal losgelopen was dus de trap as bewoog , hele spul uit elkaar gehaald alle lagers losgehaald ontvet kogels schoongemaakt en eerst trapas bus ( zo noem ik hem maar even ) weer gemonteerd en moet met centerpons vergrendeld te loslopen
toen veel gezoek met pas ringen ( shims ) om cranks erop te krijgen en toch niet te veel speling axiaal op de lagers te krijgen is gelukt
toen bleek ook bij nader onderzoek dat het tandwiel een slag had ( waarschijnlijk keer gevallen ofzo ) met veel pijn in mijn hard de gemonteerde tandwiel ( voorste ) hoogste punt gemarkeerd en met kunststof hamer met belijd gecorrigeerd dat duurde even maar is nu goed alles weer in elkaar gezet en fiets als pietje pelle op zijn gazelle :-) helemaal goed ( natuurlijk ketting ook gereinigd en in geolied

nu heb ik hem aan lopen gekregen echter moet ik met shoke regelen dat hij "lekker " loopt echter na een 500 meter moet ik steeds meer choken tot maximaal en na een stop krijg ik hem niet meer aan de praat ik vermoed dat hij te "rijk " loopt wel moet ik zeggen toen ik hem daarna loshaalde bougie was knap nat en ,,,,,,,,,, brandstoffilter was afgebroken alleen bovenste 1.5 cm wou eruit gaas deel zit nog vast die zal ik er eerst proberen uit te peuteren en nieuw filter in zetten , ook reageerde voorrem niet op toeren tal dus afstelling met carburator is ook niet goed

ook wil ik timing controleren maar moet eerst een poelietrekkertje maken zoals ik gezien heb en dan eerst met vloeitje timing kijken anders kijken of ik een stroposcoop kan lenen
verhaal word vervolgd :-)

Last edited by bertusjan; 15/10/20 01:28 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
brandstoffilter was afgebroken alleen bovenste 1.5 cm wou eruit gaas deel zit nog vast die zal ik er eerst proberen uit te peuteren en nieuw filter in zetten , ook reageerde voorrem niet op toeren tal dus afstelling met carburator is ook niet goed

Je bedoelt dat koperen of kunststof busje dat boven de carburateur uitsteekt? Afblijven! Bij dit type zit daar géén filter onder. Lekker laten zitten.

Ook is bij dit type (oto tot 1963-1964) de voorrem niet gekoppeld met het gas. Wat jij de décompresseur hendel noemt is tevens gashendel, zie uitleg van Joan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
oeps ok bedankt voor de tip er zat inderdaad een kunststof busje in , omdat ik die andere filters zag dacht ik dat er wat wat afgebroken fijn zo een forum hoor bedankt :-)

ik heb de decompressie handel ook zo afgesteld dat je lucht kan minderen dus ook vaart nu kon je alleen kleplichter openen verder was er heel veel loze slag ik kon ook de achterrem niet gebruiken ik moet deze nog loshalen maar ik denk omdat hij niet de motor kon smoren dat hij alles met remmen deed ,,,,,,,,,,,,,, word vervolgd :-)

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De décompresseur wordt bediend door de gasklep, die gaat eerst. dicht voordat je de décompressie kunt bedienen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zoals ik in mijn uitleg schreef, er zit een stalen plaatje geklonken aan de gasneemton, dat klinken is niet zo best en komt nog wel eens los controleer dat. sommige tonnetjes zijn van messing kun je solderen anderen van zink, dat gaat niet ( best soms lukt het )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
nou dat meenemen werkt wel er zat eerst veel te veel losse slag in decompressor handel alleen echt helemaal naar rechts pakte hij pas en dat is het laatste stuk waar hij alleen de decompressie klep lichte

deze strakker gesteld en kan nu snelheid regelen en ook klep lichten aan eind
zoals je op foto kan zien zit er alleen rechts een bus ( ze hebben een fietsspaak gebruikt en draad eind erop gedraaid )
zoals de foto staat kun je zien dat hij bijna de klep licht als ik de handel in deze oude situatie naar links deed gebeurde er niets met de draadstang dus bleef vol open staan
heb tonnentje andersom erop gezet en veeeel verder op de stang gedraaid zodat hij in rust naar links staat en als ik vaart wil minderen duw ik gewoon iets naar rechts tot hij bijna afslaat ,, iets verder en ik licht de klep en hij slaat ook af
nadeel van deze oude situatie was dat eigenaar om te remmen alleen de echte remmen moest gebruiken niet fijn dus en helemaal niet voor koppeling achterrem doet het ook niet meer ondervond ik
die gaat van de week los om te kijken zal wel op zijn
in mijn bescheiden mening was decompresseur hendel dus verkeerd afgesteld
echter motortje loopt ook niet lekker en stopt na 2 a 300 meter , als hij op temperatuur komt moet ik steeds meer shoke geven en een maal uitgezet krijg ik hem niet meer aan de gang
bougie eruit helemaal nat droog gemaakt en dan loopt ie weer
na ja eerst rem ( veiligheid ) nakijken dan poelie eraf en ontsteking nakijken word vervolgd :-)
vr gr bertusjan

Attached Images
20201014_101438.jpg (662.29 KB, 104 downloads)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Gezien je zeiknatte bougie zit het probleem vermoedelijk in de spoel of de condensator.
Beetje bromfietszaak kan die nog doormeten, Sprenkelder in L'voorde kan het zeker (daar ben ik zelf al eens geweest met een spoel) of Rikkers aan de Heelweg het kan weet ik niet, maar je zou kunnen bellen.

Of Massink in Toldijk, is dichterbij voor je (wel even bellen vtv).


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dat wat jij "poulie" noemt zal het vliegwiel zijn heel erg oppassen hoe je die eraf haalt, mag alleen op de originele manier met moer en trekkerplaat. controleer ok nog of de bougie zijn puntjes wel op maximaal 0.4 mm afstand hebben staan ander kan de vonk zicht niet goed ontwikkelen als de afstand groter is, als de afstand kleiner is mag wel maar is kans op vervuiling ( kortsluiting ) groter heb je ook geen vonk

Last edited by Joan; 17/10/20 08:58 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
dank voor je antwoord ik vraag me alleen af als de bougie nat is wat er dan met de spoel of condensator mis kan zijn hij vonkte prima fijne goed vonk ?
gr bertusjan

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by bertusjan
dank voor je antwoord ik vraag me alleen af als de bougie nat is wat er dan met de spoel of condensator mis kan zijn hij vonkte prima fijne goed vonk ?
gr bertusjan
buiten de cilinder lijkt iets al heel snel een goede vonk, want daar ontbreekt de druk van de compressie en druk is iets daar kan een ( slechte) vonk niet tegen, moet hij veel te veel lucht moleculen ( isolerend) doorkruisen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
Originally Posted by bertusjan
dank voor je antwoord ik vraag me alleen af als de bougie nat is wat er dan met de spoel of condensator mis kan zijn hij vonkte prima fijne goed vonk ?
gr bertusjan
buiten de cilinder lijkt iets al heel snel een goede vonk, want daar ontbreekt de druk van de compressie en druk is iets daar kan een ( slechte) vonk niet tegen, moet hij veel te veel lucht moleculen ( isolerend) doorkruisen


In zo’n geval kan het wel eens helpen om je bougie electrodes iets dichter bij elkaar te zetten, 0,25 a 0,3 mm


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
ok dank je de eigenaar had het motor gedeelte voor veel geld later vernieuwen en compressie heeft ie wel als ik decompressie los laat dan is dat echt te merken maar ik zal de elektrode afstand iets minderen en controleren of klep wel echt goed dicht gaat
ik vind het gewoon raar dat motor in begin goed loopt na paar honderd meter moet ik steeds meer choke geven ( meer benzine in met lucht denk ik dan ) en vervolgens is bougie nat , dat zou teveel benzine betekenen in verhouding maar als ik minder met choke dan gaat ie tegensputteren en slecht lopen
raar maar waar :-) nogmaal begin volgende week ontsteking controleren , bougie afstand iets minderen , compressie nalopen , dan kijk ik weer verder
bedankt voor meedenken :-)

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik lees niets (of heb er overheen gelezen) of dat er voldoende benzine retour gaat door het slangetje.
Wat ik wel lees is dat het filter stuk is , heb je het dan over het tankfilter ??
Deze kan je bereiken als de aftapplug onder uit de tank gedraai is.
De aftapplug is een is een soort dopmoer met een holte waar vuil/ bezinksel in komt, deze schoonmaken.
Als je dan toch met het tankje bezig bent, controleer dan ook of de aanzuigleiding niet half verstopt is.
Dit geeft ook wel eens de problemen die je beschrijft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Even terug naar het topic... hier ook een mishandeld exemplaar 😕.
Waarschijnlijk heeft iemand met een poelietrekker geprobeerd het tandwiel van de as te krijgen. En bedankt maar weer.

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2020
Posts: 11
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Oct 2020
Posts: 11
ja zo zag deze er ook uit
heren ik wil dit topic sluiten en jullie danken voor jullie medewerking
de solex carburateur was verstopt ( tank bijna leeg ) deze gereinigd en alles schoongemaakt en warempel hij loopt als een zonnetje
choke netjes in midden bij warme motor morgen komt eigenaar hem ophalen
hopelijk weer een solex rijder blij gemaakt met dank aan dit forum en zijn leden bedankt !
vr gr bertusjan


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.053s Queries: 72 (0.018s) Memory: 1.1822 MB (Peak: 1.5077 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 13:45:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS