Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Mar 2017
Posts: 39
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2017
Posts: 39
Hallo allemaal,

Vorige jaar heb ik een Solex gekocht uit 1958 die 25 jaar had stil gestaan
Alle pakkingen vervangen plus membraan van de brandstofpomp etc en na die tijd liep de solex perfect.

Deze zomer begon de solex wat in te houden ,hij start binnen 2 meter en loopt gewoon ,maar soms net als hij een slag overslaat tijdens het rijden.
Als ik er een behoorlijk stuk op gereden heb en het dan 10 minuten wegzet is het starten moeilijker en moet ik een stuk trappen voor die aanslaat.

Ik heb de carburateur schoongemaakt , het kogeltje in de brandstofpomp is los, de leidingen zijn schoongemaakt, filter in de tank is schoon en de ontsteking geeft een keurige vonk
De contactpunten afstand is 0,4 wat volgens mij zo hoort bij deze solex

Op internet heb ik een compressie metertje besteld maar die is nog niet binnen
Kan het zijn dat de solex minder gaat lopen door minder compressie ? en wat moet de compressie eigenlijk zijn bij een solex van 1958?

Misschien heeft iemand anders nog tips waar ik naar kan kijken

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Keurige vonk buiten de cilinder wil niet zeggen dat het in de cilinder, onder compressie, ook goed doet.
Moeilijk starten met warme motor duid meestal op een slechte ontstekingspoel of condensator.

Kijk eens naar de bougie na een warme falende start, nat is ontstekings probleem (of verzuipen) droog is brandstof probleem (maar dat laatste lijkt me niet het geval als die daarvoor gewoon goed loopt)

Wellicht ten overvloede, als die warm is niet de luchthendel naar links bij het starten dan verzuip je hem, gewoon laten staan als toen je aan het rijden was.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
kijk ook eens naar het lucht filter en misschien ben je aan ontkolen toe


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2017
Posts: 39
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2017
Posts: 39
de kop heb ik ontkoolt toen ik de motor uit elkaar heb gehad vorig jaar,
hoe vaak moet zoiets?

Joined: Mar 2017
Posts: 39
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2017
Posts: 39
ga ik doen bedankt voor de tip

Joined: Mar 2017
Posts: 39
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2017
Posts: 39
Vandaag mijn compressie meter ontvangen
De compressie is 4,5 bar
is dit normaal voor een solex van 1958?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Gerard1111
Vandaag mijn compressie meter ontvangen
De compressie is 4,5 bar
is dit normaal voor een solex van 1958?
ja dat is wel wat aan de lage kant, in de buurt van de 6. veel heeft een solex nooit gehad want die kop is wel extreem hol. Overigens als ik het heb over ontkolen gaat het niet om de kop schoonmaken, laat dat maar lekker zitten, nee de uitlaatpoort en het pijpje en ik heb zelfs viespeuken onder handen gehad die kans zagen om de spoelkanalen dicht te kolen, daar blaast het normaal gesproken wel weg tijdens het spoelen, niet dus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2017
Posts: 39
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2017
Posts: 39
OK bedankt voor je reactie ik ga er naar kijken

Originally Posted by Joan
Originally Posted by Gerard1111
Vandaag mijn compressie meter ontvangen
De compressie is 4,5 bar
is dit normaal voor een solex van 1958?
ja dat is wel wat aan de lage kant, in de buurt van de 6. veel heeft een solex nooit gehad want die kop is wel extreem hol. Overigens als ik het heb over ontkolen gaat het niet om de kop schoonmaken, laat dat maar lekker zitten, nee de uitlaatpoort en het pijpje en ik heb zelfs viespeuken onder handen gehad die kans zagen om de spoelkanalen dicht te kolen, daar blaast het normaal gesproken wel weg tijdens het spoelen, niet dus

Joined: Apr 2017
Posts: 3
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2017
Posts: 3
Dit is een bekend borobleem bij de oude bobijnen, wanneer de bobijn warm is valt de vonk weg. Op een testkast zie je dit als je de bobijn voorverwarmd dat de vonk nu en dan begint over te slaan en na een tijdje valt deze helemaal weg. Als de bobijn dan weer volledig is afekoeld heb je terug ontsteking.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Gerard1111
Vandaag mijn compressie meter ontvangen
De compressie is 4,5 bar
is dit normaal voor een solex van 1958?


Dat is te weinig...
en je contactpuntjes op 0,4 is bij Solex niet van toepassing, ze moeten opengaan op 1,8 mm vóór bovenste punt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Gerard1111
Vandaag mijn compressie meter ontvangen
De compressie is 4,5 bar
is dit normaal voor een solex van 1958?


Dat is te weinig...
en je contactpuntjes op 0,4 is bij Solex niet van toepassing als het om de punten gaat binnen het vliegwiel. inderdaad, zo had ik er laatst ook iemand die had ze zo gesteld. heb hem maar verteld dat een solex ontsteking op geen enkele manier lijkt op die van een bromfiets waar ze wel rekening houden met de karakteristieken van magneten, velden, contackthoeken en dergelijke . als het om de contactpunten ( eigenlijk heten die "electroden") van de bougie gaat dan is 0,4 mm WEL correct , ze moeten opengaan op 1,8 mm vóór bovenste punt. en bij een goed vliegwiel dat correct geplaatst is komt dat overeen met de merktekens "rupture/ontsteking"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2017
Posts: 39
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2017
Posts: 39
Is 1.8 mm niet teveel ?
de solex heeft namelijk altijd goed gelopen en de contact punten afstand was bij de grootste opening 0,4 mm

Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Gerard1111
Vandaag mijn compressie meter ontvangen
De compressie is 4,5 bar
is dit normaal voor een solex van 1958?


Dat is te weinig...
en je contactpuntjes op 0,4 is bij Solex niet van toepassing, ze moeten opengaan op 1,8 mm vóór bovenste punt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik hoop dat je begrijpt dat het om de stand van de zuiger gaat, er is tijd nodig om de verbranding in de cilinder op te starten.
Die 1,8 mm voorontsteking ( de zuiger hoeft van de 40 mm die hij op en neer gaat dus nog maar 1,8 mm af te leggen, in krukasgraden is dat zelfs maar iets van 15 graden dat is op de 360 graden dat de krukas rond gaat dus maar 1/24e van de omwenteling bij 3000 toeren per minuut zijn dat er 50 per seconde dus 1 rondje is 1/50e seconde en dan weer 1/24 van is de tijd om dat vuurtje aan te steken dat is dus 1/1200ste van een seconde

Bij goede bromfietsen zet je de bewegende puntjes van de ontsteking op 0.4 mm maximale opening, daar werkt het ontwerp van die spoelen ontstekingen het beste op . om dan aan die 1,8 m te komen ( er zijn brommers die werken met 1,2 anderen weer met 2,4 en alles daartussen, hangt oa van de compressie af ) kunnen de spoelen van plek veranderd worden door een basisplaat waarop ze zitten in de rondte te draaien DAT heeft Solex niet die hebben de spoelen op een vaste plek en moet je daarom sjoemelen met het afstellen van de puntjes. Er zijn inderdaad solexen die hebben mazzel en daar zit alles zo dat je met een opening van de bewegende puntjes op 0.4 uitkomt maar 0,8 mm is ook geen uitzondering. Er zijn er die moeten zo groot gesteld worden om ze op tijd te zetten dat de ontsteking weigert te werken, dan heb je een probleem

Last edited by Joan; 06/09/20 09:39 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Er zijn er die moeten zo groot gesteld worden om ze op tijd te zetten dat de ontsteking weigert te werken, dan heb je een probleem

Vooral bij de contactpuntjes die je nu nieuw bestelt.
Te verhelpen door de vaste contactpunt te verbuigen. Niet ideaal maar nood breekt wetten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2017
Posts: 39
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2017
Posts: 39
Het een en ander wordt me langzamerhand duidelijk.
De compressie was zoals hier geschreven werd (4,5 bar) aan de lage kant dus ik eerst afgelopen vrijdag nieuwe zuiger met schraapveren besteld bij solexmarkt.nl
echter zit ik nu op een bericht te wachten wanneer het verstuurd gaat worden, op mijn email wanneer het op de post gaat heb ik nog geen reactie gehad.
Dankzij het forum weet ik dat de elektroden afstand van de bougie naar 0,4-0,5 mm moet en dat heb ik alvast gedaan
Voor de rest loopt de solex in 1 meter en loopt verder goed alleen laat het wel eens te wensen over als de solex warm weggezet wordt en ik na 10 min weer verder wil rijden.
Misschien is het zoals hier genoemd werd dat de spoel warm wordt maar wil graag eerst de zuiger plaatsen en kijken wat die dan doet.

De motor heeft na reiniging van vorig jaar bijna geen koolaanslag gekregen
de benzine leidingen heb ik schoon gemaakt (waren niet vies) , de carburateur gecontroleerd en beide kogeltjes zitten los
en het luchtfilter opnieuw gereinigd.

Als de nieuwe zuiger er in zit zal ik het nog eens proberen en indien nodig zal ik de punten proberen te stellen maar die staan nog net zo als ze stonden



Originally Posted by Joan
ik hoop dat je begrijpt dat het om de stand van de zuiger gaat, er is tijd nodig om de verbranding in de cilinder op te starten.
Die 1,8 mm voorontsteking ( de zuiger hoeft van de 40 mm die hij op en neer gaat dus nog maar 1,8 mm af te leggen, in krukasgraden is dat zelfs maar iets van 15 graden dat is op de 360 graden dat de krukas rond gaat dus maar 1/24e van de omwenteling bij 3000 toeren per minuut zijn dat er 50 per seconde dus 1 rondje is 1/50e seconde en dan weer 1/24 van is de tijd om dat vuurtje aan te steken dat is dus 1/1200ste van een seconde

Bij goede bromfietsen zet je de bewegende puntjes van de ontsteking op 0.4 mm maximale opening, daar werkt het ontwerp van die spoelen ontstekingen het beste op . om dan aan die 1,8 m te komen ( er zijn brommers die werken met 1,2 anderen weer met 2,4 en alles daartussen, hangt oa van de compressie af ) kunnen de spoelen van plek veranderd worden door een basisplaat waarop ze zitten in de rondte te draaien DAT heeft Solex niet die hebben de spoelen op een vaste plek en moet je daarom sjoemelen met het afstellen van de puntjes. Er zijn inderdaad solexen die hebben mazzel en daar zit alles zo dat je met een opening van de bewegende puntjes op 0.4 uitkomt maar 0,8 mm is ook geen uitzondering. Er zijn er die moeten zo groot gesteld worden om ze op tijd te zetten dat de ontsteking weigert te werken, dan heb je een probleem

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Wat voor cilinder zit er op, is die al eens opgeboord?
Een nieuwe zuiger kan zomaar niet passen....

Beter zuigerveren loshalen en kijken hoeveel opening je hebt als je die los in de cilinder plaatst. Vaak heb je dan genoeg aan nieuwe zuigerveren van de juiste maat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Gerard1111
Het een en ander wordt me langzamerhand duidelijk.
De compressie was zoals hier geschreven werd (4,5 bar) aan de lage kant dus ik eerst afgelopen vrijdag nieuwe zuiger met schraapveren besteld bij solexmarkt.nl
Bij een tweetakt zijn het geen schraapveren maar compressieveren, je hebt ze nodig om het gaslek langsheen de zuiger tegen te houden, om dat te bewerken dienen ze perfect vlak aan te liggen tegen de ONDERKANT van de zuigerveergroef, ze mogen niet dansen in de zuigerveergroef ( dus strak passen) , de uiteinden (open ringen zijn nodig anders vouw je ze niet om de zuiger heen) mogen als zo een veer is geplaatst in de cilinder maar een paar tienden van een mm uit elkaar liggen anders staat tussen deze twee uiteinden de "poort" alsnog open voor het gaslekken. ze moeten een paar tienden uit elkaar liggen om bij verhitting iets uit te kunnen zetten zonder zich klem te werken in de cilinder . bij montage dienen de openingen van de verschillende veren zo ver mogelijk uit elkaar te liggen ook alweer om gaslekken zo moeilijk mogelijk te maken
[i][/i][b][/b] De maat van een originele zuiger is 39,5 mm. let op bij nieuwe zuigers dat ze niet langer zijn dan 46 mm ( gemeten vanaf de zijkant NIET vanaf de bolle bovenkant, die bolle bovenkant doet niet mee in het meten, is niet voor de aansturing van de poorten maar de bolling zorgt voor de compressie

Last edited by Joan; 06/09/20 04:58 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2017
Posts: 39
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2017
Posts: 39
Op internet heb ik een nieuwe zuiger besteld met 3 compressie veren (de oude had er 2 wat een race zuiger schijnt te zijn)
In ieder geval is de compressie er niet door verbeterd , wat wel de bedoeling was
De compressie is 4 bar.
Het klepje in de kop voor decompressie heb ik nog even schoongemaakt maar die lekt niet (beetje remreiniger in de kop en het blijft liggen

Nu heb ik de zuigerwand bekeken en daar zitten allemaal kleine krasjes in dus ik neem aan dat die nu gehoond moet worden
of wat met nog beter lijkt om een nieuwe cilinder met zuiger te bestellen.
Nu zie ik op internet ook overmaatse zuigers staan met cilinders wat de snelheid ten goede komt ,maar vraag me af of die geschikt zijn voor een solex van 1958 mbt de lagers etc.

Attached Images
IMG_7711.JPG (257.2 KB, 144 downloads)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Gerard1111
Op internet heb ik een nieuwe zuiger besteld met 3 compressie veren (de oude had er 2 wat een race zuiger schijnt te zijn)
In ieder geval is de compressie er niet door verbeterd , wat wel de bedoeling was
De compressie is 4 bar.
Het klepje in de kop voor decompressie heb ik nog even schoongemaakt maar die lekt niet (beetje remreiniger in de kop en het blijft liggen


Je methode is niet echt een graadmeter, onder druk zal de kleinste spleet nog lekkage veroorzaken maar remreiniger in de 'open' kop gieten zegt niks, tenzij het een spleet van een mm is dan wel natuurlijk maar bij een spleet of opening van 0,01 mm dan zal de remreiniger blijven liggen (komt door de cohesie) maar dan lekt de boel wel onder compressie.

Als je het niet vertrouwd klepje ten alle tijden 'inslijpen' of als je daar niet de middelen voor hebt de moer zover aandraaien dat de klep aansluit aan de zitting en er dus geen beweging meer inzit. Heb ik ook gedaan bij een 3800 die zet ik uit door kort te sluiten.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Gerard1111
Op internet heb ik een nieuwe zuiger besteld met 3 compressie veren (de oude had er 2 wat een race zuiger schijnt te zijn)die oude uit 58 hadden standaard twee zuigerveren, heeft niets met "racezuiger" te maken, is standaard voor vdHeem, die fransen zijn 3 zuigerveren gaan gebruiken die ook smaller zijn
In ieder geval is de compressie er niet door verbeterd , wat wel de bedoeling was
De compressie is 4 bar.
Het klepje in de kop voor decompressie heb ik nog even schoongemaakt maar die lekt niet (beetje remreiniger in de kop en het blijft liggen

Nu heb ik de zuigerwand bekeken en daar zitten allemaal kleine krasjes in dus ik neem aan dat die nu gehoond moet worden
of wat met nog beter lijkt om een nieuwe cilinder met zuiger te bestellen.
Nu zie ik op internet ook overmaatse zuigers staan met cilinders wat de snelheid ten goede komt ,maar vraag me af of die geschikt zijn voor een solex van 1958 mbt de lagers etc.

nieuwe zuigers zijn meestal te lang hetgeen de prestaties zeker niet bevorderd en moeten ook ingereden worden om aan hun compressie te komen Overmaatse zuigers komen de snelheid helemaal niet ten goede. ze zijn overmaats om een versleten cilinder niet weg te hoeven gooien, iets eruit halen om "op te frissen" kan wel. iets erin stoppen om op te frissen is tegenwoordig ook mogelijk, maar daar koop je 3 nieuwe cilinders voor dus qua prijs geen optie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2020
Posts: 20
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2020
Posts: 20
Als je compressie meet moet je er wel voor zorgen dat je "vol gas" geeft tijdens het meten. Met de gas schuif dicht krijg je een lagere meting omdat er minder lucht beschikbaar is.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by JochemUK
Als je compressie meet moet je er wel voor zorgen dat je "vol gas" geeft tijdens het meten. Met de gas schuif dicht krijg je een lagere meting omdat er minder lucht beschikbaar is.


Ja das nou het mooie van Solex, daar hoef je geen rekening mee te houden die staan al VOL gas


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2020
Posts: 20
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2020
Posts: 20
......behalve de nieuwe s 3800 met de twist gas hendel op het stuur zoals de Hongaarse uitvoering als ik het goed heb......

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by JochemUK
......behalve de nieuwe s 3800 met de twist gas hendel op het stuur zoals de Hongaarse uitvoering als ik het goed heb......
klopt maar de eigenaar die hier een compressie probleem heeft kwam in zijn eerste posts met


"ik heb een 58-er" en daar reageer ik dan maar op


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.041s Queries: 65 (0.015s) Memory: 1.1515 MB (Peak: 1.4523 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:22:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS