Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#137756 18/08/20 11:17 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
hallo solexisten ,
mijn 3800 loopt normaal als een treintje , haalt gemakkelijk 35km/u , maar eens goed warm krijgt die het moeilijk om een helling op te rijden , neem als voorbeeld maar een brug over de snelweg , haalt dan nog amper 15km/u , ook heb ik de indruk dat de moter heel erg warm word , iemand een idee wat de oorzaak van dit euvel kan zijn ? sinds de restauratie heb ik nu een 950 km gereden zonder ook maar een moterprobleem , start ook heel vlot .
alvast bedankt voor de komende reacties .
Alain Penet

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Controleer het ontsteektijdstip, mogelijk staat deze te laat. ( dat geeft minder trekkracht en een hetere motor)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #138114 01/10/20 06:16 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ontsteking opnieuw afgesteld , 1mm voor rupture , er is merkelijk beterschap !!
dank je voor de tip smile
echter is er nog iets ; wanneer ik rijd zonder licht gaat alles perfect , met licht heeft is het vermogen een stuk minder.
is dit normaal of is de onstekingsbobine / condensator aan vervanging toe ?
met licht bedoel ik dan voor -en achterlicht + kilometerteller en remlicht .
graag jullie mening
vriendelijke groet
Alain

Alain #138115 01/10/20 06:31 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Licht en ontsteking worden opgewekt door magneten die langs de spoelen razen en zo aan de electronen trekken. Bij vermindert magnetisme ( ouder worden van de magneten) kunnen ze beiden tegelijk maar met meer moeite aan .
Er zijn veel solexen die al niet willen starten als de licht schakelaar aan staat, terwijl ze dan weer wel aanslaan als je zeker stelt dat de schakelaar op "uit" staat ( wel met lampjes en zo erin want er moet wel de kans zijn dat er wat gebeurd)

éénmaal opgestart wil het licht dan meestal wel weer werken want het vliegwiel raast stationair / al rijdend sneller rond dan met aanstarten

Last edited by Joan; 01/10/20 06:32 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #138116 01/10/20 11:18 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
als ik het dus goed begrijp is het vliegwiel aan vervanging toe of is er nog een andere remedie om dit te verhelpen en zoja , kan ik dat zelf ??
alvast bedankt voor de reactie en info
vriendelijke groet
Alain smile

Alain #138117 02/10/20 06:37 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Naar mijn ervaring heeft het licht aan of uit niet zo veel invloed op het vermogen. Slechter starten hoor je daarentegen wel vaker.

Het lijkt mij sowieso straf dat je vliegwiel zwak is geworden terwijl je er in betrekkelijk korte tijd 950 km mee gereden hebt.

Een zwak vliegwiel heb je meestal na jaren van stilstand, gedemonteerd ergens op zolder zonder spoelen erin die het magnetisme vasthouden.

Zwakke spoelen geven ook weinig vermogenverlies, meestal stoppen ze er mee na een kilometertje of zo.

Als hij slecht rijdt begint hij dan te stotteren? Dan denk ik eerder aan de condensator, al heeft dat weinig met je licht te maken normaal.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #138118 02/10/20 09:26 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en dan nog iets: een 3800 met remlicht ? lijkt meer op een black & Roll maar aan de andere kant die hebben weer geen punten om te stellen, een Hongaar dan ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #138119 02/10/20 10:31 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ik heb er ook geen idee van of het nu om een Hongaar of black&roll gaat .het bouwjaar is 1970 , eerste ingebruikname 01/02/1970 .

en nee , stotteren doet die niet , alléén de vaststelling dat die minder vermogen heeft stoort mij , op de vlakke weg haalt die vlotjes 35km/u maar een deftige helling zoals een brug over de snelweg heeft die moeite mee , zonder licht kan nog net , met licht moet ik even meetrappen , misschien is dit normaal en maak ik mij onnodig zorgen .

graag had ik een foto toegevoegd , maar ik weet niet meer hoe , sorry blush

Alain #138120 02/10/20 11:56 AM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Je kunt de zuigerveertjes eens opmeten ik vermoed dat die op zijn en dan gelijk eens goed ontkolen.


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #138121 02/10/20 12:38 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
die zuigerveertjes hebben ook nog maar die 950km meegewerkt , het is natuurlijk mogelijk maar het zou mij verbazen mochten die nu reeds aan vervanging toe zijn , temeer daar die vlak heel goed bolt , maar bij een solex mag je uiteraard niks uitsluiten.
het zijn allemaal goede aandachtspunten om deze winter eens na te zien .
alvast bedankt voor de info
vriendelijke groet
Alain

Alain #138122 02/10/20 02:50 PM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Als die ook maar 950 km oud zijn lijkt het me idd sterk.
Met wat voor benzine/olie rij je? Als je met gewone benzine rijd en gewone mengsmering dan kan het misschien tijd zijn om te gaan ontkolen


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #138123 02/10/20 05:11 PM
Joined: Sep 2004
Posts: 85
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2004
Posts: 85
Iets vermogensverlies heb je altijd wel bij het bijschakelen van verbruikers. Want die doen wel iets met het magnetisch veld rond de magneten.
Je zult vast een Hongaarse Solex hebben. Die hebben ook remlicht. Maar meestal zijn daarvan de snoeren poreus. En daarin kan best wel wat spanningsverlies zitten dan. Meestal worden de snoeren gewoon verwijderd. En kijk dan ook even of de aansluitingen in de handvatten nog wel schoon zijn.
Je zou eerst ook eens kunnen proberen door de snoeren van je remlichten (links en rechts) los te halen. Dan weet je zeker of het daar wel of niet aan ligt.


piet
luukvr #138124 02/10/20 05:13 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
vanaf die in mijn bezit was rijd ik steeds probleemloos met Aspen 2
ik doe zeker niet aan zelf mengen !
groetjes
Alain whistle

pietmob #138125 02/10/20 05:22 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dat is het eerste waar ik aan gedacht heb , maar alle snoeren zijn nieuw en de remschakelaartjes in de handvatten ook , trouwens die nemen maar stroom af bij het remmen .
dus is er alleen voorlicht en achterlicht + km teller die continu aanstaan en rijden met licht is trouwens verplicht in Belgie .
toch bedankt voor het meedenken whistle
groetjes
Alain

Alain #138126 02/10/20 05:48 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Maak eens een foto van je Solex en van de ontsteking, dan zien we wat voor Solex het is en welke ontsteking er in zit.
Laatst is hier een topic geweest over remlicht en toen bleek dat het een amerikaanse Solex 4600 betrof, die hebben ook nog een aparte spoel voor het remlicht. Zeldzaam in onze regio's maar het komt toch voor....


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #138133 03/10/20 12:11 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ziehier een foto van mijn 3800
en ook een foto van de ontsteking die identiek is aan die van mij
groetjes
Alain

Attached Images
2020-05.JPG (515.3 KB, 150 downloads)
OIP.jpg (294.26 KB, 146 downloads)
Alain #138136 03/10/20 02:02 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dit is een “Roland Garros” uitvoering, rond de jaren ‘90 uitgebracht en volgens mij in Hongarije gefabriceerd.

De ontstekingsspoel die op je foto staat is van een Franse Solex. Daarvan zijn de spoelen een stuk beter. Hongaarse spoelen staan bekend als zwak.

Kijk dus goed hoe jouw spoel eruit ziet, maak liefst een nieuwe foto.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #138140 03/10/20 06:27 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
oké , iets wat ik nog niet wist , ik zag een foto op het net en dacht , dit is dezelfde , sorry blush
volgende week neem ik het vliegwiel even eraf en toon je dan een foto van MIJN onsteking .
de solex foto is wel die mezelf hoor .
groetjes
Alain


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.047s Queries: 52 (0.015s) Memory: 1.0856 MB (Peak: 1.3322 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 21:24:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS