Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136956 06/06/20 03:18 PM
Joined: May 2020
Posts: 34
R
Robert Offline OP
Aan het inrijden
*
OP Offline
Aan het inrijden
*
R
Joined: May 2020
Posts: 34
Nu ik bezig ben met de led verlichting in de solex wilde ik een batterij indicator maken of kopen om te zien wanneer de batterijen bijna leeg zijn. Alleen weet ik niet of dit wel nuttig is.

Ik heb namelijk 4 AA batterijen á 2600 mAh wat een total maakt van 6 volt en 10.400 mAh.
Het led lampje wat er nu in zit (nog zonder achterlicht) is 2.5 watt en verbruikt, als ik het goed heb, zo'n 420 mA per uur. In theorie zou de lamp dan een kleine 25 uur kunnen branden op die 4 AA batterijen.

Klopt het dan als ik zeg dat de batterijen gedurende die 25 uur 6 volt blijven leveren? In dat geval zou een batterij indicator die enkel het voltage kan meten dus overbodig zijn...

Dan zou er dus eigenlijk iets tussen moeten wat echt het verbruik meet om zo te bepalen hoeveel er nog wat de 10.400 mAh over is. Of een tijdklokje die gaat tellen wanneer er stroom doorheen gaat.

Dan moet ik namelijk iets bedenken hoe dit te meten of bij te houden is.


nvt
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Robert
Nu ik bezig ben met de led verlichting in de solex wilde ik een batterij indicator maken of kopen om te zien wanneer de batterijen bijna leeg zijn. Alleen weet ik niet of dit wel nuttig is.

Ik heb namelijk 4 AA batterijen á 2600 mAh wat een total maakt van 6 volt en 10.400 mAh.
Het led lampje wat er nu in zit (nog zonder achterlicht) is 2.5 watt en verbruikt, als ik het goed heb, zo'n 420 mA per uur. In theorie zou de lamp dan een kleine 25 uur kunnen branden op die 4 AA batterijen.

Klopt het dan als ik zeg dat de batterijen gedurende die 25 uur 6 volt blijven leveren? In dat geval zou een batterij indicator die enkel het voltage kan meten dus overbodig zijn...

Dan zou er dus eigenlijk iets tussen moeten wat echt het verbruik meet om zo te bepalen hoeveel er nog wat de 10.400 mAh over is. Of een tijdklokje die gaat tellen wanneer er stroom doorheen gaat.

Dan moet ik namelijk iets bedenken hoe dit te meten of bij te houden is.
het leuke van LED is dat ze een minimale spanning nodig hebben om te kunnen starten met branden, weet niet hoeveel dat is voor jouw specifieke lampje, daar zitten waarschijnlijk wat lED's in serie en een paar parallel ( veel werken rond de 1,2 volt dus ik verwacht er minimaal 4 in serie, misschien wel 5) oude gloeilampjes "kakten" langzaam in als de batterijen leger werden maar bleven dan nog wel licht geven, dat heb je met LED's dus niet . Rekenkundig gezien kun je dan wel willen dat er een beplaade levensduur is , maar dat ga je niet halen. Hangt ook van het merk af en de temperatuur. Ik vind oa dat dat merk met die rennende konijntjes erg tegenvalt. Geef mij maar de oude "zink-kool" batterijen en dan liefst uit het oostblok, daar zijn ze niet zuinig met zink en die dingen branden zowat eeuwig, Hier zijn ze gaan besparen op zink en toen wonnen de alkaline batterijen het, maar wat je nu koopt zijn ook niet meer de alkaline batterijen van vroeger ( met kwik werkt het het best ) .

Tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk systemen te maken die werken op de 3,7 volt Li-Ion batterijen daar zit echt een smak energie in .

Last edited by Joan; 06/06/20 06:15 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Robert


Ik heb namelijk 4 AA batterijen á 2600 mAh wat een total maakt van 6 volt en 10.400 mAh.
Het led lampje wat er nu in zit (nog zonder achterlicht) is 2.5 watt en verbruikt, als ik het goed heb, zo'n 420 mA per uur. In theorie zou de lamp dan een kleine 25 uur kunnen branden op die 4 AA batterijen.

Klopt het dan als ik zeg dat de batterijen gedurende die 25 uur 6 volt blijven leveren? In dat geval zou een batterij indicator die enkel het voltage kan meten dus overbodig zijn...



Ik zie hierboven een kleine denkfout.
Als je 4 batterijen in serie zet, dan mag je de spanning/ het voltage bij elkaar optellen maar niet de stroom/amperage.
In dit geval heb je bij 4 stuks in serie 4x1½ = 6 volt.
Het amperage blijft 2600 mA.

Bij parallel aansluiten blijft de spanning 1½ Volt en kan je het amperage bij elkaar optellen , dus 4x 2600 = 10.400 mA.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2020
Posts: 34
R
Robert Offline OP
Aan het inrijden
*
OP Offline
Aan het inrijden
*
R
Joined: May 2020
Posts: 34
Originally Posted by FFAnders
Ik zie hierboven een kleine denkfout.
Als je 4 batterijen in serie zet, dan mag je de spanning/ het voltage bij elkaar optellen maar niet de stroom/amperage.
In dit geval heb je bij 4 stuks in serie 4x1� = 6 volt.
Het amperage blijft 2600 mA.

Bij parallel aansluiten blijft de spanning 1� Volt en kan je het amperage bij elkaar optellen , dus 4x 2600 = 10.400 mA.


Ah inderdaad, opzich ook logisch aangezien de spanning hoger wordt. Wellicht dat ik dan 2x 4AA batterijen in serie kan zetten. Maar opzich is 6 uur voldoende.

Zou alleen wel makkelijk als je weet hoelang ze nog mee zouden kunnen. Ik probeer iets te verzinnen daarvoor.

Last edited by Robert; 07/06/20 09:08 AM.

nvt
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en waarom dan niet naar andere batterijen gaan dan die AA's zoals C's of D's heb je meteen een heel best beetje meer power of een 6 volt Li-po, weegt niets en heeft extreem veel energie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 17 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 26 (0.018s) Memory: 0.9598 MB (Peak: 1.1003 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 19:33:33 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS