Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136574 07/05/20 05:40 PM
Joined: Mar 2020
Posts: 2
N
Nino Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Mar 2020
Posts: 2
Hallo allemaal,

Ik ben pas nieuw hier en tegenwoordig eigenaar van 2 solexen waarvan 1 naar mijn vader gaat binnenkort. Nu heb ik alleen het probleem dat bij 1 solex de schroefdraad voor de benzine pomp te bevestigen kapot is waardoor dus mijn membraan lekt.

Nu heb ik het idee om er inserts in te draaien maar is dit überhaupt mogelijk zonder dat ik van allerlei kanalen raak met boren en daarmee het blok om zeep help.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
langer boutjes indraaien en achterkant een moertje opzetten

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Ik zou opteren om een helycoil te plaatsen , ineens 4 stuks dan en dan nieuwe inbusboutjes , nooit geen problemen meer mee en veel sterker dan origineel , grts

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
er kunnen M4 helicoils in. Ga NIET opboren en over op M5 of M6 wat ik ook ben tegen gekomen Anders inderdaad moertjes aan de achterkant maar je komt er slecht bij Als de bovenste dol zijn dan kun je wel nieuw M4 in tappen de gangen dar zijn heel erg lang omdat ze op de schuine kant van het carter zitten en dan heel lange boutjes gebruiken. Veel gaat het fout door nieuw type pompje met oud type boutjes te monteren de oude pompjes hadden veel lagere aangegoten oortjes voor de boutjes zodat oude type boutje met meer gangen het blok in gaat dan als je daar een nieuwe pomp steekt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2020
Posts: 2
N
Nino Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Mar 2020
Posts: 2
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb gelijk maar een setje helicoils besteld zodat ik alles weer netjes op zijn plaats kan zetten.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Nino
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb gelijk maar een setje helicoils besteld zodat ik alles weer netjes op zijn plaats kan zetten.


Ik ben bij mijn Solexen altijd voor de oplossing van Pierre gegaan, lange boutjes met een moertje, M4. Dit is niet de originele draad maar komt heel dicht in de buurt. Bestel je nieuwe boutjes bij de Solex verdelers dan krijg je gewoon M4.

Meestal wordt het dolgedraaid door inderdaad de pomp te vervangen, dan heb je langere boutjes nodig. Dat beseft niet iedereen en hoppa, klaar is je eerste stukje schroefdraad.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Bij de motor die ik laatst gekocht heb, hebben ze de onderste 2 gaten doorgeboord en vast gezet met langere bouten.
Het linker bovengat is m4, echter het rechter gat hebben ze m5 gemaakt. Nu wil ik het zo maken dat je vanuit de buitenkant maar 1 maat schroef ziet... wat is dé oplossing? Helicoil is niet de oplossing.
Aangezien er aan de bovenkant veel vlees zit... het en m4 en m5 gat dieper boren en tappen naar m4, gebruikmakend van een draadeind M4? De onderste 2 gaten een boutje vanuit de kant van de rol en aan de pomp kant een moertje.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik zou voor helicoil gaan zelfs voor het M5 gat is wel een puntje om het er recht in te zetten . ik zou een oude pomp die verrot is er aan opofferen om er een tapmal van te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Wat is de reden dat je zegt ga niet over op opboren naar M5 of m6 (zie boven)


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
de gaten in de pompjes worden nogal groot de gaten in de achterplaat en het membraan worden ook nogal groot en komen in de buurt van de afschuining DUS minder rand om af te dichten en het aandraaimoment van die bouten is zoveel groter dat je het membraan compleet onder de pomp uit perst en/of de pompbodem om laat krullen ( controleer ze maar, de meesten zijn sowieso al krom )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Het plaatje en het membraam hadden niet meer de originele vorm meer. Vooral het membraam leek wel op huid dat 1 uur in een zwembad heeft gelegen. Dat kan natuurlijk komen door de Fijne benzine


Edit: foto van carter toegevoegd




.

Attached Images
FB_IMG_1622100194847.jpg (136 KB, 49 downloads)

solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 166 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 39 (0.014s) Memory: 1.0153 MB (Peak: 1.2020 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 03:31:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS