Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135923 17/02/20 08:47 PM
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Hallo allemaal,

Aangezien ik op 8 hoog woon en helaas geen goeie werkbank met bankschroef heb vraag ik me af hoe ik mijn Solex motor kan vastzetten om deze uit elkaar te halen. Ik heb naar tafelbankschroeven gekeken maar niet iets gevonden wat sterk genoeg is om de Solexmotor vast te zetten. Ideeën?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met een paar stevige stukken multiplex kom je een heel eind

[Linked Image]

Last edited by FFAnders; 17/02/20 09:22 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik heb op Ebay een metalen standaard gekocht om de motor aan op te hangen. Kost €30,- maar werkt perfect. En gaat een mensenleven mee.


Groet, Koos
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Hmm.. Klinkt als een goed idee om misschien iets te bouwen van spaanplaat, ik werk op een spaanplatenfabriek en daar hebben we 38 mm dikke platen. Dat zou moeten werken. Heb je een link naar de houder van Ebay Koos?

Last edited by Yannics; 17/02/20 11:07 PM.
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dit is de link naar Ebay. Bevalt mij erg goed.

https://www.ebay.fr/itm/303273962044

Maar van hout zelf een standaard maken kan ook prima. Zeker als je 'dicht bij het vuur' zit.


Groet, Koos
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Ik ga eens kijken wat ik in elkaar kan knutselen van spaanplaat, en kijken of dat het gewicht van het motortje houdt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Yannics
Ik ga eens kijken wat ik in elkaar kan knutselen van spaanplaat, en kijken of dat het gewicht van het motortje houdt.
ik zou niet zo iets van spaanplaat maken, dat materiaal is als plaat op zijn best en het materiaal houdt elkaar dan bij elkaar. Zo snel als je het verband uit zo een plaat haalt delamineert het en is de stevigheid weg. zelfs "grof" multiplex dus met dikke lagen heeft daar last van ( underlayment) Fijn multiplex dus met dunnen lagen en veel lijm werkt dan beter.

Ik houdt het bij planken en dan liefst met fijne structuur zoals beuken of eiken als staander om het blok direct aan te hangen, die is dan wel weer te schroeven aan een plaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Aangezien ik het gratis van werk mee kan nemen is het het proberen waard. Wij maken 38 mm dikke spaanplaten die zijn goedgekeurd als ondervloeren, hier kun je mits je in de middenlaag boort aardig wat gewicht aan hangen zonder dat ze delamineren. Ik houdt jullie op de hoogte over hoe het gaat met foto's!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
met 38 mm en in het midden boren kom je tekort aan ruimte bij het bovenste gat van de schetsplaat om je motor op te hangen de achterste lip van het carter en eventueel de plastic spatplaat die tussen de schetsplaten is geklemd zitten nogal in de weg. Bij een plank met standaard dikte van 18 mm moet ik de bovenkant al flink aanpunten om ruimte te maken soms zoveel dat bij een standaard plank het hout ook al nijgt naar uitbreken .

zie bijlage de plank zoals hij vandaag in de bankschroef staat

Attached Images
plank 20 2 2020.jpg (188.4 KB, 248 downloads)
Last edited by Joan; 20/02/20 07:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Ik ga morgen zodra ik tijd heb proberen de Solex in de plank te hangen, kijken of het wil lukken of dat ik even naar de bouwmarkt moet om een plank te halen.

Gister al een beetje begonnen met het uitelkaar halen van het motortje wat op de donorlex zat die ik erbij kreeg.. Volgens de vorige eigenaar was het een vastloper. Na de bougie eruit te hebben gedraaid zag ik al gauw dat het meer een vastroester was. Ik hoop nog wat onderdelen van dit motortje te kunnen redden, lijkt erop alsof ze het vliegwiel met een beitel eraf hebben proberen te krijgen...

Attached Images
Vastloper.jpg (298.4 KB, 238 downloads)
Vastloper cilinderkop.jpg (332.5 KB, 235 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
heb dit soort roestige gevallen ook gehad. gelukkig kun je het zijdeksel onder de cilinder demonteren Cilindervoetmoeren los, krukas draaien en in deze stand van de zuiger in de cilinder is dat net genoeg om de cilinder net boven de draadeinden van het blok te krijgen zodat het zijdeksel eraf kan. dan de drijfstang moer los halen en cilinder met zuiger en drijfstang van de krukas af laten glijden. Dan cilinder volledig ontroesten, paar keer flink heet stoken ( eventueel in water weer af laten schrikken en proberen de zuiger eruit te drukken, niet met die hamer slaan want dan sla je de zuiger groter en komt hij zeker niet los . Dat uitdrukken is me meestal gelukt met een paar draadeinden in de kopboutgaten en een houten doorn op de zuiger en daar dan weer een stalen plaat op die je naar de cilinder toe trekt via die draadeinden. één keer niet gelukt zat het zo vast dat ik de bovenkant van de cilinder eraf trok ( ook eigen schuld had maar twee draadeinden gebruikt en dan belast je ongelijk)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jakkes.
Zoals Joan zegt.
Wat ook best goed werkt is, vol met kruipolie zetten, een weekje lang. Dan ultrasoon badje geven. En dan eruit drukken.
Ja, makkelijker gezegd dan gedaan.
Succes.
Anders, nieuwe set en drijfstang.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
In zo'n geval is geduld een schone zaak, temperatuur en WD40. Maar eerst het blokje goed ophangen in een stevig bokje.

Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Ik ga em loshalen zoals Joan beschreef, week in de kruipolie en dan gaat ie mee naar werk, daar kunnen de mannen van de onderhoudsafdeling wel helpen met het loshalen. Ik heb voor deze Solex (een rode 3800 export) nog een verse lopende motor die daar op kan. Het vliegwiel en de onstekingsplaat eraf gekregen, morgen naar een pijpsleutel op zoek om de koppelingsmoer los te krijgen. Best handig dat de krukas/cilinder vastzit daardoor gaat al het losmaken wat makkelijker. Dit is de eerste keer dat ik een motor uit elkaar haal en het leek mij een goed idee om met dit motortje te beginnen. Ik ben niet zo kunnig qua metaal, wat denken jullie van het vliegwiel? Aardig mishandeld maar is dit nog te gebruiken/repareren?

Attached Images
Solex vliegwiel.jpg (685.29 KB, 292 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
voor de moer kun je een bougie sleutel gebruiken, die zijn ook 21 mm , ik kort ze in en las er een stukje platstaal aan als handvat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Even een update. Ondertussen aan mijn eigen (werkende) Solex 3800 motor begonnen. Het is gelukt deze op twee aan elkaar gelijmde spaanplaten te hijsen en netjes uit elkaar te halen.

Nu merkte ik dat de achterkant van de spoelenplaat helemaal zwart was, en dat de koppelingstrommel ook een beetje vet is vanbinnen. Daarnaast zit er ook wat speling op de aansluiting van de rol op het carterdeel waar ie in vast zit, en een beetje roest in de rol en op de krukas. Ik ga het spoelplatenlager vervangen door een RS2, zou dat het probleem met de vettigheid moeten oplossen?

Hoe krijg die achtkantige moer in de koppelingstrommel het beste los om de rol aan de binnenkant schoon te maken en hoeveel speling moet hier opzitten als ik em weer vastzet?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Yannics
Even een update. Ondertussen aan mijn eigen (werkende) Solex 3800 motor begonnen. Het is gelukt deze op twee aan elkaar gelijmde spaanplaten te hijsen en netjes uit elkaar te halen.

Nu merkte ik dat de achterkant van de spoelenplaat helemaal zwart was, en dat de koppelingstrommel ook een beetje vet is vanbinnen. Daarnaast zit er ook wat speling op de aansluiting van de rol op het carterdeel waar ie in vast zit, en een beetje roest in de rol en op de krukas. Ik ga het spoelplatenlager vervangen door een RS2, zou dat het probleem met de vettigheid moeten oplossen?

Hoe krijg die achtkantige moer in de koppelingstrommel het beste los om de rol aan de binnenkant schoon te maken en hoeveel speling moet hier opzitten als ik em weer vastzet?
vroeger klemde ik de rol tussen twee planken die ik zijdelings op elkaar aan elkaar bout met draadeinden door de breedte van de planken heen, met een holgaten zaak op het deelvak een rond gat met diameter van de rol dan wat van de zij kanten afschaven om ronde gat ovaal te krijgen dan de rol ertussen en met hand gevijlde achtkant pijpsleutel ( binnenkant van dikwandige gaspijp achtkantig uitgevijld ) de moer losdraaien, opletten waar de uitvulringen zitten, vaak wordt de moer vastgedraaid zonder de ringen of de ringen op verkeerde plaats en dan loopt de trommel tegen achterwand aan en schaaft het toch al dunne carter open ( is pas een topic over geweest) tegenwoordig boor ik twee gaten 7 mm in twee van de ligamenten die tussen de buitenste sleufopeningen in de achterwand van de trommel zitten en heb dan een zeer grote buis voorzien van twee pennen 6 mm die in die gaten vallen om de trommel tegen te houden waarom niet meer klemmen op de rol : er zijn veel rollen aan het eind van hun leven of gerepareerd als epoxy rol en die vinden klemmen niet leuk meer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De rol heeft altijd speling in de rolunit, dat gaat met opnieuw monteren niet weg en moet ook zo blijven.
Er zit een keerring ih het dekseltje dat over de 8 kantige moer zit, en er zit een keerring achter de rol in het carter.
Als die laatste kapot is dan vrees ik ook voor een loszittend lager


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
De rol heeft altijd speling in de rolunit, dat gaat met opnieuw monteren niet weg en moet ook zo blijven.
Er zit een keerring ih het dekseltje dat over de 8 kantige moer zit, en er zit een keerring achter de rol in het carter. ter verduidelijking: het carter waar de krukas in draait. technisch gezien zit deze keerring er verkeerd om in met de ringvormige spanveer naar de buitenkant hetgeen montage, zeker als er gebruik wordt gemaakt van een nieuwe bronzen bus als lager voor de rol, want dan druk je steeds deze spanveer los van de keerring omdat je de keerring induwt in plaats van open duwt
Als die laatste kapot is dan vrees ik ook voor een loszittend lager

Last edited by Joan; 30/03/20 09:01 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Yannics
Even een update. Ondertussen aan mijn eigen (werkende) Solex 3800 motor begonnen. Het is gelukt deze op twee aan elkaar gelijmde spaanplaten te hijsen en netjes uit elkaar te halen.

Nu merkte ik dat de achterkant van de spoelenplaat helemaal zwart was, en dat de koppelingstrommel ook een beetje vet is vanbinnen. Daarnaast zit er ook wat speling op de aansluiting van de rol op het carterdeel waar ie in vast zit, en een beetje roest in de rol en op de krukas. Ik ga het spoelplatenlager vervangen door een RS2, zou dat het probleem met de vettigheid moeten oplossen?

Hoe krijg die achtkantige moer in de koppelingstrommel het beste los om de rol aan de binnenkant schoon te maken en hoeveel speling moet hier opzitten als ik em weer vastzet?

Persoonlijk zou ik die achtkantige moer never-nooit loshalen als het een beetje vettig is.
Als de rol heel is en goed vastzit, niet aan rommelen, wat goed werkt moet je het laten zoals het is, kan je ook niets stukmaken.

Schoonmaken met wat wasbenzine en een plat kwarstje in en rond de trommel en daarna afspuiten met remmenreiniger.
Het lager in de spoelenplaat kan je wel vervangen en bij terugplaatsen van de rolunit watsmeerolie op de krukasen buitenkant rollager (wat in de keerring gaat).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Dank voor alle reacties! Ik ben nu begonnen aan de opbouw van het blokje. Ik heb de rolunit niet losgehad, maar nu ik deze op de krukas wilde monteren maakt deze een raar geluid, ook als ie van de krukas af is. Ik heb een filmpje geprobeerd te uploaden zowel hier als op Facebook maar is niet gelukt. Het is een piepend geluid. Is dit erg of is het gewoon een kwestie van de boel in elkaar zetten?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als de rolunit van de krukas af is heeft hij helemaal niets meer aan lagers om zich te centreren in het carterdeel hij doet dan maar wat en zal het vuil dat in de opening zit tussen unit en carterdeel lekker gebruiken als lager dat kan inderdaad wel eens knarsen. wel oppassen dat je bij montage wel alle bussen en tussen ringen monteert want met de lager centreert de unit zich radiaal maar met de bussen en ringen positioneert hij zich axiaal en zo komen de onderdelen wel vrij te lopen van de diverse carterwanden die aanwezig zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Ik heb vorig weekend de motor weer teruggeplaatst op de Solex, de onderste bouten van de schetsplaten waren moeilijk te plaatsen maar dit komt misschien door de trekveren? De rolunit nog grondiger schoongemaakt en uitgeblazen, geknars was weg en alles draait weer mooi. Nieuwe kabels geinstalleerd, starten en... de tankaansluiting lekt. Vanavond proberen met het reservetankje wat ik meekreeg, kijken of deze niet lekt. Ik had de leiding al eens losgehad om er een nieuw filter in te zetten, toen voorzichtig aangedraaid en lekte niet. Nu had ik voor de revisie alleen de leiding van de pomp losgehaald, en dus laten zitten op de tank, dus vreemd dat ie nu ineens begon te lekken. Ik hoop dat reservetank uitkomst biedt, ik heb deze getest met water en toen leek ie lekvrij.

Alleen is mijn decompressiehendel wat anders als wat ik doorgaans heb gezien. Er zit geen veertje in het hendeltje, maar het veertje zat tussen de houder op de cilinderkop en de arm daar, op de kabel. Deze werkt alleen niet goed en dus veert de hendel niet terug met het loslaten. Iemand die weet hoe dit het beste is op te lossen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Yannics
Ik heb vorig weekend de motor weer teruggeplaatst op de Solex, de onderste bouten van de schetsplaten waren moeilijk te plaatsen maar dit komt misschien door de trekveren? De rolunit nog grondiger schoongemaakt en uitgeblazen, geknars was weg en alles draait weer mooi. Nieuwe kabels geinstalleerd, starten en... de tankaansluiting lekt. Vanavond proberen met het reservetankje wat ik meekreeg, kijken of deze niet lekt. Ik had de leiding al eens losgehad om er een nieuw filter in te zetten, toen voorzichtig aangedraaid en lekte niet. Nu had ik voor de revisie alleen de leiding van de pomp losgehaald, en dus laten zitten op de tank, dus vreemd dat ie nu ineens begon te lekken. Ik hoop dat reservetank uitkomst biedt, ik heb deze getest met water en toen leek ie lekvrij.

Alleen is mijn decompressiehendel wat anders als wat ik doorgaans heb gezien. Er zit geen veertje in het hendeltje, maar het veertje zat tussen de houder op de cilinderkop en de arm daar, op de kabel.iemand bezig geweest die OF de juiste spullen niet had OF niet wist waar hij mee bezig was Deze werkt alleen niet goed en dus veert de hendel niet terug met het loslaten. Iemand die weet hoe dit het beste is op te lossen?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Het lijkt origineel te zijn. Ik heb overigens niet deze hendel: https://www.solexmarkt.nl/solex-decompressiehendel , maar een andere hendel, ook grijs maar zonder gaatje erin, met een uitsparing in de onderkant om de kabel in vast te zetten.

Op deze website staat het instructieboekje voor mijn Solex, deze is in elkaar gezet door de fietsenfabriek in Lomma (Zweden) toendertijd. Op de foto's is te zien hoe de kabel vastzit en ongeveer hoe de hendel eruit ziet: https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn%3Aaaid%3Ascds%3AUS%3A2e5dc167-96ea-4634-a1ef-d23dadc533c2#pageNum=3

Nadeel is dat ik dus het veertje wat om de kabel hoort te zitten kwijt ben, en geen idee heb wat ik er voor in de plaats kan zetten. Heb het al geprobeert met de veer uit een balpen maar die is niet krachtig genoeg om em terug te drukken. Wat voor veer lijkt hierop die ik in plaats kan gebruiken?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Zo te zien heb jij het hendeltje aan de LINKERkant, dat is inderdaad totaal verschillend. Je hebt dan een hoog stuur.
De Nederlandse 3800 heeft het hendeltje aan de RECHTERkant.

Om te zien hoe het precies zit bij jou kun je het beste ook even een foto maken. Want er zijn verschillende uitvoeringen.

In elk geval heb je geen spaak maar een kabel om je decompresseur te bedienen. Ik heb me er vaak over verbaasd dat ondanks de knulligheid waarmee dit ontworpen is, het toch functioneert laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
De Hongaarse 3800 heeft dat ook, althans die ik heb staan.
Decompressie hendeltje zit links en ook kabel, het is iel maar in een vrouwenhand werkt het.

De mijne heb ik een tijdje geleden omgebouwd naar het kortsluit principe, ik druk hem wel door de compressie, met moeite maar dat wil.

Edit: dat hoge stuur zit toch bij de duitse uitvoeringen op een 5500? og 5000?

Last edited by MarkN; 03/06/20 02:53 PM.

Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
dat hoge stuur zit toch bij de duitse uitvoeringen op een 5500? og 5000?

Bij alle modellen waar de koplamp in de weg zit voor de motorlift, zit zo’n hefsysteem zoals de 5000 heeft. En dan zit je decompressie hendeltje links.

Verbeter me gerust als ik het mis heb wink

[Linked Image</div>
<br>

<div class= Last edited by John Meisters; 03/06/20 06:45 PM. Reason: Foto toegevoegd

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Klopt, ik heb inderdaad exact het hendeltje zoals op jouw foto John. Ook een hefboom voor het op de band zetten van de motor. Een Zweedse 3800 uit ongeveer 1984 met een motor uit 1966 volgens het blokje. Ik zal eens wat verschillende veertjes proberen bij de hefboom voor de decompressieklep om te kijken of er een is die em terug kan veren.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Een Zweedse 3800 uit ongeveer 1984 met een motor uit 1966 volgens het blokje.

14-3-1966?
Dat staat op alle 3800 blokjes, is een patentdatum.
Je motornr staat achter bij het scharnier, daar kun je het bouwjaar mee achterhalen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Aha.. Nooit geweten. Ik zal eens kijken als ik thuis ben. Verkeerde forumdeel misschien, ik heb een Franse S2200 op het oog met motornummer 24xxxx. Is het dan een 2200 V1, uit 1963?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Yannics
Aha.. Nooit geweten. Ik zal eens kijken als ik thuis ben. Verkeerde forumdeel misschien, ik heb een Franse S2200 op het oog met motornummer 24xxxx. Is het dan een 2200 V1, uit 1963?
6 cijferige motornummers zijn vaak Nederlands, of heel oude Franse. Die Fransen hebben er zo veel gemaakt dat zeker in de tijd van de 2200 ze al 7 cijferige motornummers hadden ze laten dan voor het type de laatste 3 cijfers buiten beschouwing . dus 24xxxx is één cijfertje te weinig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Aha, dan was ik 1 xje vergeten Joan. Dank voor het corrigeren. De Zweedse 3800 heeft nu nog steeds zijn lekkende tank bij de brandstofaansluiting. Ik heb mijn donortankje ook geprobeerd, maar hetzelfde probleem. Eerst met water getest en dat ging goed als ik erop blies maar op de Solex lekt ie toch. Joan jij schreef iets over koperdraadjes in je 3800 sleutel topic (goud waard die handleiding), hoe bedoel je dat precies? Ik dacht anders te kijken of er kit is die benzine tolereert en het zaakje maar dicht te kitten, niet zo mooi maar werkt wel, denk ik?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Yannics
Aha, dan was ik 1 xje vergeten Joan. Dank voor het corrigeren. De Zweedse 3800 heeft nu nog steeds zijn lekkende tank bij de brandstofaansluiting. Ik heb mijn donortankje ook geprobeerd, maar hetzelfde probleem. Eerst met water getest en dat ging goed als ik erop blies maar op de Solex lekt ie toch. Joan jij schreef iets over koperdraadjes in je 3800 sleutel topic (goud waard die handleiding), hoe bedoel je dat precies? Ik dacht anders te kijken of er kit is die benzine tolereert en het zaakje maar dicht te kitten, niet zo mooi maar werkt wel, denk ik?
bij draad dat nagenoeg dol is controleer ik wel of het zeefje er nog goed in zit want dat dient ook als pakking ( het flensje dat erop zit, dan strip ik van een meeraderig snoertje de plastic mantel zodat ik een handvol koperdraadjes over houd, liefst een draadje gebruiken waar wat dikkere adertjes in zitten, niet van dat draad met de dikte van een haar, dat spreid ik uit alsof het een kwastje moet worden, steek dat in het draadgat ( uitgespreid dus) niet zo diep dat het de pakking werking van het filter kan tegen gaan, duw de leiding erin dan de wartel ( zit een stuk "geen draad" aan dat werkt als een zoekrandje) en dan met wat frutten de warte erin draaien, die duwt dat koperdraad dan wel het plastic in en gaat alsnog wel in de draadgolf vorm. niet te vast aandraaien maar je voelt dat wel, dan gaat het dieper draaien over in een wazig gevoel

ik heb diverse tanks meegemaakt waar iemand kit had toegevoegd en dan de beste was als een soort kauwgom Om alles heen gemasseerd, valt niet mee om plakspul te vinden dat ook PP/PE vasthoudt maar ben het wel eens tegengekomen, soort rubberachtig bitumen

Last edited by Joan; 05/06/20 09:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.058s Queries: 87 (0.020s) Memory: 1.2542 MB (Peak: 1.6477 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 12:25:54 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS