Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135784 01/02/20 06:58 PM
Joined: Feb 2020
Posts: 12
E
Edwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Feb 2020
Posts: 12
Hallo techneuten,
Ben sinds kort eigenaar van een oto 3800 nu heb ik daar zo'n speciaal cilindertje+kopje bij gekocht, nu is mijn vraag moet ik alleen de o-ring gebruiken die bij het kopje zit of de pakking confused
Vast bedankt.
Groet, Edwin

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als er een kop met O-ring is uitgerust dient alleen de O-ring gemonteerd te worden, de verbrandingskamer is daar op uitgemeten, met een koppakking komt alles ca 1.5 mm omhoog.

1 van de claims van een gebruik van O-ring is dat de warmte van cilinder naar kop en andersom beter overgebracht wordt vanwege metaal op metaal contact en niet met een isolator (=pakking) ertussen.
Racemotoren zijn daar mee begonnen .
Er zijn ook motoren die zo goed afgewerkt zijn dat er geen koppakking tussen hoort, zoals bijna alle Berini motoren vroeger

vroeger bij het bedrijf waar ik werkte werd voor dit type afdichtingen 1 van de vele typen "Kalrez" gebruikt dus geen viton of buna (-R) rubber. Werd het extremer dan werden gouden ringen gebruikt ( drijfhout, een wisselsysteem voor goud dan valt de prijs best mee )

Last edited by Joan; 01/02/20 08:00 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2020
Posts: 12
E
Edwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Feb 2020
Posts: 12
Goed zelf dacht ik daar ook zo ongeveer over,(crossmotor heeft het ook zo) maar zat wel ff te denken hoe dat met het gat moet van de decompresseur

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Edwinnnnnn
Hallo techneuten,
Ben sinds kort eigenaar van een oto 3800 nu heb ik daar zo'n speciaal cilindertje+kopje bij gekocht, nu is mijn vraag moet ik alleen de o-ring gebruiken die bij het kopje zit of de pakking confused
Vast bedankt.
Groet, Edwin


Volgens mij heb je een race kopje gekocht met Oring die kan je alleen gebruiken als je decompressie kanaal in de cilinder is dicht gemaakt , is dat niet zo dan zal te toch een koppakking moeten gebruiken


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Roelof
Originally Posted by Edwinnnnnn
Hallo techneuten,
Ben sinds kort eigenaar van een oto 3800 nu heb ik daar zo'n speciaal cilindertje+kopje bij gekocht, nu is mijn vraag moet ik alleen de o-ring gebruiken die bij het kopje zit of de pakking confused
Vast bedankt.
Groet, Edwin


Volgens mij heb je een race kopje gekocht met Oring die kan je alleen gebruiken als je decompressie kanaal in de cilinder is dicht gemaakt , is dat niet zo dan zal te toch een koppakking moeten gebruiken
niet echt nodig koppakking. Zoals Roelof zegt kanaal dichtmaken is een oplossing. Het is eenvoudig , draad M5 of als je wilt M6 in cilinderkanaal tappen tot je bijna bij de uitlaat poort bent, dan "stelboutje" M5 (M6) erin draaien totdat hij "bodemt" dan net boven de bovenkant van stelboutje aan de rechter zijkant van het kanaal tussen twee koelribben met een boortje 3 mm gaatje boren, niet naar de carburateur laten blazen. heb je de uitlaat poort afgedicht en toch een bruikbaar deco kanaal. Veel andere bromfietsen blazen ook naar buiten uit en gebruiken niet een kanaal dat in de uitlaat terecht komt

Last edited by Joan; 01/02/20 10:04 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Roelof
Originally Posted by Edwinnnnnn
Hallo techneuten,
Ben sinds kort eigenaar van een oto 3800 nu heb ik daar zo'n speciaal cilindertje+kopje bij gekocht, nu is mijn vraag moet ik alleen de o-ring gebruiken die bij het kopje zit of de pakking confused
Vast bedankt.
Groet, Edwin


Volgens mij heb je een race kopje gekocht met Oring die kan je alleen gebruiken als je decompressie kanaal in de cilinder is dicht gemaakt , is dat niet zo dan zal te toch een koppakking moeten gebruiken
niet echt nodig koppakking. Zoals Roelof zegt kanaal dichtmaken is een oplossing. Het is eenvoudig , draad M5 of als je wilt M6 in cilinderkanaal tappen tot je bijna bij de uitlaat poort bent, dan "stelboutje" M5 (M6) erin draaien totdat hij "bodemt" dan net boven de bovenkant van stelboutje aan de rechter zijkant van het kanaal tussen twee koelribben met een boortje 3 mm gaatje boren, niet naar de carburateur laten blazen. heb je de uitlaat poort afgedicht en toch een bruikbaar deco kanaal. Veel andere bromfietsen blazen ook naar buiten uit en gebruiken niet een kanaal dat in de uitlaat terecht komt


Maar dan moet er nog een stopknop op anders zonder deco krijg je de lex niet meer uit


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb een race-kopje met decompressieklepje van Marcel van de Ven gekocht een paar jaar geleden. Gewoon met ring gemonteerd en de 24 uurs Heeswijk Dinter mee gereden. Niks dichtgemaakt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Roelof
Originally Posted by Joan
[e] niet echt nodig koppakking. Zoals Roelof zegt kanaal dichtmaken is een oplossing. Het is eenvoudig , draad M5 of als je wilt M6 in cilinderkanaal tappen tot je bijna bij de uitlaat poort bent, dan "stelboutje" M5 (M6) erin draaien totdat hij "bodemt" dan net boven de bovenkant van stelboutje aan de rechter zijkant van het kanaal tussen twee koelribben met een boortje 3 mm gaatje boren, niet naar de carburateur laten blazen. heb je de uitlaat poort afgedicht en toch een bruikbaar deco kanaal. Veel andere bromfietsen blazen ook naar buiten uit en gebruiken niet een kanaal dat in de uitlaat terecht komt


Maar dan moet er nog een stopknop op anders zonder deco krijg je de lex niet meer uit
nee de deco ademt dan uit door dat 3 mm gaatje omdat het deco kanaal naar rechts toe is lek gemaakt. hoor je nauwelijks knallen bij uitzetten en echt vuil wordt het ook niet wat wel het geval is bij een niet goede koppakking dan blaast bij elke slag de uitlaat zich leeg door het lek. Bij starten als de motor nog niet loopt is het lekken naar buiten toe al helemaal niet erg .

Bij gietijzeren cilinder boorde ik niet eens pakte ik de ijzerzaag en zaagde tussen twee koelribben in een sleuf in het kanaal aan de achterkant , daar is tappen wel lastig vandaar de eerdere opmerking over de 6 mm stelbout, eerst kanaal opboren tot 6 mm en onderin ca 8 mm niet opboren, dan kun je de tap er helemaal in laten zakken dan slechts 5 gangen tappen ( is 5 omwenteling das makkelijk tellen met M6) dan stelboutje erin totdat hij "bodemt" ( is eigenlijk Engels "untill it bottoms")

Ging er bij mijn betoog van uit dat er een kopje met deco is gekocht anders heb je deze hele handleiding niet nodig
Is er geen kop met een deco heeft Roelof gelijk, dan is een extra stopknop wel handig, dan maak je het kanaal ook alleen maar dicht zoals beschreven hoef je ook niet diep te tappen alleen maar het stukje dat nodig is om dat stelboutje kwijt te maken en geen gaatje aan de zijkant

Last edited by Joan; 02/02/20 09:24 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2020
Posts: 12
E
Edwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Feb 2020
Posts: 12
Zoals Joan het zegt zie ik wel zitten, dan werkt alles nog zoals het hoort dit is eigenlijk het juiste antwoord wat ik zocht grin
Zit natuurlijk zelf ook in de automotive sector dus de redenatie is er wel maar om het wiel zelf weer uit te vinden .....beter ff vragen hoe een ander het doet. thumbs_up

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En dat lekt niet John? Hoe komt dat dan?

Last edited by Alfons_Amuse; 02/02/20 10:54 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2020
Posts: 12
E
Edwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Feb 2020
Posts: 12
Nee want je hebt een stelboutje(draadeindje met b.v imbus 3) er net zo ver ingedraaid tot aan de uitlaatpoort dus alles daarboven werkt alleen met de decompressie bediening
alleen het gaatje in de kop en cilinder wordt dan blijkbaar koud op koud gemonteerd

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alfons_Amuse
En dat lekt niet John? Hoe komt dat dan?


Word ik te oud...? Zit er toch een gewone pakking op?
Ik zal het een keer nakijken, er is na de 24 uurs Van 2018 niks meer mee gedaan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Alfons_Amuse
En dat lekt niet John? Hoe komt dat dan?


Word ik te oud...? Zit er toch een gewone pakking op?
Ik zal het een keer nakijken, er is na de 24 uurs Van 2018 niks meer mee gedaan.


Hahaaa John, oké, we horen het wel. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Edwinnnnnn
Hallo techneuten,
Ben sinds kort eigenaar van een oto 3800 nu heb ik daar zo'n speciaal cilindertjewelk type cilindertje ? heb net gisteren een kennis op weg gestuurd met een 39.5 iets aan de uitlaatpoort gefutseld iets aan de zuiger gefutseld en spruitstuk en cilinder op elkaar pas gefraisd ( tevens pakking in model gebracht). ikzelf uit de wind bij 49 het gas maar dicht gedraaid vanwege de originele ontsteking. Bij ophalen door de kennis nog een testritje en die had 45 km op zijn GPS staan +kopje bij gekocht, nu is mijn vraag moet ik alleen de o-ring gebruiken die bij het kopje zit of de pakking confused
Vast bedankt.
Groet, Edwin
verder dan aan de cilinder werken nog wel de carburateur een race sproeier gegeven want de eigenaar zelf had de cilinder gemonteerd en kwam terug dat het nog niet alles was. Hij liep door naar 35 en daarna slecht starten of lopen. Wat het probleem nu was, niet heel specifiek begrepen, want terug geroepen voor controle van het werk.

Last edited by Joan; 02/02/20 02:45 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2020
Posts: 12
E
Edwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Feb 2020
Posts: 12
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Edwinnnnnn
Hallo techneuten,
Ben sinds kort eigenaar van een oto 3800 nu heb ik daar zo'n speciaal cilindertjewelk type cilindertje ? heb net gisteren een kennis op weg gestuurd met een 39.5 iets aan de uitlaatpoort gefutseld iets aan de zuiger gefutseld en spruitstuk en cilinder op elkaar pas gefraisd ( tevens pakking in model gebracht). ikzelf uit de wind bij 49 het gas maar dicht gedraaid vanwege de originele ontsteking. Bij ophalen door de kennis nog een testritje en die had 45 km op zijn GPS staan +kopje bij gekocht, nu is mijn vraag moet ik alleen de o-ring gebruiken die bij het kopje zit of de pakking confused
Vast bedankt.
Groet, Edwin
verder dan aan de cilinder werken nog wel de carburateur een race sproeier gegeven want de eigenaar zelf had de cilinder gemonteerd en kwam terug dat het nog niet alles was. Hij liep door naar 35 en daarna slecht starten of lopen. Wat het probleem nu was, niet heel specifiek begrepen, want terug geroepen voor controle van het werk.


Heb het bij solex noord laten ophalen staat JBT of JRT op de cilinder volgens mij
Kom er wel achter dat toch het een en ander veranderd moet worden zoals de motor hevel die op de kop gemonteerd zit bougie zit nu in het midden decompressie komt oop niet goed uit nu

Last edited by Edwinnnnnn; 02/02/20 03:32 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Edwinnnnnn
[e]

Heb het bij solex noord laten ophalen staat JBT of JRT op de cilinder volgens mij
Kom er wel achter dat toch het een en ander veranderd moet worden zoals de motor hevel die op de kop gemonteerd zit bougie zit nu in het midden decompressie komt oop niet goed uit nu
dat is de 40 mm boring. goede cilinders, je komt echter wel beter weg als je de uitlaatpoort bij frut ( deze zijn rond en ze kunnen 2 mm hoger en bovenaan recht en breder) en de zuigerveren vervangen door kreidler veren ( gebruik de zoekmachine hier maar eens op "kreidler") Inderdaad je motorlift hevel bijwerken ( dat gaat het beste met dat type waarbij een kabel de lifter bedient) , helaas hebben ze gekozen voor een 14 mm bougie ( veel gebruiken nu heel korte 14 mm kettingzaagbougietjes ) in plaats van een 10 mm bougie. ik heb wel eens messing verloopbusjes gedraaid om een 10 mm bougie in te kunnen monteren

Last edited by Joan; 02/02/20 05:19 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2020
Posts: 12
E
Edwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Feb 2020
Posts: 12
Goed er valt dus evt nog wat te verbeteren, ik ga eerst kijken hoe het straks allemaal draait
Wil ook nog ff naar de koppeling zien heeft lang stil gestaan en misschien zit er wel het een en ander vast, nog tips om het vliegwiel er af te krijgen??

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja, uitsluitend de originele methode gebruiken: er hoort een moer te zijn waar een stevige rand ( borst) aan zit daaroverheen een plaat die met 3 boutjes vastzit aan het vliegwiel. draai je de moer los loopt hij na een paar slagen weer vast tegen deze plaat, draai je stevig door dan tilt de borst van de moer deze plaat op en aangezien het vliegwiel daar aan vast zit komt deze mee. Bij terug monteren van het vliegwiel graag deze plaat wel even demonteren zodat de moer los komt en je het vliegwiel goed in zijn positie kan plaatsen. Er zit namelijk een meegegoten ( hoe krijgen ze het voor elkaar) spie aan die van kwetsbaar materiaal is, bij fout plaatsen kan die misvormd raken .

andere manieren van trekken leiden veelal tot kromme of gescheurde vliegwielen, het zink materiaal is nogal zacht en broos .

Ook het daarna verwijderen van carterdelen vraagt om speciale aandacht geen schroevendraaiers ertussen oid en niet aan de dunne randen trekken. Spelenplaat met spoelenplaat trekker ( die trekt aan de spoelen of met 3 klauw poelitrekker en dan de stevige randen opzoeken waar staande verstevigingsribben zitten.
Carterdeel met koppeling trommel die daarna kom trek ik altijd los met draadeinden M7 in de doorvoergaten van de carterbouten ( na daar M7 in getapt te hebben) . Die heb ik door andere veelvuldig krom getrokken zien worden want daar is nauwelijks houvast aan het flinterdunne materiaal. solex zelf had daar een trekker voor die aan de trommel trok maar dat vind ik een onding


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2020
Posts: 12
E
Edwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Feb 2020
Posts: 12
Hmm dat zit er allemaal niet op zo te zien,zal eens kijken of dat weer origineel te krijgen is
Bedankt voor de tips

Joined: Feb 2020
Posts: 12
E
Edwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Feb 2020
Posts: 12
Nou ik heb hem vanavond aan de draai gehad,ging vlot aan en trekt mooi door ff spelen met de luchtschuif en gaan!!
Weet verder nog niet wat er mis ging maar op een moment knapten de beide lampen crazy maar snel weer naar huis kwam zo'n snelle e-bike aan en draaide gelijk met hem op ging even snel die kerel fietsen op dat ding hahaha
Trouwens misschien niet helemaal goed maar heb 1:50 zelf gemengd met olie van stihl de groene.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik doe voor dit soort snelle beestjes 150 ml olie in 5 liter benzine zit ik aan de 1 op 33,3333333 of zoiets


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.051s Queries: 58 (0.017s) Memory: 1.1225 MB (Peak: 1.3919 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 12:12:05 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS