Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135490 06/01/20 11:45 PM
Joined: Jan 2020
Posts: 4
J
JoGrien Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jan 2020
Posts: 4
Sinds kort ben ik in het rijke bezit van een Solex Zwanenhals Sleutelgat uit 1955. Deze Zwanenhals heeft wat aandacht nodig.
Ik ben niet onhandig maar heb geen ervaring met sleutelen aan een Solex. Ik ben daarom op zoek naar een werkplaatshandboek om uit te vinden hoe ik deze Solex de beste aandacht kan geven.
Mijn eerste aandacht gaat daarbij uit naar de Beckson achternaaf (remt niet) en de trapas (te veel speling).
Ik ontvang graag tips of adviezen.

Last edited by JoGrien; 06/01/20 11:51 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
de handleiding voor de zwanenhals is weliswaar voor eentje met een "peperbus" blok maar het idee is hetzelfde behalve dan dat de carburateur nu met een lucht regel hevel werkt voor de fijn instelling van het brandstofmengsel ( even zoeken naar de juiste rij stand dus )

en verder gebruik je verstand en standaard werkplaats technieken ( goede sleutels en geen hamer)

en verder ik zie dat je uit wognum komt, als je het even niet zit zitten bezoek dan eens Dick en Janet Kool, die zijn wel van een ander merk maar weten echt wel waar de klepel hangt , groeten van mij .
en van Beckson weten die ook wel wat zat ook in dat andere merk


Last edited by Joan; 07/01/20 09:52 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135500 07/01/20 05:38 PM
Joined: Jan 2020
Posts: 4
J
JoGrien Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jan 2020
Posts: 4
Dank voor de reacties en tips. Ik heb de achternaaf weer aan de praat.

Maar de volgende uitdaging, de benzinepomp, dient zich aan.
Er is geen benzinetoevoer. Ik heb het pompje gedemonteerd en schoongemaakt. Op de montageplaat staat: GR 098 58 Dit is kennelijk het type.
Ik lees overal dat er glazen of stalen kogeltjes in moeten zitten. Om te voorkomen dat ik de kogeltjes kwijt zou raken heb ik heel voorzichtig het pompje uitelkaar gehaald. Ik heb ze niet kunnen ontdekken.
Ik vraag me ook af of dit pompje wel origineel op dit motortje (129285) hoort.
Het carter maakt voldoende, voelbare, druk om het pompmembraam in beweging te krijgen
Iemand enig idee of er in dit type kogeltjes zitten en waar die dan moeten zitten en of dit wel het originele pompje is?



Last edited by JoGrien; 07/01/20 07:58 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by JoGrien
Dank voor de reacties en tips. Ik heb de achternaaf weer aan de praat.

Maar de volgende uitdaging, de benzinepomp, dient zich aan.
Er is geen benzinetoevoer. Ik heb het pompje gedemonteerd en schoongemaakt. Op de montageplaat staat: GR 098 58 Dit is kennelijk het type.
Ik lees overal dat er glazen of stalen kogeltjes in moeten zitten. Om te voorkomen dat ik de kogeltjes kwijt zou raken heb ik heel voorzichtig het pompje uitelkaar gehaald. Ik heb ze niet kunnen ontdekken.
Ik vraag me ook af of dit pompje wel origineel op dit motortje (129285) hoort.
Het carter maakt voldoende, voelbare, druk om het pompmembraam in beweging te krijgen
Iemand enig idee of er in dit type kogeltjes zitten en waar die dan moeten zitten en of dit wel het originele pompje is?


kijk eens op de starpagina van deze website ( NIET het forum dus) daar staat een drop down menu met oa een hoofdstuk : hoe werkt het . Overigens zijn er veel verschillende typen pompjes met veel grote verschillen. een GR nummer kom je vaker tegen staat veelal op gietwerk van een toeleverancier . Zuig en pers proef, al veel hier beschreven de aansluiting van de tank: moet je aan kunnen blazen en niet zuigen ( terugloop kogel werkt dan) de uitgang naar de carburateur: moet je aan kunnen zuigen maar niet blazen ( de opvoer kogel werkt dan ) vaak zie je één van de kogeltjes zitten als je de pomp in zijn kont kijkt het gaatje in de holle kant waar normaliter het membraan tegen aan zit.

Nog even leren hoe je hier foto's plaatst ( terugwerken tot weinig MB's ) kun je laten zien wat je echt hebt, gezien dat er een GR numer op staat waarschijlijk nog origineel met messing binnenwerk om de kogeltjes op zijn plaat te houden ( dienen voor de oude typen nog van staal te zijn en gaan met de huidige E5 en E 10 benzines verdomt snel vastroesten aan het zink ( dat er ook al niet tegen kan )

Last edited by Joan; 07/01/20 08:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 25 (0.008s) Memory: 0.9590 MB (Peak: 1.1014 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 14:57:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS