Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Even een checkvraagje: klopt het dat de 3800 stationair blijft tweetakten? Mijn Oto (met gashendeltje) komt stationair altijd in een mooie viertaktcadans (tuktuktuktuktuk). De 3800 waar ik nu mee bezig ben (met draaigas en gaatjesplaatje op de carburateur) blijft in de laagste gasstand als tweetakt lopen (vrrrrrrrrrrr). En hij loopt dan ook een stuk harder, dat was me al wel bekend. Als ik het gaatjesplaatje afplak krijg ik ‘m wel aan het viertakten maar dan slaat hij soms ook af, dus dat lijkt niet de bedoeling.

Last edited by Marc31; 18/12/19 06:16 PM.

OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Marc31
Even een checkvraagje: klopt het dat de 3800 stationair blijft tweetakten? Mijn Oto (met gashendeltje) komt stationair altijd in een mooie viertaktcadans (tuktuktuktuktuk). De 3800 waar ik nu mee bezig ben (met draaigas en gaatjesplaatje op de carburateur) blijft in de laagste gasstand als tweetakt lopen (vrrrrrrrrrrr). En hij loopt dan ook een stuk harder, dat was me al wel bekend. Als ik het gaatjesplaatje afplak krijg ik ‘m wel aan het viertakten maar dan slaat hij soms ook af, dus dat lijkt niet de bedoeling.
het heet in de volksmond wel "viertakten' maar dat is in principe alleen voorbehouden aan "kleppenbakken" .

Een tweetakt met een beroerd mengsel gaat beroerd lopen, tegen afslaan aan. Dat hij uit beroerdigheid af en toe een slag overslaat geeft hem dat hikkende geluid ( stik zelf maar eens in een spek zwoerdje of zoiets, klink je ook niet lekker)
Bij de 3800 proberen ze dat zo veel mogelijk te voorkomen, met "gasdicht" gaat het gas weer open, alleen via een langere weg, langsheen een uitsparing in EN de gasgever EN in het carburateur huis, bij gas dicht lijnen deze op en gaan zuigen aan de achterkant waar meestal wel of niet zo een geperforeerd plaat zit. Deze aangezogen lucht loopt dus NIET langs de venturi buis en zuigt daarmee ook geen benzine aan, de lucht zou dus "ARM" moeten zijn om dat gekuch tegen te gaan, Hij gaat dan inderdaad harder lopen en vaak is dat gekuch er toch want de pomp blijft via de sproeier benzine naar binnen gieten ook al heeft hij dat niet nodig, dus waar blijft het ? ( lekken als een gek en TOCH een rijk mengsel)

zijn diverse truken voor om dat iets beter te maken, beste truuk is de motor gewoon uit zetten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Wat ook helpt bij die gasdraaiers: je voorrem intrekken want dan gaat je gas nog iets verder dicht


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Originally Posted by John Meisters
Wat ook helpt bij die gasdraaiers: je voorrem intrekken want dan gaat je gas nog iets verder dicht

Dat is me inderdaad ook opgevallen, hoewel als je het draaigas heel strak afstelt dan krijg je ‘m zo ook wel dicht! Vandaag is dat tenminste even gelukt.

Mijn Oto tuktukt stationair als een metronoom, dus daar ben ik aan gewend, maar dat extra kanaaltje in de gasschuif bij de 3800 moet ‘m daar dus juist boven houden begrijp ik. Met een loeiend hete koppelingstrommel tot gevolg, lijkt me. En een roosterplaatje om de bromvliegen uit je carter te houden... heel creatief wink! Voor het stoplicht gaat hij inderdaad maar uit dan.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Marc31
Originally Posted by John Meisters
Wat ook helpt bij die gasdraaiers: je voorrem intrekken want dan gaat je gas nog iets verder dicht

Dat is me inderdaad ook opgevallen, hoewel als je het draaigas heel strak afstelt dan krijg je ‘m zo ook wel dicht! Vandaag is dat tenminste even gelukt.

Mijn Oto tuktukt stationair als een metronoom, dus daar ben ik aan gewend, maar dat extra kanaaltje in de gasschuif bij de 3800 moet ‘m daar dus juist boven houden begrijp ik. Met een loeiend hete koppelingstrommel tot gevolg, lijkt me. En een roosterplaatje om de bromvliegen uit je carter te houden... heel creatief wink! Voor het stoplicht gaat hij inderdaad maar uit dan.


Is sowieso het verstandigst, ook voor je Oto.
Een of twee cent muntjes laten zich makkelijk op het gat lijmen en dat scheelt al een stuk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Marc31
Originally Posted by John Meisters
Wat ook helpt bij die gasdraaiers: je voorrem intrekken want dan gaat je gas nog iets verder dicht

Dat is me inderdaad ook opgevallen, hoewel als je het draaigas heel strak afstelt dan krijg je ‘m zo ook wel dicht! Vandaag is dat tenminste even gelukt.

Mijn Oto tuktukt stationair als een metronoom, dus daar ben ik aan gewend, maar dat extra kanaaltje in de gasschuif bij de 3800 moet ‘m daar dus juist boven houden begrijp ik. Met een loeiend hete koppelingstrommel tot gevolg, lijkt me Kijk jij begrijpt hem helemaal PLUS dat de hitte zich uitspreid naar het zink waar de rol-korrels op zitten, dat zet extreem uit en dan snap je vast ook wel wat er met die rol-korrels staat te gebeuren . En een roosterplaatje om de bromvliegen uit je carter te houden... heel creatief wink! Voor het stoplicht gaat hij inderdaad maar uit dan.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Originally Posted by John Meisters

Een of twee cent muntjes laten zich makkelijk op het gat lijmen en dat scheelt al een stuk.

Ik heb inmiddels alle gaatjes van het gaatjesplaatje op de carburateur afgeplakt op eentje na. Dat is voor mij wel effectief, hij draait stationair ietsje langzamer en gaat soms viertakten maar hij slaat niet af. In elk geval trekt de motor niet meer zo aan het stuur (en wordt de koppeling hopelijk minder heet).
Ik rij altijd in de stad (ja iemand moet het doen, anders zien ze daar nooit een Solex) dus ik kom nogal eens een stoplichtje tegen.

Andere kwestie is dat dit motortje rijdend alleen lekker loopt met de remluchthendel op de helft. Dat is normaal lees ik op dit forum, maar bij mijn andere motortje kan-ie wel gewoon naar rechts. Ik heb alle valse lucht en andere lekkages inmiddels wel uitgesloten, de benzine stroomt goed, ontsteking staat op tijd, compressie is goed, uitlaat is nieuw etc. maar met de schuif naar rechts stort hij helemaal in. Met de hendel op de helft loopt hij uitstekend. Moet ik misschien maar een grotere sproeier monteren?


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een grotere sproeier is niet nodig, je hebt nog regelbereik met de remluchthendel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Originally Posted by FFAnders
Een grotere sproeier is niet nodig, je hebt nog regelbereik met de remluchthendel.

Dat klopt ja, verder naar links verzuipt hij.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Marc31
Originally Posted by FFAnders
Een grotere sproeier is niet nodig, je hebt nog regelbereik met de remluchthendel.

Dat klopt ja, verder naar links verzuipt hij.
Elke solex is anders ( ligt aan de "kwaliteit" ) de meesten zijn zo ingesteld dat met de regeling in het midden hij het beste loopt maar er zijn er ook genoeg die hem meer naar rechts willen. dat is het mooie van iets wat je kunt regelen voor elke smaak een keuze ( moet je wel begrijpen hoe het werkt want er zijn ook berijders die doen maar wat met die regeling en hebben continue een hikkende solex )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
OK, ik moet verder niet zeuren begrijp ik, gewoon rijden wink
Bedankt voor de reacties!


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 28 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 38 (0.010s) Memory: 1.0197 MB (Peak: 1.2067 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 10:57:19 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS