Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Net terug uit Vriezenveen, de eindejaars beurs. Het WAS daar gezellig tot ze begonnen om te roepen dat er steeds meer mensen aan de balie kwamen die hun portemonnee kwijt waren. heb ik in Hardenberg ook al eens duur leergeld mee betaald ( aan wie weet ik nog steeds niet ) .

Verder Ad van Heerbeek gesproken, die laat speciaal electronische ontstekingen wikkelen ter vervanging van die chineesche dingen. EN hij liet me zien dat hij wel goede ( geen EFFE) condensators heeft .
Mijn advies donder die puntjes en condensator eruit en ga elektronisch, waarschijnlijk niet altijd plaats voor de extra spoel, maar die hang je dan maar lekker buiten .
Verder Bobby gesproken, die liet zien dat hij ergens een partijtje 83 mm remschoenen op de kop had getikt

Last edited by Joan; 28/12/19 12:14 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ga naar Rosmalen en hou mijn centen goed opgeborgen.
Smeerlappen he.
Heb je toch wel gelijk een paar condensators meegenomen hé.
Als hoj ook in Rosmalen sta neem ik er 2 mee.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ook net terug, dit jaar iets meer Solex spullen, een tas vol gebruikte oto rolunits en nog wat carters.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
Net terug uit Vriezenveen, de eindejaars beurs. Het WAS daar gezellig tot ze begonnen om te roepen dat er steeds meer mensen aan de balie kwamen die hun portemonnee kwijt waren. heb ik in Hardenberg ook al eens duur leergeld mee betaald ( aan wie weet ik nog steeds niet ) .

Verder Ad van Heerbeek gesproken, die laat speciaal electronische ontstekingen wikkelen ter vervanging van die chineesche dingen. EN hij liet me zien dat hij wel goede ( geen EFFE) condensators heeft .
Mijn advies donder die puntjes en condensator eruit en ga elektronisch, waarschijnlijk niet altijd plaats voor de extra spoel, maar die hang je dan maar lekker buiten .
Verder Bobby gesproken, die liet zien dat hij ergens een partijtje 83 mm remschoenen op de kop had getikt


Bobby is vorige week op bezoek geweest, toevallig hadden we het over de 83 mm remschoentjes, ik kan ze nergens meer krijgen en heb al van 3(!) verschillende leveranciers de gewone 80 mm schoentjes gekregen. Bobby heeft inderdaad de goede.
Ik gebruik een busje om het asje iets op te dikken zodat die 80 mm. toch passen. Gaat gelukkig goed, heb er hier nog een stuk of 20 liggen, fout geleverd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Roelof
Ook net terug, dit jaar iets meer Solex spullen, een tas vol gebruikte oto rolunits en nog wat carters.
ik liep niet echt op solex te jagen, wel een paar ontstekingsgrondplaten, spruitstukjes en een krukas, Hele serie bosch vliegwielen met klein gat genomen ( dus kleiner dan puch maxi) bij pasdraaien op solex krukas vallen deze niet zo diep als omgebouwde maxi vliegwielen. EN een niet te vinden eind dekseltje ( nu dus wel gevonden) voor een zundapp 2 bak , er is namelijk 1 soort die heeft een deksel over de open droge koppeling aan de linkerkant waar nog een extra eind dekseltje op hoort, later is dat één geheel geworden, die vind je nog wel ,


en in reactie op alfons: nee geen condensators, ik ga condensator vrij. heb een paar 70 volt spoelen en hang daar een CDI Mokix bobine aan , heb het daar ook met Ad V Heerbeek over gehad.

Last edited by Joan; 28/12/19 05:11 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ook net terug uit Vriezenveen. Was voor mij de eerste Bromfiets beurs. En ik heb er een originele gasspaak + veertje voor mijn Koffertje kunnen scoren. Samen met originele SEV contactpunten voor mijn Velo en een zwarte knop voor op mijn motorlichter. Ik moest voor dit alles twee euro neerleggen. Dat is nog eens genieten. Verder kennis gemaakt met Bobby Solex en Ad van Heerbeek. Leuk de personen achter de namen eens te zien.

Wat mij wel opviel is dat bij (bijna) geen enkele brommer die te koop was een vraagprijs vermeld stond. Dit bevreemd mij wel. Ik kom veel op oude auto beursen maar daar staan vrijwel altijd de prijzen vermeld bij de auto's die te koop worden aangeboden. Zo wordt het lastig om een beeld te krijgen van de marktwaarde van de brommers.

Al met al 280 km gereden en een leuk dagje gehad. Van zakkenrollers gelukkig niets gemerkt.

Last edited by Koosolex; 28/12/19 05:24 PM.

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
één van de grondplaten die ik op Vriezenveen heb gescoord omgebouwd voor een CDI ontsteking, dit is voor een type met elektronische voorontsteking, eens kijken hoe je daar mee weg komt.
wacht nog op een instelbare unit uit china zodat je niet afhankelijk bent van de vooraf ingestelde vaste voorontsteking die vanaf een bepaald toerental inkomt

Attached Images
ontsteking CDI.jpg (210.75 KB, 110 downloads)
ontsteking CDI vliegwiel.jpg (123.92 KB, 110 downloads)
ontsteking CDI instelbaar .jpg (10.59 KB, 110 downloads)
Last edited by Joan; 30/12/19 08:40 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ben benieuwd, of je wat bereikt.
Tot nu toe heb ik eigenlijk niets van verbetering gezien
op dit gebied.
Ik weet ook niet waarover je denkt.
Of wat je wil bereiken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ben benieuwd, of je wat bereikt.
Tot nu toe heb ik eigenlijk niets van verbetering gezien
op dit gebied.alle huidige motoren hebben een ECU of iets wat daar op lijkt die controleren continu wat het beste ontsteking tijdstip is dus is er degelijk "wat" te halen
Ik weet ook niet waarover je denkt.
Of wat je wil bereiken.
Oa Jan de laat is ook ooit aan het experimenteren geweest met vervroeging en die heeft een heel mooi mechanisch systeemgemaakt, dat is vanwege zijn eigenschappen continu variabel binnen de grenzen van zijn vlieg gewichten en veerspanning.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ben benieuwd, of je wat bereikt.
Tot nu toe heb ik eigenlijk niets van verbetering gezien
op dit gebied.alle huidige motoren hebben een ECU of iets wat daar op lijkt die controleren continu wat het beste ontsteking tijdstip is dus is er degelijk "wat" te halen
Ik weet ook niet waarover je denkt.
Of wat je wil bereiken.
Oa Jan de laat is ook ooit aan het experimenteren geweest met vervroeging en die heeft een heel mooi mechanisch systeemgemaakt, dat is vanwege zijn eigenschappen continu variabel binnen de grenzen van zijn vlieg gewichten en veerspanning.


Ja, dat klopt. Heb het ook gezien. Prachtig gemaakt.
Of het resultaat heeft gehad weet ik niet.
Misschien dat Jan iets daarover wil vertellen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Als je alles eruit wil persen dmv de ontsteking dan moet je elektronisch gaan, maar dat wordt n probleem met de solex want dan moet je ook met een MAP sensor en een gaskleppositie sensor gaan werken. De positie sensor is er nog wel op te knutselen maar die MAP sensor wordt echt n probleem bij n zuigergestuurde 2takt. Voor het hele mooie zou je zelfs een klop sensor moeten monteren want dan zou je echt op t randje kunnen gaan gaan werken.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by WilfredVW
Als je alles eruit wil persen dmv de ontsteking dan moet je elektronisch gaan, maar dat wordt n probleem met de solex want dan moet je ook met een MAP sensor en een gaskleppositie sensor gaan werken. De positie sensor is er nog wel op te knutselen maar die MAP sensor wordt echt n probleem bij n zuigergestuurde 2takt. Voor het hele mooie zou je zelfs een klop sensor moeten monteren want dan zou je echt op t randje kunnen gaan gaan werken.
ik denk dat je die gasklep positie sensor alleen nodig hebt bij electronische injectie . en een klop sensor zonder lambda sonde ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Gaskleppositie sensor en de MAP sensor heb je nodig voor de belastingstoestand en een lambda sensor meet alleen maar zuurstof in de uitlaatgassen, dus die heb je niet nodig voor ontsteking.

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Klop sensor is in feite maar een soort microfoon die bepaalde trillingen opvangt. Mocht ie de trillingen behorend bij detonatie( pingelen/kloppen) opvangen dan kan de ecu de ontsteking verlaten.
En ja, ik weet dat het geen microfoon is maar zo is het voor gewone stervelingen die weinig verstand van moderne autotechniek hebben wel te begrijpen.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 24 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.035s Queries: 44 (0.011s) Memory: 1.0510 MB (Peak: 1.2676 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:02:52 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS