Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Op mijn te restaureren Koffertje uit 1961 zit een spatscherm aan de rechterkant van de voorvork. Een eveneens uit 1961 stammende Koffertje die als donor dient voor onderdelen zit dit spatscherm niet. Aangezien deze laatste een volstrekt originele Solex is ben ik benieuwd of op een Solex Koffertje uit 1961 een spatscherm (zie foto) hoort te zitten.

Attached Images
Spatscherm.JPG (80.59 KB, 173 downloads)
Last edited by Koosolex; 15/12/19 09:00 PM.

Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, die zaten er altijd op. Maar vaak werden ze verwijderd omdat het uitdraaien van de sproeier moeilijker is.
Hetzelfde geldt voor de motorbeugel, bij reparaties zit deze in de weg, dus vaak wordt hij er af gelaten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor je antwoord. Dan komt het scherm er weer op..Alleen niet meer met zo'n glimmend modern boutje van de bouwmarkt. Even mijn donorlex doorzoeken op een passend vdh-boutje.


Groet, Koos
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Maak je het boutje/moertje toch zwart.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik doe het moertje altijd aan deze kant, heb je dat probleem met het boutje ook niet. ( zal hier later nog wat aan toe voegen , ik wacht eerst de reacties af )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Op mijn te restaureren Koffertje uit 1961 zit een spatscherm aan de rechterkant van de voorvork. Een eveneens uit 1961 stammende Koffertje die als donor dient voor onderdelen zit dit spatscherm niet. Aangezien deze laatste een volstrekt originele Solex is ben ik benieuwd of op een Solex Koffertje uit 1961 een spatscherm (zie foto) hoort te zitten.
ik kan helemaal tussen het kapje doorkijken, dat hoort niet, hoort strak tegen de poot te zitten, vaak is de uitstekende lip waar de bovenkant van het plaatje aan vast zit ernstig verbogen doordat hij als "stuurstop" een keer een optater heeft gehad. Ik zet er altijd een wat grotere Bahco ( ander merk zelfde type mag ook) om hem terug in model te trekken, dat gaat met een Bahco heel beheerst met tangen OID is het tobben


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik had het schermpje er even los opgezet voor de foto. Maar ik zal bij de definitieve montage er rekening mee houden. En anders mijn Engelse sleutel van het Zweedse merk Bahco inzetten. grin


Groet, Koos
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Originally Posted by Joan
( zal hier later nog wat aan toe voegen , ik wacht eerst de reacties af )


Ik ben nu wel nieuwsgierig


Groet, Koos
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Originally Posted by Berth
Maak je het boutje/moertje toch zwart.


Dat is de snelle oplossing. Maar ik heb de vreemde afwijking zoveel mogelijk oude originele onderdelen te willen gebruiken. Ieder gek z'n gebrek grin


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Originally Posted by Joan
( zal hier later nog wat aan toe voegen , ik wacht eerst de reacties af )


Ik ben nu wel nieuwsgierig
gebruik in plaats van een boutje de helft van een (M6) trilling rubber, de originele rubber plugjes van solex bedoeld om aanslag tegen het frame te voorkomen waren niet zo een succes EN ik weet niet eens meer of ze nog bestaan. let maar eens op er zitte twee gaatjes naast elkaar, eentje voor een boutje M6 en eentje om dat rubbertje in te rijgen, alles om te voorkomen dat het boutje in je framebuis slaat EN je kopje is dan ook zwart , Dat nu is mijn extra reactie


Attached Images
rubberdemper.jpg (20.46 KB, 94 downloads)
Last edited by Joan; 17/12/19 10:36 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Ik had het schermpje er even los opgezet voor de foto. Maar ik zal bij de definitieve montage er rekening mee houden. En anders mijn Engelse sleutel van het Zweedse merk Bahco inzetten. grin


in mijn sleutelwoordenboek heb ik andere betekenissen voor "'Engelse sleutel" ( denk dat het alternatieve Nederlandse woord "moersleutel" is ) en dat andere type (systeem)Bahco sleutel waarbij 'systeem" tussen haakjes staat want ik denk dat dat de volledige beschrijving zou moeten zijn maar iedereen zegt "Bahco" , zo ook ik.

Foto gemaakt van het verschil, waarbij de twee "Systeem Bahco" sleutels niet van het merk Bahco zijn maar respectievelijk frans en Duits.
Andere mening ? zo ja kan ik mogelijk mijn sleutelwoordenboek bijwerken


Attached Images
sleutels bahco.jpg (214.57 KB, 139 downloads)
Last edited by Joan; 17/12/19 05:39 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
De onderste twee noemen wij een eenhands pijpentang of buistang


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
En de 2 bovenste <<Engelse sleutel >> , door ons genoemd, meestal van Bacho , in de << namaak >> vaak linkse draad voor de moer. zodat ie omgekeerd open en dicht gaat , kleinste , en grootste in bezit =6" …. 24", de meeste van Bacho , een paar van Irega is ook goede kwaliteit , en draaien zelfde als bacho

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
naar de foto kijkend is dat het verschil tussen de Facom en de Belzer , linkse en rechtse schroefdraad van de stelmoer

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
mmm Bahco ! , was foutje

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Onderste noemen wij een Stelsonring , merk <<ridgid>>, praktisch onverwoestbaar , endien toch nog onderdelen vervangbaar , zijn nogal dure gereedschappen

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by solexrijen
De onderste twee noemen wij een eenhands pijpentang of buistang
Duidelijk van die pijpentang, wist het eigenlijk wel, maar deze lagen redelijk vooraan en lijken nogal op een engelse sleutel. Mijn voorrad engels sleutels ligt ergens heel onderop de stapel want ik vind ze zelf niet zo handig, er zijn ook heel veel soorten van ( waarvan er ook echt heel veel op die pijpentang lijken).


Nog even gegoogled op pijpentang om te zien wat dat oplevert, maar na pagina 3 van de finds kom ik toch op wat anders soortige sites terecht. Wel "on topic" DEZE maar aangezien die in het engels is zal daar zeker NIET "Engelse sleutel" staan, wel wat verwijzingen naar doelgroepen zoals "boerensleutel" met wat heen en weer schuiven kreeg ik nog wat suggesties

Ter compensatie nog wat foto's van wat wel redelijk vooraan lag, eentje door mij meer gebruikt als een pijpentang, en een klein engels sleuteltje

Attached Images
pijpensleutel.jpg (79.77 KB, 115 downloads)
engelse sleutel.jpg (174.12 KB, 114 downloads)
Last edited by Joan; 17/12/19 11:07 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Op mijn Donorlex zit een rubber dopje gemonteerd om lakbeschadigingen tegen te gaan als het stuur tegen het frame wordt gedraaid. Is dat origineel of huisvlijt?

Attached Images
20191227_202703-01.jpg (209.08 KB, 83 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Koosolex
Op mijn Donorlex zit een rubber dopje gemonteerd om lakbeschadigingen tegen te gaan als het stuur tegen het frame wordt gedraaid. Is dat origineel of huisvlijt?


Origineel en wees er maar zuinig op want ze zijn vaak weg of stuk.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Roelof
Originally Posted by Koosolex
Op mijn Donorlex zit een rubber dopje gemonteerd om lakbeschadigingen tegen te gaan als het stuur tegen het frame wordt gedraaid. Is dat origineel of huisvlijt?


Origineel en wees er maar zuinig op want ze zijn vaak weg of stuk.
Hij hoort wel door EN het spatplaatje EN de voorvork gestoken te worden, vaak gaat hij kapot omdat de gaatjes niet goed uitgelijnd zijn en steek je het "piemeltje" kapot dat door die gaatjes heen moet ALS ze er zijn gebruik ik vaseline en een bot gemaakte fitting schroevendraaier om dat "pieletje" door de gaatjes heen te "masseren". Maar aangezien ze te vaak weg zijn is er de '"workaround" (alternatief) zoals beschreven, een doormidden gesneden trilling rubber met M6 draadeind


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Wij noemen de onderste "Moordenaar" !

Last edited by HAGRO; 29/12/19 12:49 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by HAGRO
Wij noemen de onderste "Moordenaar" !
dat was een naam die mijn vader vroeger gaf aan die "vise grip" griptangen. Die naam blijf ik daarom voor dit type tang gebruiken Die tangen zijn zo zwaar op te spannen dat je de derde hendel nodig hebt om hem weer van spanning af te halen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 65 (0.011s) Memory: 1.1304 MB (Peak: 1.4059 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 06:09:39 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS