Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135056 19/11/19 10:14 AM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
hallo solex fanaten,
ik heb sinds kort een black n roll 4800 (ja hij komt uit de verhuur en is een beetje afgeragt)
maar hij loopt best goed 30 km/h alleen nu had ik het gasmechanisme is fatsoenlijk gemaakt want dit was helemaal uitgesleten en ging niet eens helemaal open dan de carburateurfilter die bestond zo'n beetje uit onderdelen van ouderdom.
daarna heb ik de hele carburateur uit elkaar gedraaid en in de ontvetterbak zuiver gemaakt en door geblazen
toen alles weer erop en meteen lopen.
alleen nu is het probleem wat ie eerst ook al had dat ie niet op toeren wil komen hij begint n soort van te 4 takten maar zo klinkt het niet helemaal heb nu al een nieuw bougietje in gezet en nieuw luchtfiltertje maar toen ik het bougietje aan het wisselen was heb ik er meteen een endoscoop in gehangen en toen kwam ik er achter dat de uitlaatpoort vrijwel dicht zit dit heb ik nu nog niet zuivergemaakt maar dan zal de uitlaat ook wel potdicht zitten?
hij blaast ook erg naar boven toe (zeg maar op de aansluiting van het spruitstuk naar de demper daar lekt ie veel.
nog een vraagje kun je zo'n ontsteking afstellen van een 4800 want er zitten gen contactpunten op maar electronisch.
ps ik heb een onstekingslamp.

nou een heel verhaal verder maar goed ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen,
mvg luuk


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #135057 19/11/19 10:45 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Stop maar met zoeken, en ontkool je uitlaatpoort.
Je uitlaat kan ook dicht zitten maar hoeft niet altijd.
Lekkage bij spruitstuk kan daar wel op duiden.
Maar begin met de poort, en rij daarna eens een stukje zonder uitlaat.

Ontsteking afstellen is niet nodig, staat altijd goed.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
oke top bedankt maar zo'n ontsteking is die een beetje betrouwbaar en trouwens spelen met de luchregelaar doet helemaal niets af in hoe die loopt?


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #135059 19/11/19 11:41 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by luukvr
oke top bedankt maar zo'n ontsteking is die een beetje betrouwbaar en trouwens spelen met de luchregelaarzoals gezegd eerst maar eens ontkolen dan hoeft hij niet meer op zijn laatste benen te lopen en laat hij zich wel regelen doet helemaal niets af in hoe die loopt?
. ontsteking betrouwbaar ? Nou soms niet maar als hij er al die tijd al in zit behoort hij mogelijk niet tot de zieke kinderen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135060 19/11/19 11:47 AM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Originally Posted by Joan
Originally Posted by luukvr
oke top bedankt maar zo'n ontsteking is die een beetje betrouwbaar en trouwens spelen met de luchregelaarzoals gezegd eerst maar eens ontkolen dan hoeft hij niet meer op zijn laatste benen te lopen en laat hij zich wel regelen doet helemaal niets af in hoe die loopt?
. ontsteking betrouwbaar ? Nou soms niet maar als hij er al die tijd al in zit behoort hij mogelijk niet tot de zieke kinderen


hij laat zich niet echt merkbaar regelen nee misschien een heel klein beetje loopt wel iets beter als ie warm word.


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #135061 19/11/19 11:49 AM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
zal trouwens vanmiddag als ik thuis ben eventjes ontkolen het kool op de zuiger en kop kan ik beter laten zitten denk ik hé


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #135062 19/11/19 12:02 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by luukvr
zal trouwens vanmiddag als ik thuis ben eventjes ontkolen het kool op de zuiger en kop kan ik beter laten zitten denk ik hé
daar zijn de meningen zeer over verdeeld, sommige zeggen dat het nodig is als "warmtebarriere" zelf heb ik daar niets mee en houd ik van schoon en met mij veel fabrikanten die zeggen dat ze "dopes" aan hun brandstof toevoegen om de motor schoon te schrobben ( claim van BP)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135063 19/11/19 05:37 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
Originally Posted by luukvr
zal trouwens vanmiddag als ik thuis ben eventjes ontkolen het kool op de zuiger en kop kan ik beter laten zitten denk ik hé
daar zijn de meningen zeer over verdeeld, sommige zeggen dat het nodig is als "warmtebarriere" zelf heb ik daar niets mee en houd ik van schoon en met mij veel fabrikanten die zeggen dat ze "dopes" aan hun brandstof toevoegen om de motor schoon te schrobben ( claim van BP)


Ja, schoon is goed, al geloof ik wel in beter afdichten door koolafzetting op de rand van de zuiger. Kool in de kop kan ellende veroorzaken als er kleine stukjes loskomen, meestal verdwijnt het in de uitlaat maar soms komt het net lekker tussen je bougie electroden in te zitten met heel vervelende gevolgen frown

Dus overtollig kool verwijderen, dun laagje op de kop lekker laten zitten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
oke ik heb gister avond men blokje even opengedraaid om te ontkolen (nou dat had ik dus goed gezien van die uitlaatpoort gaatje was niet groter dan een mm of 5) dus liep eigenlijk nog erg goed met zo'n poort.
toen ik de cilinder eraf gehaald had voelde ik eens aan de krukas en merkte ik zo'n 4 mm zijwaartse speling in het kogellager die over de krukas zit en in het carter zit.
dit lager word zeg maar net niet genoeg opgeklemt waardoor ik het vliegwiel zo'n 4 mm op en neer kan doen (dit gaat wel een beetje stroef)
het gekke is dat de rol nog kurkdroog is
kortom, nieuw lager erin en met een beetje loctite vastzetten en gas erop?


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #135072 20/11/19 11:44 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Niet alleen nieuw lager maar ook speling opvullen.
Lager van spoelenplaat zal ook loszitten en daardoor krijgt je hele krukas vrij spel. Geen simpel klusje, lees je hier goed in.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Ik heb nu men blok opengedraait zien we daar de bronzen bus als afdichting word gebruikt op de kering, nu had ik bedacht als je nou vanaf het carter een kering maakt recht op de krukas zou dit niet beter /mogelijk zijn?


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #135075 21/11/19 09:43 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by luukvr
oke ik heb gister avond men blokje even opengedraaid om te ontkolen (nou dat had ik dus goed gezien van die uitlaatpoort gaatje was niet groter dan een mm of 5) dus liep eigenlijk nog erg goed met zo'n poort.
toen ik de cilinder eraf gehaald had voelde ik eens aan de krukas en merkte ik zo'n 4 mm zijwaartse speling in het kogellager die over de krukas zit en in het carter zit.
dit lager word zeg maar net niet genoeg opgeklemt waardoor ik het vliegwiel zo'n 4 mm op en neer kan doen (dit gaat wel een beetje stroef)
het gekke is dat de rol nog kurkdroog is
kortom, nieuw lager erin en met een beetje loctite vastzetten en gas erop?
als je zo veel speling hebt dan zul je ook wel aanloopsporen zien op je zijdeksel, waar dan een cirkel ingegraven kan zijn door de moer en het stompje van je big-end ( onderste drijfstang)lager . ik had er laatst ook eentje die was net zo ver heen dat ik twee keuzes had, OF de hele zooi uit elkaar drukken, wat voor mij als langjarig solex monteur al geen leuk klusje is en lastig om weer echt goed te krijgen OF het falen te rekken ( uiteindelijk moet het toch echt weer uit elkaar) door voorzichtig de felsrand weer terug te klinken en zo het lager voor zo lang het duurt weer op zijn plek te borgen. Heb voor het laatste gekozen, alles in elkaar laten zitten en langsheen de uitsparingen van de krukas, al draaiend met een goede brede ronde felspen de rand terug getikt, niet op één plek in één keer helemaal tot aan het lager ( dan scheurt de "velsplek" los van het nog niet gefelsde omdat het materiaal te veel tegelijk moet rekken aan de zijkanten) mar in ca 4 keer rond.
werkt nog steeds en de motor loopt probleemloos . Over je suggestie van een keerring plaatsen: succes er is door velen al geprobeerd hier iets anders te "frutten" dan origineel, want inderdaad de constructie lijkt nergens naar. het kan wel en meeste kans op succes met een veel kleiner lager ( er zijn er zat die smaller zijn en kleiner in diameter die toch over een pen 17 heen passen) want er is glad geen ruimte en materiaal om bij zo een carter iets anders te verzinnen dat je er zo induwt EN de krukas moet op zijn plek blijven hetgeen bij dit type alleen gegarandeerd word door strakke perspassing en klinken van lager, GEEN borgplaatjes,boutjes,clipjes of wat dan ook, stom stampwerk, eenmalig en kwetsbaar, bij schade ruimen en zo eenzelfde van de fabriek terug kopen, verdient die ook weer wat ( helaas geen fabriek meer want dat werkte toch niet zo)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135076 21/11/19 10:52 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Zoals Joan zegt, het moet uiteindelijk toch uit elkaar.
Ik heb het ook bij een paar toch weer vastgeklonken, en daarna gezorgd dat het spoelenplaatlager goed vast zit (loctite). Als je daarna je spoelenplaat OP DE JUISTE MANIER strak op je krukas trekt dan houdt het weer een tijdje.
Maar het moment komt dat het uit elkaar moet.
Voor mij betekent dat tijdens het seizoen uitrijden met deze tijdelijke oplossing en in de winter degelijk oplossen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Originally Posted by John Meisters
Als je daarna je spoelenplaat OP DE JUISTE MANIER strak op je krukas trekt dan houdt het weer een tijdje.


Dit triggert mij. Kun je zeggen wat het OP DE JUISTE MANIER inhoudt? Ik leer graag.....


Groet, Koos
Koosolex #135079 21/11/19 03:00 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hiervoor gebruik je de spoelenplaattrekker (special tool, verkrijgbaar bij de dealers) die je met behulp van het bijgeleverde buisje ombouwt tot spoelenplaat-duwer.
Hiermee duw je de plaat op zijn plek zonder dat je de krukas naar buiten duwt, of liever gezegd krukas met lager want dat zit bij jou los.

Vooral bij onervarenen horen we vaak dat ze de plaat over de krukas duwen door de 3 boutjes aan te draaien en dat is fout.

Vernieuw trouwens ook je keerring btw

Sorry, ik meende dat jij de topicstarter was, daar is dat losse lager/nieuwe keerring voor bedoeld.

Last edited by John Meisters; 21/11/19 03:03 PM. Reason: Laatste opm.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor je uitleg!!

Ik ben niet de topic starter maar ik lees mee. Hier is veel Solex kennis en ervaring aanwezig. Een wat voor jullie de normaalste zaak van de wereld is is soms voor mij als newbie in de Solexwereld volstrekt onbekend. Ik leer graag en daarom is dit forum voor mij een dankbare bron om kennis op te doen.

Sorry als ik met deze vraag heb topic (onbedoeld) heb gekraakt.....

Last edited by Koosolex; 21/11/19 03:36 PM.

Groet, Koos
Joan #135082 21/11/19 03:37 PM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
heb gelukkig geen schade aan het bigend of het carterkap


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
gelukkig heeft een vriend van mij die een (zo'n speciale solex '' poelie'' trekker) die helpt ook mee met reviseren

Last edited by luukvr; 21/11/19 03:43 PM.

zolang het rammelt zit er nog iets
Koosolex #135084 21/11/19 04:29 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Koosolex


Sorry als ik met deze vraag heb topic (onbedoeld) heb gekraakt.....


Nee hoor, helemaal niet erg. Mooi dat je er van leert, daar is dit forum voor bedoeld. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #135085 21/11/19 05:14 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Joan
het kan wel en meeste kans op succes met een veel kleiner lager ( er zijn er zat die smaller zijn en kleiner in diameter die toch over een pen 17 heen passen) want er is glad geen ruimte en materiaal om bij zo een carter iets anders te verzinnen dat je er zo induwt EN de krukas moet op zijn plek blijven hetgeen bij dit type alleen gegarandeerd word door strakke perspassing en klinken van lager, GEEN borgplaatjes,boutjes,clipjes of wat dan ook, stom stampwerk, eenmalig en kwetsbaar, bij schade ruimen en zo eenzelfde van de fabriek terug kopen, verdient die ook weer wat ( helaas geen fabriek meer want dat werkte toch niet zo)

Ik heb al bij diverse revsies een kleiner lager toegepast.
Enige voorwaarde is wel dat je een draaibankje moet hebben om een aluminium bus te draaien met ee buiten maat van 40+ (3, 4, 5 honderdste, afhankelijk van bestaande uitgelubberde lagerpassing).
En ook de gatmaat van de bus wat kleiner, zodat het lager er strak ingaat.
Eerst de bus in carter persen en dan het lager in de bus.
Het voordeel is dat je de bus zo kan maken dat je deze ook weer vast kan klinken in het carter door er simpelweg een schuin kantje aan te draaien .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #135086 21/11/19 08:03 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
]
Ik heb al bij diverse revsies een kleiner lager toegepast.
Enige voorwaarde is wel dat je een draaibankje moet hebben om een aluminium bus te draaien met ee buiten maat van 40+ (3, 4, 5 honderdste, afhankelijk van bestaande uitgelubberde lagerpassing).
En ook de gatmaat van de bus wat kleiner, zodat het lager er strak ingaat.ik draai die "verloop" bussen van staal zodat ik ze er door warm maken van het carter erin en eruit kan stoken. Ik maak de verloopbussen van staal door ze niet helemaal door te draaien maar laat er net een kleiner diameter randje in staan die ongeveer de afronding van het lager heeft, pers dan het lager erin vanaf de andere ( wel open) kant tot tegen dat randje en zorg ervoor dat dit randje dan aan de carterkant zit, loopt het lager er nooit uit , eerst het lager dus in de bus in dit geval en dan het lager in het carter stoken daarna weer vast klinken
Eerst de bus in carter persen en dan het lager in de bus.
Het voordeel is dat je de bus zo kan maken dat je deze ook weer vast kan klinken in het carter door er simpelweg een schuin kantje aan te draaien .

Attached Images
lager huls.jpg (202.9 KB, 232 downloads)
Last edited by Joan; 21/11/19 08:27 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135091 22/11/19 10:22 AM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
kijk dat is een slimme oplossing.
ga ik ook maar eens maken denk ik dan is het zweten van de krukas nog wel niet helemaal opgelost maar dan kan de krukas toch in ieder geval niet meer op en neer bewegen.
draaibank is voor mij geen probleem ben verspaner in opleiding eek


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #135094 22/11/19 10:43 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by luukvr
kijk dat is een slimme oplossing.
ga ik ook maar eens maken denk ik dan is het zweten van de krukas nog wel niet helemaal opgelost maar dan kan de krukas toch in ieder geval niet meer op en neer bewegen.
draaibank is voor mij geen probleem ben verspaner in opleiding eek
als je kunt draaien en je hebt de beschikking over die heel speciale beitelplaatjes (zijn DGCW plaatjes) die ca Rockwell hardheid 65 overleven kun je een binnen ring van een oud krukaslager van solex superglad afdraaien tot ca 21 mm en die NA het krukas lager ( smallere die in die bus zit) op de krukas persen, want je wilde een andere keerring monteren die los op de krukas zou lopen, nou dat werkt niet want die koperen bus van de rol moet ergens tegenaan kunnen denderen vanwege de nodige zijdelingse speling en dat pikt een keerring niet, dat pikt een" losse" huls wel, maar die mag zelf niet gaan zwerven een huls van een OTO werkt dus niet die komt los op de krukas maar eentje gemaakt van een lager binnenring wel want die gebruikt nog de perspassing die op de krukas zit ( als hij niet te veel versleten is) heb dat 1 keer toegepast , wel de bronzen bus inkorten of dieper in de rol laten vallen ( is ook weer draaiwerk) Heb dat 1 keer gedaan maar is me te bewerkelijk gezien dat je met huidig beschikbare nieuwe onderdelen de boel ( meestal tijdelijk) weer wat op kan tuigen dat het redelijk loopt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135096 22/11/19 10:54 AM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Originally Posted by Joan
Originally Posted by luukvr
kijk dat is een slimme oplossing.
ga ik ook maar eens maken denk ik dan is het zweten van de krukas nog wel niet helemaal opgelost maar dan kan de krukas toch in ieder geval niet meer op en neer bewegen.
draaibank is voor mij geen probleem ben verspaner in opleiding eek
als je kunt draaien en je hebt de beschikking over die heel speciale beitelplaatjes (zijn DGCW plaatjes) die ca Rockwell hardheid 65 overleven kun je een binnen ring van een oud krukaslager van solex superglad afdraaien tot ca 21 mm en die NA het krukas lager ( smallere die in die bus zit) op de krukas persen, want je wilde een andere keerring monteren die los op de krukas zou lopen, nou dat werkt niet want die koperen bus van de rol moet ergens tegenaan kunnen denderen vanwege de nodige zijdelingse speling en dat pikt een keerring niet, dat pikt een" losse" huls wel, maar die mag zelf niet gaan zwerven een huls van een OTO werkt dus niet die komt los op de krukas maar eentje gemaakt van een lager binnenring wel want die gebruikt nog de perspassing die op de krukas zit ( als hij niet te veel versleten is) heb dat 1 keer toegepast , wel de bronzen bus inkorten of dieper in de rol laten vallen ( is ook weer draaiwerk) Heb dat 1 keer gedaan maar is me te bewerkelijk gezien dat je met huidig beschikbare nieuwe onderdelen de boel ( meestal tijdelijk) weer wat op kan tuigen dat het redelijk loopt

hallo joan,
dat van die plaatjes moet makkelijk lukken,
alleen heb je daar toevallig een foto of tekening van hoe dat je dat hebt gemaakt?


zolang het rammelt zit er nog iets
luukvr #135099 22/11/19 04:40 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by luukvr
[te]
hallo joan,
dat van die plaatjes moet makkelijk lukken,
alleen heb je daar toevallig een foto of tekening van hoe dat je dat hebt gemaakt?


Als beginnend draaier doe je het volgende: je spant een stuk rond messing in de draaibank groter dan rond 17, daar draai je heeel netjes een stukje diameter 17 aan, iets korter dan de binnenring van het lager breed is, je boort met de losse kop er een gat 5 mm in, je zet een tapkop in de losse kop en tapt draad M6 in je messing. Je schuift de binnenring over het messing en zet met een grote ring en een bout M6 de kogellager ring vast op het messing, je draait de kogel lager ring af tot de goede diameter. LET OP, tussendoor het messing NIET uit de draaibank halen je krijgt hem nooit meer netjes centrisch in de klauw, zelfs als je spantangen gebruikt is het nog lastig.


Hoe kom je aan een kogel lager binnen ring, je legt het lager op zijn zijkant, met een puntige drevel geef je op elk klinknageltje van de kogelring ( kogel houder) een tik zodat de twee helften van de kogelring uit elkaar vallen, je trekt met een tang beide helften uit het lager, je drukt daarna alle kogels naar één kant tegen elkaar en met iets kracht druk je dan de binnenring naar de grote opening tussen de kogels, zo zijn ze er ooit ook een keer in gekomen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
luukvr #140022 15/04/21 12:46 PM
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik heb sinds kort ook een S4800...
Maar misschien eerst even voorstellen: ik woon in Almere (eerste van 400 bewoners samen met mijn vrouw) , ben inmiddels bijna 65 jaar en met pensioen...altijd in het bewerken en hardsolderen van aluminium gezeten maar na 48 jaar had ik dat wel gezien..en als hobby wat aan motoren gesleuteld/ fanatiek met kortegolfradio bezig, dus ik was wel toe aan een extra projectje...
Dus een solexje aangeschaft, lekker old school...
Carburateur en uitlaatje schoongemaakt, loopt direct na 3 meter maar, en nu komt het: het ding wil niet harder dan 27 als er geen tegenwind is...het gasbusje gaat helemaal open, sproeier is schoon, kopje er af gehad en uitlaatpoort schoongemaakt, deco gecontroleerd en pakkingen nagekeken..heeft overigens een goede compressie, bougie afgesteld op 0,4..
Maar ik weet het verder ook niet meer, ik lees al een tijdje mee maar ik durf niet goed de cilinder zelf te verwijderen, om de zuiger in te korten zoals Joan en anderen voorstellen...het ding hoeft echt niet heel veel harder te lopen maar iets meer dan de huidige 27 km/uur zou prettig zijn want dan kan ik als het nodig is een fietsende oma inhalen. :-)
Wie van de forumleden heeft nog tips of suggesties?

luukvr #140023 15/04/21 01:23 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Welkom op ons forum!
Weinig snelheid heeft meest met 2 dingen te maken:

1) ontsteking te laat afgesteld. Is die van jou electronisch?
(Vaak zijn 4800’s voorzien van een 3800 motor, die hebben dan gewoon contactpuntjes).

2) verstopte uitlaat(poort). De poort heb je al gedaan. Check de pijp en pot.

Mocht je een 3800 motor hebben: die kan ook nog eens geknepen zijn. Daar zijn dan weer truukjes voor.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

luukvr #140037 15/04/21 06:24 PM
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
Dank John voor je reactie, nee er zit een 4800 motortje op, en de pijp/ pot is volgens mij redelijk schoon...ook de pakking van het carburateurtje zit goed, gaten komen overeen met inlaat/uitlaat...het vliegwiel er af halen gaat me ook boven de pet, geen goed gereedschap voor, zou wel een keer moeten want de vorige eigenaar heeft zowat alle Electra weggeknipt, waardoor de verlichting natuurlijk niet werkt...het voorlicht al weer aangesloten maar het blijft duister, dus misschien zit er wel helemaal geen spoel in.....
Ik dacht, hoe simpel kan zo’n solexje zijn, maar onderhand wordt het een beetje een zorgenkindje...maar wel heel leuk om er mee te rijden, al gaat het niet snel, totdat je naast een fietser blijft rijden die je niet kan inhalen dan....nieuw bandje was ook nodig, hutchinson via Solex Noord, en tank ecomaxx 2...wat btw opvalt is dat de motor in vrijloop ( dus van het wiel af) ook niet lekker hoge toeren draait, hoe ik ook rommel met de luchthendel...

Last edited by Bjern; 15/04/21 06:30 PM.
luukvr #140038 15/04/21 06:48 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Om het Vliegwiel te verwijderen heb je niet veel gereedschap nodig. Bij onze sponsor, solexservice.com, kan je een vliegwieltrekker kopen. Misschien heb je dan nog 3 extra M6 bouten en moeren nodig, een sleutel 10 en een sleutel 14. Met dit gereedschap kan je een vliegwiel demonteren.

Een Solex lijkt gemakkelijk in elkaar te zitten, maar daar kan je je goed op verkijken. Gelukkig zit er hier op het forum genoeg kennis om je te helpen.

Misschien is het gemakkelijker om een nieuwe topic te openen over je Solex. Hierin kan je dan al je vragen en problemen beschrijven. Dit kan in hetvolgende gedeelte van de pagina: https://solexforum.nl/ubbthreads.php/forums/55/1/mijn-solex --> "new Thread"


solexliefhebbers.nl
Antoine #140039 15/04/21 08:31 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als je zeker bent dat alles schoon en open is dan wordt het verder zoeken. Valse lucht door lekke pakkingen of lekkage bij het krukaslager komt ook vaker voor. Reparatie betekent veel demonteren, ook je vliegwiel. Lees je hier goed in via de zoekfunctie, alles is al eens beschreven zelfs op film gezet 😉


Hou het simpel wink
Groeten, John.

luukvr #140045 15/04/21 09:34 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb onlangs nog een Motobecane (Hogaarse "Solex") nagekeken die ook beroerd liep.
De vonk kwam op tijd (controle stoboscooplamp) maar de motor liep nogal hakkelend en kwam niet lekker op toeren.
Ook op deze motor zat een Chinese, elektronische ontsteking op gemonteerd.
Deze compleet vervangen door een ontsteking met contactpunten en het probleem was opgelost.
De motor start goed en rijden zonder hakkelen.
Ik heb overigens ook de Chinese ontsteking nog even erop teruggezet om er zeker van te zijn dat deze de oorzaak van de problemen was.
En , inderdaad, dat was de oorzaak en hierna de puntenontsteking er definitief op gemonteerd .

Een Chinese ontsteking is te zien door de gaten van het vliegwiel en is te herkennen aan :

*) onderin een dikke zwarte spoel (is een spoel met CDI erin),
*) links van het midden , is een ronde zwarte bobinespoel met daaraan ook de bougiekabel,
*) bovenin, een dunnere, meestal witte spoel, dit is de lichtspoel.

Bij negen van de tien keer geeft de bobinespoel problemen, te herkennen met slecht lopen (of helemaal niet) .

Ik heb er ff geen plaatjes bij en hoop dat de omschrijving duidelijk is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
luukvr #140047 15/04/21 09:45 PM
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
Veel dank voor de tips, rest mij nog te vermelden dat de bougie mooi koffie( met melk :-) )bruin is en dat er bijna geen kool zichtbaar is als het kopje er af is...
Ik ga de moed verzamelen om het vliegwiel er af te halen, ik neem aan dat, als er een elektronische ontsteking op zit, daar niets aan valt af te stellen...ik hou jullie op de hoogte...

Bjern #140048 15/04/21 09:47 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het vliegwiel hoeft er niet persee (per se = noodzakelijkerwijs) af om te zien of het een punten of een elektronische onsteking is (zoals ik omschreef).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #140106 19/04/21 10:56 PM
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
Nee, dat begreep ik inmiddels...maar nog even geen tijd gehad, beschermbeugel moet er eerst af voordat ik bij de ontsteking ben, klusje van niks natuurlijk maar ik ben het weekend druk geweest met poetsen, dus zodra ik iets weet....

luukvr #140244 01/05/21 09:50 AM
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2021
Posts: 5
Likes: 1
Ik had beloofd te laten weten hoe het met de 4800 gaat...die bleek dus behoorlijk ziek. Ik heb een zeer bekend en gewaardeerd forumlid gevraagd of hij eens wilde kijken of het motortje nog wel de moeite waard was en wat er eventueel zou moeten gebeuren..
Ik zal zijn naam niet noemen, maar iedereen die meeleest weet wel wie ik bedoel, zeker na onderstaand verslag ;-)
Ik mocht langskomen en dat was maar goed ook, want er klopte eigenlijk helemaal niets aan mijn exemplaar..:
Het vliegwiel bleek los te zitten, de bobine hing los achter het vliegwiel, de draad naar de verlichting was doorgesleten, er stond een origineel Solex-cilindertje op waardoor de inlaat/uitlaat- en spoelpoorten niet klopten, de carburateur en het spruitstuk lekte valse lucht en zo kan ik nog wel even doorgaan, dus de solexexpert bood aan om de 4800 bij hem te laten logeren. Ik kon hem tot mijn verbazing al snel weer ophalen, en we hebben samen een proefritje gereden. Nou, ik herkende mijn eigen 4800 niet meer terug !
Het motortje start en loopt nu geweldig, zonder rammels, tikken en ploffen..tegen de wind in 33, en met de wind in de rug 37 !
Hierbij een applaus voor de expert !! Dit had ik nooit zelf kunnen doen, dus ik ben superblij !
Gisteren heb ik de achterband opnieuw gemonteerd want daar bleek een slag in te zitten (wat een pokkeklus) en de bedrading naar het achterlicht opnieuw getrokken aangezien de kabelboom in het spatbord was doorgesleten, dus nu is de 4800 weer als nieuw..
De solexexpert verdient 2 duimen omhoog !

1 member likes this: John Meisters

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.062s Queries: 88 (0.024s) Memory: 1.2696 MB (Peak: 1.6823 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 10:35:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS