Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#5587 05/09/05 11:46 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De bougie

In het ontstekingsspel speelt de bougie zo'n belangrijke rol dat we ook deze eens uitvoerig gaan bekijken.
In de bijlage zien we een doorsnede van een bougie. Het voornaamste element is de centrale elektrode 2 waaraan de bougiekabel is aangesloten en waardoor de stroomstoot wordt gevoerd, nodig om aan het einde van de centrale elektrode een vonk te doen overspringen naar de zij-of massa-electrode 9 om daarmee het gecomprimeerde gasmengsel boven de zuiger te doen verbranden.
De centrale elektrode van een nikkel-staalalliage wordt door de porseleinen isolator 3 geïsoleerd van de stalen mantel 8. Om een goede gasdichte afsluiting op de cilinderkop te verkrijgen dient de verende stalen pakkingring 6. De afstand tussen de elektroden is erg belangrijk; door het herhaaldelijk trekken van een vonkenbrug van de centrale- naar de massa-elektrode, zullen de elektroden op de duur inbranden. Regelmatige controle op de afstand van 0,4 à 0,5 mm tussen de beide elektroden is dan ook noodzakelijk: Deze afstand kan heel eenvoudig gecorrigeerd worden door het verbuigen van de massa-elektrode naar of van de centrale-elektrode.
De voor de Solex-oto voorgeschreven bougie is (mits in goede conditie!) van een zodanige warmtegraad dat de isolatorneus 7 'schoon' blijft. De kleur is dan licht tot donkerbruin.
In dit verband is het wenselijk de begrippen warme en koude bougie te verduidelijken. Bij een koude bougie is de isolator 3 kort hetgeen een snelle warmteafvoer mogelijk maakt; bij een warme bougie is de isolator langer en het te verwarmen oppervlak dus groter, waardoor deze meer warmte kan opnemen en vasthoudt.
Bepalend voor de snelheid van de warmteafvoer is de afstand tussen de zitting van de binnenpakkingring 5 en de top van de isolatorneus 7.
Voor het rijden van slechts korte afstanden, waarbij de motor nauwelijks goed warm wordt, verdient CHAMPION L 14 een warme bougie (met lange isolator- neus) de voorkeur, terwijl voor lange-afstand rijders CHAMPION L 90 (met kortere isolatomeus) beter zal voldoen.
............................................................
Goede vervangende bougie's zijn NGK B5HS of Champion L86


Attached Images
13780-Doorsnedebougie.jpg (0 Bytes, 3744 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #13375 20/06/07 07:03 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
persoonlijk neem ik voor alle toepassingen alleen Bosch of NGK bougies. met Champion heb ik 'iets' te vaak problemen gehad (vooral; nieuw uit de doos niet willen vonken)

#13405 21/06/07 06:50 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Altijd bougies die zo uit de doos komen bijstellen.
De electrode afstand is afgesteld voor auto's en dat kan wel 1 mm zijn.
De solex wil niet meer dan 0.4 mm als electrode afstand

Last edited by Joan; 21/06/07 06:51 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#19438 28/02/08 09:07 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Mijn voorkeur gaat tevens uit naar NGK bougies, nog nooit gehad dat ze niet werkten (een keer dacht ik dat ie het niet goed deed op m'n solex maar na bijstellen van de electrode afstand op aanraden van Roelof werkte deze prima) Tevens voor auto's, Quads, grasmaaiers en de hele reutemeteut prima bougies.

p.s Hier nog een 3D doorsnede in kleur van een NGK bougie.



MvG
Rob

Last edited by solex-4-ever; 28/02/08 09:26 PM.
#19442 28/02/08 09:54 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Lees maar eens op deze NGK site, daar staan verschillende soorten bougies en ook duurdere die van zeer hoogwaardig materiaal gemaakt zijn, o.a. platinum en iridium.


Joan #141926 26/03/22 04:21 PM
Joined: Mar 2022
Posts: 18
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Mar 2022
Posts: 18
Joan,

Stel deze afstand is toch te groot, zal de solex terwijl je rijdt dan haperen??

Erik

PruttelPot #141928 26/03/22 10:09 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bij een te grote electrode afstand: meestal krijg je hem niet aan omdat de vonk bij lage toeren beduidend minder sterk is dan bij hogere toeren dus al rijdend haperen verwacht ik toch iets anders zoals een verrotte pomp op kapotte condensator


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Roelof #141931 27/03/22 03:42 PM
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Er zit wel een flink verschil tussen contactpunten en elektronische ontsteking.
),4 werkt wel op (standaard CDI) elektronische ontsteking maar die heeft liever 5 tot 7 mm.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
W
Wim Offline
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
W
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
Originally Posted by NietComplexSolex
Er zit wel een flink verschil tussen contactpunten en elektronische ontsteking.
),4 werkt wel op (standaard CDI) elektronische ontsteking maar die heeft liever 5 tot 7 mm.

Je bedoelt 0,5 tot 0,7 mm neem ik aan.

Wim #142740 19/03/23 04:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
voor zover ik weet is daar inderdaad een comma verdwenen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #142741 19/03/23 06:13 PM
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
W
Wim Offline
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
W
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
Ik heb Barry een PM gestuurd, maar geen reactie. Op zijn website heeft hij het ook over 4mm.

Last edited by Wim; 19/03/23 06:16 PM.
Roelof #142742 20/03/23 01:00 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dan heeft Barry een komma vergeten, kan gebeuren.
Het moet echt 0,4 zijn. (of 0,5-0,7)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Roelof #142746 26/03/23 03:31 PM
Joined: Jun 2019
Posts: 11
Likes: 1
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jun 2019
Posts: 11
Likes: 1
Afgelopen week een solex 5000 binnen gekregen die heel slecht wilde starten. Ondertussen heeft de eigenaar de spoel, punten en condensator vervangen. dit hielp niet daarna pomp en membraam vervangen. met dit verhaal kwam de solex binnen. eerst even de bougie bekeken. dit was een nieuwe zo te zien. de afstand tussen de electroden was 1,2 mm. deze afgesteld naar 0,4 en starten maar. probleem uit de wereld. Dus onderschat de bougie niet meten en afstellen scheelt een hoop ellende.

1 member likes this: John Meisters
Gerard_Jan #142747 26/03/23 05:01 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nieuwe bougies staan meestal groter dan 0,4 mm.
1,2 mm is wel erg groot, geen wonder dat de Solex slecht startte 😉


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #142748 01/04/23 03:26 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bij zo een grote afstand heb je zelfs de kans dat je een spoel opblaast omdat hij de opgebouwde spanning ergens kwijt wil. dan is OF de isolatie heel erg goed en blijft de spanning staan OF de isolatie is ergens minder en dan slaat hij op die plek door met als gevolg dat dat voortaan de favoriete plek van doorslaan wordt en daarmee is de spoel gesneuveld


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Roelof #142749 09/04/23 01:26 PM
Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Ik vrees dat het bovenstaande van Joan mij precies is overkomen. frown

Na ca 2 jaar de Solex weer eens onder handen genomen omdat bij de laatste keer rijden ik hem niet door zijn compressie kreeg met starten. (En één verhuizing en twee werkgevers verder.)

Nu eindelijk de Solex hoger gezet op de prioriteitenlijst.

Probleem van de compressie was simpel, het veertje en platte ijzertje ontbraken dus de klep werd niet gelicht.
Helaas bleek er ook geen/nauwelijks een vonk te ontstaan.

De bougie stond behoorlijk ruim, mogelijk heeft dit de levensduur niet bevordert en dat in combinatie met stilstand….

Is een nieuwe ontstekingscontact zelf te plaatsen? Geen vliegwieltrekker nodig?
Ik zal het forum maar eens gaan doorspitten. smile

Excuses voor deze niet echt waardevolle bijdrage.

Vr Gr Peter.


Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Roelof #142750 09/04/23 11:51 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik zou eerst enkele andere zaken testen:

Test je met de oude benzine? Ververs deze dan.
Heb je op Aspen oid gereden dan is dat niet nodig.

Vonkt je bougie nog wel?
Zijn je contactpuntjes misschien vervuild?

Een nieuwe spoel zou ik alleen monteren als ik zeker was dat de oude stuk is.

Ja, je vliegwiel moet eraf. Nee, ik zou het niet klakkeloos gaan proberen, zoals je zelf al zegt: lees je eerst in op het forum, goed idee ðŸ‘ðŸ»


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Roelof #142751 10/04/23 02:08 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
deze week had ik nog een solex ook met een probleem, paar jaar terug lopend weg gezet en ook niet meer willen, contactpunten achter het vliegwiel schoongemaakt want er was geen vonk, nog geen vonk op de bougie, wel hoorbaar "ergens" petsen van een vonk. Doorgeslagen bougiekabel was nog de originele met koolstofdraad erin ( kan kennelijk niet tegen vocht O.I.D.) vervangen door draad met koper, nu wel vonk. Daarna geen benzine, membraan vervangen van pomp nog geen benzine. blijkt er water in de tank te staan is het stalen leidinkje van tank naar pomp dichtgerot ,et binnenkabel doorgestoken. Loopt nu beter dan hij ooit gedaan heeft ( volgens eigenaar) Ja ontsteking was niet op tijd want een zelfbouwspie in het vliegwiel niet goed geplaatst dus zonder spie gemonteerd en punten open laten gaan op 2 mm voor bovenste dode punt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Roelof #142752 10/04/23 08:16 PM
Joined: May 2013
Posts: 23
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2013
Posts: 23
Er komt een miniem vonkje uit als ik de kabel direct tegen de koelribben houdt.
Op de bougie zelf doet het niets.
Ik had al wel een fijn schuurpapiertje tussen de punten doorgetrokken.Niet best voor de puntjes natuurlijk.

Een aantal jaar terug is er wel een nieuwe rode spoel geplaatst samen met condensator en puntjes.
Ik zou de condensator eens kunnen meten.


Groeten, Peter

2cv Burton '86 (reborn 2007) , Solex Oto '65 (reborn 2014)
Roelof #142753 11/04/23 11:12 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Een fijn schuurpapiertje is prima te doen.
Zorg wel dat er geen restjes op de puntjes blijven (compressor-schoonblazen).

De condensator doet niks met de sterkte van je vonk als je test (met de hand ronddraaien). Je vonk moet dan voldoende sterk zijn, zelfs zonder condensator.

Kijk zeker eens naar de aansluiting van de bougie kabel, boven én onder.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

1 member likes this: vanGeGo
Roelof #142754 11/04/23 05:26 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Doe dan altijd een beetje schuurpapier over een voelermaatje en dan schuren...


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 61 (0.013s) Memory: 1.1143 MB (Peak: 1.3839 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:55:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS