Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#133475 09/07/19 09:54 AM
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus even een introotje: in 1987 heb ik voor 100 gulden een OTO uit 1961 gekocht en die heb ik nog steeds. Ik ging ermee naar de middelbare school, later naar de universiteit, en nu af en toe naar mijn werk, gewoon omdat het kan. Hij heeft altijd vlekkeloos gereden, naast het normale onderhoud en wat restauratie aan de fiets heb ik aan de motor alleen een keer de zuiger en de cilinder vervangen.

Nu komt het probleem: sinds een tijdje trekt hij alleen nog goed met de starthendel op ongeveer een derde (dus minder remlucht). Doe ik de hendel geheel naar rechts dan sputtert de motor en komt hij niet goed op snelheid, een beetje als bij een vervuilde sproeier. Eenmaal op volle snelheid kan ik de hendel wel naar rechts doen, hij houdt zijn snelheid dan wel vast (ca. 34 km/u).

Ik heb de motor en carburateur onlangs weer eens helemaal schoongemaakt, alles zag er goed uit, alle pakkingen zijn potdicht. De benzineretourslang stroomt goed door. De ontsteking is met stroboscoop op tijd gezet. Hij start snel. Het enige wat me opvalt is dat het carter naast de rol vettig is. De afdichting achter het krukaslager heb ik nog nooit vervangen.

Kan de slechte loop veroorzaakt worden door de lekkage langs de krukas? Dus dat hij bij lage toeren te weinig compressie opbouwt, en dat ik dat compenseer met het rijkere mengsel?


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je diagnose klopt aardig.door de lekkage langs het lager is er wat minder carterdruk en komt er minder mengsel boven de zuiger.
Dit compenseer je door de mengselhendel wat te verstellen en bij een hoger toerental is het effect van de lekkage wat minder.
Het krukaslager kan wat los zitten of is iets verschoven en hierdoor sluit de afdichtring , tussen lager en Carter, niet goed meer af.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik dacht eraan omdat de rest goed functioneert, maar ik heb geen ervaring met cartercompressie en in hoe dit invloed heeft op de motorloop.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
de meeste solexen staan te arm met de hevel helemaal naar rechts, doe dit is een tijdje, dan meteen stoppen en bougie demonteren en naar de kleur van het puntje en de omgeving kijken. doe je dit niet ( meteen stoppen en kijken) heb je kans dat door te lang '"uit te lopen" de kleur niet meer representatief is voor zijn werkende instelling . Op het ogenblik staat hier een solex die zelfs met sproeier '30" ( twee maten groter dan standaard) zijn hevel op 1/3 van rechts heeft staan. Ze willen namelijk altijd graag wat lucht hebben om de brandstof als schuim aan te bieden maar te veel schuim ( vanwege te veel lucht over de sproeier) blokkeert ook weer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Ik kan me inderdaad wel herinneren dat hij altijd ietsje vlotter trok met de schuif een beetje open, maar ik heb het nu echt over stotteren en inhouden en dat deed hij vroeger niet.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Marc31
Ik kan me inderdaad wel herinneren dat hij altijd ietsje vlotter trok met de schuif een beetje open, maar ik heb het nu echt over stotteren en inhouden en dat deed hij vroeger niet.
al eens in het donker met draaiende motor in je vliegwiel gekeken of de punten daar een licht show aan het geven zijn ? recentelijk zijn er diverse topics geplaatst over spontaan overleden condensators . had er ook een paar die overleden zijn. Dan weet de ontsteking echt niet meer wanneer hij moet vonken op zijn bougie, dat kan pas als de vonk tussen de contactpunten uit is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Ik had de ontsteking al zo’n beetje uitgesloten, omdat hij eenmaal op volle snelheid wel constant loopt. Het zit ‘m echt in het vermogen opbouwen vanaf lage toeren. En als ik in de stotterfase het mengsel verrijk dan trekt hij dus wel door. Dus met de vonk zit ‘t dan wel goed denk ik.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Joan, ik maak wel graag gebruik van je expertise: wat is jouw mening over het cartercompressieverhaal? Zie mijn vraag aan het eind van mijn eerste post en het antwoord daarop van FFAnders.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Mensen, is de carterdruk/onderdruk niet te meten via het krukas blokkeerboutje gat, men kan tenslotte ook de compressie druk van cilinder zuiger meten via het bougie gat
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja dat kan met een vloeistof gedempte drukmeter,
De druk varieert met het toerental.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Hmm, een compressiemeter voor een auto heb ik wel maar ik weet niet of daar wat zinnigs uitkomt als ik ‘m op dat boutgaatje druk...


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by FFAnders
Ja dat kan met een vloeistof gedempte drukmeter,
De druk varieert met het toerental.


Oke ff
En wat zou dat dan een reeële meetwaarde zijn zijn bij een goed carter ?
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Marc31
Joan, ik maak wel graag gebruik van je expertise: wat is jouw mening over het cartercompressieverhaal? Zie mijn vraag aan het eind van mijn eerste post en het antwoord daarop van FFAnders.
Ja cartercompressie is erg belangrijk, je hebt voldoende energie ( in de vorm van overdruk) nodig om bij die paar duizend toeren per minuut van de solex voldoende snel het gas van beneden naar boven te persen om te zorgen dat het daar als "plofgas" zijn werk kan doen. Je ziet dan ook dat bij ingerotte carters ( putvormige gaatjes in het zink die binnenin uit komen) en gescheurde OTO carters ( lange scheuren meestal vanuit de "hapjes" in het carter waar de lippen van de lager borgplaat in liggen) waarvan de scheuren ook de carterdruk weglekken. dat de "Sju" volledig uit het blokje is vertrokken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
OK, dan weet ik wel genoeg, zeker omdat ik gisteren zag dat de band zelfs een beetje zwart wordt aan de kant van het carter. Na de zomer haal ik ‘m uit elkaar, kan ik gelijk de rol eens vervangen. Over scheuren in het carter had ik al wat gelezen, ik hoop dat dat me bespaard blijft, ik heb nu nog ‘matching numbers’...


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Marc31
OK, dan weet ik wel genoeg, zeker omdat ik gisteren zag dat de band zelfs een beetje zwart wordt aan de kant van het carter. Na de zomer haal ik ‘m uit elkaar, kan ik gelijk de rol eens vervangen. Over scheuren in het carter had ik al wat gelezen, ik hoop dat dat me bespaard blijft, ik heb nu nog ‘matching numbers’.ach wat nummers betreft, je kunt je carter altijd nog uitdraaien en dan over een 1/2 CNC carter heen schuiven is de buitenkant oud en de binnen kant nieuw ..


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Ik sleur mijn topic weer even naar boven want het motortje ligt inmiddels uit elkaar. Gezien alle horrorverhalen over OTO-cartertjes ziet het er netjes uit. Een beetje te netjes, want ik begin te twijfelen of er wel sprake kan zijn van overmatige lekkage en daardoor verlies van compressie in het carter.

Het carter zelf is gelukkig gaaf, geen scheuren. De carterhals is op één plek een beetje geraakt door de afstandsbus achter het lager. Deze bus heeft ca. 0,15 mm speling in de carterhals. Dat lijkt me niet bijzonder.

Het krukaslager loopt netjes. Het kwam los zonder het carter te verwarmen maar terug op zijn plek duwen gaat niet zomaar. Ik zal het vervangen en ben benieuwd hoe de passing is van het nieuwe lager.

De afdichtring en de veerring achter het lager zien er goed uit, beetje gesleten maar goed vlak. Verder zit er niks in, dit type (1961) heeft geen keerringen o.i.d. dus enige lekkage mag je standaard wel verwachten.

Ik zal de boel met zoveel mogelijk nieuwe spullen weer in elkaar zetten maar of dat dan wat heeft opgelost vraag ik me af. Zijn er nog dingen aan het carter die ik nu kan controleren?

Attached Images
IMG_4942.jpg (150.49 KB, 190 downloads)
IMG_4938.jpg (151.71 KB, 194 downloads)

OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Carter controleren op scheuren.

Attached Images
Oto carter scheur.jpg (221.44 KB, 177 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Marc31
Ik sleur mijn topic weer even naar boven want het motortje ligt inmiddels uit elkaar. Gezien alle horrorverhalen over OTO-cartertjes ziet het er netjes uit. Een beetje te netjes, want ik begin te twijfelen of er wel sprake kan zijn van overmatige lekkage en daardoor verlies van compressie in het carter.

Het carter zelf is gelukkig gaaf, geen scheuren. De carterhals is op één plek een beetje geraakt door de afstandsbus achter het lager. Deze bus heeft ca. 0,15 mm speling in de carterhals. Dat lijkt me niet bijzonder.

Het krukaslager loopt netjes. Het kwam los zonder het carter te verwarmen maar terug op zijn plek duwen gaat niet zomaar. Ik zal het vervangen en ben benieuwd hoe de passing is van het nieuwe lager.

De afdichtring en de veerring achter het lager zien er goed uit, beetje gesleten maar goed vlak. Verder zit er niks in, dit type (1961) heeft geen keerringen o.i.d. dus enige lekkage mag je standaard wel verwachten.

Ik zal de boel met zoveel mogelijk nieuwe spullen weer in elkaar zetten maar of dat dan wat heeft opgelost vraag ik me af. Zijn er nog dingen aan het carter die ik nu kan controleren?

weet niet of de foto aangeeft of dit de volgorde is waarop de delen uit het blok komen, als dat zo is, zat het verkeerd. Ik heb wat zitten knippen en plakken zie het resultaat :

Attached Images
volgorde.jpg (136.21 KB, 145 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Haha, nee het zat echt in de goede volgorde! Ik had het willekeurig op papier neergelegd.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Marc31
Haha, nee het zat echt in de goede volgorde! Ik had het willekeurig op papier neergelegd.
Tip voor de volgende keer dus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Roelof
Carter controleren op scheuren.


Zou ik zeker doen, heb je speciale vloeistof voor.

https://www.xtrack.nl/nl/product/ov...cleaner-penetrant-ontwikkelaar-3-bussen/


Salut!
Mark
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Ik wil graag nog even terugmelden hoe dit probleem is afgelopen. De motor zit weer in elkaar, maar de carter/krukasafdichting blijkt niet de oorzaak van het slecht optrekken. Door de vervanging van het krukaslager is het motortje wel rustiger gaan lopen. Het lager was een beetje van zijn plaats geschoven, ik heb het afdekplaatje (met de drie boutjes) wat platter gemaakt zodat het lager weer stevig in het carter wordt vastgedrukt. Het lager zit niet muurvast in de passing maar echt los zit het ook niet. Het carter wordt helaas wel weer een beetje vettig.

Omdat hij nog steeds net zo slecht reed, heb ik eerst het pompmembraan en plaatje vervangen: geen effect. Toen de carburateur er maar weer eens afgehaald en nagekeken. Toen ik die terugplaatste trok hij ineens een stuk beter op en hoefde ik ook het mengsel niet meer bij te regelen via de luchtschuif. Ik denk dus dat hij gewoon valse lucht heeft gezogen via de aansluiting van de carburateur. Maar wat nog steeds overbleef was overslaan en backfire.

Overslaan en backfire leek me meer een ontstekingsprobleem. Ik herinnerde me dat ik al eens de bougie krapper had afgesteld omdat hij slecht startte. Het uitwisselen van de spoel en condensator (beide toch 60 jaar oud) had echter geen effect. Als laatste heb ik het bougiekapje weggehaald en de kabel rechtstreeks aan de bougie gehaakt. Toen reed hij ineens weer als een speer! laugh

Ik meet op het bougiekapje (zie foto) een weerstand van 65 kOhm. Een identiek kapje dat ik heb meet slechts 9 kOhm, en dat komt dichter bij wat ik op internet lees als een normale ontstoringsweerstand. Ik heb beide kapjes ooit op een beurs gekocht als ‘new old stock’ toen mijn oorspronkelijke kapje het had begeven. De levensduur is kennelijk beperkt. Maar het is handiger als-ie er gewoon mee ophoudt in plaats van de vonk stiekem af te knijpen... frown

In elk geval rijdt de Oto na al deze klusjes weer als nieuw! Les voor mij: toch eerst alle simpele maatregelen proberen, want soms lopen ingewikkelde en simpele problemen door elkaar heen...

Attached Images
IMG_5101.jpg (50.14 KB, 153 downloads)

OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
daarom zeg ik ook steeds: neem een bougie zonder "R" in de code Met zo een "R" in de code heb je nog meer tegenwerking


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Marc31

! Les voor mij: toch eerst alle simpele maatregelen proberen, want soms lopen ingewikkelde en simpele problemen door elkaar heen...


Dit is een les voor iedereen denk ik.

Afgelopen week had ik er ook zo een (eigenlijk 2)
De eerste, een wat ouder modelletje,( bougie schuin in de kop, motor zonder koppeling) had ook zo'n bougiekap met weerstand erin.
Deze door een normale kap vervangen, de motor loopt weer goed.
De tweede, een Franse 5000, had een koolstof bougiekabel én een doorvoerwartel mét ingebouwde weerstand.
Die laatste was was voor mij ook een verassing.
Met een nieuwe kabel en wartel was ook deze motor weer werkzaam.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Vraag= Kan je niet gewoon altijd zonder bougiekap?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Berth
Vraag= Kan je niet gewoon altijd zonder bougiekap?
ja hoor prima. Ik rijd al jaren met een oud kopje waar de bougie schuin naar voren staat waar de kabel ook daar simpel met een moertje M4 vast zit, Vroeger waren ze bang dat bij regen de vonk over zou slaan buiten over de isolatorneus van de bougie heen. Nooit last van gehad, wel de bougie schoon houden anders zou heel misschien een geleidend laagje kunnen ontstaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 28 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.064s Queries: 71 (0.021s) Memory: 1.1704 MB (Peak: 1.4980 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 17:06:13 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS