Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#133141 13/06/19 08:20 PM
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
S
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
Heren,

Ik heb een probleempje met mijn overgangsmodel uit 1967.
Ik heb deze helemaal gereviseerd, zowel frame als motor.
Motor is voorzien van cnc carter, vrijloop koppeling, 7,5mm carburateur, “race” cilinder kop, kortom er zijn een aantal dingen aan gedaan om ‘m wat harder te laten lopen.
Hij loopt op zich heel aardig alleen wanneer ik boven de +- 40 kom begint de motor ernstig te knorren (pingelen). Zet ik vervolgens de menghendel naar links, is het weg. Ik heb alle maten sproeiers al geprobeerd maar blijf het probleem houden.
Heeft iemand anders nog een idee wat ik kan doen?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Al andere brandstof geprobeerd ?
Wat gebruik je nu ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
S
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
Ik gebruik altijd competition 102, dat zou eigenlijk pingelen moeten voorkomen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb ik ook ooit eens geprobeerd maar de resultaten waren voor mij niet overtuigend genoeg
Probeer eens Aspen 2T of Motomix, geeft ook een schonere verbranding.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Squisband naar 0.7 mm brengen.
Squisband van de racekop klopt van geen kanten.

Peter

peter57 #133147 13/06/19 09:46 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Das erg klein.
Kun je het verklaren dat hierdoor dat knorren dan verdwijnt.
Ik zie het niet zo.

Last edited by Alfons_Amuse; 13/06/19 09:46 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
peter57 #133148 13/06/19 09:49 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by peter57
Squisband naar 0.7 mm brengen.
Squisband van de racekop klopt van geen kanten.

Peter

Dat is ook een mogelijkheid maar het is ook afhankelijk van de bolling van de zuiger.
0,7 is goed als de vorm ook goed is .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Solex_maik
Heren,

Ik heb een probleempje met mijn overgangsmodel uit 1967.
Ik heb deze helemaal gereviseerd, zowel frame als motor.
Motor is voorzien van cnc carter, vrijloop koppeling, 7,5mm carburateur, “race” cilinder kop, kortom er zijn een aantal dingen aan gedaan om ‘m wat harder te laten lopen.
Hij loopt op zich heel aardig alleen wanneer ik boven de +- 40 kom begint de motor ernstig te knorren (pingelen). Zet ik vervolgens de menghendel naar links, is het weg. Ik heb alle maten sproeiers al geprobeerd maar blijf het probleem houden.
Heeft iemand anders nog een idee wat ik kan doen?
10% diesel toevoegen ( wel rekening houden dat hier ook mengolie bij moet )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ja dit verhaal komt mij heel bekent voor
ik heb er ook last van gehad (heel vervelend geluid)
heb je een aluminium cilinder er op?
die cilinders zijn gewoon meestal niet echt fris is mijn ervaring
loopt in het begin goed maar zo gauw ze warm worden begint de elende
tikken knarren en slecht optrekken

ik heb toen de originele cilinder laten honen
en dat loopt gewoon goed

marijn. #133152 14/06/19 11:45 AM
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
S
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
Hier zit een gietijzeren op met een GOL zuiger. Maar inderdaad als ie warm is begint het.
Hoe kan ik de squishband op meten?

Grt
Maik

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heb je nog een originele cilinderkop, als je deze monteerd loopt de.motor dan beter?


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by Solex_maik
Heren,

Ik heb een probleempje met mijn overgangsmodel uit 1967.
Ik heb deze helemaal gereviseerd, zowel frame als motor.
Motor is voorzien van cnc carter, vrijloop koppeling, 7,5mm carburateur, �race� cilinder kop, kortom er zijn een aantal dingen aan gedaan om �m wat harder te laten lopen.
Hij loopt op zich heel aardig alleen wanneer ik boven de +- 40 kom begint de motor ernstig te knorren (pingelen). Zet ik vervolgens de menghendel naar links, is het weg. Ik heb alle maten sproeiers al geprobeerd maar blijf het probleem houden.
Heeft iemand anders nog een idee wat ik kan doen?


Een OTO van 1967 heeft geen cnc carter, vrijloopkoppeling, 7,5 mm carb, race cilinderkop dus terugbrengen in originele staat, is het geluid waarschijnlijk ook weg.
Groetjes ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #133155 14/06/19 07:12 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by dreke2
Originally Posted by Solex_maik
Heren,

Ik heb een probleempje met mijn overgangsmodel uit 1967.
Ik heb deze helemaal gereviseerd, zowel frame als motor.
Motor is voorzien van cnc carter, vrijloop koppeling, 7,5mm carburateur, �race� cilinder kop, kortom er zijn een aantal dingen aan gedaan om �m wat harder te laten lopen.
Hij loopt op zich heel aardig alleen wanneer ik boven de +- 40 kom begint de motor ernstig te knorren (pingelen). Zet ik vervolgens de menghendel naar links, is het weg. Ik heb alle maten sproeiers al geprobeerd maar blijf het probleem houden.
Heeft iemand anders nog een idee wat ik kan doen?


Een OTO van 1967 heeft geen cnc carter, vrijloopkoppeling, 7,5 mm carb, race cilinderkop dus terugbrengen in originele staat, is het geluid waarschijnlijk ook weg.
Groetjes ANdre

Nee, natuurlijk heeft een OTO van 67 dat soort dingen allemaal niet. Maar er is helemaal niks mis mee om hem met hoogwaardige onderdelen aan te passen zoals nu gebeurd is. Integendeel. Goed bezig! Dat pingelen is vast wel te verhelpen met adviezen van hier. En terugbrengen naar originele staat?? Is volgens mij een totaal onnodige ingreep voor iets wat waarschijnlijk eenvoudig op te lossen is. Misschien teveel compressie? Dubbele koppakking proberen. En in ieder geval kijken of de ontsteking op tijd staat.


Groet, Tim
zeezout #133156 14/06/19 08:32 PM
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
S
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
Ik ga het zeker niet ombouwen naar origineel. Rijdt zo veel fijner nu. Hij loopt echt als een trein maar het is gewoon vervelend als ie op een gegeven moment begint te knorren.
Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Zit nu enkel nog een o-ring gemonteerd op het kopje dacht ik, dus die zal ik eerst eens vervangen voor een normale pakking.
Ontsteking zal ik ook nog even nakijken, moet haast wel goed zijn maar je weet het nooit he.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Die cilinderkopjes zijn gemaakt voor vrij platte zuigers, zeg maar de yamaha FS1, omdat daar in de race tijd veel gebruik van werd gemaakt.
De gol zuigers zijn boller, waardoor je squishrand niet klopt. Met een stukje tin kan je dat makkelijk controleren, en je petje aanpassen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
stukje soldeertin nemen dat dikker is dan de squish band, dat metaal is zeer zacht draadje tegen cilinderwand aanhouden en pletten door zuiger omhoog te doen , je kunt ook plastic "kinderklei" gebruiken maar dat is bij weg nemen niet zo vormvast dan dien je een laagje op je kop te doen, kop monteren zuiger omhoog en weer terug, kop demonteren de laag te laten zitten ( na pletten) stukje wegsnijden en dan de laagdikte meten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Solex_maik
Ik ga het zeker niet ombouwen naar origineel. Rijdt zo veel fijner nu. Hij loopt echt als een trein maar het is gewoon vervelend als ie op een gegeven moment begint te knorren.
Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Zit nu enkel nog een o-ring gemonteerd op het kopje dacht ik, dus die zal ik eerst eens vervangen voor een normale pakking. best kans dat het dan al weg is.
Ontsteking zal ik ook nog even nakijken, moet haast wel goed zijn maar je weet het nooit he.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Solex_maik
Ik ga het zeker niet ombouwen naar origineel. Rijdt zo veel fijner nu. Hij loopt echt als een trein maar het is gewoon vervelend als ie op een gegeven moment begint te knorren.
Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Zit nu enkel nog een o-ring gemonteerd op het kopje dacht ik, dus die zal ik eerst eens vervangen voor een normale pakking. best kans dat het dan al weg is.
Ontsteking zal ik ook nog even nakijken, moet haast wel goed zijn maar je weet het nooit he.


Dan is het effect van het cnc kopje wel weg. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #133161 15/06/19 06:17 AM
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
[b][/b]
Originally Posted by Jan
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Solex_maik
Ik ga het zeker niet ombouwen naar origineel. Rijdt zo veel fijner nu. Hij loopt echt als een trein maar het is gewoon vervelend als ie op een gegeven moment begint te knorren.
Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Zit nu enkel nog een o-ring gemonteerd op het kopje dacht ik, dus die zal ik eerst eens vervangen voor een normale pakking. best kans dat het dan al weg is.
Ontsteking zal ik ook nog even nakijken, moet haast wel goed zijn maar je weet het nooit he.


Dan is het effect van het cnc kopje wel weg. cry



Ze doen zomaar iets tegen woordig jan !


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
stoolex #133162 15/06/19 07:45 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Wat is dan de beste optie? Want met alleen meten lost het probleem zich ook niet op.

Het is de combinatie die niet goed samen werkt? Kopje met Gol zuiger?

Last edited by Ant_one; 15/06/19 08:37 AM.

solexliefhebbers.nl
stoolex #133163 15/06/19 08:03 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het is niet de goede oplossing maar ALS het dan weg is weet je heel zeker wat de oorzaak is wink
Daarna kijken wat je verder kunt.

Het effect van het kopje is sowieso niet 100% weg, maar je zit niet op je max en je kunt met dit weer onbzorgder toeren. Weer sleutelen als het regent.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Antoine #133164 15/06/19 08:46 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Wat is dan de beste optie? Want met alleen meten lost het probleem zich ook niet op.

Het is de combinatie die niet goed samen werkt? Kopje met Gol zuiger?
één van de redenen waarom ik de toevoeging van diesel suggereerde, daarmee test je OF het aan "pingelen" van de brandstof kan liggen..
je kunt ook testen met voetpakkingen dan komt je cilinder omhoog en gaat de compressie ook naar beneden maar dat heb ik express NIET gesuggereerd want als je een standaard voetpakking monteert heb je er een TE dikke zachte laag onder liggen en heb je kans dat de cilinderflens afbreekt. Ik heb voor dergelijke '"compressie" testen metalen opvulplaten voor onder de voet in allerlei dikten en om dat af te dichten gebruik ik twee papieren pakkingen onder en boven de vulplaat. de meeste tweetakten hebben overigens papieren voetpakkingen, nooit gesnapt waarom solex daar van die dikke muk als voetpakking gebruikt anders dan dat ze nogal grove machinale onvlakheid weg moeten moffelen . wat cnc kopjes betreft, ik vind de squish band nogal breed, met een handfrees wil ik daar nog wel eens wat "wegdremelen"' in de rondte


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is het niet een idee, met een standaard kopje eens te rijden, en dan te kijken of hij nog steeds knort.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Crelesy), 29 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 61 (0.015s) Memory: 1.1403 MB (Peak: 1.4226 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 09:34:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS