Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Met een Solex beleef je steeds weer een avontuur. Ongeveer 5 km van huis begon de Solex vanuit het niets ineens te horten en te stoten. Er stroomde nog wel brandstof door de retourleiding dus ik verwachte geen brandstof probleem. Voor de zekerheid toch maar het sproeiertje doorgeblazen maar helaas zonder resultaat. Na 50 meter weer hetzelfde horten en stoten van het motortje. Dan maar fietsend terug naar huis. Met mijn lengte viel dat nog niet mee. Het Solexje fietst absoluut licht maar je houding is niet goed. Je hebt het idee dat je op een kinderfietsje aan het fietsen bent. Dus blij dat ik weer thuis gearriveerd was. Ik verdacht het aansluitpunt tussen bobine en bougiekabel maar ook die bleek in orde. Toen toch maar de bougie eruit gedraaid en tot mijn verbazing zag ik hele kleine metaaldeeltjes tussen de elektroden zitten. Met een stukje papier tussen de elektroden kon ik deze deeltjes niet verwijderen want ze zaten vast gelast aan de elektrode. Met een vijltje alles weer in orde gemaakt en het Solexje snort weer tevreden. Herkennen jullie dit euvel? Komt het vaker voor in de wondere wereld van de Solex? En 'en passant' welke elektroden afstand houden jullie aan? Ik heb de mijne op 0.5 mm gezet.

Last edited by Koosolex; 10/06/19 11:34 PM.

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
electrode afstand op 0.4 metaaldeeltjes kwam vroeger vaak voor toen er nog "lood' in de benzine zat dat heette toen dat de bougie "parelde" tegenwoordig zitten er geen opgeloste metalen meer in benzine dus daar zou het niet vandaan moetenkunnen komen maar bij oude solexen die geen onderhoud gehad hebben kom ik het nog wel tegen, dan zit er roest in het carter dat mee komt met het gas naar boven toe EN/OF je rijd met een vergaan luchtfilter waar de delen mee naar binnen gezogen worden . Mogelijk ook dat je zonder filter rijdt en aangezogen stof terug vindt op de bougie . waarom denk je trouwens dat het metaaldeeltjes zijn ? en niet gewoon "deeltjes " als ze grijs zijn hoeft dat enkel een optisch effect te zijn, poreus oppervlak of zoiets dat veel licht wegvangt. vroeger toen ik nog schadeonderzoek deed gebruikten we voor dit soort schades een SEM met EDAX met de SEM kon je dan hoge vergroting plaatjes maken terwijl tegelijkertijd de EDAX analyseerde wat er aan elementen in zat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Of het echt metaaldeeltjes zijn? Goede vraag. Dat kwam het eerste bij mij op toen ik het zag. Het was in ieder geval hard. Het luchtfilter is nieuw evenals de benzine natuurlijk. Het betreft wel een Franse Solex met heel weinig kilometers. Of het uit het carter komt kan ik natuurlijk niet zeggen. Eens maar eens kilometers maken en kijken of het vaker voor gaat komen.


Groet, Koos

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 87 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.024s Queries: 21 (0.006s) Memory: 0.9378 MB (Peak: 1.0624 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 13:34:32 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS