Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Goedendag iedereen, ik zal me even voorstellen, m'n naam is Nick, 27 jaar, en ben sinds 2 dagen in bezit van een Black n Roll 4800 die ik heb gekocht van iemand in onze straat. Er zitten nauwelijks kilometers op, en lijkt in het algemeen in hele goede staat omdat ie ook altijd in een schuur is bewaard. Ik ben nu al een tijdje jullie forum aan het verkennen, en heb de Solex 3800 handleiding een paar keer gelezen, maar uiteraard heb ik heel veel vragen, ik begin echt van 0 kennis.

Ik heb zelf best wat ervaring met sleutelen, in ben op dit moment de wankelmotor van m'n Mazda RX-7 aan het reviseren, en werk in de elektrotechniek, dus heb veel ervaring met elektronica, kabelbomen, ECU's etc... Maar nu heb ik dus een voertuig met carburateur en 2-takt motor, dus dat is allemaal weer nieuw, wat ik wel heel fijn vind!

Het doel wat ik heb is eigenlijk om zelf te kunnen sleutelen aan het motorblok en andere componenten, ik heb gehoord dat de kwaliteit van de Black n Roll minder is (ivm china?) en ben dus ook benieuwd of ik bepaalde onderdelen (zuiger, carter, kop) kan vervangen voor hoogwaardige componenten die langer mee gaan. In de eerste instantie ga ik nu gewoon genieten van de fiets (kan ik het zo noemen?), en ik zal na verloop van tijd beginnen met het openmaken van bepaalde componenten, ik wil eigenlijk eerst nog wat kennis op doen.

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie misschien informatie zouden kunnen delen, zoals handleidingen etc., want ik heb zelf ook geen handleiding voor deze Black n Roll, en weet dus niet of er veel overeenkomsten zijn met een 3800 bijvoorbeeld...

Ik heb wel 1 foto voor jullie waar ik een vraag over heb, dit zit bovenop 'het blok', en het is een hendeltje en een soort wieltje, dienen deze ergens voor? Ik heb in principe op het stuur alleen maar een decompressie hendel en een gashendel.

[Linked Image]

Ik ben in ieder geval super enthousiast om te leren over Solex motoren, ben aan het bijlezen over carburateurs en 2-takt motoren (delen veel gelijkenis met wankelmotor), en zal uiteraard veel op het forum kijken.

Groeten,

Nick

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Welkom. Ja met de solex blijf je bezig hoor. Elke keer dat ik ga rijden is het weer genieten. Bijzondere dingen die echt aandacht vragen. Waar het wieltje voor dient, geen idee. Misschien om die kap vast te houden? Je krijgt wel een antwoord hier.
Ohja, die RX7, ook een uitdaging. crazy

Last edited by Alfons_Amuse; 11/05/19 10:42 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat wieltje is een dood normale moer die daar zeker niet hoort. Met de knop bedien je het licht.

Leuke motor die van de Mazda. Ooit eens op het circuit (paddock) gestaan naast een Mazda met wankelmotor, de motor draaide stationair in de box.. om ons zelf te verstaanbaar te maken hadden we de deur maar dicht gedaan :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dat wieltje is inderdaad een moertje M6 en die hoort daar wel. Komt echter niet bij alle Solexen voor.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Super, bedankt! Ik ga maar is een stukkie rijden vandaag en daarna kijken (in goed licht) hoe alles in elkaar steekt, bedankt!

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Nou, heb net lekker een stukje gereden, en ik haal in ieder geval 25kmh... Motor leek wat te haperen in het begin, liep gewoon goed nadat hij warm was. Ik heb ondertussen het luchtfilter kapje eraf gehaald, en heb gelijk wat (potentiƫle) productiefouten gevonden, en ik heb ook gelijk weer wat vraagjes!

Kan het kloppen dat dit de choke is? Het hendeltje stond in ieder geval helemaal naar rechts, ik kan tevens ook dit hendeltje iets naar achteren trekken, ik heb hier nog niks mee gedaan...
[Linked Image]

Hier zie je hoe het luchtfilter 'houder' heel slecht op de kop past. In de wazige achtergrond zie je hoe slecht hij aan sluit met die o-ring.
[Linked Image]

Hier zie je waar het blok dus verse lucht aanzuigt
[Linked Image]

Hier zie je de opening voor de lucht toevoer van de brandstof 'overflow' en die kleine air jet die volgens mij deel van het mengsel regelt. Ik zou aannemen dat deze verse lucht moeten aanzuigen via het filter, dit gebeurd op dit moment niet, er zit ook een klein gat in het gegoten onderdeel...
[Linked Image]

Het luchtfilter is wel aan vervanging toe, want die is gescheurd. Ziet er erg fragiel uit.
[Linked Image]

De luchtfilter houder lijkt slecht te passen omdat een deel van het gegoten metaal, een soort 'pin' op de bout rust. Volgens mij hoort dit niet. Deze 'pin' is aan de andere kant korter, en daarom past hij dus niet lekker.
[Linked Image]

Hier zie je de andere kant, hij rust niet lekker. Ik neem aan dat dit onderdeel OVER de bouten moet vallen, en dan zou het stevig moeten zijn. Maar ik ben geen expert...
[Linked Image]


Wat denken jullie?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt, die luchtfilter bodems zijn "ruk" het gat dat je ziet komt veel voor en is een gietfout, let maar eens op je ziet allerhande te vroeg gestold materiaal daar bij elkaar komen, is de temperatuur en de persdruk niet op orde geweest en ingesloten lucht niet weg gewerkt.

de choke is geen choke maar een remlucht instel hevel, met weinig remlucht ( hendel naar links) geef je een choke effect want dan krijg je meer benzine aangezogen. tijdens rijden deze hevel inregelen. Dat hij naar achteren kan bewegen, dat was nodig omdat solex een "insteek" constructie heeft bedacht om het handvatje ( een platte plaat met U gleuf en omgezette punten) aan te kunnen haken aan het regeltonnetje waar platte kanten aan zitten waarover heen de U gestoken wordt onder veer belasting blijft de hevel dan zitten en zou ook iets zwaarder moeten lopen vanwege de veer zodat hij zijn ingestelde stand blijft behouden ( maar niet heus door de trillingen van het blok fietst hij vaak welke kant dan ook op daarmee de instelling naar de G-miezen) .
Dat warteltje is inderdaad een moer M6 maar als "handmoer" uitgevoerd, op de oude methode bleef de centrale kap met koplamp niet zitten om lostuimelen te voorkomen hebben ze maar ergens op een plek een handmoertje bedacht om de kap te borgen, moet je onderweg iets aan je licht frutten ( dat het ook vaak opgeeft) kan je nu zonder sleutels de kap los maken ( tenminste dat hebben ze zo bedacht, probeer het maar eens)

je ziet ook dat de kwaliteit van het plastic ( witte uitsteeksel uit carburateur) ook "ruk" is . Ook al het gebruikte staal ( spreek maar liever van ijzer) haalt de genormeerde europeesche treksterkte en stijfheid niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Joan
klopt, die luchtfilter bodems zijn "ruk" het gat dat je ziet komt veel voor en is een gietfout, let maar eens op je ziet allerhande te vroeg gestold materiaal daar bij elkaar komen, is de temperatuur en de persdruk niet op orde geweest en ingesloten lucht niet weg gewerkt.

de choke is geen choke maar een remlucht instel hevel, met weinig remlucht ( hendel naar links) geef je een choke effect want dan krijg je meer benzine aangezogen. tijdens rijden deze hevel inregelen. Dat hij naar achteren kan bewegen, dat was nodig omdat solex een "insteek" constructie heeft bedacht om het handvatje ( een platte plaat met U gleuf en omgezette punten) aan te kunnen haken aan het regeltonnetje waar platte kanten aan zitten waarover heen de U gestoken wordt onder veer belasting blijft de hevel dan zitten en zou ook iets zwaarder moeten lopen vanwege de veer zodat hij zijn ingestelde stand blijft behouden ( maar niet heus door de trillingen van het blok fietst hij vaak welke kant dan ook op daarmee de instelling naar de G-miezen) .
Dat warteltje is inderdaad een moer M6 maar als "handmoer" uitgevoerd, op de oude methode bleef de centrale kap met koplamp niet zitten om lostuimelen te voorkomen hebben ze maar ergens op een plek een handmoertje bedacht om de kap te borgen, moet je onderweg iets aan je licht frutten ( dat het ook vaak opgeeft) kan je nu zonder sleutels de kap los maken ( tenminste dat hebben ze zo bedacht, probeer het maar eens)

je ziet ook dat de kwaliteit van het plastic ( witte uitsteeksel uit carburateur) ook "ruk" is . Ook al het gebruikte staal ( spreek maar liever van ijzer) haalt de genormeerde europeesche treksterkte en stijfheid niet


Bedankt voor de informatie! Die remlucht hevel, is dit iets wat je alleen gebruikt tijdens de koude start of tijdens koud weer? Ik zou zelf namelijk niet op het oor kunnen horen of ik meer of minder brandstof nodig heb. En als tweede vraag, die gietfout met dat scheurtje, zal ik dat anders gewoon wat open maken? Dan haalt hij in ieder geval wat lucht via het filter, kan geen kwaad lijkt me, maar ik weet het niet zeker, anders kan ik het juist dicht maken (ook al zal dit weinig verschil maken denk ik)

De kwaliteit van de fiets is inderdaad middelmatig, maar het lijkt me toch ook leuk projectje om mee te beginnen! Ik ga in ieder geval kijken of ik reserve onderdelen kan halen zoals luchtfilters en bougies, lijkt me goed om die even te vervangen.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Probeer de filter houder toch zo te monteren dat de nokken over de kopbouten heen komen, anders heb je aan de achterzijde valse lucht aanzuiging. Er zijn nieuwe luchtfilters die uit 2 materialen bestaan twin nog wat, kijk maar even op een solex webshop, die zijn goed.

De luchtremhendel gewoon mee spelen als je eventjes rijd, je merkt vanzelf wanneer het torretje mooi loopt of begint te 4 takten. Meestal in het midden of ietsje naar rechts daarvan loopt 80% van de lexen goed.


Salut!
Mark
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by MarkN
Probeer de filter houder toch zo te monteren dat de nokken over de kopbouten heen komen, anders heb je aan de achterzijde valse lucht aanzuiging. Er zijn nieuwe luchtfilters die uit 2 materialen bestaan twin nog wat, kijk maar even op een solex webshop, die zijn goed.

De luchtremhendel gewoon mee spelen als je eventjes rijd, je merkt vanzelf wanneer het torretje mooi loopt of begint te 4 takten. Meestal in het midden of ietsje naar rechts daarvan loopt 80% van de lexen goed.


Ik ga dat zeker doen! Morgen voorzichtig met een dremel die 'pennetjes' weghalen, totdat het netjes past. Ik heb die twin air filters gezien waar je 't over hebt, zal er gelijk een paar kopen. Die luchtremhendel wil ik morgen wel even mee experimenteren! Ik denk dat toch het mengsel misschien te arm was, want soms dan klinkt het alsof hij een ontsteking overslaat, en dan klikt het dus alsof hij 1 omwenteling niks doet, dus ik zal proberen met het hendeltje te spelen!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Kijk even uit met pennetjes wegdremelen, voor je het weet krijg je het huis niet meer vast en blijft het trillen. Beter plan is een paar onderlegringen onder de voorste kopbouten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Origineel zijn de kopbouten sleutel 9, zijn deze soms 10? dan heb je daar het euvel.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Nick, misschien ten overvloede, maar let even op met tanken, er moet mengsmering in het tankje.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het lijkt wel dat je carburateur te ver van het blok zit waardoor alles niet mooi is uitgelijnd.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Bertie
Nick, misschien ten overvloede, maar let even op met tanken, er moet mengsmering in het tankje.


Kan nooit kwaad om het te herhalen, uiteraard zal ik dat doen. Heb Kroon 2T scootsynth gekregen van de vorige eigenaar, volgens mij zijn er ook wat mensen op dit forum die dat gebruiken. En na het lezen hier denk ik een verhouding van 1:35 te gebruiken, zou prima moeten zijn toch?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Origineel zijn de kopbouten sleutel 9, zijn deze soms 10? dan heb je daar het euvel.
klopt EN B&R heeft origineel 10 mm bouten zonder dat het gietstuk van die 1/2 ronde poten is aangepast, kloppen de diameters niet met elkaar. Ik los dit op met M6 inbusbouten die ik ook iets langer kies en inderdaad opvullen met bv GAMMA carrosserie ringen ( die zijn groter dan gewone onderlegringen maar wel kleiner dan ECHTE carrosserie ringen ) tot het filter recht boven de carburateur steekt , dat is voor en achterkant van de insteek pin dus evenveel spleet=antie-stofring ten opzichtte van het carburateur pasvlak


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Ik was er vandaag ook achter gekomen dat de remlucht 'jet' tegen de houder van het luchtfilter kwam, dus de hele houder kon ik niet stabiel krijgen, omdat deze 'wipte' op deze jet. Heb de o-ring tussen het filter en de carb verdubbeld, zodat hij hoger ligt, en dit lijkt heel stabiel te zijn. Maar ik zou toch wel graag willen dat deze remlucht jet ook gefilterde lucht aanzuigt, aangezien zo'n klein gaatje snel verstopt kan zitten.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Volgens mij een weinig voorkomende klacht dat het remluchtkanaaltje vevuild/verstopt is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb jaren terug voor de 24 uur VAN HEESWIJK DINTHER wel eens een luchtfilter gemaakt waar deze remlucht opening het filterhuis in ging, gewoon een lange ( hol gemaakte) bout met m6 draad en dan op de juiste plaats een gat met een doorvoer tule als afdichting. Leek leuk maar de remlucht en de aangezogen lucht gingen met elkaar "praten" want het zijn de directe buren en het hele systeem werd instabiel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 21 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 53 (0.017s) Memory: 1.1016 MB (Peak: 1.3506 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 16:22:01 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS