Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#132710 13/05/19 09:21 AM
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Ik denk dat ik hier maar een aparte draad voor maak... Heb dus sinds enkele dagen een Black n Roll 4800 gekocht, en vanochtend ermee naar het werk gereden. Ik heb ten eerste is gespeeld met de remlucht/choke hendel, deze stond normaal naar rechts (met de klok mee dus) en ik heb deze dus naar links gezet tijdens de koude start, maar hij vond dat helemaal niet lekker... dus heb m toen weer helemaal naar rechts gezet, en hij liep prima. Tijdens het rijden (warm) wilde hij ook niet dat ik 'm naar links zette, hij begon dan gelijk vaart te minderen, dus helemaal naar rechts is de enige positie waar hij lekker op rijdt... Is dit niet heel contra met de 3800 bijvoorbeeld?

Ten tweede, denk ik dat het motortje aan het pingelen is. Ik ben geen 2-takt expert, maar ik heb periodes tijdens het rijden dat ik echt een soort hoogfrequent getik hoor, alsof er een bout tegen het frame aan het trillen is, dit geluid gaat soms weg. Ik heb toen gelijk het motortje op de hanger gezet om is goed te kijken. Ik zie best weinig brandstof retour komen, maar ik heb ook totaal geen idee hoeveel ik hoor te zien, het lijkt alsof er een super klein stroompje is van misschien 0.5 - 1mm hoog. Ook hoorde ik soms tijdens het stationair lopen een tik geluid, alsof je een muntje op metaal laat vallen. Ik dacht eerst dat dit het geluid was van het metaal wat aan het uitzetten was, maar dit getik gebeurde vaker als ik de remlucht hendel naar links draaide, dus volgens mij is dit definitief gepingel.

Ik wilde niet verder naar werk rijden, maar ik was al over de helft, dus ben maar naar werk gereden. Ik kan hier helaas ook niks controleren, maar morgen heb ik een vrije dag, en ik heb de volgende ideeƫn:

- Brandstof filter controleren (heb zondag toevallig een nieuwe besteld)
- Bougie controleren (heb zondag nieuwe besteld)
- Nieuwe brandstof in de tank (98 octaan en 1:35 mengen met Kroon 2-takt scootsynth)
- Timing controleren

Wat zijn jullie gedachtes? Ik kom meer van de 4-takt autowereld, en pingelen is niet bepaald iets waar ik blij van wordt, maar hij lijkt gewoon prima door te kunnen rijden, ik denk dat dit ook gebeurd is tijdens mijn ritje op zaterdag van ~1 uur lang. Ook ben ik in de war van die remlucht hendel... die lijkt alleen helemaal naar rechts te willen staan, en ik zie weinig brandstof retour komen denk ik.

Groeten,

Nick

Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Nick, is het pingelen of een soort van viertakten ?

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Bertie
Nick, is het pingelen of een soort van viertakten ?


Echt pingelen... Hij doet eigenlijk best weinig aan viertakten, hij spint gewoon netjes en ik hoor niet dat hij een ontsteking overslaat.
Nog een interessant symptoom wat ik had: toen de motor op de hanger hing, gaf ik even gas, en hij bleef heel lang op hoge toeren hangen, waardoor ik denk dat er misschien ook een lucht lek zit ergens. Volgens mij heb ik daar wel is over gelezen op dit forum, maar weet niet precies waar ik moet kijken.

Ik zit er aan te denken morgen misschien de hele carb eraf te halen, om te kijken of er iets verstopt zit of juist lekt, zou niet moeilijk moeten zijn toch? (ben alleen bang voor pakkingen kapot maken)

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Carburateur heeft geen pakkingen, om de inlaatbuis zit alleen een klemring.

Omdat je de remkuchtregelaar helemaal naar rechts moet hebben staan om hem lekker te laten lopen heb ik het vermoeden dat er een veel te grote sproeier in zit.
28 mm is standaard.

Mijn 3800 spuugd ook maar heel weinig benzine terug, dat zegt ook niet zoveel.

Meest waarschijnlijke luchtlek is bij de betreffende inlaatbuis je carburateur in.

Last edited by MarkN; 13/05/19 04:54 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat pakkingen stuk gaan bij demontage is heel normaal, er zijn typen die aan het metaal blijven plakken en bij demonteren in stukken uit elkaar getrokken worden.
Ik denk dat dat "pingelgeluid"eerder een vorm van slijtage is op het bigend van de krukas, daar is de B&R nogal gevoelig voor.
Als je het vliegwiel heenen weer wiebelt voel je speling en hoor je het ook licht tikken.
De remluchthendel moet op de stand waar de Solex het best op loopt , meestal iets links of rechts van het midden, is per Solex verschillend.
Staat deze helemaal naar rechts dan kan het zijn dat de sproeier wat aan de ruime kant is , deze hoort standaard Nr 28 te hebben (misschien opgeboord ??)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Ik zal morgen is even goed gaan kijken, dan pas kom ik erachter of er iets verkeerds zit... En desnoods zou ik misschien de standaard sproeier kunnen kopen, of ik moet zorgen dat er gewoon meer lucht in komt, zal eerst wel even gaan kijken. Kijk er wel naar uit in ieder geval!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wat "FFanders" schrijft zit een heel grote kern van waarheid in, ik heb hier twee B&R blokken liggen van chineesche origine met chineesche drijfstangen ( en lagers en bussen) daar komt bij het rijden een metaalklank uit dat je denkt dat hij ploft, en dat zal ook wel gaan gebeuren. Toch heb ik er JRT cilinders opgezet EN getuned. Lopen als de brandweer, ALS het kapot gaat heb ik weer wat om te fotograferen, hoop alleen niet dat de vliegwielen eerder spatten want dat kan zeer doen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Dat pakkingen stuk gaan bij demontage is heel normaal, er zijn typen die aan het metaal blijven plakken en bij demonteren in stukken uit elkaar getrokken worden.
Ik denk dat dat "pingelgeluid"eerder een vorm van slijtage is op het bigend van de krukas, daar is de B&R nogal gevoelig voor.
Als je het vliegwiel heenen weer wiebelt….notitie Joan , zie ook mijn andere bericht, met wiebelen zal hij Draaien bedoelen en dat doe je het beste met de zuiger 1/2 weg de cilinder dus de kruktap recht voor of recht achter voel je speling en hoor je het ook licht tikken.
De remluchthendel moet op de stand waar de Solex het best op loopt , meestal iets links of rechts van het midden, is per Solex verschillend.
Staat deze helemaal naar rechts dan kan het zijn dat de sproeier wat aan de ruime kant is , deze hoort standaard Nr 28 te hebben (misschien opgeboord ??)

Last edited by Joan; 14/05/19 06:14 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Joan
wat "FFanders" schrijft zit een heel grote kern van waarheid in, ik heb hier twee B&R blokken liggen van chineesche origine met chineesche drijfstangen ( en lagers en bussen) daar komt bij het rijden een metaalklank uit dat je denkt dat hij ploft, en dat zal ook wel gaan gebeuren. Toch heb ik er JRT cilinders opgezet EN getuned. Lopen als de brandweer, ALS het kapot gaat heb ik weer wat om te fotograferen, hoop alleen niet dat de vliegwielen eerder spatten want dat kan zeer doen.


Misschien een leuke optie voor binnenkort om te kijken of ik kan upgraden. Ik heb vandaag enkele dingen gedaan... Hele carburateur uit elkaar gehaald, ontvet, uitgespoten met perslucht, en gezocht dat alle kleine openingen niet verstopt zijn. Heb toen ook naar de mechaniek van de remlucht hendel kunnen kijken, deze werkt dus inderdaad zoals de oudere modellen, waarbij de hendel naar links het mengsel rijker maakt. Ik heb toen nog het bougie vervangen (oude was pikzwart en nat, rijk dus....) en een nieuw luchtfilter erop. Brandstoffilter was vlekkeloos. Heb ook gloednieuwe brandstof die 1:35 gemengd is met Kroon 2-takt olie.

Het blok lijkt beter te lopen, maar uiteindelijk als hij warm is hoor ik hem AF EN TOE viertakten op hogere toeren. Hij wilt alsnog het hendeltje helemaal naar rechts, dus mijn conclusie is dat de brandstof jet te groot is, of de remlucht jet te klein. Ik heb dus van beiden nieuwe besteld (brandstof jet nummer 28) om te kijken of het probleem dan verholpen wordt. Tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Ik heb ook een vliegwiel trekker erbij besteld, zodat ik de ontsteking timing kan controleren, maar ik moet zeggen dat hij best lekker liep vandaag, kan in ieder geval naar m'n werk...

Maak me wel zorgen over de geluiden natuurlijk, is dit iets wat verholpen kan worden door de krukas / lagers te vervangen? Ook vraag ik me af of ik het dan naar iemand zou moeten opsturen om alles te laten balanceren, ik zou wel graag richting de 35 kmh willen gaan in de toekomst...

Als laatste vraag, het uitlaatsysteem op een B&R 4800, zit daar een katalysator in? Staat wel ergens op de website, maar ik geloof niet dat een katalysator het lang vol gaat houden met de uitlaatgassen van een solex blok.... Ik heb op verschillende websites ook een dikkere uitlaat gezien, en vraag me af of ik hier ook baat bij heb.

Groeten,

Nick

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heeft een B&R geen elektronische ontsteking?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
krukas lager ( eentje) in het carter is heel slecht te vervangen, is vastgenageld als het enigszins kan NIET aankomen . drijfstang lagers dat is een ander verhaal


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Ant_one
Heeft een B&R geen elektronische ontsteking?


Goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee, moet het nog even bekijken...

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by NickL
Originally Posted by Ant_one
Heeft een B&R geen elektronische ontsteking?


Goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee, moet het nog even bekijken...


Ja, origineel zit er een chinese electronische ontsteking in.
Ik heb er geen slechte ervaring mee, plug&play, heel gemakkelijk.

Wel wordt het bougievonkje steeds kleiner, op een gegeven moment heb ik ze vervangen maar er ligt hier altijd nog een op de plank voor het geval dat ...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De ontsteking is dan toch ook niet aftestellen? Of kan je iets doen met afstand tussen spoel en vliegwiel?


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Ant_one
De ontsteking is dan toch ook niet aftestellen? Of kan je iets doen met afstand tussen spoel en vliegwiel?


Ik heb geen idee... Ik haal wel het vliegwiel eraf en dan kan ik kijken hoe het in elkaar steekt, ik wil wel de timing even controleren, vertrouw de chinezen niet...

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kunt door de gaten in het vliegwiel kijken of er contactpunten in zitten, zo niet, dan is er weinig af te stellen.
En mochten er punten inzitten dan kan er alleen afgesteld worden met het vliegwiel erop.
Ik heb 2x in 1 jaar de bobinespoel ( die ronde) moeten vervangen en toen heb ik de hele ontsteking vervangen door een mét punten.
Wat betreft de slijtage bij het bigend : De harde bus was niet hard genoeg en buitenom waar het drijfstanglager op loopt was versleten..


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by FFAnders
Je kunt door de gaten in het vliegwiel kijken of er contactpunten in zitten, zo niet, dan is er weinig af te stellen.
En mochten er punten inzitten dan kan er alleen afgesteld worden met het vliegwiel erop.
Ik heb 2x in 1 jaar de bobinespoel ( die ronde) moeten vervangen en toen heb ik de hele ontsteking vervangen door een mļæ½t punten.
Wat betreft de slijtage bij het bigend : De harde bus was niet hard genoeg en buitenom waar het drijfstanglager op loopt was versleten..


Ik ben benieuwd hoe het precies werkt dan, zelfs elektronische ontsteking heeft een 'trigger' nodig toch?

Die slijtage, zou je zo'n bus gemakkelijk kunnen vervangen? Met 'gemakkelijk' bedoel ik geen specialistisch gereedschap zoals een werkplaats pers bijvoorbeeld

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De electronische ontsteking vonkt zodra de magneet voorbij de schoen van de spoel is en dat kun je gerust vertrouwen, die timing is juist.

Dat bigend busje is simpel te vervangen. Moer loshalen, drijfstang afhalen en busje eraf pakken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by NickL
[
Die slijtage, zou je zo'n bus gemakkelijk kunnen vervangen? Met 'gemakkelijk' bedoel ik geen specialistisch gereedschap zoals een werkplaats pers bijvoorbeeld

Ik heb vandaag nog zo een bus van een chineesch moeten vervangen, de krukas zit voor eeuwig in het carter dus je kan er weinig mee. heb een ring voor M12 uitgedraaid naar een gat van 14 mm deze ca 2/3 over de bus geschoven, met TIG lassen op 4 plekken aan de bus gemaakt en met een lagertrekker van HBM de bus eraf geworsteld ….. Deze zat dus niet makkelijk

Last edited by Joan; 15/05/19 05:28 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Klinkt niet als een makkelijke klus... Ik ben benieuwd hoe lang het blok het vol gaat houden. Ik zit er aan te denken misschien een 3800 te kopen in de toekomst, dan heb ik misschien meer potentie voor upgrades...

Tevens heb ik nog wat dingen bekeken toen ik terug kwam van werk vandaag, ik heb een nieuwe bougie erin, motortje gaat viertakten als de remlucht hendel naar links wordt verplaatst, dus hij blijft voor nu rechts staan. Hier wat foto's van de bougie:

https://imgur.com/a/8KG8EEu

Op het eerste oog lijkt dit niet erg rijk, misschien is hij dus nu net op een juiste instelling als de remlucht hendel helemaal naar rechts staat. Ik hoor alsnog wel een getik, soms wel, soms niet. Ik ben ook geen expert in het lezen van bougies, dus jullie hulp is altijd welkom.

Wat me opviel, Het buisje wat van het spruitstuk naar de onderkant van de carb gaat, kan best gemakkelijk op en neer bewegen. Ik zag toen ik de carb open had gemaakt dat de nylon bus best versleten was, heb dus een nieuwe besteld. Wat ik alleen niet snap, over de buis van het spruitstuk gaat een soort schroefdraad bus, maar ik snap totaal niet wat de functie hiervan is, want deze bus met schroefdraad dient niet als borgmiddel voor de buis van het spruitstuk.... Ik kon met mn hand gewoon de carb 1cm op en neer bewegen terwijl alles strak is aangedraaid.... Dit maakte ook een tik geluid, dus dit is potentieel een probleem. Zal morgen de nieuwe nylon bus kunnen installeren.

Last edited by NickL; 15/05/19 10:23 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
Originally Posted by NickL
[
Die slijtage, zou je zo'n bus gemakkelijk kunnen vervangen? Met 'gemakkelijk' bedoel ik geen specialistisch gereedschap zoals een werkplaats pers bijvoorbeeld

Ik heb vandaag nog zo een bus van een chineesch moeten vervangen, de krukas zit voor eeuwig in het carter dus je kan er weinig mee. heb een ring voor M12 uitgedraaid naar een gat van 14 mm deze ca 2/3 over de bus geschoven, met TIG lassen op 4 plekken aan de bus gemaakt en met een lagertrekker van HBM de bus eraf geworsteld ….. Deze zat dus niet makkelijk


Inderdaad, soms heb je pech... maar in veel gevallen zit de bus niet zo vast.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Kleine update... Heb vanochtend voor werk nog wat werk gedaan. Ten eerste, hier het verschil tussen het chinese brandstof filter en de nieuwe:

[Linked Image]

Je kan zien hoe beter de nieuwe is afgewerkt, en het filter element is veel fijner.

Hier het verschil tussen een nieuwe 28 jet (links), en de jet die in mijn solex zat (rechts)

[Linked Image]

Heb ook een nieuwe remlucht jet besteld (rechts) deze is groter dan de chinese. Helaas lijkt het schroefdraad af te wijken, heb deze er dus niet in gezet:

[Linked Image]

Oude teflon bus vervangen, hier is de oude te zien:

[Linked Image]


Met de nieuwe 28 jet kreeg ik de solex gestart, maar alleen met de remlucht hendel volledig naar links, daarna liep hij niet lekker, te weinig brandstof. Ik ga dus denk ik een assortiment jets kopen, altijd handig lijkt me toch? Hopelijk heeft ie straks dus de perfecte lucht/brandstof verhouding.

Ik merk alsnog dat SOMS als de motor warm is, een hoog frequent getik, lijkt niet te gebeuren als ik geen gas geef. Heb er nog geen verklaring voor, het gebeurd ook met de motor op de hanger. Heb een video ervan gemaakt, zal deze vanavond even uploaden, ben nu op kantoor namelijk wink

Last edited by NickL; 16/05/19 01:08 PM.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik zou om te beginnen de carburateur in een ultrasoon badje kiepen. Volgens mij heb je ook veel bellen in de retour naar de tank.

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Johnnie
Ik zou om te beginnen de carburateur in een ultrasoon badje kiepen. Volgens mij heb je ook veel bellen in de retour naar de tank.


Ik kan dat proberen jah, moet wel zeggen dat de carb er van binnen en buiten heel schoon uit zag... heb m wel een thinner bad gegeven,en uitgespoten met een compressor. Heb tevens geen bubbels in de retour slang! Het is meer een rustig stroompje... lastig te zien tijdens het rijden wel.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat een verschillen zeg. Tja veel imitatie is slecht van kwaliteit.
Ik lees al een tijdje mee.
Die bougie zoals getoont zegt, arm.
Je zegt pingelen. Maar een standaard solex zal niet zomaar pingelen. Compressie is niet zo hoog en als hij op tijd staat denk ik echt niet dat je pingelen hebt. Kan natuurlijk altijd en dat zou je kunnen zien als je je pet trekt en dan zal je putjes in pet en zuiger zien. Denk ook eerder bigend ofzo. Een echte pingel is zeer scherp van geluid. Maar eerst maar eens goed laten lopen, wanr dat doet hij nog niet neem ik aan.
Maar je bent goed bezig moet ik zeggen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het geluid dat je hoort.. Kan dat niet de 2 uitlaat delen zijn die tegen elkaar aan het rammelen zijn?
Leuk al die verschillen in kwaliteit...


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ja, en pak nou niet alles in een keer maar het een naar het ander, eerst zorgen dat alle aansluitingen goed zijn en er dus geen 'valse' lucht kan worden aangezogen, dan andere bougie (zet de electrode op 4 mm), loopt die beter/goed dan zat er een verkeerd type in. Loopt die dan nog niet lekker, pak dan een kleinere of grotere sproeier (welke sproeier zit er nu in?). En werk zo een lijstje af.

Met alles in een keer aanpakken kan heel goed uitpakken maar ook helemaal niet, en dat weet je ook de oorzaak van het slecht lopen nog steeds niet.


Salut!
Mark
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zeker. Komt wel goed. Succes met de speurtocht.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Bedankt voor de reacties!

Eerste plan is de juiste sproeier, deze zou dit weekend aan moeten komen. Ik kan nu de solex altijd koud starten met de remlucht hendel helemaal naar rechts, dus ik wil de brandstof toevoer eerst aanpakken, waarbij ik dus echt met de hendel kan spelen, in plaats van dat de hendel altijd rechts moet staan. Bougie afstand van 0.4mm is ook een goed idee om te kijken of het de ontsteking verbeterd... Ik zal eerst de juiste sproeier installeren, daarna afhankelijk van de resultaten even verder kijken wink Vind het in ieder geval heerlijk om aan zo'n simpel apparaat te sleutelen laugh

- Nick

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Wauw.... ik was naar huis aan het rijden, toen ik bijna thuis was begon het motortje opeens best lekker te lopen, voor enkele seconden, en toen opeens... stotter...stotter... en hij viel langzaam uit. Ik zag een bubbel door de retour slang gaan, dus ik doe gelijk m'n tank dop open, en er komt een soort damp/rook uit.... Even gewacht langs de weg, ik kijk met een zaklamp in de tank, gewoon leeg.... Ik had dinsdag nog een volle tank erin gegooid, en ik heb ongeveer 50 KM gereden.... Loopt denk ik iets te rijk? wink

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Starten met de handel helamaal naar rechts is niet juist.

Zit dat handeltje wel goed/juist op de regelschuif. Ik vermoed iets want vind het allemaal vreemd klinken met die brandstof.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Geloof niet het verbruik in het bekende Solex liedje dat je met een litertje benzine 100 km ver komt!
Toen ook al een reclame leugentje. 50 km op een tank is echt niet uitzonderlijk. Kan misschien iets zuiniger maar ik zou me er voorlopig geen zorgen over maken.


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Toen je tank leeg raakte, draaide hij iets armer en begon goed te lopen. Als ik ervan uit ga dat je ontsteking in orde is, heb je toch iets met je mengsel/carburateur.
Reactie op mijn vorige reactie. Kijk of dat handeltje goed/juist gemonteerd zit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Veuls te arm, typisch 2 takt gedrag.. Ik had vroeger een 100cc kart als dat ding echt lekker ging lopen moest ik als die wiede weerga de luchttoeover smoren anders liep die vast.

Last edited by MarkN; 18/05/19 08:25 AM.

Salut!
Mark
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Alfons_Amuse
Toen je tank leeg raakte, draaide hij iets armer en begon goed te lopen. Als ik ervan uit ga dat je ontsteking in orde is, heb je toch iets met je mengsel/carburateur.
Reactie op mijn vorige reactie. Kijk of dat handeltje goed/juist gemonteerd zit.


Jah dat was precies mijn gedachte! Alles is goed gemonteerd, heb de hele carb uit elkaar gehaald, schoongemaakt en geĆÆnspecteerd. Ik wacht alleen op wat nieuwe sproeiers, want die chineze is veels te groot. 28 was helaas te klein...

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Originally Posted by NickL

Met de nieuwe 28 jet kreeg ik de solex gestart, maar alleen met de remlucht hendel volledig naar links, daarna liep hij niet lekker, te weinig brandstof. Ik ga dus denk ik een assortiment jets kopen, altijd handig lijkt me toch? Hopelijk heeft ie straks dus de perfecte lucht/brandstof verhouding.


Dit klopt. Bij starten helemaal naar links en dan na verloop van tijd richting het midden verplaatsen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Originally Posted by zeezout
Geloof niet het verbruik in het bekende Solex liedje dat je met een litertje benzine 100 km ver komt!
Toen ook al een reclame leugentje. 50 km op een tank is echt niet uitzonderlijk. Kan misschien iets zuiniger maar ik zou me er voorlopig geen zorgen over maken.


Vorig jaar met mijn Solex op en neer naar mijn werk gereden a 50 km en bij thuiskomt nog een half volle tank over. Dus die 100 km kan best haalbaar zijn.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Nou heb sproeier 29 erin gedraaid, en hij loopt nu perfect... Moet hem starten met de hendel naar links, en toen het motortje een beetje warm was, zo richting het midden. Hij liep ook prima helemaal naar rechts, maar ik wil niet dat ie te arm gaat lopen (ook minder smering dan). Dus mijn idee nu is de remlucht hendel zo aanpassen dat hij niet gaat viertakten, maar wel rijk genoeg zodat hij lekker smeert en koel blijft.

Heel kort op een hobbelige weg een stukkie vol gas gereden, 28 kmh, dus loopt sowieso beter.

Het volgende probleem is dat geen van m'n lichten het doen... misschien hier een aparte topic voor maken? Dan blijft het overzichtelijk.

Qua pingelen.... Ik hoor nog steeds een getik zodra hij warm is, misschien laat ik het nu maar hierbij tot ik wat meer ervaring heb, en dan zal ik gewoon kijken of er van binnen iets niet lekker zit...

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Zo simpel kan het zijn grin


Salut!
Mark
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Verlichting is ook een leuk probleem. Pak een voltmeter en kijk of je spanning krijgt tussen de schroef en massa, wanneer je aan het vliegwiel draaid.

Is dat zo dan kan je meten of de lampjes nog goed zijn.

Lampjes en bekabeling goed, dan zal de schakelaar het probleem zijn. Ik had als tip gekregen om de messing strip te isoleren, deze kan wel eens kortsluiting maken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by Ant_one
Originally Posted by zeezout
Geloof niet het verbruik in het bekende Solex liedje dat je met een litertje benzine 100 km ver komt!
Toen ook al een reclame leugentje. 50 km op een tank is echt niet uitzonderlijk. Kan misschien iets zuiniger maar ik zou me er voorlopig geen zorgen over maken.


Vorig jaar met mijn Solex op en neer naar mijn werk gereden a 50 km en bij thuiskomt nog een half volle tank over. Dus die 100 km kan best haalbaar zijn.

Dat is zuinig, maar bij een tankinhoud van 1,4 l is dat 70 km op een liter. Dus nog bij lange na niet die 100 km uit de reclame wink


Groet, Tim
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Rijd met mijn 3800 regelmatig richting Gent langs de dijk ,Is om en terug zo'n 120 km , en verbruik dan zo'n 2.2, liter , en zonder gewicht solex ong. 100kg , want dat word over 't oog gezien , iemand van 60kg >tegenover 100kg inclusief bagage dat maakt een groot verschil . ga regelmatig rijden met een vriend die rap 30kg minder op de weegschaal brengt , wel ..om die voor te blijven in koppel en topsnelheid moet je van goede huize zijn . maar 100km met 1 liter = utopie

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Ant_one
Verlichting is ook een leuk probleem. Pak een voltmeter en kijk of je spanning krijgt tussen de schroef en massa, wanneer je aan het vliegwiel draaid.

Is dat zo dan kan je meten of de lampjes nog goed zijn.

Lampjes en bekabeling goed, dan zal de schakelaar het probleem zijn. Ik had als tip gekregen om de messing strip te isoleren, deze kan wel eens kortsluiting maken.


Bedankt! Zal dat proberen. Ik denk dat ergens in het systeem kortsluiting is

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dan is er iets aan de hand met de sproeier die erin zat. Wat dan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Motor loopt als een zonnetje met de nieuwe sproeier! Vandaag stuk gereden, gemiddeld 25kmh, topsnelheid van 30 kmh, en motor hapert of stottert helemaal niet. Zodra het motortje warm is staat de remlucht hendel zo op de 1 uur positie, super dus!

Qua verlichting, ben er achter gekomen dat de weerstand van m'n koplamp voor 0 ohm is, heb toen de draden van deze koplamp los gemaakt, en mn achterlicht en remlicht werken nu. Hoe een lampje intern kan kortsluiten weet ik niet... Ik zal dus even een nieuw lampje moeten bestellen.

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Misschien heb ik een idee waar het tikkende geluid vandaan komt.... Het lijkt tijdens het rijden soms te verschijnen, en daarna gaat het weer weg. Ik merkte dat een aantal keer ik een soort geluid hoorde tijdens het wegrijden, in m'n voorwiel zit een hele kleine slag (aantal mm) en het geluid lijkt gelijk te lopen met mijn band die dus enkele millimeters naar links en rechts beweegt, dus misschien een probleem met de krukas, of de lagers....? Waardoor het roterende gedeelte misschien speling heeft. Ik zou het carterdeksel even eraf kunnen halen en kijken of ik wat zie.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Loopt je band misschien aan tegen de binnenkant van het neusje (veer-uiteinde?)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by John Meisters
Loopt je band misschien aan tegen de binnenkant van het neusje (veer-uiteinde?)


Lijkt er niet op... Ik kan de band prima draaien en hij komt nergens tegenaan, het geluid komt echt uit het motorblok... Morgen heb ik een vrije dag, dan ga ik me is wagen om intern wat dingen te bekijken. Moet sowieso de verlichting even fixen wink

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bij een 3800 kan het als de band slingert EN de koppelingstrommel bijvoorbeeld niet centrisch op de rol is gemonteerd EN dat er een in slechte staat verkerende koppelingsschoenenarmpjesdrager aanwezig is ( veel speling op de scharnierpunten) dat de combinatie rol/trommel/armpjes door de slingerende band naar links en rechts word gedwongen en dat de trommel dan tegen het carter aan gaat slepen. Afgelopen zaterdag net zo een blok weer terug ingeleverd, daar had de trommel zich compleet door de zijwand van het carter heen gevreten, gelukkig zit deze zijwand met meer en minder dikke stukken aan de rest zodat er op twee tegenoverliggende vlakken nog enigszins materiaal aanwezig was, bleef net aan hangen , goed genoeg . Heb de trommel opnieuw gemonteerd nu met de ring achter de trommel in plaats van achter de moer. was nog een heel werk om de 8 kantige moer los te krijgen want de schroefdraad van de wang waarmee de rol op zijn drager zit wilde alleen maar los komen en zo kwam de hele rol los in plaats van de moer . met een speciale koppeling trommel tegenhouder alsnog gelukt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
AandrijfRol te veel zijdelingse speling. En dan krijg je idd wat Joan hier zojuist schetst. Ik heb er zelfs foto's van maar die moet ik eerst uploaden op een website.

[img]https://www.flickr.com/gp/haddewade/WHhPaj[/img]

[img]https://www.flickr.com/gp/haddewade/1b88ww[/img]

Last edited by MarkN; 20/05/19 05:46 PM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
heb een print screen gemaakt van 1 van de foto's ( zie voorgaande inzending)

Attached Images
koppelingtrommel door carter.jpg (69.32 KB, 177 downloads)
Last edited by Joan; 20/05/19 06:28 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat zijn foto's van je eigen motor Mark? Je had deze schade toch?


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Bedankt voor de foto's heren. Heb toevallig toen ik thuis kwam een schroevendraaier gepakt, en ik heb inderdaad speling op de trommel. Zal dus wel een flink klusje zijn om alles uit elkaar te halen. Is het zo dat op deze trommel geen speling mag zijn?

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Nog even een vraagje, welk gereedschap heb ik nodig om het onderhoud te doen aan een solex? Ik had een 'Solex Poelietrekker - Vliegwieltrekker Solex' gekocht op solexmarkt, maar dit is alleen het plaatje met 3 gaten (en 1 in het midden) er in. Ik zal dus een trekker moeten kopen om het vliegwiel er goed af te krijgen, advies is welkom! Ook heb ik meerdere handleidingen gedownload, maar zijn er toevallig ook foto series van de demontage van het blok? Of desnoods een video? Dan kan ik visueel een beetje een idee krijgen. Zal het wel stap voor stap rustig aan doen, en veel foto's maken zodat ik niet vergeet hoe het in elkaar zit.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Lees dit eens helemaal door:

Sleutelen 3800 door Joan

Er is ook veel te vinden op youtube. Ook hoe het NIET moet. Dat staat er echter niet bij. Uitkijken dus.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Op YouTube is ook een filmpje van een opbouw van een motor te vinden waarin het werk van Joan te zien is.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by NickL
Bedankt voor de foto's heren. Heb toevallig toen ik thuis kwam een schroevendraaier gepakt, en ik heb inderdaad speling op de trommel. Zal dus wel een flink klusje zijn om alles uit elkaar te halen. Is het zo dat op deze trommel geen speling mag zijn?
als de trommel gemonteerd is moet er iets zijdelinkse speling op zitten, zit dat er niet drukt hij je carter in elkaar, maar niet zoveel dat de trommel de carterplaat kan raken . Als de koppelingsarmen zijn gemonteerd grijpen deze met hun schoenen de trommel en moet er in principe geen speling meer zijn omdat de trommel dus indirect is "vastgegrepen" . Dat vastgrijpen kan echter teniet gedaan zijn door zijdelingse speling op de armen en dan heb je alsnog speling. daarom ALTIJD zorgen dat de trommel de carterplaat niet kan raken, veelal is het nodig de ring onder de moer te verplaatsen naar achter de trommel zodat de moer ( helaas) direct de trommel raakt . Dat heet in goed Nederlands een "workaround" op zijn Engels is dat "als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat " maar dat is veel langer om te typen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by NickL
Nog even een vraagje, welk gereedschap heb ik nodig om het onderhoud te doen aan een solex? Ik had een 'Solex Poelietrekker - Vliegwieltrekker Solex' gekocht op solexmarkt, maar dit is alleen het plaatje met 3 gaten (en 1 in het midden) er in.als je er de goede =hoge krukasmoer bij hebt is dat je trekker, plaat monteren over de moer heen en dan de moer losdraaien zodat hij tegen de plaat gaat drukken en dan het vliegwiel mee omhoog lift, om dan de spoelnplaat te trekken kun je het best een 3 armige trekker aanschaffen ( oa Conrad) die armen plaats je dan achter de rand van de grondplaat ALLEEN OP DIE PLEKKEN waar verstevigingsribben zitten. de trekker NIET gebruiken voor de plaat waar de rol in zit die plaat is dunner dan krantenpapier, ook geen schroevendraaier ertussen zetten. Ik trek aan draadeinden M7 die ik in de ( tot dan toe gladde ) boutgaten zet maar niet iedereen heeft dat , je zou er ook een paar gangen M8 in kunnen tappen en dan M8 gebruiken maar oppassen met tappen dat je niet zo diep gaat dat je bij het middencarter komt want dan gaat het draad M6 dat je voor montage nodig hebt eraan Ik zal dus een trekker moeten kopen om het vliegwiel er goed af te krijgen, advies is welkom! Ook heb ik meerdere handleidingen gedownload, maar zijn er toevallig ook foto series van de demontage van het blok? Of desnoods een video? Dan kan ik visueel een beetje een idee krijgen. Zal het wel stap voor stap rustig aan doen, en veel foto's maken zodat ik niet vergeet hoe het in elkaar zit.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Super! Ik snap het nu helemaal. Ik zal op conrad of HBM even zo'n trekker kopen zodat ik die plaat met ontsteking etc eraf kan halen. Ik zal denk ik voor die tijd niet kunnen kijken naar de koppeling, dus ik houd het goed in de gaten (misschien maar nu even niet meer rijden)

Ik snap ook wat je bedoelt met die koppeling, zou me niks verbazen als daar dus speling in zit. Ik laat het nog weten! Zal eerst zo'n trekker/klauw bestellen.

Edit: Zijn er trekkers die jullie kunnen aanbevelen? Dan weet ik dat het qua dimensies klopt...

Last edited by NickL; 21/05/19 01:59 PM.
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Ant_one
Dat zijn foto's van je eigen motor Mark? Je had deze schade toch?


Jep


Salut!
Mark
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Nou, net nieuwe koplamp geĆÆnstalleerd.... Hij deed het goed voor ongeveer 2 seconden, en toen brandde ie door! Ik had het achterlicht niet verbonden, alleen de koplamp, kan het zijn dat dit teveel vermogen was? Het blok liep wel stationair, heel raar dus... Maar een nieuw lampje kopen dus.

Tevens ook er achter gekomen dat 1 van de schroefdraden van m'n brandstofpomp is gestript, lijkt me ook niet bepaald makkelijk te repareren... Heb het voor nu zo vast mogelijk gezet, zonder dat ie door draait, beetje op gevoel met een dop in m'n vingers.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by NickL
Nou, net nieuwe koplamp geĆÆnstalleerd.... Hij deed het goed voor ongeveer 2 seconden, en toen brandde ie door! Ik had het achterlicht niet verbonden, alleen de koplamp, kan het zijn dat dit teveel vermogen was door TE WEINIG lampjes te zetten neem je niet genoeg vermogen( vermogen = spanning x stroom) af, de spanning loopt daardoor hoog op en dan kan een lampje niet tegen, dan flitst hij kapot ? Het blok liep wel stationair, heel raar dus... Maar een nieuw lampje kopen dus.

Tevens ook er achter gekomen dat 1 van de schroefdraden van m'n brandstofpomp is gestript, lijkt me ook niet bepaald makkelijk te repareren.de meest simpele methode is een langer schroefje en dan aan de achterkant een moertje plaatsen , niet makkelijk sleutelen maar als het eenmaal zit hoort het lange tijd te blijven zitten ( Voorwiel even aan de kant zetten) .. Heb het voor nu zo vast mogelijk gezet, zonder dat ie door draait, beetje op gevoel met een dop in m'n vingers.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Jah ik dacht hetzelfde, ga een nieuw lampje bestellen, en deze keer gewoon alles normaal verbinden wink

Dat van dat moertje is een goed idee, gaat dat schroefdraad helemaal door naar de andere kant waardoor je een moertje kan gebruiken? Dat helpt wel in ieder geval !

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja de gaten lopen gewoon door.

Even een punt van orde: je vergemakkelijkt het zoeken als je bij het topic blijft. Er staan nu 2 problemen bij die niets met pingelen te maken hebben.

Begin liever een nieuw topic of (nog beter) open een vorig topic dat over pompjes of lampjes gaat.

Zo houden we een beetje overzicht wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by John Meisters
Ja de gaten lopen gewoon door.

Even een punt van orde: je vergemakkelijkt het zoeken als je bij het topic blijft. Er staan nu 2 problemen bij die niets met pingelen te maken hebben.

Begin liever een nieuw topic of (nog beter) open een vorig topic dat over pompjes of lampjes gaat.

Zo houden we een beetje overzicht wink


Je hebt gelijk John, een paar posts terug had ik al gevraagd of dat beter was... Ik wilde alleen niet het hele forum overnemen met mijn kleine probleempjes wink

Het probleem is trouwens wel minder geworden, er zijn van die 'frictie halsmoeren' waarvan er bij mij maar 1 aanwezig was, heb dus nieuwe besteld en deze geĆÆnstalleerd, de hele assemblage van het blok stuiterde veel minder, en het getik lijkt ook veel minder. Zal alsnog het onderliggende probleem moeten aanpakken, ik zal dus deze topic exclusief gebruiken voor dit probleem

Last edited by NickL; 23/05/19 08:51 AM.
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Nou, wat een dag vandaag... Ten eerste had ik een vliegwiel trekker gekocht van solexmarkt, alleen het gaten patroon komt niet overeen met mijn 4800, dus dat ging m niet worden... Heb toen besloten om de poelietrekker te gebruiken, die ik had gekocht op HBM. Man man man... wat een deprimerende kwaliteit. Ik heb ontzettend voorzichtig gedaan, en weinig kracht erop gezet, maar dat grote schroefdraad van de poelietrekker zat zo los, dat hij gewoon geen kracht kon zetten, omdat het draad uit elkaar schoot. Complete troep dus, zal deze terug sturen, of een nieuwe, werkende vragen. Helaas heb ik dus mn vliegwiel er nog niet afgekregen. Het viel me trouwens ook op dat het vliegwiel best scheef erop staat, ik zie gewoon dat hij 5 millimeter naar links en rechts gaat tijdens het draaien, ik neem aan dat dit ook voor heel veel trillingen kan zorgen.

Tevens heeft mijn hele krukas een speling van ongeveer 1mm, dat zie ik zodra ik met een schroevendraaier de roller een duw geef. Ook kan ik met de hand het vliegwiel pakken en deze dus heen en weer bewegen. Wat is hier normaliter gezien het probleem? Mist er een ring ergens die de toleranties strak trekt?


Last edited by NickL; 25/05/19 07:00 PM.
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Het vliegwiel hoort niet te slingeren. Er zit een spiebaan in de krukas en een spie meegegoten in het vliegwiel. Ook is de krukas conisch waardoor het vliegwiel er concentrisch op gaat. En dat ding hoort ook vast te zitten zonder speling, met 2000 rpm is speling killing zowel voor het blok als de omstanders. Teminste ik zou er niet in de buurt willen staan als die er af komt vliegen.

Mijn eerste was ook een Chinees, die ging binnen 2 weken de vuilbak in. Nieuw zijn ze misschien wel redelijk eenmaal een paar km achter de kiezen openbaart zich het ene op het andere tolerantie probleem.

Ik kan niet in je knip kijken maar zoek een leuk 3800 blokje en dump de Chinees tenzij je een week wilt sleutelen een dag rijden, week sleutelen enz......

Last edited by MarkN; 25/05/19 07:28 PM.

Salut!
Mark
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by MarkN


Ik kan niet in je knip kijken maar zoek een leuk 3800 blokje en dump de Chinees tenzij je een week wilt sleutelen een dag rijden, week sleutelen enz......


Ik zit hier eigenlijk ook aan te denken, teveel gezeik. Wil eigenlijk de solex wel houden als 'experiment', maar misschien een 3800 op de kop tikken voor het dagelijkse verkeer. Grote miskoop die 4800, had helaas te weinig informatie toen ik hem kocht, want de 4800 wordt online verkocht als 'de nieuwe, verbeterde solex', wat een oplichterij... Vind het alsnog wel leuk om de problemen aan te pakken hoor, maar op een gegeven moment heb ik zoveel onderdelen vervangen, dat het een 3800 hybride is geworden...

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Frame is wel okƩ, de motor daarintegen...... Losse blokje worden best wel regelmatig aangeboden. Gewoon erop zetten tenzij je een originaliteits freak bent anders gewoon lekker rijden.


Salut!
Mark
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by MarkN
Frame is wel okƩ, de motor daarintegen...... Losse blokje worden best wel regelmatig aangeboden. Gewoon erop zetten tenzij je een originaliteits freak bent anders gewoon lekker rijden.


Ik zie dat er in Belgie een 3800 blok (gereviseerd) wordt aangeboden voor 350 euro, zeker geen slechte deal zou ik zeggen... Originaliteit boeit me niet zoveel, vooral voor een 4800....

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
350 euro is (te) veel geld en heb je er dan ook 1 jaar garantie op ??
Het woord "gereviseerd" zegt me niet zoveel tenzij ik weet dat de revisie professioneel uitgevoerd is en dan nog, voor een standaard blokje is het (te) veel geld.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by FFAnders
350 euro is (te) veel geld en heb je er dan ook 1 jaar garantie op ??
Het woord "gereviseerd" zegt me niet zoveel tenzij ik weet dat de revisie professioneel uitgevoerd is en dan nog, voor een standaard blokje is het (te) veel geld.


Okay dat is goed om te weten! Ik heb tevens weinig verstand over de prijzen...

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by NickL
Nou, wat een dag vandaag... Ten eerste had ik een vliegwiel trekker gekocht van solexmarkt, alleen het gaten patroon komt niet overeen met mijn 4800Heb ik ook eens gehad met een chineesch vliegwiel, hadden die gekken de gaten anders geboord, opgelost door met een rattestaart de gaten in de trekker iets naar binnen te vijlen zodat je ovale gaten krijgt, dus dat ging m niet worden... Heb toen besloten om de poelietrekker te gebruiken, die ik had gekocht op HBM. Man man man... wat een deprimerende kwaliteit. Ik heb ontzettend voorzichtig gedaan, en weinig kracht erop gezet, maar dat grote schroefdraad van de poelietrekker zat zo los, dat hij gewoon geen kracht kon zetten, omdat het draad uit elkaar schoot. Complete troep dus, zal deze terug sturenBen dat niet gewend van HBM, maak eens een foto , of een nieuwe, werkende vragen. Helaas heb ik dus mn vliegwiel er nog niet afgekregen. Het viel me trouwens ook op dat het vliegwiel best scheef erop staat,mogelijk al eens eerder iemand met een poelietrekker bezig geweest, dan buigen de "spaken" ik zie gewoon dat hij 5 millimeter naar links en rechts gaat tijdens het draaien, ik neem aan dat dit ook voor heel veel trillingen kan zorgen.

Tevens heeft mijn hele krukas een speling van ongeveer 1mm, dat zie ik zodra ik met een schroevendraaier de roller een duw geef. Ook kan ik met de hand het vliegwiel pakken en deze dus heen en weer bewegen. Wat is hier normaliter gezien het probleem? dat het hoofd kogel lager los ligt in het carter, hij hoort de krukas te klemmen en als de krukas dus beweegt, beweegt het lager ook en dat ho0rt vastgeklonken te zitten in het carterMist er een ring ergens die de toleranties strak trekt?



Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Bedankt voor je reacties Joan! Ik heb vandaag een heerlijke dag gehad. Vliegwiel kapot getrokken, en brandstofpomp lekt, heb nieuwe onderdeeltjes besteld, ik ga het toch nog even proberen met de chineze troep wink

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hoe heb je het vliegwiel kapot getrokken? Toch niet met een poelietrekker? Het zit je niet mee met deze Solex.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Ant_one
Hoe heb je het vliegwiel kapot getrokken? Toch niet met een poelietrekker? Het zit je niet mee met deze Solex.


Poelietrekker inderdaad. Ik dacht 'deze solex is niet zo oud, dat vliegwiel zal er wel makkelijk af gaan'.

Fout dus. Zal de volgende keer de officiƫle manier gebruiken wink Nu heb ik in ieder geval wel een recht vliegwiel (hoop ik) en hopelijk minder trillingen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, wel jammer dat het vliegwiel nu aan stukken is.
Dan toch maar een simpel vliegwiel trek plaatje aanschaffen :
https://www.solexservice.com/nl/vliegwieltrekker?filter_name=vliegwiel
bij deze zitten al 3 extra gaten, 3 voor de oude en 3 voor de nieuwe (chinese) vliegwielen.
Ik gebruik een oude waarbij, zoals Joan al beschreef, de gaten met een
rattenstaartje aangepast zijn zodat het ook past op een chinees vliegwiel.
Het maakt overigens niet uit of het een oude of een nieuwe motor is, als de conus op as en in
vliegwiel onbeschadigd zijn dan zit het vliegwiel altijd erg vast op de as.
En dan nog, het materiaal van het vliegwiel is zo zacht dat het een deukje in de as niet eens "ziet" en
na aandraaien van de moer alles weer keivast zit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by FFAnders
Ja, wel jammer dat het vliegwiel nu aan stukken is.
Dan toch maar een simpel vliegwiel trek plaatje aanschaffen :
https://www.solexservice.com/nl/vliegwieltrekker?filter_name=vliegwiel
bij deze zitten al 3 extra gaten, 3 voor de oude en 3 voor de nieuwe (chinese) vliegwielen.
Ik gebruik een oude waarbij, zoals Joan al beschreef, de gaten met een
rattenstaartje aangepast zijn zodat het ook past op een chinees vliegwiel.
Het maakt overigens niet uit of het een oude of een nieuwe motor is, als de conus op as en in
vliegwiel onbeschadigd zijn dan zit het vliegwiel altijd erg vast op de as.
En dan nog, het materiaal van het vliegwiel is zo zacht dat het een deukje in de as niet eens "ziet" en
na aandraaien van de moer alles weer keivast zit.


Ik zou zweren dat ik de hele website van solexservice al had gezien, maar deze vliegwieltrekker was ik nog niet tegen gekomen! ga deze zeker bestellen, bedankt! laugh

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by NickL
Originally Posted by FFAnders
Ja, wel jammer dat het vliegwiel nu aan stukken is.
Dan toch maar een simpel vliegwiel trek plaatje aanschaffen :
https://www.solexservice.com/nl/vliegwieltrekker?filter_name=vliegwiel
bij deze zitten al 3 extra gaten, 3 voor de oude en 3 voor de nieuwe (chinese) vliegwielen.
Ik gebruik een oude waarbij, zoals Joan al beschreef, de gaten met een
rattenstaartje aangepast zijn zodat het ook past op een chinees vliegwiel.
Het maakt overigens niet uit of het een oude of een nieuwe motor is, als de conus op as en in
vliegwiel onbeschadigd zijn dan zit het vliegwiel altijd erg vast op de as.
En dan nog, het materiaal van het vliegwiel is zo zacht dat het een deukje in de as niet eens "ziet" en
na aandraaien van de moer alles weer keivast zit.


Ik zou zweren dat ik de hele website van solexservice al had gezien, maar deze vliegwieltrekker was ik nog niet tegen gekomen! ga deze zeker bestellen, bedankt! laugh



Ik zou wel langere boutjes gebruiken dan degene die meegeleverd worden, je moet het maximale draad in het vliegwiel gebruiken anders trek je vanwege de vastheid van het vliegwiel op de conus de draad uit het vliegwiel want dat is net als de rest allemaal net boterkoek


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Bedankt voor de tip Joan, heb op Farnell M6 bouten gekocht die lang genoeg zouden moeten zijn wink

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Pas wel op dat de boutjes niet té lang zijn waardoor de spoelen beschadigd kunnen worden bij verdraaien van het vliegwiel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by FFAnders
Pas wel op dat de boutjes niet tļæ½ lang zijn waardoor de spoelen beschadigd kunnen worden bij verdraaien van het vliegwiel.


Ik zal oppassen!

Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Best niet op de boutjes in vliegwiel trekken , maar lange boutjes en extra moeren gebruiken en daar op trekken , alzo zet men kracht tussen bout ,plaat ,en moer , en niet tussen
bout en zinkpruts van vliegwiel


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.108s Queries: 182 (0.042s) Memory: 1.7438 MB (Peak: 2.5937 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 16:44:02 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS