Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#132238 09/03/19 12:39 PM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Beste, ik heb een nieuwe benzinepomp gekocht omdat de vorige lek was vooraan waar ze gelijmd is. Nu is het probleem dat de nieuwe benzinepomp niet voldoende benzine levert. Dat heb ik gemerkt wanneer men solex (de cruizer) bij hoge snelheid(toeren) wegvalt. Ik zag ook bijna geen benzine lopen via de retour. Na een de hele checklist te hebben doorlopen. ben ik op de pomp uitgekomen. Nu heb ik een oude pomp op de carter gezet en nu loopt hij terug als een speer alleen nu loop er benzine uit de carburator bovenaan en een waterval door de retour.

Slechte kwaliteit van die nieuwe pomp dus. Wat kan je doen om deze toch meer benzine te laten geven ? Of wat kan ik doen om te voorkomen dat er bovenaan uit de carburator benzine komt?

Of waar koop ik een goede benzinepomp die ik kan monteren ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik heb ook een andere carburator gestoken omdat de benzine nippels kleinere waren natuurlijk.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Probleem kan dus in in de carburateur zitten?
Zit er aan de benzineleiding die de carburateur in gaat een flensrand aan het einde? Eventueel de leiding te ver/ niet ver genoeg in de carburateur geplaatst?


solexliefhebbers.nl
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Aangezien het weer hier echt kak is. Ben ik maar eens op de zolder gedoken op zoek naar wisselstukken. Ik zou graag het juiste installeren het is een oud koffer/oto overgangsmodel. In iedergeval ik heb van alles foto's gemaakt. Kunnen jullie me zeggen welke op welk model hoort ongeveer?

Attached Images
DSC_0647 (Mobile).JPG (82.14 KB, 264 downloads)
DSC_0648 (Mobile).JPG (59.48 KB, 261 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Ant_one
Probleem kan dus in in de carburateur zitten?
Zit er aan de benzineleiding die de carburateur in gaat een flensrand aan het einde? Eventueel de leiding te ver/ niet ver genoeg in de carburateur geplaatst?


Dat check ik nog eens even ... Het is idd een oude leiding die te diep kan zitten.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51

Last edited by Ant_one; 09/03/19 06:06 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Ant_one


waarvoor dank wink


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ligt eraan welke tank je hebt en carburator je hebt, pompplaatjes moet je passend maken.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ik herken alleen no. 3 en no. stuk, naar mijn mening horen die thuis op een 3800.

En volgens mij is het een fabeltje dat de retour een 'waterval' moet zijn. Stukkie rijden dan abrupt de motor uit en de bougiekleur bekijken is volgens mij een veel betere methode.

Last edited by MarkN; 09/03/19 08:16 PM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb al redelijk wat keren gesteld dat ALS de pomp meer geeft dan de afvoer kan wegwerken het heel goed werkt door aan he begin van de leiding pomp >> carburateur een lengte binnenkabel te steken om de doorvoer enigszins te blokkeren.

waarom zou je een goed werkende pomp naar de rustplaats sturen en vervangen door welk eender verdacht exemplaar


en aanwijzen van een foto wat waar hoort: Kijken en passen dat is het enige dat tot succes leidt. Want de Fa Solex heeft een rommeltje aan varianten over de jaren heen op de markt gebracht en daar zijn diverse hobbyisten, restaurateurs en vervangingsmarkt specialisten ( Engels "pattern parts" ) nog eens dunnetjes overheen gegaan vaak niet uit onwil maar omdat er geroeid moest worden met de riemen die er waren en nu zijn. Dus dat wat was, is niet meer zoals het ooit was , meer is het nu: "wat moet het worden"


In oudere berichten is daar ook al veel aandacht aan besteed. oa Jan Vennix als specialist heeft zich menigmaal geroerd, maar ook daar gaan de jaren tellen. Andere specialisten zijn ons zelfs al ontvallen.


Die foto's van de achterplaatjes heb je niets aan: er zit geen schaal bij, er zit geen contrast in.

Die foto's van die pompjes heb je weinig aan, er staat geen maatvoering bij en je kunt van boven niet zien of er in de zijkant nou M8 bij 1 of M9 bij 1 aan draad in zit ( voor de wartels)

Wat je wel kan zien is dat de nieuwe pomp een typisch voorbeeld is van wat ik hier boven stelde: dit is in één deel een rommeltje aan varianten: zet maar eens de lichtkap vast met een moertje, tegen de tijd dat de moer onderaan de draad is waar hij hoort is je lichtkap aan barrels, een ECHTE pomp heeft een steel erop staan met bovenaan een stukje draad en dan een dik stuk als STOP waar de lichtkap op komt te liggen en je dan merkt als de moer de lichtkap heeft vastgezet. OF er zit een kort stompje op waar je een lichtkap met vierkante koplamp OVERHEEN kan laten vallen zonder dat daar de mogelijkheid voor een moertje aan te pas komt ( klem tussen tankrand en ontstekingskap)

Last edited by Joan; 09/03/19 08:40 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by MarkN
Ik herken alleen no. 3 en no. stuk, naar mijn mening horen die thuis op een 3800.

En volgens mij is het een fabeltje dat de retour een 'waterval' moet zijn. Stukkie rijden dan abrupt de motor uit en de bougiekleur bekijken is volgens mij een veel betere methode.


kan je dat wat verduidelijken?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
ik heb al redelijk wat keren gesteld dat ALS de pomp meer geeft dan de afvoer kan wegwerken het heel goed werkt door aan he begin van de leiding pomp >> carburateur een lengte binnenkabel te steken om de doorvoer enigszins te blokkeren.Sorry Joan, ik snap alles van je bericht behalve dit. Bedoel je dat ik in de leiding een stuk kabel moet steken ?

waarom zou je een goed werkende pomp naar de rustplaats sturen en vervangen door welk eender verdacht exemplaar


en aanwijzen van een foto wat waar hoort: Kijken en passen dat is het enige dat tot succes leidt. Want de Fa Solex heeft een rommeltje aan varianten over de jaren heen op de markt gebracht en daar zijn diverse hobbyisten, restaurateurs en vervangingsmarkt specialisten ( Engels "pattern parts" ) nog eens dunnetjes overheen gegaan vaak niet uit onwil maar omdat er geroeid moest worden met de riemen die er waren en nu zijn. Dus dat wat was, is niet meer zoals het ooit was , meer is het nu: "wat moet het worden"


In oudere berichten is daar ook al veel aandacht aan besteed. oa Jan Vennix als specialist heeft zich menigmaal geroerd, maar ook daar gaan de jaren tellen. Andere specialisten zijn ons zelfs al ontvallen.


Die foto's van de achterplaatjes heb je niets aan: er zit geen schaal bij, er zit geen contrast in.

Die foto's van die pompjes heb je weinig aan, er staat geen maatvoering bij en je kunt van boven niet zien of er in de zijkant nou M8 bij 1 of M9 bij 1 aan draad in zit ( voor de wartels)

Wat je wel kan zien is dat de nieuwe pomp een typisch voorbeeld is van wat ik hier boven stelde: dit is in één deel een rommeltje aan varianten: zet maar eens de lichtkap vast met een moertje, tegen de tijd dat de moer onderaan de draad is waar hij hoort is je lichtkap aan barrels, een ECHTE pomp heeft een steel erop staan met bovenaan een stukje draad en dan een dik stuk als STOP waar de lichtkap op komt te liggen en je dan merkt als de moer de lichtkap heeft vastgezet. OF er zit een kort stompje op waar je een lichtkap met vierkante koplamp OVERHEEN kan laten vallen zonder dat daar de mogelijkheid voor een moertje aan te pas komt ( klem tussen tankrand en ontstekingskap)


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik deel ook de mening dat zolang het werkt en doet wat het moet het juist is. Maar ik had hier op het forum gelezen dat er toch een voorkeur was voor de originele pompplaten en niet de nieuwe vandaar de foto. Qua pomp heb ik een voorkeur voor de oudere. Daarvan is er 1 met een plaatje in het midden om te voorkomen dat de kogel er niet uit valt mijn gevoel is dat dit de juiste is. (zie foto)

Maar en nu komt het. Ik lig van die dingen echt te piekeren ... en wat er dus gebeurt is volgens mij. Is dat ik om te zorgen dat mijn lampkapje zou passen en ik dit niet stuk zou draaien! Ik een originele bout bovenin gedraaid heb en dat ging goed maar ... net iets te diep waardoor de het kogeltje in die nieuwe pomp net niet genoeg open kon en er dus niet genoeg benzine door kon laten. Stel je voor ... Dat gaat dus het probleem zijn.

blush

en nu heb ik dus al de leidingen gewisseld en de pomp en de carbu naar een oudere versie ... en vind het best mooi zo ... ZUCHT die solex he eek ga nu toch hem zo proberen te doen snorren en ANT One zijn link met jullie wijze raad te volgen morgen die afstand afstellen en dan een toertje doen. Loopt dat goed dan blijft de old school erop staan. Want hoe ouder hoe beter !

Dank jullie wederom voor de inzichten. Heerlijk gevoel om toch steeds meer bij te leren.

Attached Images
DSC_0649 (Mobile).JPG (64.99 KB, 258 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als ik met mijn pompje rammel hoor ik dat de kogel los zit. Tussen de montage bout en het pompje zit en missing ring, dus veel kracht moet je niet gebruiken.

Als ik zo je berichten lees is de aanschaf van een (goede) momentsleutel niet verkeerd.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Originally Posted by Ant_one
Als ik met mijn pompje rammel hoor ik dat de kogel los zit. Tussen de montage bout en het pompje zit en missing ring, dus veel kracht moet je niet gebruiken.

Als ik zo je berichten lees is de aanschaf van een (goede) momentsleutel niet verkeerd.

-------------------------------------------------------------

Momentsleutel is mooi maar dan moet je wel weer weten hoe je die moet instellen per geval.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Ant_one
Als ik met mijn pompje rammel hoor ik dat de kogel los zit. Tussen de montage bout en het pompje zit en missing ring, dus veel kracht moet je niet gebruiken.

Als ik zo je berichten lees is de aanschaf van een (goede) momentsleutel niet verkeerd.


Nee nee, ik heb ze niet stuk gedraaid. Het ringetje zit er ook tussen. Maar in ieder geval die momentsleutel is besteld. Het is meer wat Joan aangeeft, namelijk verschil in constructie wat dan tot gevolg heeft dat het kogeltjes niet voldoende kan uit de weg gaan. Dat was wat ik bedoelde


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Sambaman


kan je dat wat verduidelijken?


Koffie met een beetje melk is = goed
Lichter = te arm
Donkerder = te rijk

Last edited by MarkN; 10/03/19 10:48 AM.

Salut!
Mark
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Probleem gevonden en opgelost. Het was dus inderdaad de kopbout van de pomp daar waar het lampkapje op komt te zitten. Deze had ik een originele ingezet en die had een bolle kant aan het einde dat scheelde iets (0.**mm niet veel dus) met de bout die erin zat geleverd. Daardoor kon de kogel wel bewegen maar niet voldoende. Gevolg alles werkt behalve aan hoge snelheid (of veel benzine). Ik heb alles nu terug origine gezet en de bout vervangen door een andere die vlak is.

Klaar voor de zon ...


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Originally Posted by Bertie
Originally Posted by Ant_one
Als ik met mijn pompje rammel hoor ik dat de kogel los zit. Tussen de montage bout en het pompje zit en missing ring, dus veel kracht moet je niet gebruiken.

Als ik zo je berichten lees is de aanschaf van een (goede) momentsleutel niet verkeerd.

-------------------------------------------------------------

Momentsleutel is mooi maar dan moet je wel weer weten hoe je die moet instellen per geval.


Daar zijn ook gegevens van te vinden op internet/boeken, zoals onderstaande bijlage bv.

eenheden rekenmachine

Attached Images
lh8upfpnbdkv1.jpg (427.65 KB, 220 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en inderdaad goed begrepen: ik heb al redelijk wat keren gesteld dat ALS de pomp meer geeft dan de afvoer kan wegwerken het heel goed werkt door aan he begin van de leiding pomp >> carburateur een lengte binnenkabel te steken om de doorvoer enigszins te blokkeren.Sorry Joan, ik snap alles van je bericht behalve dit. Bedoel je dat ik in de leiding een stuk kabel moet steken ?
tekst kan iets kleiner heb denk ik het verkeerde FONT gekozen

Last edited by Joan; 10/03/19 08:46 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 28 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 58 (0.012s) Memory: 1.1115 MB (Peak: 1.3761 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 08:14:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS