Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#131999 19/02/19 10:54 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Deze morgen dit bericht in de krant.
Niet blij mee....
[Linked Image]


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #132001 19/02/19 03:48 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Wat denk je van ons?

frown frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Een grote kostenpost John! Mocht de regeling er komen, hoop ik wel dat er helmen zijn die bij de Solex passen en dat je niet zo'n modern ding op moet.


solexliefhebbers.nl
Antoine #132003 19/02/19 04:34 PM
Joined: Dec 2017
Posts: 43
W
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Dec 2017
Posts: 43

Ik dacht dat IVM europese regelgeving de pothelmen geen keurmerk krijgen omdat die niet genoeg bescherming zouden bieden. Het beste wat je dan kan hebben is zo'n Jet Helm. Die heb geen vizier en kan nog wel een klassieke stofbril bij.


Vriendelijke groet, Tim

______________________
SoleX OTO - '63
WT_deKleijn #132019 20/02/19 06:59 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Allen, Teken de petie! Wat een getuttel.......


Salut!
Mark
MarkN #132029 22/02/19 03:18 AM
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 38
Ik snap het wel. Mijn neefje van 21 is op zijn snorscooter met een chipje van twee tientjes onsterfelijk en als die met 50 of 60 zonder helm op zijn snavel gaat is er wel wat aan de hand. Maar wij solexrijders zijn toch van een ander slag. Meestal al een aantal jaren 21 en onze visie op onsterfelijkheid is ook wat anders.

Ik vind wel dat de dames en heren medici nog eens goed moeten nadenken over wat ze willen. Mijn e-bike gaat standaard ook 25 en dan zou ik geen helm moeten dragen?? Ik snap het al, het is de verbrandingsmotor die het probleem veroorzaakt blijkbaar.

Gert_Jan #132043 23/02/19 10:15 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb een email gestuurd naar alle fracties van de 2e kamer om mijn zorgen kenbaar te maken. Hopelijk maakt het iets los.

Geachte leden van de tweede kamer,




Onlangs is in het nieuws gekomen dat er een helmplicht komt voor de snorfiets.

Graag wil ik hierbij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit voor ons betekent:




Jarenlang hebben wij oude Solexen verzameld en opgeknapt, puur uit hobby. De Solexen waren niet populair omdat je een helm op moest, het was tenslotte een bromfiets.

Met de invoering van het kenteken (in 2005) voor brom- en snorfietsen is bepaald dat de Solex onder de snorfietsen werd gecategoriseerd. Je mocht dus zonder helm Solex rijden!

Dit gaf een enorme ommezwaai in de populariteit.




Wij hebben al ons spaargeld genvesteerd om toen een Solex verhuurbedrijf op te richten.

Al het harde werk heeft zich geloond, want dit is een gezond bedrijfje. En wel om de volgende redenen:




1. Geen helmplicht!

2. Veiligheid: dit staat bij ons voorop. We zijn sinds onze oprichting (nu 10 jaar geleden) ongevalsvrij. Wij begeleiden de groepen en jaarlijks worden alle Solexen gekeurd.

3. Maatschappelijk verantwoord: We rijden op alcylaatbenzine (Aspen), een brandstof die 99% schoner is dan gewone benzine. Verbruik van de Solex is 1:70, zeer zuinig dus.




We zijn er zeker van dat na invoering van de helmplicht ons bedrijf dit enorm gaat voelen.

Niet alleen moeten we fors investeren in helmen, ook zullen veel mensen niet meer willen komen als ze een helm op moeten.

We zijn al een beetje op leeftijd, op ons pensioen is al gekort, en nu is alle moeite om een klein extraatje over te houden ook meteen om zeep? Laat dat alstublieft niet waar zijn...




Dat het aantal ongevallen met snorfietsers te hoog is, is beslist niet te wijten aan de Solex- en andere oldtimer liefhebbers.

Iedereen weet dat in de praktijk veel moderne snorscooters harder rijden dan de toegestane 25 km/uur. Dat is ook de groep die van ons aangepakt mag worden, zij veroorzaken tenslotte de problemen die er momenteel zijn, en wij zijn hier de dupe van...




Is er een mogelijkheid ons te ontheffen voor de helmplicht zolang wij ons bedrijfje nog kunnen runnen? Dit zal geen decennia lang meer duren, dus van tijdelijke aard.

Aangezien ons inziens de ongevallen met hoofdletsel NIET uit de Solex-hoek komen vinden wij dit een redelijke vraag.

Dit vraag ik namens alle Solex- en andere oldtimerliefhebbers die ook onder de nieuwe maatregel te lijden hebben. Ons cultureel erfgoed gaat zo ten onder.

Wij als Solex verhuurders worden echter ook nog eens financieel gedupeerd, en dat is ronduit oneerlijk.



Wij danken U voor uw aandacht, en vragen U ons verzoek mee te nemen in verdere besluitvorming.

Ook zijn wij heel benieuwd naar Uw reacties.

Wilt U ons bedrijfje een keer bezoeken dan bent U van harte welkom!



Vriendelijke groeten, John en Mieke.
www.solextochtenroermond.nl


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Netjes John maar als je de politiek een beetje volgt dan zie je dat onze "volksvertegenwoordigers" allen en eigen agenda
hebben en een krokodillenhuid (olifant ??) en zich weinig aantrekken van wat het volk wenst, helaas.
Ze zijn een beetje uit het oog verloren waar destijds de snorfiets voor bedoeld was.
In plaats van handhaven op snelheid/vermogen, komt er een nieuw regeltje : de valhelm


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #132045 23/02/19 11:40 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by FFAnders
Netjes John maar als je de politiek een beetje volgt dan zie je dat onze "volksvertegenwoordigers" allen en eigen agenda
hebben en een krokodillenhuid (olifant ??) en zich weinig aantrekken van wat het volk wenst, helaas.
Ze zijn een beetje uit het oog verloren waar destijds de snorfiets voor bedoeld was.
In plaats van handhaven op snelheid/vermogen, komt er een nieuw regeltje : de valhelm


Ja Ronald, helaas heb je gelijk. Toch wil ik dit niet zonder slag of stoot maar over ons heen laten komen. De populariteit van onze Solex hebben we te danken aan het feit dat we zonder helm mogen rijden. Als we allemaal maximaal zorgen dat dit veilig gebeurt dan zie ik geen reden waarom de wet voor onze categorie (rustig rondtoerende liefhebbers) gewijzigd moet worden.

Ik hoop op ondersteuning van een aantal fracties in de 2e kamer, vandaar dit schrijven.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Trommel #132047 23/02/19 11:59 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi gedaan John.
Hopelijk brengt het iets.
Ik heb wel een vraag.
Een Solex is toch een fiets met hulpmotor en toch geen scooter.
Is daar iets mee te doen. Ik bedoel, woordjes zijn er om er iets mee te doen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #132049 23/02/19 02:01 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Klopt Alfons, maar in eerste instantie wil ik me daar niet aan wagen. Als het om woordspelletjes gaat leg ik het tegen 150 kamerleden zeker af frown

Misschien raken we een snaar bij sommige fracties. Het zou geweldig zijn als eens onderzocht werd in welke categorie de ongevallen gebeuren, al kan ik de uitkomst al voorspellen. Het begint met opgevoerd en het eindigt op scooter.

Laat die snelle snorscooters maar verplicht met helm rijden, daar sta ik 100% achter.

Wie zelf een opgevoerde Solex heeft... wij hebben ook een 24 uurs monster maar daar is de helm ook verplicht, en terecht wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters


Wie zelf een opgevoerde Solex heeft... wij hebben ook een 24 uurs monster maar daar is de helm ook verplicht, en terecht wink
ik heb er nog een paar met gele kentekens , express zo gelaten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #132300 15/03/19 08:07 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #132301 15/03/19 09:58 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
We zullen er aan moeten geloven, met dank aan de snelle snorscooters.

Mogelijk worden er nog acties georganiseerd, of juridische stappen, afhankelijk van de regels die nu ingevoerd worden.

Begin ondertussen maar vast iets stijlvols uit te zoeken, in Denemarken hebben ze wel mooiere helmpjes, ook hier verkrijgbaar.
Ze kosten wel ca. 120 euro, maar dan heb je ook wat.

En wij hebben er maar ca 80 nodig dus waar gaat het over cry

Deense fietshelm Yakkay

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik lees Fietshelm, denk dat de mannen/vrouwen in zwart/geel daar niet mee akkoord gaan cry

Overigens wel triest dat er na de introductie van de snorscooter NIET gehandhaafd kan worden op snelheid/vermogen en dat daarvoor in de plaats de helm verplicht wordt........
heeft ook te maken met het gebrek aan handhavers (politie schrijft hier gn parkeerboetes meer uit !!)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #132306 16/03/19 05:07 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik had ergens gelezen dat de helm plicht in Amsterdam geld voor ja wel... 3 straten.

www.scooterenmilieu.nl/#1457529236629-9a6eb755-8634

Is er ook al iets bekend welk type helm toegestaan is? Zal bv een speed pedelec helm toegestaan zijn? Die fietsen rijden bijna 2x de snelheid van een Solex.

Last edited by Ant_one; 16/03/19 09:20 AM.

solexliefhebbers.nl
Antoine #132312 17/03/19 12:03 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deze afbeelding/tekst komt van het Spartamet forum. Bij een met, die niet harder gaan dan 27, is een helm nog erger dan bij een Solex.

Attached Images
6maLUtw.png (115.77 KB, 791 downloads)

solexliefhebbers.nl
Antoine #132314 17/03/19 01:38 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Helmplicht voor snor"fietsers". De laatste tijd is er nogal aandacht besteed aan het wel of niet invoeren van een helmplicht voor snor"fietsers". Er schijnt een motie aangenomen te zijn om dit wettelijk te regelen. Echter het lijkt een herhaling van zetten, in het verleden NA het invoeren van een helmplicht voor bromfietsen bleek de markt toch behoefte te hebben aan een aangedreven voertuig ZONDER helmplicht, daar is indertijd in voorzien door het "westerterp" ontwerp, een voertuig met extreem kleine wielen en korte gearing . Gaande weg is de categorie opgerekt naar meer realistische voertuigen, echter is deze categorie al vele jaren "gekaapt' door niet voor deze categorie ontworpen, trapperloze, zware voertuigen ge-ent op Motoren(in de subcategorie scooter) die slecht electronisch en met lichte werktuigbouwkundige ingrepen in snelheid zijn terug gebracht. Nu is deze laatste categorie, vooral vanwege gebrek aan handhaving ( een enkele WOK daargelaten) ge-explodeerd. Dat maak je niet goed met een ALGEMENE invoering van de helmplicht ( Nu al zie je vaak "gele"kentekens met een berijder met "hoodie" ook zonder helm rijden. Mijn verzoek ( en velen met mij) handhaaf en "handhaaf" de bestaande helmloze categorie voor de "fietsachtigen" ( licht qua gewicht en met trappers) Groet Ing Joan Majoor, Solex expert

deze tekst naar een overheids loket gestuurd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #132315 17/03/19 02:09 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Goed dat er vanuit meerdere hoeken dezelfde bezwaren worden opgetekend.

Ik hoop echt dat er in Den Haag over nagedacht gaat worden. Tot nu toe heb ik na mijn schrijven aan ALLE 2e kamer fracties alleen een reactie gehad van 50+, de rest zwijgt in alle talen frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #132332 20/03/19 07:07 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Joan
Helmplicht voor snor"fietsers". De laatste tijd is er nogal aandacht besteed aan het wel of niet invoeren van een helmplicht voor snor"fietsers". Er schijnt een motie aangenomen te zijn om dit wettelijk te regelen. Echter het lijkt een herhaling van zetten, in het verleden NA het invoeren van een helmplicht voor bromfietsen bleek de markt toch behoefte te hebben aan een aangedreven voertuig ZONDER helmplicht, daar is indertijd in voorzien door het "westerterp" ontwerp, een voertuig met extreem kleine wielen en korte gearing . Gaande weg is de categorie opgerekt naar meer realistische voertuigen, echter is deze categorie al vele jaren "gekaapt' door niet voor deze categorie ontworpen, trapperloze, zware voertuigen ge-ent op Motoren(in de subcategorie scooter) die slecht electronisch en met lichte werktuigbouwkundige ingrepen in snelheid zijn terug gebracht. Nu is deze laatste categorie, vooral vanwege gebrek aan handhaving ( een enkele WOK daargelaten) ge-explodeerd. Dat maak je niet goed met een ALGEMENE invoering van de helmplicht ( Nu al zie je vaak "gele"kentekens met een berijder met "hoodie" ook zonder helm rijden. Mijn verzoek ( en velen met mij) handhaaf en "handhaaf" de bestaande helmloze categorie voor de "fietsachtigen" ( licht qua gewicht en met trappers) Groet Ing Joan Majoor, Solex expert

deze tekst naar een overheids loket gestuurd
net antwoord gekregen: ( die voornaam van mij word door velen niet begrepen)

Geachte mevrouw Majoor,

Ik dank u voor de moeite die u heeft genomen om uw idee over de helmplicht voor snorfietsers onder de aandacht te brengen.

Ik heb uw bericht ter informatie doorgestuurd naar het [ministerie].

Indien er naar aanleiding van uw bericht aanvullende informatie gewenst is, neemt de betreffende afdeling contact met u op.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #132370 23/03/19 06:59 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Joan
[quote=Joan]

Indien er naar aanleiding van uw bericht aanvullende informatie gewenst is, neemt de betreffende afdeling contact met u op.



Wedden dat je nooit meer wat hoort van ze?
Het gaat gebeuren zoals het gaat gebeuren die helmplicht die komt er, de lobby van de artsen is sterker dan wij.


Salut!
Mark
MarkN #132406 01/04/19 05:31 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Joan
[quote=Joan]

Indien er naar aanleiding van uw bericht aanvullende informatie gewenst is, neemt de betreffende afdeling contact met u op.



Wedden dat je nooit meer wat hoort van ze?
Het gaat gebeuren zoals het gaat gebeuren die helmplicht die komt er, de lobby van de artsen is sterker dan wij.
inmiddels weer wat gehoord ( via mail) :

Geachte mevrouw Majoor,
Via Informatie Rijksoverheid hebben wij onderstaande e-mail ( de tekst hiervan heb ik al eerder hier gepubliceerd) van u ontvangen. Wij hebben deze geregistreerd onder kenmerk IENW/BSK-2019/*****. Ook is uw bericht doorgestuurd naar het ministerie van Justitie en Veiligheid.

U kunt binnen vier weken een reactie verwachten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #132463 05/04/19 06:20 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inmiddels weer antwoord gekregen:

Geachte heer Majoor,

Hiermee reageer ik op uw vraag aan de Minister van Veiligheid en Justitie over de helmplicht voor snorfietsers. Omdat deze vraag thuishoort bij Infrastructuur en Waterstaat beantwoord ik hem.

De Tweede Kamer stemde op 22 januari voor een motie voor helmplicht vanuit de gedachte dat dit de verkeersveiligheid zou verhogen voor alle snorfietsers. Ongeacht hun uiterlijk, hun aandrijving of hoe hard ze kunnen.

Op dit moment werk ik aan een ontwerpbesluit. Om dit goed te onderbouwen, laat ik nu eerst de te verwachten effecten van de helmplicht in kaart brengen. We streven ernaar deze onderzoeken dit najaar af te ronden. Ik wil graag in beeld krijgen of snorfietsers massaal voor een andere vorm van vervoer gaan kiezen en welke vorm dat dan is, en wat de gevolgen daarvan zijn voor mens, milieu en verkeersveiligheid. Uw suggestie voor het ontzien van lichtgewicht snorfietsen met trapondersteuning neem ik hierin mee. De uitkomst van het onderzoek kunt u tegen die tijd lezen op rijksoverheid.nl

De nieuwe wet zal nog wel even op zich laten wachten. Zoiets vergt namelijk een wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Een dergelijke wijziging kost doorgaans negen tot twaalf maanden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben genformeerd. Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u die mailen



Nou zoals je ziet er word wel gelezen, Als jullie naar aanleiding hiervan suggesties/opmerkingen of anderszins bijdragen hebben : kom maar op compileer ik dat wel en stuur het naar een aangewezen contact adres


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #132469 05/04/19 10:05 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Soort van petitie opstellen ??

Ik weet alleen niet hoe je de Nederlandse Snorders-met-hulpmotoren (en pedalen) kunt bereiken.

Ben overigens nog steeds van mening dat handhaving op snelheid/vermogen in dit geval een oplossing moet zijn
maar begrijp ook dat dat momenteel in Nederland wat probleempjes oplevert.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #132471 06/04/19 06:50 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik heb de betreffende brieven inmiddels opgestuurd naar het blad "bromfiets" ( per mail) met daarin ook een link naar dit forum onderwerp .


Een suggestie: de brief van het ministerie geeft aan dat er ook een onderzoek komt naar de alternatieven die de huidige gebruikers gaan inzetten ter vervanging van de snorfiets . de uitkomst van dit onderzoek zal meegewogen gaan worden in de besluitvorming. Gaan we dan met zijn allen over tot het gebruik van electrische twee versnellings rollators/invaliden vier-vijf wielers,scootmobielen dan verstoppen we alle fietspaden EN daar gebeuren ook al heel wat ongelukken mee

scootmobiel 1

er is al een ruim aanbod in opvoeren scootmobielen

en dit is een al heel oud filmpje geluid laag zetten anders word je gek van de herrie

Last edited by Joan; 06/04/19 07:16 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #132472 06/04/19 08:11 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
JOAN
Mogelijk worden je woorden in het antwoord al verdraaid van snorfiets met trappers, naar lichtgewicht snorfiets met trapondersteuning, dit is in mijn beleving alweer heel iets anders dan de bedoelde Solex
Heel erg jammer dat het zo allemaal moet vanuit de overheid naar enkele hobbyisten
Groet
ANdre


't is ginne logie!
dreke2 #132521 16/04/19 09:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
In Amsterdam is inmiddels de paniek al uitgebroken.
Wel of geen Helm afhankelijk op wat voor soort fietspad je rijd.
Wel of geen bekeuring afhankelijk van welke BOA je treft.

En er zijn zoveel BOA's ingezet om je de weg te wijzen ( letterlijk dan ook) dat als je die gebruikt had om te handhaven ( die opgevoerde zooi aanpakken) je het hele probleem niet gehad zou hebben .

en wat staat er op de plaatjes van de Internet informatie nou juist SCOOTERS en dat zijn nou net die dingen die nooit en te nimmer een Snor FIETS hadden mogen zijn .

En dan heb je ook nog straten die paars zijn, Nou heb ik jaren in Amsterdam gewerkt en daar nooit paarse straten gezien, dus is er kennelijk iemand met een kwast op pad gestuurd om dat te bewerkstelligen, daar hoef je dan geen helm op en dien je wel weer op het fietspad te rijden ( of iets dat ervoor doorgaat)

Last edited by Joan; 16/04/19 09:54 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #132524 17/04/19 08:14 AM
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
De gemeente kan op voorhand geen situaties bedenken waarin ontheffing zal worden verleend. Een reden om snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen met helmplicht is juíst omdat dit voor de snorfietser veiliger is dan rijden op het fietspad. Daarom is de gemeente zeer terughoudend in het verlenen van ontheffingen. Dit zal alleen in uitzonderlijke persoonlijke situaties gebeuren.
*******************************************************************************************************************************************************************************************************************

Ik denk dat het juist veiliger voor de fietser is als dat snelle spul van het fietspad af is.

Berth #132525 17/04/19 09:35 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Bertie
De gemeente kan op voorhand geen situaties bedenken waarin ontheffing zal worden verleend. Een reden om snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen met helmplicht is juíst omdat dit voor de snorfietser veiliger is dan rijden op het fietspad. Daarom is de gemeente zeer terughoudend in het verlenen van ontheffingen. Dit zal alleen in uitzonderlijke persoonlijke situaties gebeuren.
*******************************************************************************************************************************************************************************************************************

Ik denk dat het juist veiliger voor de fietser is als dat snelle spul van het fietspad af isinderdaad het snelle spul wel maar die hadden sowieso niet de weg op gemogen ( maar dan in de andere betekenis) want veel voldoen niet meer aan de voorwaarden voor de snorfiets en dat komt mede door gebrek aan handhaving, "snor" is 25 km/hr en dat is nu gelijk aan de meeste electro fietsen en veel racefietsen zijn nu zo gebouwd dat je er al een GEMIDDELDE van boven de 30 mee haalt .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by John Meisters
Ik heb een email gestuurd naar alle fracties van de 2e kamer om mijn zorgen kenbaar te maken. Hopelijk maakt het iets los.

Geachte leden van de tweede kamer,




Onlangs is in het nieuws gekomen dat er een helmplicht komt voor de snorfiets.

Graag wil ik hierbij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit voor ons betekent:




Jarenlang hebben wij oude Solexen verzameld en opgeknapt, puur uit hobby. De Solexen waren niet populair omdat je een helm op moest, het was tenslotte een bromfiets.

Met de invoering van het kenteken (in 2005) voor brom- en snorfietsen is bepaald dat de Solex onder de snorfietsen werd gecategoriseerd. Je mocht dus zonder helm Solex rijden!

Dit gaf een enorme ommezwaai in de populariteit.




Wij hebben al ons spaargeld ge�nvesteerd om toen een Solex verhuurbedrijf op te richten.

Al het harde werk heeft zich geloond, want dit is een gezond bedrijfje. En wel om de volgende redenen:




1. Geen helmplicht!

2. Veiligheid: dit staat bij ons voorop. We zijn sinds onze oprichting (nu 10 jaar geleden) ongevalsvrij. Wij begeleiden de groepen en jaarlijks worden alle Solexen gekeurd.

3. Maatschappelijk verantwoord: We rijden op alcylaatbenzine (Aspen), een brandstof die 99% schoner is dan gewone benzine. Verbruik van de Solex is 1:70, zeer zuinig dus.




We zijn er zeker van dat na invoering van de helmplicht ons bedrijf dit enorm gaat voelen.

Niet alleen moeten we fors investeren in helmen, ook zullen veel mensen niet meer willen komen als ze een helm op moeten.

We zijn al een beetje op leeftijd, op ons pensioen is al gekort, en nu is alle moeite om een klein extraatje over te houden ook meteen om zeep? Laat dat alstublieft niet waar zijn...




Dat het aantal ongevallen met snorfietsers te hoog is, is beslist niet te wijten aan de Solex- en andere oldtimer liefhebbers.

Iedereen weet dat in de praktijk veel moderne snorscooters harder rijden dan de toegestane 25 km/uur. Dat is ook de groep die van ons aangepakt mag worden, zij veroorzaken tenslotte de problemen die er momenteel zijn, en wij zijn hier de dupe van...




Is er een mogelijkheid ons te ontheffen voor de helmplicht zolang wij ons bedrijfje nog kunnen runnen? Dit zal geen decennia lang meer duren, dus van tijdelijke aard.

Aangezien ons inziens de ongevallen met hoofdletsel NIET uit de Solex-hoek komen vinden wij dit een redelijke vraag.

Dit vraag ik namens alle Solex- en andere oldtimerliefhebbers die ook onder de nieuwe maatregel te lijden hebben. Ons cultureel erfgoed gaat zo ten onder.

Wij als Solex verhuurders worden echter ook nog eens financieel gedupeerd, en dat is ronduit oneerlijk.



Wij danken U voor uw aandacht, en vragen U ons verzoek mee te nemen in verdere besluitvorming.

Ook zijn wij heel benieuwd naar Uw reacties.

Wilt U ons bedrijfje een keer bezoeken dan bent U van harte welkom!



Vriendelijke groeten, John en Mieke.
www.solextochtenroermond.nl


Vandaag heb ik hier met Jan Verhagen (Solexverhuur Rooij) over gebeld, ik denk dat hier alle zeilen bijgezet moeten worden.
Ik zal hier nog een aantal dingen posten zodat jullie op de hoogte zijn.
DRINGEND vragen we aan iedereen die hier invloed op zou kunnen uitoefenen om dit ook te doen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Allereerst deze vragen die al door kamerleden gesteld zijn:

Vragen van de leden Remco Dijkstra (VVD) en Van Aalst (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten ‘Helmplicht voor snorfietser wordt geleidelijk ingevoerd’ en ‘Ook de snorfietser moet eraan geloven: een niet-coole helm op’



1. Bent u bekend met het artikel van RTL Nieuws getiteld ‘Helmplicht voor snorfietser wordt geleidelijk ingevoerd’ 1) en ‘Ook de snorfietser moet eraan geloven: een niet-coole helm op’? 2)


2. Welke alternatieven hebben mensen met een snorfiets, aangezien u schrijft dat u verwacht dat veel snorfietsers overstappen naar een veiliger vervoermiddel, wat ongelukken zou kunnen schelen? Waarom wordt op deze manier de snorfiets eigenlijk uit het straatbeeld verdrongen? Welke gevolgen heeft dit voor de 750.000 eigenaren van snorfietsen?

3. Is het rijden op een bromfiets veiliger dan op een snorfiets?

4. Is het rijden op een e-bike zonder helm veiliger dan rijden op een snorfiets?

5. Is het veiliger als een snorfiets vervolgens in grotere gemeenten gedwongen wordt met 25 km per uur tussen het snellere verkeer te gaan deelnemen?

6. Hoe is de relatie tussen verplaatsing naar de rijbaan en de helmplicht? Klopt het dat deze situatie afzonderlijk bekeken zou moeten worden?

7. Wat zijn de economische gevolgen als de snorfiets verdwijnt? Wat betekent dit voor dealers, voor bezitters van een snorfiets, voor de restwaarde en aantrekkelijkheid van de snorfiets?

8. Is het niet zo dat de snorfiets eerder elektrisch te maken valt dan een bromfiets?

9. Waar kunnen mensen zich melden die bezwaar willen maken tegen de opgedrongen helmplicht? Hoe gaat u mensen, c.q. de eigenaren van een snorfiets, informeren dat er een radicale verandering aankomt die hun mobiliteit en vrijheid direct raakt?

10. Is het laten ombouwen van een snorfiets naar een brommer eigenlijk altijd wel mogelijk? Wat is de rompslomp en last die dit snorfietseigenaren geeft en hoeveel eigenaren verwacht u dat hiertoe overgaan?

1) RTL Nieuws, 11 februari 2020, 'Helmplicht voor snorfietser komt eraan, minister overweegt overgangsperiode' (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/pol...-snorfietser-wordt-geleidelijk-ingevoerd)
2) Volkskrant, 12 februari 2020 'Ook de snorfietser moet eraan geloven: een niet-coole helm op’ (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ook-de-snorfietser-moet-eraan-geloven-de-minister-stelt-een-helmplicht-voor~b11a320a/)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Antwoord dat Jan Verhagen kreeg op zijn vragen aan de woordvoerder:


Geachte heer Verhagen,

Dank voor uw mail! Sinds kort ben ik echter geen woordvoerder meer op het terrein van mobiliteit.

Uw mail heb ik daarom ook doorgestuurd naar mijn opvolgster: Wytske Postma.

Ik ga ervan uit dat zij hierop, op welke wijze dan ook actie gaat ondernemen.

Met vriendelijke groet,

Maurits von Martels.

Kamerlid

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018, 2500 EA
T +(31)70-3182582 | E m.vmartels@tweedekamer.nl | I www.tweedekamer.nl


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
En dan wat Jan en ik oa besproken hebben:

Maurits von Martels was woordvoerder mobiliteit en hij heeft vaker gepleit om de Solex als uitzondering te bestempelen en te vrijwaren van de helmplicht.
Dit zou voor ons een geweldige uitkomst zijn, maar er zijn ook goede redenen voor:

1) Solexen zijn rolaandrijvers
2) Solexen zijn destijds gebouwd om maximaal 30 km/u te rijden. Ombouwen naar 45 km/u is dus niet zomaar mogelijk.
3) Solexen zijn oldtimers. Net zo als auto's van voor 1970 geen gordelplicht hebben zou de Solex prima zonder helmplicht bereden kunnen worden.
4) Solexen op de rijbaan is vragen om problemen!

Misschien hebben jullie nog goede argumenten, we kunnen ze hier verzamelen en overleggen hoe we het best kunnen reageren.

Ik hoop op veel respons van jullie wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Solex
Een teken aan de wand is volgens Von Martels dat hij vanuit de snorfietssector vrijwel geen reacties heeft gehad. ,,Ze hebben wel zien aankomen dat het deze kant op zou gaan. Laten we eerlijk zijn, de snorfiets onderscheidt zich bijna niet meer van de bromfiets. Vaak gaan ze veertig kilometer per uur of harder. Ja, je moet beter handhaven, maar het n sluit het ander niet uit. De CDAer, overigens nooit in bezit geweest van een snorfiets, denkt dat er voor de solex een uitzondering gemaakt kan worden. ,,Dat is een hele kleine groep gebruikers. Zij veroorzaken weinig problemen en zijn niet vaak betrokken bij ongelukken. Zodra het wetsvoorstel er ligt, voel ik er wel iets voor om die er buiten te laten. Gebruikers van een elektrische fiets laat Von Martels eveneens met rust: ,,We moeten niet overdrijven. De gemiddelde snelheden liggen daar toch anders dan bij snorfietsen.

Voorlopig mogen snorfietsers nog zonder helm rondrijden. De verwachting is dat het zeker nog tot volgend jaar duurt voor de minister met een wetsvoorstel komt.

Het hele artikel

Von Martels helmplicht


Last edited by Jan; 13/02/20 10:12 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #135896 14/02/20 04:12 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Voor wie het heeft gemist: de helmplicht voor snorfietsers is alweer een stap dichterbij.

Ik heb Wytske Postma zojuist een email gestuurd met als bijlage de brief die ik vorig jaar aan alle fracties heb gestuurd (en waar ik zegge en schrijve slechts een reactie op heb gehad).

Aan haar heb ik alsjeblieft om een reactie gevraagd. Afwachten dus.
Ondertussen hoeven we niet stil te zitten. Wie goede ideeen heeft laat het gerust weten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
De helmplicht voor snorfietsen houd je niet meer tegen. Maar we moeten pleiten voor een uitzondering voor rolaandrijvers van voor 1980. Of voor snorfietsen die ook met uitgeschakelde motor als fiets te gebruiken zijn (dus de fietsen met hulpmotor). In de auto oldtimer wereld speelt de Fehac een belangrijke rol als vertegenwoordiger voor de oldtimer liefhebbers. Bestaat er voor de Bromfiets wereld geen overkoepelende organisatie die onze belangen kan behartigen?


Groet, Koos
Koosolex #135902 15/02/20 03:11 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Volgens mij is voor ons ook de fehac voor de behartiging van onze belangen.

Deze email heb ik Wytske Postma gestuurd, ik ben benieuwd of en wanneer ik antwoord krijg..............


Geachte mevrouw Postma,

Via Maurits von Martels kregen wij te horen dat u momenteel woordvoerder bent op het terrein van mobiliteit.

Vorig jaar hebben wij aan alle fracties een brief geschreven, maar tot op heden helaas van niemand een reactie gehad.
Deze brief vindt u in de bijlage. Wilt u er alstublieft tijd voor maken om deze te lezen, en ons daarna een reactie geven?
Vriendelijk dank bij voorbaat.


Vriendelijke groeten,
John en Mieke.
www.solextochtenroermond.nl


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
FEHAC behartigd ook belangen voor brommers, we hebben als RHCN ( rijwielhulpmotorclub nederland) al eens een bijpraat middag gehad met iemand van de FEHAC over dat milieu gedoe in grote steden .

Verder is het blad "Bromfiets" ook altijd goed in het opzetten van een lobby bij diverse instanties om het belang van de brommer berijders te dienen

Last edited by Joan; 15/02/20 07:51 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135999 23/02/20 08:03 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De internetconsultatie is van start gegaan.Bezoek deze pagina en pleit voor Solexen helmvrij!

Van de FEHAC heb ik op mijn schrijven al reactie gehad:

Beste meneer Meisters,

Ik zag zojuist uw bijdrage aan de internetconsultatie “helmplicht snorfietsers”. Een prima verhaal, Solexen e.d. zijn exact de categorie die er alleen maar last van heeft, en geen baat.
Namens de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) heb ik zaterdag j.l. (21/02) ook een uitgebreide “zienswijze” op de consultatiesite gezet.
U vindt die daar, maar bijgaand ook een afschrift. Zoals u ziet pleiten wij voor (het liefst volledige) vrijstelling voor historische snorfietsen. En dat zullen wij ook blijven verdedigen.

Met vriendelijke groet,

Marc Bruna
FEHAC, Commissie Tweewielers
Brom- en Snorfietsen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dank voor de link, heb een reactie ingezonden waar ik belicht dat het begrip 'snorfiets" is gaan dwalen en dat een "snorfiets" tegenwoordig meer een scooter is dan een fiets en al helemaal geen trapper ondersteuning en dat wij lijden onder gebrek aan handhaving door beboeting of anderszins van overtreders


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #136002 24/02/20 06:29 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Heb het net gelezen Joan, goed verhaal!

Ik zie ook schrijnende reacties van Spartamet eigenaren, zij zitten in dezelfde situatie.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
Snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 een helm dragen, zo is vrijdag besloten in de ministerraad. Het kabinet verwacht dat hierdoor minder snorfietsers zullen verongelukken of gewond raken.

De plicht komt er na herhaaldelijke oproepen van artsen en gemeenten. Die zien veel snorfietsers gewond raken doordat zij geen helm dragen. De Tweede Kamer drong er sinds begin 2019 op aan.

In sommige gemeenten, waaronder Amsterdam en Utrecht, geldt al een gedeeltelijke helmplicht voor snorfietsers op de rijbaan. In Den Haag mogen snorfietsers helemaal niet op de rijbaan komen.

Partijen en snorfietseigenaren hebben tegen het kabinet gezegd een motorfietshelm te zwaar en te weinig ventilerend te vinden. Daarom doet kennisinstituut TNO onderzoek naar de veiligheid van een speedpedelec-helm.

"Als de uitkomsten van het onderzoek naar de veiligheid van een speedpedelec-helm positief zijn, dan is het voor snorfietsers mogelijk om niet alleen de bromfietshelm, maar ook de speedpedelec-helm te kiezen", aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De helmplicht gaat vanaf 1 juli 2022 in, zodat iedereen de tijd heeft om een helm te kiezen "die past bij zijn of haar snorfiets", aldus het ministerie.

bron: www.nu.nl

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/ov...-AAKu7bE?ocid=mailsignout&li=BBoPOOe


Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Trommel #140465 29/05/21 08:37 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Probleem is niet de helm maar de handhaving van de constructie snelheid. Bij mij op de hoek zit een ijsbar wat regelmatig een hangplek voor jongeren is. een heel groepje scooter rijders rijden daar op de weg dan steeds op het achterwiel heen en weer om te showen. duidelijk hoorbaar dat er tenminste 80 tot 180 cc motorblokken aan het werk zijn . de handhavers doen daar niets aan. je kunt hooguit een WOK krijgen, als het al zo ver komt . vroeger was het bij dit soort grove afwijkingen van de typekeur: platstampen of doorzagen .

wat krijg je daar dan voor in de plaats: driftende audi's en BMW,s . gebeurd nu al op het industrieterrein maar ik wed je, dat gaat zich dan verplaatsen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Trommel #140554 16/06/21 06:24 AM
Joined: May 2021
Posts: 13
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: May 2021
Posts: 13
Erg jammer, gaat de lol er wel een beetje van af


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.065s Queries: 105 (0.025s) Memory: 1.3693 MB (Peak: 1.8695 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 11:23:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS