Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#131944 11/02/19 10:20 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Aangezien ik even met krukassen aan het experimenteren ben heb ik de aanwezige krukassen nog eens goed aangekeken.
Er zit in de verzameling een 3800 krukas, daar zit het lager al jaren op. Bij demontage uit het carter wilde deze niet van de krukas af. Nou heeft hij toch moeten wijken.
De zelf gemaakte trekker een paar keer moeten restaureren want deze gaf het steeds op. Uiteindelijk kwam het lager toch met een knal los.

Resultaat: mijn advies is om gezien de erg strakke passing van de krukas in het lager voor een 3800 uitsluitend 6203 lager te nemen in de uitvoering C3 of C4 deze hebben extra speling op de loopbanen ( voor hoge toeren) maar bij oprekken van de binnenring door het persen van de krukas loopt in ieder geval je lager niet vast.

Voor de OTO daarentegen ( en de anderen met afdichting van de vlakke plaat tegen de zijkanten van het lager: juist geen C3 maar eentje met standaard speling, met een te grote speling blijven de binnen en buiten ring niet netjes op 1 plat vlak liggen, de afdichtring gaat dan mogelijk lekken ( een ervaring die ik had met mijn oude racers daar gebruikte ik wel C3 en een stalen ring afdichting, altijd iets lekken )

Last edited by Joan; 11/02/19 10:20 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131945 11/02/19 10:36 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
mijn advies is om gezien de erg strakke passing van de krukas in het lager voor een 3800 uitsluitend 6203 lager te nemen in de uitvoering C3 of C4 deze hebben extra speling op de loopbanen ( voor hoge toeren) maar bij oprekken van de binnenring door het persen van de krukas loopt in ieder geval je lager niet vast.


Helemaal mee eens.
Verder wil ik hier ook nog eens benadrukken dat het spoelenplaat-lager bij een 3800 vaak los in zijn huisje zit. Hierdoor heeft de krukas aan de vliegwielzijde enige bewegingsvrijheid, en deze zal het lager aan krukaszijde helpen loswrikken. Loctite helpt niet, en ook het borgen op de manier van Jan Vennix is niet bestand tegen deze enorme krachten. Ik heb er al een paar gehad die toch loskwamen.

Het enige dat helpt is je spoelenplaat-lager kei- en keivast zo diep mogelijk in zijn huisje zetten (Loctite), met behulp van de spoelenplaat-trekker de krukas goed over de spoelenplaat trekken, en de 3 boutjes goed aandraaien zodat de krukas zo weinig mogelijk kan bewegen. Dan heeft je blokje goede kans om nog een tijdje door te gaan wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nog even plaatjes van de trekker:

Attached Images
krukas 3800.jpg (98.72 KB, 231 downloads)
trekker.jpg (66.79 KB, 218 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131948 12/02/19 01:24 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dit heb ik straks ook nodig, mijn lager is niet los te krijgen zonder "geweld" te gebruiken.


solexliefhebbers.nl
Antoine #131949 12/02/19 03:14 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Dit heb ik straks ook nodig, mijn lager is niet los te krijgen zonder "geweld" te gebruiken.
Er zijn er die het helemaal niet lukt, temeer daar ze geen goede trekker hebben. De haakse slijper word dan ingezet. Als je het heel goed doet gaat het, dan knapt de binnenring open door de spanning, net voor je er doorheen gaat . Ik heb ze gezien dan eindigen ze met een platte kant op de kruktap passing of de boel blauw van de hitte


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131952 12/02/19 05:48 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Gewoon de haakse slijper pakken.
Bij versnellingsbakken zitten de lagers ook vaak huisvast.
Netjes inslijpen en het laatste stukje met een beitel.
Heb er al vele gedaan.
Niks moeilijke trekkers.

Peter

peter57 #131957 13/02/19 01:18 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb een lagertrekker als deze (foto ff geleend)
Werkt perfekt!
[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ik heb een lagertrekker als deze (foto ff geleend)
Werkt perfekt!
[Linked Image]
Zelfs zo eentje gaf het bij mij op, de V platen vouwden naar elkaar toe ondanks de dikke bouten die erdoor gaan. om dat te voorkomen ze in de bankschroef gezet maar dat kon maar aan 1 kant. Werkt voor de meeste 3800's Overigens lukt het dan niet als een OTO lager heel vast zit want daar zit dan die borgplaat nog, voor zo een probleem heb ik dan ooit ook die andere trekker gemaakt, kijk nog maar eens dan zie je 3 uithappen, dat is om plaats te maken voor de oren aan de borgring


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 24 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 33 (0.008s) Memory: 0.9886 MB (Peak: 1.1590 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:15:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS