Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#131507 15/12/18 04:13 PM
Joined: Nov 2018
Posts: 5
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Nov 2018
Posts: 5
Goede middag.Ben bezig met monteren van motor2200V2.(1963) Is dit de juiste volgorde voor de montage.
Ik heb mijn twijfels over het afdek kapje.

Attached Images
20181215_140711-min (2)_opt.jpg (21.14 KB, 413 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
dat "kapje' is bedoeld om de afstand bus die tussen de lagers zit een beetje in het midden te houden, als die bus teveel uitzakt krijg je de krukas moeilijk van het ene lager naar het andere


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2018
Posts: 5
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Nov 2018
Posts: 5
Bedankt Joan. Had erzelf niet achtergekomen dat het kapje daarvoor diende.

Alle nieuwe lagers zijn geplaatst en de carter is gemonteerd. Naar mijn gevoel draait hij wat stug.
Ik hoor niks wrijven of zo, maar je moet toch een beetje kracht gebruiken om hem rond te krijgen.
Zou dit komen door het plaatsen van een nieuw afdichtingskapje aan de aandrijfrol.(had nie dezelfde vorm als het oude) Of maakte ik een montage fout?

Kant van de zuiger: eerst 2 dunne opvul ringen dan lager gevolgd door het afdekplaatje.

Kant van de ontsteking: dunne ring+ (nieuwe) stofkap in rubber. Gehard busje waarop de sofkap draaid, gevolgd door een dun kapje op de kop van de rubberen stofkap.
daarna een afstands bus.

Dan heb ik de aandrijfrol gemonteerd: Zie foto boven. Lager ø30x7 + skf opvulring ø17xø24x1( origineel lager ø30x8) + afstandbus ( met "montage kapje") + lager ø32x8.

Aandrijfrol over krukas gevolgd door een afstands rondsel van 2mm. koppeling geplaatst t veiligheidrondsel en de moer aangetrokken.

Groeten,
Dirk

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Dirk2200
Bedankt Joan. Had erzelf niet achtergekomen dat het kapje daarvoor diende.

Alle nieuwe lagers zijn geplaatst en de carter is gemonteerd. Naar mijn gevoel draait hij wat stug.
Ik hoor niks wrijven of zo, maar je moet toch een beetje kracht gebruiken om hem rond te krijgen.
Zou dit komen door het plaatsen van een nieuw afdichtingskapje aan de aandrijfrol.(had nie dezelfde vorm als het oude) Of maakte ik een montage fout?

Kant van de zuiger: eerst 2 dunne opvul ringen dat zijn niet zo maar opvulringen dat is de afdichting er hoort eerst een ring in met verende lipjes en dan een ring die beide kanten van de lager ringen overlapt om zo zijdelings tegen het lager aan te voorkomen dat er lucht langsheen het lager ontsnapt ( werkt niet 100% maar iets is beter dan niets, het hoort daarom zo goed mogelijk te zitten, dit aanlopen van de ring tegen de zijkanten van het lager geeft wel wat weerstand, ook als de bus van het lager naar de rol niet netjes door de passage van het carter gaat ( is afdichting twee hoort heel strak te passen, maar wel los) kan weerstand opwekken. Dan ook nog als de zijcarters niet netjes in lijn liggen geeft weerstand en dan ook nog als je de verkeerde manier van ontstekingsgrond[plaat montage hebt gebruikt ( moet je over de krukas TREKKEN, niet DUWEN ) heb je kans dat je de lagers op spanning hebt gezet, ook weer een reden voor weerstand dan lager gevolgd door het afdekplaatje.

Kant van de ontsteking: dunne ring+ (nieuwe) stofkap in rubber. Gehard busje waarop de sofkap draaid, gevolgd door een dun kapje op de kop van de rubberen stofkap.
daarna een afstands bus.

Dan heb ik de aandrijfrol gemonteerd: Zie foto boven. Lager ø30x7 + skf opvulring ø17xø24x1( origineel lager ø30x8) + afstandbus ( met "montage kapje") + lager ø32x8.

Aandrijfrol over krukas gevolgd door een afstands rondsel van 2mm. koppeling geplaatst t veiligheidrondsel en de moer aangetrokken.

Groeten,
Dirk



Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2018
Posts: 5
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Nov 2018
Posts: 5
Bij de demontage van de motor zat er geen veerring aan de kant van de krukas.
Kan vergeten zijn bij een vorige herstelling? Heb die veerring ook gezien op een filmpje.
Ik veronderstelde dat dit bij een 3800 hoorde. En heb daar verder geen aandacht aan besteed.
Ik heb nu wel een lager geplaatst 2x rubberafdichting. Zou dit voldoende zijn?

De onstekinggrondplaat is nog niet gemonteerd. Wat bedoel je met trekken? Door gebruik te maken van bouten?

Groeten
Dirk

Last edited by Dirk2200; 17/12/18 06:55 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bij de Oto zijn de laatste types zonder deze verende ring. Of dat ook bij de 2200 het geval was weet ik niet, alle 2200’s die ik op de werkbank heb gehad, hadden ook een verende ring.

Die rubberen afdichting is absoluut geen favoriet bij mij. Zeker aan de krukwangzijde eruit peuteren. Kans dat het loskomt is aanzienlijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Dirk2200
Bij de demontage van de motor zat er geen veerring aan de kant van de krukas.
Kan vergeten zijn bij een vorige herstelling? Heb die veerring ook gezien op een filmpje.
Ik veronderstelde dat dit bij een 3800 hoorde. En heb daar verder geen aandacht aan besteed.
Ik heb nu wel een lager geplaatst 2x rubberafdichting. Zou dit voldoende zijn?

De onstekinggrondplaat is nog niet gemonteerd. Wat bedoel je met trekken? Door gebruik te maken van bouten?juist niet, ik gebruik een "krukas verlenger" zodat ik een lang draadeind aan het einde van de krukas tot mijn beschikking heb, dan een bus over dit draadeind heen dat steunt op het carterdeel, door een grote ring over het draadeind te leggen en ook op de bus te steunen kun je met een moer op het draadeind aan de krukas(tap) trekken en trek je hem door het carterlager heen naar je toe, dat is wezenlijk anders dan wat velen doen met de carterbouten het catergedeelte van je AF te duwen naar het hoofdcarter toe om hem zo over de krukas te krijgen, je duwt dan namelijk ook op de krukas alsof je een poging doet hem uit het hoofdcarter te drukken en zijn positie daar is al fragiel Groeten
Dirk
genoemde methode ( tekst in rood) lijkt erg op het origineel door solex bedoelde systeem namelijk met de spoelentrekker, daar hoort ook een bus bij die meestal weg is dat gereedschap was tweeledig, plaat eraf trekken of plaat erop duwen


Last edited by Joan; 18/12/18 11:06 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 110 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 31 (0.012s) Memory: 0.9792 MB (Peak: 1.1418 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 07:20:56 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS