Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#130349 15/08/18 08:29 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
De laatste tijd, sinds mijn pensionering, krijg ik nogal wat aanvragen over hulp bij solex problemen. Graag bereid om dat te doen maar het blijkt dat veel aangeboden solexen echt ook alleen maar gebruikt worden totdat er een pompje het opgeeft, roest in de tank een pechduivel blijkt of de ontsteking verlopen is.
Help je met deze problemen vind je meestal ook losse framebouten uitgelopen wiel lagers, droge ketting vrijlooptandwielen aan het achterwiel en vooral veel losse motorophanging bouten/spatbordbouten resulteren in "zwingende" motorblokken. Dan vraag je je toch af "merk je dan niks onder het rijden? " en waar is de actie op het dwingende advies van Jan Vennix ( misschien al wel dertig jaar geleden gegeven) kijk eens wat bouten en moeren na .!!!

Om dan het blok toch wat service te bieden terwijl hij "on the go" aan het frame hangt heb ik de halve "action" leeg gekocht wat sleutels betreft en aangepast met behulp van een puntbrander om bij die nogal verstopte boutjes en moeren te komen.
laatstelijk ook nogal schik gehad van een accu slijpschijfmachine met 1 mm doorslijpschijf om wat spatbordbouten waarvan de moer niet meer voor of achteruit wilde toch weg te werken en te vervangen. Nadeel van dit alles; je zit steeds tot onder je oksels onder de smeer want schoon zijn ze allerminst

Attached Images
sleutels.jpg (116.6 KB, 442 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Goede topic Joan. Ik probeer mijn spullen zo schoon mogelijk te houden. Dat is niet alleen fijn voor mij maar ook wanneer ik hulp nodig heb (bv voor de clio).


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Tja het merendeel van de rijders zijn recreatieve rijders en hebben sleutelen niet als hobby of 2 linker handen. Mijn pa was er zo een, kocht voor 1200+ een volgens de verkoper volledig gerestaureerde solex, mijn pa was als een kind zo blij want vroeger tijden herleefden. De eerste week stond hij 3 keer bij me in de hobbyshop, de week erop zowat elke dag, en in de derde week knalde de aandrijfrol compleet uit elkaar (de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er toen op reed op een asfalt weg maar dat was bij mijn pa denk ik net zo goed gebeurd). Toen heb ik hem vriendelijk doch dringend geadviseerd de verkoper te bellen om de solex terug te nemen. De man wou eerst van niks weten, ja we konden hem komen brengen (ergens op de Veluwe) en dan zou hij hem nazien (vreemd want mijn pa had hem van iemand uit Doetinchem gekocht) dus maar wat harder aanzetten en toen kwam hij nog diezelfde avond, geen goedendag of niks zeggend, alleen met de vraag 'waar staat die?' drukte hij mijn pa een stapel briefjes in de hand, lade de lex op en was binnen 5 minuten weer weg. Dat ding zag er tiptop uit, nieuwe laklaag, stickers, biezen, chroom de hele rambam maar het was uiterlijke schijn (2 keer). En met de kennis die ik nu heb verkregen liep het kreng ook nog eens beroerd.

Bovenstaande realiserende kun je er bijna niet onderuit om als je een Lexje wilt rijden je zelf moet kunnen sleutelen, de techniek is er ook naar, (goed, korreltje zout grin) doordacht maar eenvoudig. En als je je realiseert dat het een ongeveerd voertuig is en je dus alles moet borgen, maar als de je onderweg steeds je halve lex aan onderdelen verliest en 1200 euro hebt gedokt mag je toch wel verwachten dat je een beetje probleemloos het eerste jaar uit kunt rijden.

Daarop is er een andere gekomen, een Hongaarse 3800, ook 'nieuw' maar van een hele goede kennis die er een stuk of wat heeft, en mijn pa kreeg hem alleen 'overhandigd' nadat er een nieuwe zuiger ingezet was dus moest hij nog even wachten. Maar toen die er was, was die ook helemaal goed, compleet gerestaureerd en dit keer van binnen en buiten, trekken en lopen als een tierelier en alles deed het zoals het hoort.

Inmiddels staat de 3800 van mijn pa, naast de door inmiddels 2e door mijzelf aangeschafte 3800 (die ook wel een beetje een zeperd bleek) in mijn schuur aangezien mijn pa met fysieke problemen te kampen heeft en zich realiseert dat een lexje toch helaas tot de jeugdherinneringen behoort.

Maar om tot de kern te komen, je moet technisch onderlegd zijn en het leuk vinden om te sleutelen, anders je portemonnee trekken voor regelmatig onderhoud.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Ja mark, jij beschrijft het precies zoals dat bij menigeen gebeurd, jammer maar het is niet anders al doende leert men. Dank voor je verhaal.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt, als je niet technisch bent en niet zo kan sleutelen, moet je zeker geen solex rijden. Hebben veel aandacht nodig. Veel onderhoud. De reclame toen was, goedkoop onderhoud. Nou vergeet het maar.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Je hebt er toch een mooi setje sleutels aan overgehouden, Joan. ;-)


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Je hebt er toch een mooi setje sleutels aan overgehouden, Joan. ;-)
niet alleen die sleutels. als ik flink doorwerk en al het gereedschap bij elkaar weet te leggen kom ik denk ik aan ca twee a drie ton aan gereedschap ( gewicht dan qua prijs loopt het ook wel naar de ton toe )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Als je geen verstand van sleutelen en bromfietstechniek hebt moet je geen solex aanschaffen.Tenzij er iemand in de buurt is die je technisch kan helpen.
Zelfs dan kan het een probleem zijn als je onderweg pech hebt.
Onderhoud is zeer belangrijk!. Neem voor onderweg in ieder geval hetvolgende mee:
Bougiesleutel. Reservebougie,Reservesproeier, Sleutel 9, Kleine bahco en bandenplakspullen of busje bandenfoam!
Een bandenpompje is ook handig!
Ik verwijder elke winter het motortje voor schoonmaak en inspectie!
Tevens heb ik diverse moeren vervangen voor zelfborgende moeren. (is niet origineel doch wel doeltreffend)

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Geen technische of sleutel ervaring,dan geen Solex kopen!!Dit is maar al te juist.De kwaliteit van het product vereist dit nu eenmaal.
Zelf help ik ook graag iemand met een Solex probleem,maar alleen dan als blijkt dat er duidelijk interesse,een beetje kennis en een bepaalde handigheid is.
Alleen rijden? Prima,maar ga dan huren,er zijn genoeg goede verhuurders in het land te vinden.
Er is mij div malen gevraagd om te helpen en uitleg te geven,maar je merkt dan dat de onderschatting zo groot is.....Je praat dat niet weg.
Zoiets van "vertel het maar,dan doe ik dat wel even"
Ja,ja,maar ik loop al zo lang mee,wel is waar in de autobranche,van examinator tot garagehouder,maar onderschatting......Alom.
Handigheid in sleutelen is een must en wie echt graag wil,die zal ook iets bereiken.
Ik hoop dat toekomstige Solex kopers zich dat goed realiseren en daardoor niet onnodig teleurgesteld worden.
Maar voor de doorzetters is er veel plezier te beleven en is het een bijzonder leuke hobby.
Cor (kok18)

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Beetje vreemde redenatie. Iemand die geen verstand heeft van auto's mag dan ook geen auto kopen? Iemand die geen verstand van computers, moet van internet weg blijven? Ik weet bijna wel zeker dat een kwart van de Solex eigenaren nog nooit zelf aan een Solex heeft gewerkt, die moeten dan hun Solex maar weg doen?

Oja kennis, ik heb mij laatste Solex van een man gekocht die zelf niet aan de Solex sleutelde maar dat liet doen door iemand die er 'verstand' van had. Gevolg.. benzinepomp gescheurd, frame met ijzer verf geschilderd zonder maar iets los te halen... Remmen die bewogen maar dat was dan ook alles en zo kan ik nog wel door gaan.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Nee,natuurlijk niet,zo is het totaal niet bedoeld. Het gaat hier om onderschatting en voorkomen van teleurstelling..
Je hoeft geen verstand van autos te hebben om er een te kopen en idem voor een computer.Zelfs niet voor een Solex.
Nee natuurlijk niet,garantie en een goede garage en of leverancier zijn hier het onderpand.
Maar een oude tweedehands auto of Solex kopen en het dan zelf wel even doen,zonder enige kennis of vaardigheid,dat is waar ik voor waarschuw.
En een Solex is nu eenmaal een gevoelig product,waar wel eens wat aan mankeert .Heb je zelf geen sleutelvaardigheid of enige kennis van een Solex,begin er dan niet aan of zorg dat je terug kunt vallen op iemand die dat wel heeft.Maar geen onderschatting in de zin van "Dat doe ik wel even"
En oh ja,de kennis van iets is niet een zeggen maar een hebben daarvan.Ook hier vaak onderschatting of beter overschatting.

De bedoeling van mijn schrijven is te willen voorkomen dat een mooie hobby door ondeskundigheid en onderschatting bij voorbaat gedoemd is te mislukken.
Onderschat nooit het probleem en overschat nooit jezelf!

Groet Cor (kok18)

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Oke sorry dan heb ik het verkeerd begrepen. Het klonk een beetje negatief voor mensen die misschien een Solex willen gaan aanschaffen.

Ik had bij de koop van mijn Solex ook geen verstand van brommers, fietsen heb ik regel matig helemaal uit elkaar gehaald en toen weer terug gebouwd.
De eerste Solex, die ik kocht met wat gebreken en afkomstig was van een auto monteur, heb ik mede met hulp van dit forum goed fietsend gekregen.
Qua motor ben ik een rookie want daar snap ik nog niets van. Wel een motor geheel gedemonteerd, zonder iets kapot te maken, en zal deze ook wel weer in elkaar kunnen krijgen. Maar vraag me over een jaar of 2 nog eens over de motor en dan zal ik meer vragen kunnen beantwoorden.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Kijk,een duidelijker antwoord was niet mogelijk geweest,precies wat ik bedoel.
Erkennen iets niet te weten en derhalve voorzichtig te werk gaan.Daar wordt een mens wijzer van!
Dit komt goed!! Veel plezier met onze hobby.
Groet Cor (kok18)


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 42 (0.015s) Memory: 1.0392 MB (Peak: 1.2459 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 16:07:31 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS