Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#129751 16/06/18 02:54 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Dit is een mail over Triboron van een lid van de Oldtimer bromfietsclub Elburg e.o

Ik weet niet of dit geschikt is voor de solex, maar vind het wel een interessant artikel

Tiboron is een vervanger voor de tweetakt motorolie welke aan de benzine wordt toegevoegd voor smering.

Het is bekend dat deze wijze van olie smering behoorlijk vervuilend is en dat regelgeving in de maak is om deze wijze van gebruik te gaan verbieden.

Eerst zal er een tussenoplossing komen om binnen de kern van grote en mogelijk ook kleine steden tweetakt motoren te gaan verbieden! In een aantal steden geld al een milieuzone en dit zal snel in groter omvang plaats gaan vinden waardoor het ook in kleinere plaatsen niet meer wordt toegestaan om hier nog te komen. 

Wat kunnen mogelijk oldtimers liefhebbers doen? Overgaan op een product wat nagenoeg geen vuile uitstoot geeft, geen rook en gestink meer waar veel mensen toch wel behoorlijk last van ondervinden!

kijk maar eens naar de blauwe walmen als we met velen in bosrijke omgeving rijden en ook elders geeft het overlast! Overigens ook voor ons rijders zelf geeft het overlast!

 

Triboron is een vervangend product speciaal voor tweetact motoren en bestaat uit Bohrium, en niet uit olie.

Borium is een isotoop en heeft een halfwaardetijd van 0,04 seconden en omdat het zo instabiel is wordt elke hoeveelheid snel afgebroken in andere elementen dat er geen reden is om gezondheidseffecten van het element te achterhalen, het heeft dus nagenoeg geen uitstoot! 

 

Dat betekend echter niet dat we niet vervuilen en het milieu belasten, triboron is een perfect milieu vriendelijk product die niet vervuild maar de benzine nog altijd wel!

In het noorden van Europa o.a. Zweden, Noorwegen en Finland mag dit alleen nog maar toegepast worden in tweetakt motoren vanwege milieueisen van de overheid.

 

Om een goed voorbeeld te geven zou het mooi zijn dat wij als oldtimer liefhebbers met doorgaans behoorlijk vervuilende motoren het milieu en ons mensen tegemoet te komen en ons steentje bijdragen door milieu vriendelijker te gaan rijden, zodat we samen geen commentaar meer krijgen dat we zo milieuvervuilend bezig zijn en mensen letterlijk de neus op halen. Want dat is dan voorbij!

 

Zelf rij ik er ongeveer een maand of vijf met het spul in de benzine en het bevalt mij letterlijk prima, geen gestink en rook meer en niet te vergeten nagenoeg geen uitstoot meer van schadelijke stoffen!

Inmiddels zijn er meer mensen binnen de groep die ook Triboron gebruiken en zijn er zeer tevreden over, dus waarom niet veel meer rijders.


Mijn vraag is geheel vrijblijvend of er meer rijders zijn die dit willen gaan gebruiken en hoeveel?

Ik heb een firma die het spul verkoopt en kan bij een afname ons als clubje dan 15% korting geven en dan kost een liter € 25,-- IPV € 28,50 per liter (LET OP) smering 1:100 ipv 1:50 dus helemaal niet duur maar in vele opzichten zelfs goedkoper!

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die het willen gaan proberen of gaan gebruiken; hoe meer mensen meedoen hoe goedkoper we het in handen krijgen, en meewerken aan een beter milieu zonder blauwe walm.

 

Een uitvoerige test van Triboron treft u aan bij de ZVC Zundapp Veteranen Club

www.zundappveteranenclub.nl





Last edited by ovee; 16/06/18 02:55 PM.

Met vr. gr.
Onne
ovee #129754 16/06/18 06:31 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik rij ermee met de Zundapp.
Op het Zundapp en andere forms wordt er veel over uitgewisseld.
Zelf ook hele positieve ervaring ermee.
Ik ben in hart en nieren een Castrol man, maar met de dapp blijf
ik ermee verder rijden 1 op 70. Sommige 1 op 100, maar mijn dappje maakt
Nogal toertjes zeg maar en ik wil zekerheid.
Voor de Solex gebruik ik gewoon Castrol 1 op 50.
Nog geen slechte dingen gehoord over Triboron. Wel een paar klwine puntjes van de vorige versie
maar die is er niet meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.023s Queries: 20 (0.005s) Memory: 0.9289 MB (Peak: 1.0472 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:05:31 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS