Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik heb wat vragen waar de experts zich misschien eens over kunnen buigen. Ik heb ooit eens een solex sleutelgat kunnen bemachtigen die ik nu terug uit de doden aan het proberen te halen ben.
Het blokje heeft ooit een impact te verduren gehad, dat zie je aan de tank die scheef stond en zo. (al is dat de andere kant)
Nu is het zo dat als ik met het vliegwiel draaide, dan voel je dat op een gegeven moment het wiel plakt tegen de magneet. Ik heb nu de motor beginnen demonteren en heb het vliegwiel eraf. Ik zie echter nergens schade aan de voetplaat of ergens anders van een slag ofzo.
Ik voeg wat foto's toe. Je ziet wel aan de binnenkant van het vliegwiel dat de magneet er heeft tegen gelopen en ook op de magneet zie je de sporen. Als ik aan de as voel dan zit er een heel klein beetje speling op ik weet niet of dat ok is of niet. Ik merk ook niet echt dat hij een slag heeft ofzo

Wat kan de oorzaak zijn dat dit gebeurt ? wat kan ik testen of nakijken naar jullie mening ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Attached Images
IMG_3017 (Medium).JPG (154.37 KB, 742 downloads)
IMG_3016 (Medium).JPG (156.55 KB, 781 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ziet er uit dat je een slag in je vliegwiel hebt. Dat zou je op het oog moeten kunnen zien. Een ander vliegwiel zou mijn oplossing zijn. Aan je nok te zien staat hij al een tijdje stil.

Speling die je voelt kan vanuit de drijfstang komen, speling op big- of small end. Cilinder lichten en controleren. Sowieso ook even je carterdeksel los, ik ben daar al hele spinnennesten tegengekomen. Goed schoonmaken daarbinnen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het kan ook zijn dat de Solex de andere kant op gevallen is waardoor de krukas licht krom is.
Dat is moeilijker met het blote oog te zien, ik heb daar een (meet)klokje voor maar dat heeft ook niet iedereen.
Als je een ander vliegwiel hebt kan je het hiermee eerst proberen of de slag in het vliegwiel zit of in de as.
De spoelen zijn ook enigszins "verstelbaar" , schroefjes lossen , spoel naar binnen drukken en dan de schroefjes vastzetten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik heb er nu een ander vliegwiel op gezet en het probleem is net hetzelfde raak 1 keer in een omwenteling onderaan. Het zal dus inderdaad aan de as liggen.

MOET de as dan vervangen worden of kan je met het verstellen vd spoel verder ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ook zij die menen dat een vliegwiel eraf te trekken is met een tweeklauw of drieklauw ( poelie trekker) veroorzaken dit soort schade want zeker bij de oude vliegwielen zijn de spaken tussen de gaten nogal zwak en trek je de zaak krom .
de originele trekplaat die het materiaal alleen aan de kern trekt is de enige manier die geen vervorming veroorzaakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Sambaman
Ik heb er nu een ander vliegwiel op gezet en het probleem is net hetzelfde raak 1 keer in een omwenteling onderaan. Het zal dus inderdaad aan de as liggen.

MOET de as dan vervangen worden of kan je met het verstellen vd spoel verder ?
durf niet goed verder omdat ik hem echt niet wil stuk maken.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
ook zij die menen dat een vliegwiel eraf te trekken is met een tweeklauw of drieklauw ( poelie trekker) veroorzaken dit soort schade want zeker bij de oude vliegwielen zijn de spaken tussen de gaten nogal zwak en trek je de zaak krom .
de originele trekplaat die het materiaal alleen aan de kern trekt is de enige manier die geen vervorming veroorzaakt
ja die heb ik nu wel gebruikt maar ik weet natuurlijk niet wat ervoor gedaan is. Is het doenbaar om de as te verwijderen, Joan ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Ik heb er nu een ander vliegwiel op gezet en het probleem is net hetzelfde raak 1 keer in een omwenteling onderaan. Het zal dus inderdaad aan de as liggen.

MOET de as dan vervangen worden of kan je met het verstellen vd spoel verder ?
als de as krom is dan zou hij rondom alle spoelen moeten raken en het vliegwiel word alleen daar geraakt waar de kromme as het vliegwiel naar de spoelen toe dwingt, bij een combinatie van iets vliegwiel slingering en misplaatste spoelen dan heb je kans dat de speling op EEN plek net niet genoeg is: stel de spoel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Sambaman
Ik heb er nu een ander vliegwiel op gezet en het probleem is net hetzelfde raak 1 keer in een omwenteling onderaan. Het zal dus inderdaad aan de as liggen.

MOET de as dan vervangen worden of kan je met het verstellen vd spoel verder ?
als de as krom is dan zou hij rondom alle spoelen moeten raken en het vliegwiel word alleen daar geraakt waar de kromme as het vliegwiel naar de spoelen toe dwingt, bij een combinatie van iets vliegwiel slingering en misplaatste spoelen dan heb je kans dat de speling op EEN plek net niet genoeg is: stel de spoel
bedankt dat ga ik even proberen. Dank jullie voor de raad.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Nou dat wordt hem niet. Ik merk nu dat ik door het bewegen van de as het vliegwiel tegen en van de spoel kan trekken.

op mijn donor kan ik de as niet bewegen. Dus waarschijnlijk het rollager ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nou noemen we dat niet het rollager want dat is voor de latere modellen die hebben rollen met lagers, lager in de ontstekingsgrondplaat , daar helpt het hebben van een spoelenplaat trekker bij, bij OTO's is het carterdeel zo vlak gevormd dat je daar nog wegkomt met een 3 poot poelietrekker maar bij deze is het trekken via de uiteinden van de spoelen beter, je hebt ook een speciale schroevendraaier nodig, breed en plat en met een centrale gleuf van 6 mm om die gegleufde ronde moeren op de spoel los te draaien, daar zitten twee draadeinden onder die de plaat aan het carter houden

Attached Images
ronde moer.png (193.87 KB, 495 downloads)
Last edited by Joan; 28/09/17 08:33 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ok hier zijn we weer voorbij smile Een mega vuile lager in de spoelplaat. Maar daar zit het (de speling) dus niet het lijkt alsof de speling aan de andere kant achter de rol zit. Kan dat ?

Waar moet ik nu naar kijken of constateren?

Moet ik de rolunit ook verwijderen frown

Attached Images
lager.png (162.1 KB, 522 downloads)
Last edited by Sambaman; 28/09/17 05:26 PM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat lager in de spoelenplaat moet je in ieder geval vervangen en als je nu toch aan het demonteren bent kan je ook gelijk de rol losmaken, carterdeksel weghalen en de krukas eruit trekken.
Kan je gelijk het krukaslager nakijken/ vervangen.
Het lager hoort klem in het carter te zitten en kan eruitgehaald worden door het carter in een oventje te verwarmen op 150 graden.
Niet met een brander verwarmen, het cartermateriaal smelt al bij een vrij lage temperatuur (+/- 400 graden).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
moet je de rol eraf trekken met een speciale trekker ? Zijn hier ergens een filmpje of foto's van te vinden ? ook voor het verwijderen van de lagers ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de as niet te erg verroest is kan de rol er vrij makkelijk vanaf nadat de moer erf gedraaid is.
Niet met een waterpomptang, of iets dergelijks, aan de rol klemmen, dan is de kans groot dat hij breekt.
Je hebt 2 typen rollen , de Nederlandse, deze heeft aan de uiteinden een ijzeren flens waartusen de rol zit en de rolzelf raakt de as niet .
je hebt ook het Franse type, daarbij zit de harde laag op een ZAMAK kern die wel over de as heen geschoven is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ok dank jullie voor de raad en hulp het lukt me nu om verder te geraken zonder dat ik schade berokken. Ik heb de carter nu helemaal ontdaan van alles behalve de krukas en de lager. Hoe krijg ik de geborgde schroeven eruit ?

Attached Images
borg.png (132.63 KB, 485 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Ok dank jullie voor de raad en hulp het lukt me nu om verder te geraken zonder dat ik schade berokken. Ik heb de carter nu helemaal ontdaan van alles behalve de krukas en de lager. Hoe krijg ik de geborgde schroeven eruit ?

een schroevendraaier gebruiken die de goede breedte heeft en een perfect plat ( parallel vlakken) blad ( meesten zijn iets V vormig, die "wiggen" uit de gleuf), dan meer drukken dan draaien, zie je dat die borging niet veel voorstelt, de 'verzonken' kop zorgt meestal voor de meeste frictie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In principe moet je eerst de as eruit trekken voordat je de geborgde schroeven losdraait.
Dan kan je het carter plat op de werkbank leggen en meer kracht uitoeffenen om de schroeven los te draaien.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ok dat lukte weer. Nu is het lager er uit gekomen samen met de krukas. ik heb nu de lager ook van de krukas gekregen en dus rest alleen nog de lager van de spoelenplaat te verwijderen. Hoe ga ik hiervoor te werk ?

Ook mss al even vragen waar koop ik best nieuwe lagers ?

Attached Images
lager op krukas.png (132.47 KB, 488 downloads)
Last edited by Sambaman; 28/09/17 07:26 PM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Sambaman
Ok dat lukte weer. Nu is het lager er uit gekomen samen met de krukas. ik heb nu de lager ook van de krukas gekregen en dus rest alleen nog de lager van de spoelenplaat te verwijderen. Hoe ga ik hiervoor te werk ?

Ook mss al even vragen waar koop ik best nieuwe lagers ?


Goededag

Ik ben de laatste weken met zo een zelfde soort blokje bezig, heb beide lagers nu bij solex noord besteld deze hebben beide lagers met een goede maat aanduiding op de website.

Het lager in de spoeleplaat heb ik voorzichtig er uit getikt, maar lees overal dat je de spoelenplaat moet leeghalen en dan even wat verwarmen in de oven.
Dan moet hij er zo uit komen.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Voorbeeldje :


Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Is iedereen het ermee eens de lagers van solexnoord te gebruiken. Heb hier geen ervaring mee. solexmarkt heeft de originele https://solexmarkt.com/index.php/solex-motor/krukaslager-solex-universeel.html weet alleen niet of dat de juiste zijn ? Sorry voor mijn twijfel gedrag maar wil het juist doen en het is de eerste keer voor mij dat ik zo diep de motor inga.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
persoonlijk ben ik voor lagers die open zijn en rechte kanten hebben op de binnering die aansluit op de te plaatsen originele afdicht shim. verder heb ik graag de C3 uitvoering, daar zit iets speling op kom je beter weg met toerentallen ( al draait de solex er niet zo veel )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ivm de temperatuur in het carter ga ik zoiezo vooC3 lagers, bij de spoelen plaat gebruik ik gewone 2RS1 lager, blijft daar beetje minder warm
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Waarvoor staat de GR nr die je op het carterdeksel ziet staan ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Sambaman
Waarvoor staat de GR nr die je op het carterdeksel ziet staan ?
en andere onderdelen zoals de pomp.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik vind dat er ook wat speling zit op de piston en de drijfstang. Kan dit kwaad en hoe kan ik dit oplossen ? Ik merk dat hier geen lager zit maar gewoon en koperen bus lijkt het.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Ik vind dat er ook wat speling zit op de piston en de drijfstang. Kan dit kwaad en hoe kan ik dit oplossen ? Ik merk dat hier geen lager zit maar gewoon en koperen busdat heet toch ook echt "lager" vaak ter onderscheiding met de "naald" of "kogel" lagers ook wel "glijlager" genoemd lijkt het.

de drijfstangen die onder koper hebben, hebben dat boven ook , iets speling mag, monteer wel een zo goed mogelijke piston pen , dat koper "vreet" metalen deeltjes op en dat gaat vaak ten koste van de veel hardere pistonpen die vaak een groef aan het ontwikkelen is en vervangen dient te worden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Sambaman
Ik vind dat er ook wat speling zit op de piston en de drijfstang. Kan dit kwaad en hoe kan ik dit oplossen ? Ik merk dat hier geen lager zit maar gewoon en koperen busdat heet toch ook echt "lager" vaak ter onderscheiding met de "naald" of "kogel" lagers ook wel "glijlager" genoemd lijkt het.

de drijfstangen die onder koper hebben, hebben dat boven ook , iets speling mag, monteer wel een zo goed mogelijke piston pen , dat koper "vreet" metalen deeltjes op en dat gaat vaak ten koste van de veel hardere pistonpen die vaak een groef aan het ontwikkelen is en vervangen dient te worden
blush mijn vocabulair groeit met de dag smile.

Last edited by Sambaman; 01/10/17 08:37 AM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Wat is de reden hiervan ? Is dat omdat de piston scheef loopt ?

Attached Images
piston (Small) (Mobile).png (198.3 KB, 490 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Wat is de reden hiervan ? Is dat omdat de piston scheef loopt ?
gebeurd wel vaker, zwarting van de zuiger. niet noodzakelijkerwijs door een scheve zuiger. zelf heb ik wat tegen de hoogte/dikte verhouding van de zuigerveren van de solex, later hebben ze dat ook aangepast met het 3 veren systeem, maar ook daar kom je zwarting van de zuiger tegen. In principe dichten de zuigerveren op de zuiger alleen maar af aan de onderkant ( die glimt dan ook altijd ) en daar zou je het dan wat breder willen hebben , om ze dan niet te stijf te hebben dienen ze dan minder hoog te zijn, scheelt ook weer in "slepende" wrijving tegen de cilinderwand.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
ok dank je voor info.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Nou alles terug gemonteerd met de nieuwe lagers. Jongens wat een verschil zeg. Draait super strak nu dat vliegwiel. Nog eens mijn dank aan alle helpers! zonder jullie is het toch een stuk moeilijker. Dankjewel


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
En ja hoor geen vonk .... laat nou net dat zijn waar ik het meeste voor vreesde... Ben geen held in dat meten van de spoelen en condensator en heb ook geen meetkas zoals sommigen. Nou eerst even vakantie ...


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Nou, je hoeft niet gelijk te gaan meten, je gaat eerst een s nakijken hoe je de verbindingen hebt gemaakt. Het zijn meestal montage fouten, dus kijk eerst of je niet ergens sluiting maakt.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zit het veertje met koperen stiftje wel achter de ontstekingsspoel?

Han

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank jullie voor de tips had alles al 13 keer nagelopen, alles zit helemaal zoals het hoort.( ik heb foto's gemaakt en heb hier een originele onaangeraakte erbij liggen) Ik vermoed de condensor of natte spoel. Maar ik MOET smile nu in verlof dus kan niet verder doen. Ik heb deze motor nooit weten draaien en de solex stond in een schuurke aan een visvijver. Ik heb de spoel gemeten als ze gedemonteerd was en dit van het punt waar dat veertje raakt en het punt waar de condensor in de spoel gaat. Dat gaf een meetwaarde van 3.8. Ik heb ook gemeten op kabelbreuk van de bougiekabel en nieuwe bougie gebruikt en oude proper gemaakt. Geen reactie. Wat ik graag ergens op het forum zou vinden en niet kan vinden is een uitleg voor het nakijken en herstellen van de ontsteking. Ik zie op YouTube dat sommigen een apparaat hebben uit Italie. Maar dat heb ik dus niet. Ik heb alleen een multimeter. En in het solex doe boek (de oude) staat een uitleg met een batterij. Die moet ik nog eens proberen maar mss is er iets handigers dat je kan doen om te zien wie de dader is ? Een soort van determinatieprocedure zodat ik ook op de donor kan zien welke onderdelen goed zijn en welke niet. En dus dan niet onnodig veel de dingen moet ineen en uiteen doen. Zeer frustrerend zo. Ik ken het helaas niet goed genoeg maar ipv anderen dat te laten doen zou ik het graag wel kunnen en leren van anderen.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Op de spoel kan je meerdere metingen doen:
) van de kern, het ijzer, en het draadje en die kan 3,8 zijn ,
) van de kern naar de lip waar de bougiekabel tegen komt, die geeft een veel hogere waarde ,


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Op de spoel kan je meerdere metingen doen:
) van de kern, het ijzer, en het draadje en die kan 3,8 zijn ,
) van de kern naar de lip waar de bougiekabel tegen komt, die geeft een veel hogere waarde ,

niet alleen de spoel meten maar ook de punten, de condensator en de verbindingen, veelal zijn ook punten debet aan falen en hebben een bijna onzichtbaar niet elektrisch geleidend vliesje ontwikkeld, zeker in de buurt van visvijvers


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik vermoed met punten dat je bedoel dat ik moet meten of er stroom door loopt ? Of moet ik daar ook een weerstandsmeting doen?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Ik vermoed met punten dat je bedoel dat ik moet meten of er stroom door loopt ? Of moet ik daar ook een weerstandsmeting doen?
doe maar een weerstandmeting. gisteren ook weer iemand geholpen die met nieuwe punten kwam om te monteren, die hadden ergens ooit iets teveel vocht gezien en daar zat dan ook een bruinig laagje op, met een diamantvijl weer netjes metaalblank gemaakt en werken ( dat is het voordeel als ze los aangeleverd worden in plaats van als voorgemonteerde set)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Heel de spoelenplaat verwijderd en met de batterij de test gedaan uit het solexdoe boek. ???? Ontsteking op de bougie ???? Nou ja zeg ... alles terug erop gemonteerd en loopje gedaan met de solex en bougie tegen de cylinder en vonk vonk ... ??? Mss toch wat vocht in de spoel die tijdens de vakantie opgedroogd was nadat ik de spoel te drogen had gelegd. Nu heb ik wel nog een vraagje de bougie die hier inzat is geen l82c. Is het met een kamzuiger een andere bougie ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Heel de spoelenplaat verwijderd en met de batterij de test gedaan uit het solexdoe boek. ???? Ontsteking op de bougie ???? Nou ja zeg ... alles terug erop gemonteerd en loopje gedaan met de solex en bougie tegen de cylinder en vonk vonk ... ??? Mss toch wat vocht in de spoel die tijdens de vakantie opgedroogd was nadat ik de spoel te drogen had gelegd. Nu heb ik wel nog een vraagje de bougie die hier inzat is geen l82c.Als hij maar vonkt toch. qua maatvoering moet de bougie goed zijn qua code, daar hoor je me nauwelijks over voor So een sport motor maakt het ook nauwelijks wat uit Is het met een kamzuiger een andere bougie ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
"als hij maar vonk toch" frown nou niet echt. Zit in een dip nu krijg de solex echt niet aan de praat. Heb de onsteking meerdere keren goed gezet (iets naar voor,iets naar achter) en denk dat deze juist staat ik zie ook een regelmatige puls. Meerdere bougies geprobeerd. Sproeier is "28". Krijg er geen leven in. Een plofje en een kuch maar draaien wilt hij niet. Achter de brandstofpomp zit een opening ... ik denk carterontluchting ofzo ? Daar komt na bijna een hartaanval van het op en neer fietsen, zwarte prut uit (ik denk van de grafietolie ? Als ik de bougie er terug uithaal dan is deze zeer nat. Dus teveel brandstof ? ZUCHT ik weeeet het even niet meer ben al zo lang met dat ding aan het worstelen .... ik geef het even op denk ik. Wat me wel opvalt is dat ik zeer weinig compressie lijk te hebben.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het gat achter de pomp is een kanaaltje naar het Carter en door de wisselende carterdruk word de pomp bediend.
Als de ontstekingspoel slecht of stuk is kan er nog wel vonk zijn als de bougie uit de cilinder is maar eenmaal gemonteerd is er een hogere druk en geen vonk meer.
Bij al je startpogingen kom ter wel brandstof in de cilinder maar wordt niet ontstoken(geen vonk) en verlaat het onverbrande mengsel de cilinder weer via de uitlaat waar het zich ietwat mengt met de daar aanwezige koolresten ( grafietolie ??) .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Heel de spoelenplaat verwijderd en met de batterij de test gedaan uit het solexdoe boek. ???? Ontsteking op de bougie ???? Nou ja zeg ... alles terug erop gemonteerd en loopje gedaan met de solex en bougie tegen de cylinder en vonk vonk ... ??? Mss toch wat vocht in de spoel die tijdens de vakantie opgedroogd was nadat ik de spoel te drogen had gelegd. Nu heb ik wel nog een vraagje de bougie die hier inzat is geen l82cen wat is de electrode afstand dan van deze bougie ? zet je hem wel op 0,4 mm maximaal , bij een wat mindere ontsteking mag 0.3 mm ook maar bij verzopen motor is dan de bougie het eerste dat kortsluit door de nattigheid, warm stoken monteren en dan proberen wil ook wel eens helpen blijft hij even droog . Is het met een kamzuiger een andere bougie ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
in het solexdoeboek stond dat je grafiet olie op de drijfas moest doen en de bus van de rol, vandaar. Ivm je antwoord soms is er wel een plof en knal ... is het dan volgens jouw nog steeds een onstekingsprobleem ? Wat is de beste optie dan om dit opgelost te krijgen ? De volledige onstekingsplaat wisselen ? Hoe kan je dat controleren ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Sambaman
Heel de spoelenplaat verwijderd en met de batterij de test gedaan uit het solexdoe boek. ???? Ontsteking op de bougie ???? Nou ja zeg ... alles terug erop gemonteerd en loopje gedaan met de solex en bougie tegen de cylinder en vonk vonk ... ??? Mss toch wat vocht in de spoel die tijdens de vakantie opgedroogd was nadat ik de spoel te drogen had gelegd. Nu heb ik wel nog een vraagje de bougie die hier inzat is geen l82cen wat is de electrode afstand dan van deze bougie ? zet je hem wel op 0,4 mm maximaal , bij een wat mindere ontsteking mag 0.3 mm ook maar bij verzopen motor is dan de bougie het eerste dat kortsluit door de nattigheid, warm stoken monteren en dan proberen wil ook wel eens helpen blijft hij even droog . Is het met een kamzuiger een andere bougie ?
de originele bougie heeft idd een kleinere afstand tussen de electrode, meet het zo meteen even na. Maar met al de bougies is het resultaat het zelfde. als de hendel op de carbu in het midden staat dan is het puf puf puf puf knal en verzopen .....


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Zou het aan een gebrek aan compressie kunnen liggen ? Ik vind dat hij tav andere solexen minder druk lijkt op te bouwen naar het bovenste punt. Ik zal het eens moeten inspecteren met een loep.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Zou het aan een gebrek aan compressie kunnen liggen ? Ik vind dat hij tav andere solexen minder druk lijkt op te bouwen naar het bovenste punt. Ik zal het eens moeten inspecteren met een loep.
nou met een loep ga je niets zien daar is de compressiemeter voor, een manometer met een ventieltje erin om de druk vast te houden, die zet je op je bougiegat ( lekvrij graag), dan vol gas starten ( zorg wel dat je bougie in de kabel zit en vast aan het blok anders brand je de ontsteking door) dat starten houd je vol tot de meter geen extra druk meer opbouwt. ik meen dat een goede solex iets van 6 bar kan maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Sambaman
Zou het aan een gebrek aan compressie kunnen liggen ? Ik vind dat hij tav andere solexen minder druk lijkt op te bouwen naar het bovenste punt. Ik zal het eens moeten inspecteren met een loep.
nou met een loep ga je niets zien daar is de compressiemeter voor, een manometer met een ventieltje erin om de druk vast te houden, die zet je op je bougiegat ( lekvrij graag), dan vol gas starten ( zorg wel dat je bougie in de kabel zit en vast aan het blok anders brand je de ontsteking door) dat starten houd je vol tot de meter geen extra druk meer opbouwt. ik meen dat een goede solex iets van 6 bar kan maken


een dagje scholing zou ook wel handig zijn smile


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Joan, ik heb me een strobolamp en manometer besteld. Maar wat bedoel je met vol gas starten ? Kan je dit wat verduidelijken.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Joan, ik heb me een strobolamp en manometer besteld. Maar wat bedoel je met vol gas starten ? Kan je dit wat verduidelijken.

nou om de maximale druk in je cilinder te bereiken moet je wel zoveel mogelijk "pompverliezen" reduceren Dat gas, wat je druk moet opbouwen, moet er wel komen dat bereik je door volgas te geven echt starten mag je het niet noemen als je je compressie gaat meten, want de ontsteking moet uit en benzine kun je ook beter weg laten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik lees ... snel lopen met de manometer erin en de bougie tegen de cyclinder. de chokehendel op start. Of indien gedemonteerd met een snel krachtig boormachine op het vliegwiel. Wel spannend die solexen smile


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Ik lees ... snel lopen met de manometer erin en de bougie tegen de cyclinder. de chokehendel op startwaarom dat dan weer ?? die cursus waar je het over had lijkt me nuttig . Of indien gedemonteerd met een snel krachtig boormachine op het vliegwiel. Wel spannend die solexen smile


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
blush gelijk heb je daarin. De gasnemer bedoel ik natuurlijk. En spijtig genoeg zijn hier geen sleutelaars in de buurt en geen vader of grootvaders om beroep op te doen. Roeien met de riemen die we hebben blush


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
blush gelijk heb je daarin. De gasnemer bedoel ik natuurlijkvoordeel van solex is dat hij standaard al vol gas staat ( niet bij de laatste typen MBK hongaar en chineesch . En spijtig genoeg zijn hier geen sleutelaars in de buurt en geen vader of grootvaders om beroep op te doen. Roeien met de riemen die we hebben blush

Last edited by Joan; 18/10/17 08:14 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik denk dat er toch iets mis is met de ontstekking Ik heb deze nu afgesteld met de strobo en dat ziet er ok uit De bougie op 0.4mm. En als ik hem nu probeer te starten dan plof plof niet niets niets plof niets niets plof plof niet niets. ??? Ik heb dan de strobo er terug aangehangen en ook deze flits zeer onregelmatig elke plof een flits maar nooit regelmatige pulsen.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Zou de condensator kapot zijn?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
of heb je de spie uit je vliegwiel liggen ?
kapotte condensator, gelukkig weer wintertijd kun je buiten in het donker kijken of het vreugdevuur is tussen de punten, dat hoort niet ( nauwelijks, beetje is er altijd wel)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Sambaman
Ik denk dat er toch iets mis is met de ontstekking Ik heb deze nu afgesteld met de strobo en dat ziet er ok uit De bougie op 0.4mm. En als ik hem nu probeer te starten dan plof plof niet niets niets plof niets niets plof plof niet niets. ??? Ik heb dan de strobo er terug aangehangen en ook deze flits zeer onregelmatig elke plof een flits maar nooit regelmatige pulsen.


Dit klinkt als een slecht contact.
Veel voorkomende oorzaken:
- schroefoogje van bougiekabel bij bougie (stukje afknippen en weer indraaien)
- aansluiting bougiekabel bij spoel.
- vuile contactpunten(een piepklein zandkorreltje is genoeg). Goed schoonmaken en -blazen met perslucht.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik wil even wat recht zetten over het meten van ontstekingsspoelen .
DAT IS ALLEEN MOGELIJK MET EEN METER DIE DE INDUKTIE KAN METEN VAN DE SPOEL EN DUS OP GEEN ENKELE MANNIER MET EEN VOLT METER.
Men kan wel de weerstand meten van de primaire spoel in OHM alleen als je die weet van de betreffende ontstekingsspoel .
Er zijn zeer veel verschillende fabrikanten van spoelen die in dezelfde solexen worden toegepast.
Bijvoorbeeld dikke en of dunner blikpakket of groter of kleiner kern doorsnede het aantal wikkelingen die nodig zijn voor de gewenste zelfinductie verschillende draad dikten voor de verschillende blikpakketten ,dus meten van de weerstand is niet goed mogelijk of je moet de gegevens weten van de betreffende spoelen fabrikant.
Zeg dat je die wel weet dan ben je er nog niet ,Stel er zijn primair 400 wikkelingen en er zijn er twee met kortsluiting dan zal je dat meestal niet meten maar de spoel zal een heel andere zelfinductie hebben en dan samen met de condensator een heel ander stroombeeld hebben.
Ook bij die lage weerstanden is de aansluitdraden van de meter ook een factor van mismeten.
Het kan nog veel erger bij de secundaire wikkeling.
Ga uit van b.v. 30 lagen draad over elkaar .
Deze begint aan een zijde en heeft dus een condensator met de laatste laag van de primaire ,daarna wordt er weer terug gewikkelt over de eerste laag ( al weer een condensator) en dat 20 keer voor de hele spoel.
Deze condensatoren staan wel allemaal met elkaar in serie en de belasting is daardoor wel aanvaardbaar maar toch kan de spanning maar langzaam stijgen tot de 12000 volt,( electronisch gezien is dat langzaam ).
IS de spoel vochtig dan stijgt de waarde van de condensator enorm en zal het vermogen van de primaire niet meer genoeg zijn om de spanning naar de 5000 volt te krijgen.
Is de vochtigheid niet overal even groot dan zal de spanning in de spoel ook niet even hoog worden en zal er altijd een plek ontstaan waar de isolatie zal door slaan tussen de betere plaatsen in de spoel en hebben wij een defecte spoel.
Een vochtige spoel die niet kapot is zal een perfecte weerstand meten ( als men dat al kan meten ).
Als er een doorslag komt op een gunstige plek b.v. 5 m.m. van een zijde tussen twee lagen dan heb je al een kortsluiting van meer dan 100 wikkelingen en daar komt al gouw een laag bij van 1000 wikkelen van de laag die er onder zit DUS VERGEET HET MAAR .
ER zijn eigenlijk maar twee manieren om te meten.
Met een inductie meter de spoel doormeten nadat deze goed gedroogd is.
En aansluiten op een daarvoor geschikt stroom en spannings aparaat.
START NOOIT EEN SOLEX DIE AL EEN TIJD NIET GEDRAAID HEEFT VOORDAT JE DE ONTSTEKINGSSPOEL MINSTEN EEN PAAR WEKEN OP DE VERWARMING HEEFT GELEGEN DIE DAN OOK MOET AANSTAAN.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Jan Vennix
Met een inductie meter de spoel doormeten nadat deze goed gedroogd is.
En aansluiten op een daarvoor geschikt stroom en spannings aparaat.
START NOOIT EEN SOLEX DIE AL EEN TIJD NIET GEDRAAID HEEFT VOORDAT JE DE ONTSTEKINGSSPOEL MINSTEN EEN PAAR WEKEN OP DE VERWARMING HEEFT GELEGEN DIE DAN OOK MOET AANSTAAN.

ik heb de CV ketelwater temperatuur daar speciaal voor op 90 graden afgesteld, velen adviseren ivm met energiebesparing om de CV op 60 "C te zetten maar dat voelt me al niet lekker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Nou ik geef het op frown krijg het niet voor elkaar. Mijn kennis schiet te kort bij dit motortje. Ik heb ontsteking ze staat goed ik heb benzine aan de bougie ze wordt nat. maar het ding geeft geen kik. Ik had hem zo graag terug in draaiende staat gekregen frown


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als je bougie nat wordt dan komt de benzine al tot daar dus dat lijkt goed.

Het komt voor dat de vonk te zwak is en dat daardoor onder druk geen vonk geproduceerd wordt.
Probeer dan de electroden van je bougie eens iets dichter bij elkaar te zetten, op 0,25 - 0,3 mm in plaats van 0,45 mm.
Vaak helpt dat. Succes.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Nou dat probeer ik nog eens deze avond. Maar ...

Als ik nou eens met een lekker mandje belgische streekbieren ergens tot bij een solexgoeroe die me wil helpen en dorst heeft rijd? Mss lukt het dan beter dan dat ik mss meer kwaad dan goed doe.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Je hebt hem met de stroboscoop afgesteld staat er een paar posten terug, dan zou je toch ook een vonk moeten hebben lijkt mij.(raar dat de bougie dan nat is)
Heeft het blokje inmiddels wel een goede compressie.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Nou ik vind wel dat de compressie aan de zwakke kant is. Ik heb al andere veren gezet van een donor piston en alles van pakkingen is natuurlijk vervangen. Ook de smoorklep het vijsje boven in de cyclinder heb ik helemaal proper gemaakt en onder spanning van de veer gezet. Maar toch vind ik dat ik redelijk gemakkelijk het vliegwiel met de hand kan draaien.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Andreprins
Je hebt hem met de stroboscoop afgesteld staat er een paar posten terug, dan zou je toch ook een vonk moeten hebben lijkt mij.(raar dat de bougie dan nat is)
Heeft het blokje inmiddels wel een goede compressie.


Als ik hem met de bougie eruit draai aan het vliegwiel dan zie ik vonken. De ontstekking heb ik zowel met strobo als met een vloeitje geprobeerd af te stellen. Zonder succes dus frown


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb altijd wel zin in een lekker Belgisch biertje dus als het jou niet te ver is... wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Sambaman
Nou ik vind wel dat de compressie aan de zwakke kant is. Ik heb al andere veren gezet van een donor piston en alles van pakkingen is natuurlijk vervangen. Ook de smoorklep het vijsje boven in de cyclinder heb ik helemaal proper gemaakt en onder spanning van de veer gezet. Maar toch vind ik dat ik redelijk gemakkelijk het vliegwiel met de hand kan draaien.



Drukt jou motorhendel soms de decompressie klep open.
Dit komt redelijk precies omdat hij hem in hoort te drukken als je hem omhoog trekt.
Waar door hij hem uitgooid.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
nou dat gaat hem echt niet worden.

ongeveer 35psi aan compressie. Bougie vonk constant. Cilinder is nat bougie ook van de benzine loopt er op de duur overal uit frown (wat ik persoonlijk wel wat verdacht vind want eigenlijk denk ik dat er alleen benzine uit de uitlag mag komen zelf na lang proberen te starten??? nietwaar.

ik voeg enkele foto's toe.

Ik kan hem enkele plofjes laten maken en dan niets meer. (djoek is niets) en plof is een ontploffing dan doet ie. djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoek plof djoek djoek djoek djoek djoek djoek plof plof djoek djoek djoek djoek djoek djoek djoekdjoek djoek en niets meer.

ik zit echt met de handen in het haar ....

ik ga hem helemaal terug demonteren en stap voor stap alles moeten nakijken vrees ik.

Attached Images
IMG_3757.JPG (97.9 KB, 383 downloads)
IMG_3758.JPG (134.71 KB, 387 downloads)
IMG_3759.JPG (98.96 KB, 378 downloads)
IMG_3761.JPG (122 KB, 389 downloads)
IMG_3762.JPG (124.27 KB, 386 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
nogmaals mijn excuses als ik weer domme dingen zeg


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Djoek,djoek, 'tis toch wat heeyi.........
De compressie is in ieder geval te laag, moet minstens het dubbele zijn en als overal brandstof uit komt lopen dan is het meer een vergiet dan een motor.
De buitenkant moet droog blijven van brandstof, probeer dat eerst eens op te lossen.
Als dat gelukt is , probeer dan een andere sproeier, je kan ook teveel benzine aan de motor geven en dat werkt ook niet.
Overigens twijfel ik aan de spoel, deze zou ik 7 maanden geleden al vervangen hebben.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
maak eens een foto van alleen de zuigerveren in de cilinder, die druk je met de zuiger erin en plaats ze dan ca 1 cm van de bovenrand, ze moeten dan de uiteinden bijna bij elkaar hebben wil je sowieso kans maken op compressie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ok. Ik begin terug van 0. Op zoek naar de reden dat hij zoveel verlies heeft ergens. Ik hoop dat het niet ergens een kleine barst is of slijtage in het carter ofzo.

Ik kijk ook even na wat je daar aangeeft Joan. Ik probeer zo veel mogelijk te documenteren met foto materiaal. Ik denk dat jullie dan beter zien wat ik fout doe. En daar kan ik uit leren.

FFanders ik volg je mening volledig maar...
waar kan ik al deze wisselstukken bekomen ? zoals een nieuwe spoel en nieuwe zuigerveren ? Ik zoek hier steeds tussen mijn afdankertjes en tja wat overblijft aan stukken is vaak met de tijd slechter en slechter.

Dank jullie voor jullie morele steun, hulp en kennis.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Informeer bij Ad van Heerbeek via https://www.solexservice.com/
die kan je verder helpen met onderdelen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted by Sambaman
Nou ik geef het op frown krijg het niet voor elkaar. Mijn kennis schiet te kort bij dit motortje. Ik heb ontsteking ze staat goed ik heb benzine aan de bougie ze wordt nat. maar het ding geeft geen kik. Ik had hem zo graag terug in draaiende staat gekregen frown


Hoe heb je hem trouwens proberen te starten ?

Op de band of in de haak, met de motor los van de band ?

Han

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Eerst op de band maar na dat ik meermaals hartkloppingen kreeg is hij van de band gegaan in een oude vork. Puur voor het zoeken naar de reden van niet starten. soit. hij gaat terug uit elkaar en ik ga op zoek naar de reden van het lek. Zoals FFanders aangaf mag hij niet nat worden. Mijn andere solexen doen dat niet. En deze was een solex die ergens dood lag in een kot. Vermoedelijk na een valpartij want er was vanalles mis mee zoals de lagers en deuken in de nafttank enz. Ik vrees dus een beetje dat ik ergens schade heb aan het carter ofzo. Of dat ze ervoor verkeerde dingen hebben gedaan om hem terug aan de praat te krijgen. Het gaat nu terug uit elkaar en onder de loep terug in elkaar. Ik ga ook de spoelen vervangen. en vt de zuigerveren indien nodig. Maar nu eerst naar een oldtimer moto treffen grin dit moet maar wachten.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Maar wanneer je dit model in de haak hangt dan trek je hem toch in de decompressie?
Of heb ik dat niet goed?

Han

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by solexnl
Maar wanneer je dit model in de haak hangt dan trek je hem toch in de decompressie?
Of heb ik dat niet goed?

Han


Dat klopt helemaal je kan hem in de haak nooit aan de gang krijgen.
Maar ook als het veertje van de decompressieklep vrij los staat druk je hem al in met monteren.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Nou, hier zijn we weer. Het viel me op bij demontage dat er veel vet binnen in het carter zat en aan de brandstofpomp. zie foto's

Ik heb het vermoeden dat de dichting aan de rollager niet afsluit waardoor er vet uit de lager weg kan. Wat is jullie mening hierover ?

Ik heb nu het carter helemaal uit elkaar. wat moet ik controleren of vervangen.

Attached Images
IMG_3814 (Medium).JPG (141.65 KB, 335 downloads)
IMG_3813 (Medium).JPG (166.01 KB, 341 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
@ joan ik heb de foto van de zuigerveren genomen.

Attached Images
IMG_3797 (Medium).JPG (115.65 KB, 322 downloads)
IMG_3798 (Medium).JPG (145.29 KB, 339 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Sambaman
Nou, hier zijn we weer. Het viel me op bij demontage dat er veel vet binnen in het carter zat en aan de brandstofpomp. zie foto's

Ik heb het vermoeden dat de dichting aan de rollager niet afsluit waardoor er vet uit de lager weg kan. Wat is jullie mening hierover ?

Ik heb nu het carter helemaal uit elkaar. wat moet ik controleren of vervangen.


Ik heb deze post gevonden http://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/115430/3 en ik denk dat dat dus fout is. Die ringen zijn bij mij alles behalve recht er zit ook geen inkeping op de lager.

Kan je deze ringen vervangen ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Teveel slotspeling. Zeker die eerste foto. Das duidelijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Sambaman
Nou, hier zijn we weer. Het viel me op bij demontage dat er veel vet binnen in het carter zat en aan de brandstofpomp. zie foto's

Ik heb het vermoeden dat de dichting aan de rollager het krukaslager niet afsluit waardoor er vet uit de lager weg kan. Wat is jullie mening hierover ?

Ik heb nu het carter helemaal uit elkaar. wat moet ik controleren of vervangen.

Wanneer er olie, in dit geval dikkere drab, uit dat gaatje naast de pomp komt betekent dit dat de carterafdichting niet goed meer werkt.
De oorzaak hiervan is dat het krukaslager niet meer op zijn plaats heeft gezeten.
Soms komt dit doordat de Solex op zijn linker kantje (vliegwielkant) is gevallen waardoor de as met lager iets verschoven is.
Soms komt dit doordat het krukaslager niet al te strak in de boring (het gat) gezeten heeft.
Tussen lager en carter zit een dunne ring geklemd, dat is de afdichting en heeft de ring ruimte tussen carter en lager dan heb je lekkage.
In het krukaslager zit geen vet, het lager wordt gesmeerd door de mengolie in de benzine.
Controleer of het lager strak in het gat zit, dat is goed.
Het lager zit ook opgesloten, als het goed is, met 2 plaatjes en een wat dikkere ring.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
dank je voor de info die ring is helemaal bol gedrukt. Ook mist het nieuwe krukaslager de inkeping. Heb ondertussen al wat gelezen op het forum Ik zal het slijpen Maar ...

Kan dat ook met een lager die een stofrubber heeft gehad => http://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/115430/3 er zit blijkbaar een randje op de binnenste ring.

op de foto kan je zien dat er een verschil is tav de originele lager. IK zet ze even hieronder in een aparte post de oude en de nieuwe. Verder ook nog even de ringen die erin zaten.

Attached Images
IMG_3820 (Medium).JPG (168.25 KB, 311 downloads)
IMG_3821 (Medium).JPG (155.1 KB, 314 downloads)
IMG_3822 (Medium).JPG (96.18 KB, 283 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
de oude rollager en ring

Attached Images
IMG_3824 (Medium).JPG (205.14 KB, 279 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
de nieuwe lager

Attached Images
IMG_3823 (Medium).JPG (238.01 KB, 283 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Als ik alles terug in elkaar monteer en draai de moer na de rol op de krukas aan dan spant alles tegen de afdichting aan de pistonkant. Ik vermoed dat deze moet vast komen tegen de lager en niet tegen de afdichting. Hoe komt dat ik hier tekort heb ? Mis ik een onderdeel ?? normaal zou dit toch niet mogen raken tegen de afdichting ??


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Sambaman
Als ik alles terug in elkaar monteer en draai de moer na de rol op de krukas aan dan spant alles tegen de afdichting aan de pistonkant. Ik vermoed dat deze moet vast komen tegen de lager en niet tegen de afdichting. Hoe komt dat ik hier tekort heb ? Mis ik een onderdeel ?? normaal zou dit toch niet mogen raken tegen de afdichting ??


Op deze schets zit daar precies een uitstulping of een ring. Dat heb ik niet op mijn krukas die is plat.

Attached Images
raar (Medium) (Small) (Mobile).png (166.65 KB, 387 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
een hele boterham en ik merk nu ook dat als alles terug afgekoeld is dan kan ik nog steeds de krukas een stukje terugtrekken uit de binnenste ring van de krukaslager. lijkt me ook niet de bedoeling.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
oppassen met solex tekeningen want die zijn van model tot model niet altijd bijgewerkt, de tekening van deze krukas lijkt er wel eentje van de krukas met een los contragewicht .
wat je dient te doen is sleutelen met verstand en twijfel, en twijfel heb je zat want je vraagt. lager dient goed vast te zitten in carter maar kan "uitgewoond" zijn gezien ook de vele discussie over loctite en voelerlint .
Er zij ook verschillende borgringen in omloop en zelfs verschillend in aantal , let ook op dat de pootjes waarmee ze vast zitten ( dit geval waarschijnlijk twee) ook de goede boog hebben, zijn vaak verbogen .


je hebt een tekening dus in het gat eerst de ring met lipjes dan de afdicht ring ( met de niet versleten kant naar het lager, dan het lager ( geen C3 uitvoering die hebben te veel zijdelingse speling voor deze afdichting) dan de een of twee lager borgringen dan de vasthoud pootjes. en inderdaad van te voren checken of de borgringen passen bij de krukas of ze over de tap heen vallen, want 1 ding weet je zeker het lager moet strak tegen de rand van de krukas komen en de ruimte die over is daar dienen de ringen nog een plaatsje te vinden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
ik denk wel dat alles er opzit zoals het erin zat. Ik heb de ringen gekuist en het drukte met lichte druk tegen de afdichtring. Ook zoals je aangeeft de slotjes terug mooi recht gemaakt. Maar als ik dan de moer aandraai na de rol dan trek ik het geheel vast en loopt het contragewicht tegen de afdichtingsring.

Ook kan de krukas nog in en uit het lager schuiven een centimeter of 2.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Sambaman
Ook kan de krukas nog in en uit het lager schuiven een centimeter of 2.


Zonder dat die moer erop zit wel te verstaan. Ik heb dus een vermoeden dat de krukaslager niet juist is ? Wat hebben jullie evt nodig om dat te kunnen zien ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, wat kan er mis gegaan zijn ??
Als de opbouw is zoals op de afbeelding dan moet het goed zijn.

http://www.reibrollen-lemminge.com/

Kijk bij "Techniches" en dan Motor 1010

Attached Images
Naamloos..png (232.75 KB, 352 downloads)
Last edited by FFAnders; 30/05/18 01:19 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank je, de mijne is nog ouder met een boven een ronde cyclinderluchtfilterhuis en zonder een kapje met licht maar gewoon het licht los een het carter/benzinepomp.

49cc explode

Last edited by Sambaman; 30/05/18 03:17 PM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Wat met rood gemarkeerd is, is denk ik niet hetzelfde bij mij. De veerring is een andere zoals die op de schets. En ook het contragewicht lijkt hier anders te zijn.

Ik ga eens een andere afdanker van zolder halen en kijken of daar een verschil in zit. Zou het echt anders ook niet weten.

Verbeter me als ik fout zit maar ik denk het volgende.

probleem is als ik de bus niet tegen de rollager kan trekken dan zal hij langs daar lekken. want ik kan nu de krukas vrij bewegen in de binnenste ring van de lager. Als ik hem aandraai dan spant het te hard omdat het contragewicht zich tegen de volledige buitenste afdekring trekt. Ik heb dus een vermoeden dat de krukas niet de juiste is en dat hier dus een klein verschil op zit. Wat mss komt omdat ze hem ooit na een zware val hebben proberen te maken. En mss omdat de originele niet meer 100% recht was. (vliegwiel raakte de spoelen en de lager waren beidde stuk.) en mss hebben ze toen ook een recentere veerring achter de lager gestoken. ?? mss als er iemand een foto heeft van een originele krukas met contragewicht dan kan ik vergelijken ? ZUCHT ... wederom met de handen in het haar.

De montage heb ik echt identiek aan de explode gedaan. de bus komt aan de rolkant ook net een beetje verder dan het carter eruit. Zou ik mss een rondel kunnen monteren tussen krukaslager en het contragewicht ?

Attached Images
verschil.png (78.73 KB, 302 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Ik heb hier het zelfde blokje pas open gehad. (Zie ook mijn post erover.
Er zit naar mij idee een verhoogde ring aan de binnenkant van de wang waar de ring met de drie keepjes omheen valt.
Zal nog even de foto van mijn krukas opzoeken.

Attached Images
IMG_20180530_183247-1248x936.jpg (212.31 KB, 337 downloads)
IMG_20180530_183425-1040x780.jpg (120.23 KB, 306 downloads)
IMG_20180530_183258-780x1040.jpg (228.6 KB, 297 downloads)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Andreprins
Ik heb hier het zelfde blokje pas open gehad. (Zie ook mijn post erover.
Er zit naar mij idee een verhoogde ring aan de binnenkant van de wang waar de ring met de drie keepjes omheen valt.
Zal nog even de foto van mijn krukas opzoeken.


Gevonden.

Attached Images
20170913_195210-918x1632.jpg (205.83 KB, 300 downloads)
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.129s Queries: 233 (0.053s) Memory: 1.9629 MB (Peak: 2.9690 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 17:47:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS