Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#129160 25/03/18 10:48 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
gelukkig word dit forum goed gelezen door gebruikers maar ook door eigenaars die em al een hele tijd niet hebben gebruikt.
Een van deze laatste is wel zo op de hoogte dat heel lang stil staan wel eens tot problemen kan lijden ook al is hij "rijdend weg gezet"
met hem een plan van aanpak gemaakt , eerst kijken dan rijden . tank eraf en de vier cilindervoet moeren loshalen, hoe moeilijk kan het zijn, de rest laat je zitten, je trekt de cilinder met alles erop en eraan eraf, is het goed alles weer terug en klaar je opent om te kijken
maar goed ook want deze is typisch een voorbeeld wat er in jaren stilstand binnen in gebeurd. Dan is het ook nog eens een eerst type OTO die hadden nog glijlagers in de drijfstang die kunnen al helemaal geen vuil hebben. word iets meer werk nu je ziet hoe het erbij staat.

Attached Images
nakijk 1.jpg (104.69 KB, 734 downloads)
nakijk 2.jpg (141.33 KB, 697 downloads)
nakijk 3.jpg (107.7 KB, 631 downloads)
nakijk 4.jpg (152.04 KB, 661 downloads)
nakijk 5.jpg (162.96 KB, 654 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129161 25/03/18 11:45 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat me ook opvalt is de schroefdraad van het tapeindje. Zo beschadigd op een rare plaats. Hoe komt dit. Dat het los en door trillen heen en weer geklapt?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Wat me ook opvalt is de schroefdraad van het tapeindje. Zo beschadigd op een rare plaats. Hoe komt dit. Dat het los en door trillen heen en weer geklapt?


ja geen idee, wel iets overdreven door de lichtval ten opzichte van de draadflank.

Om hem schoon te kunnen maken moet hij helemaal uit elkaar, dus eerst vliegwiel trekken. Dat gaf weer een "oeps"moment, de 4 ribben aan de binnenkant van het vliegwiel hadden de ontsteking spoel aardig af lopen schaven, dus OF het vliegwiel ooit te vaak te strak aangedraaid dat het gat open komt en het vliegwiel zakt OF er is ooit op de krukas geslagen en is deze met borging en al verplaatst ( zijdeksel had wel een vaag spoor maar niet echt een sleep spoor) OF het carter is gescheurd en het lager loopt los in het carter.
Er is duidelijk al eerder aan het blok gewerkt want de ontstekings spoel zolen waren weg gevijld ( zie foto en vergelijk ontsteking versus licht spoel)
Spoelenplaat trekken met drieklauw poelie trekker, zat ongelooflijk vast en kwam met een knal los. dan met speciaal juk het koppeling carter trekken dat viel tegen, zo vast gerot aan hoofdcarter dat de krukas eruit kwam en niet het carter. nadat de krukas eruit was met een stuk zacht aluminium tegen de verstevigingsribben van dit carter getikt ( jawel ik gebruik ineens een hamer) zachtjes en netjes rondom toen kwam hij los .
Nogal morsig rondom de rol. en het krukas carter ook een zwarte bende, maar dat was al verwacht

Attached Images
nakijk 6.jpg (147.81 KB, 579 downloads)
nakijk 7.jpg (91.27 KB, 585 downloads)
nakijk 8.jpg (67.03 KB, 586 downloads)
nakijk 9.jpg (116.56 KB, 595 downloads)
nakijk 10.jpg (139.27 KB, 586 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129165 25/03/18 06:40 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Hoe kan dat blok zo vies zijn van binnen? Komt dit alleen door een lange tijd stil gestaan te hebben, of heeft dit andere oorzaken?


solexliefhebbers.nl
Antoine #129166 25/03/18 06:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Hoe kan dat blok zo vies zijn van binnen? Komt dit alleen door een lange tijd stil gestaan te hebben, of heeft dit andere oorzaken?


ja stilstaan en dan wisselende weersomstandigheden dan beginnen al die materialen voor zichzelf , hangt ook heel erg af van de stand van de zuiger als deze zo staat dat uitlaat en inlaat dicht zijn valt het soms nog wel mee , inlaat open is meestal beroerdst voor een tweetakt dan gaat het carter leven uitlaat open zie je nog wel eens dat de zuiger vast rot in de cilinder.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129273 14/04/18 07:19 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
inmiddels weer verdere met het blok dat ik "even" zou nakijken.
nog weer een extra scheur gevonden, twee lokaties dus gescheurd in plaats van 1.
ga proberen het carter van binnenuit te versterken, carter uitgedraaid om een plat pasvlak te krijgen ( zover dat lager precies gelijk ligt met bovenkant. Grote steunplaat gemaakt, wel hulpstuk extra moeten maken om via de achterkant de 3 gaten voor de borgbouten te kunne plaatsen op de plek waar ze horen. plaat met loctite "form -a -seal" elastische vloeibare pakking aan carter gelijmd en krukas geplaatst om plaats te maken voor de plaat wel de krukas aangepast door vlieg gewicht weg te draaien ( 24 uurs krukas balanceren race heeft bewezen dat dit kan). deze zit op de goede positie, er is nu ruimte tussen tap en zijdeksel ( komt extra ruimte als de pakking geplaatst word. Blijkt er ook nog dat probleem te zijn aan de vliegwielkant ontstekingsspoel loopt nog steeds niet vrij omdat vliegwiel "gerekt" is en te diep op krukas valt ( zie ook foto's vorige berichten )

Attached Images
nakijken 16.jpg (109.7 KB, 523 downloads)
nakijken 17.jpg (94.86 KB, 502 downloads)
nakijken 18.jpg (100.75 KB, 496 downloads)
nakijken 19.jpg (90.21 KB, 503 downloads)
nakijken 20.jpg (113.08 KB, 499 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129274 14/04/18 07:24 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
vervolg ( er kunnen maar 5 fotos per bericht ) om ruimte te maken voor de spoel met een special houder in de fraisbank de twee zetels van de spoel 2,5 mm korter gemaakt. EN omdat het vliegwiel te diep op de kruktap ligt loopt hij aan de achterkant ook met zijn twee dunne ribben tegen het carter aan, krukas opgeofferd om een tap te hebben waarmee het vliegwiel de draaibank kan, achterkant de twee ribben weg gedraaid ( blijkt ook maar weer eens hoe slecht centrisch zo een gegoten vliegwiel is , de ribben golfden alle kanten op) alles loopt nu weer heel soepel .

Attached Images
nakijken 21.jpg (74.27 KB, 439 downloads)
nakijken 22.jpg (83.2 KB, 452 downloads)
nakijken 23.jpg (107.75 KB, 518 downloads)
nakijken 24.jpg (142.92 KB, 500 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129278 15/04/18 11:38 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Lekker bezig weer Joan. Bedankt ook voor het delen van de info en foto´s


solexliefhebbers.nl
Antoine #129279 15/04/18 07:05 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja zeker goed bezig. Van een hopeloos iets , straks toch weer de weg op. Complimenten hoor Joan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja mooi om te zien dat dit gescheurde carter weer bruikbaar gemaakt is. Dat geeft weer hoop die ik verloren was.

Ik heb hier nog wat gescheurde carters liggen die ik eigenlijk had opgegeven, nieuwe kansen dus ... wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
heb inmiddels de eerste meters met het blok gereden en je merkt niet dat het contragewicht van de krukas weg is, hij is juist rustiger dan andere solexen ( had al gemeld dat dat de ervaring is van 24 uurs krukassen )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129318 22/04/18 07:11 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Om deze "even nakijken" solex op te leuken heeft de eigenaar er twee zwart wit banden bij gedaan, vredestein en geen GH of dat andere merk ( DELI ?) .
Het is echter een hollandse solex met hollandse velgen en ik had al eens van een ander begrepen dat vredestein prima op franse velgen past maar niet op hollandse, nou toch geprobeerd, goed ingezeept om te laten glijden, moeilijk erop te krijgen, dat laatste stukje over de velgrand had wat extra maatregelen nodig, hard opblazen liet hem niet volledig rondom uit het velgbed komen. vreselijk hobbelpaard om mee te rijden na demontage toch even geschrokken van het resultaat, de dekking van het karkas over de hieldraad is al niet veel maar de kracht op de velg heeft deze draden volkomen door midden gedrukt, dit had een klapband kunnen worden. Ik zou zeggen alleen aankopen als je franse velgen hebt

Attached Images
staaldraad.jpg (89.2 KB, 286 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129546 22/05/18 10:02 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
inmiddels is de solex weer opgehaald, eigenaar tevreden, loopt beter dan ooit tevoren.
Mijn testritten die ik erop reed bevielen me ook wel, ook minder trillingen dan andere solexen. zie ook mijn bericht over balanceren krukassen.
Hier heb ik de krukas ook aan moeten passen ( zie eerdere berichten) juist om plaats te maken voor de carter reparatie plaat . dat contra gewicht zit echt op de verkeerde plaats .


herhaling van de krukas foto:

Attached Images
nakijken 19.jpg (90.21 KB, 199 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129548 22/05/18 10:23 PM
Joined: Mar 2018
Posts: 3
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: Mar 2018
Posts: 3
Voor de Forum lezers -> wat Joan schrijft is meer dan waar. Als blije eigenaar rijdt mijn solex die ik al 29 jaar in mijn bezit heb als nooit te voren! Was natuurlijk even schrikken dat er toch meer aan de hand was dan verwacht maar dan is het ook mooi om te zien dat er specialisten en kenners zijn als Joan die hem toch weer weten te maken! Gisteren een lange rit gemaakt en ik vloog over de weg! Mooi hoor! Nogmaals dank Joan!

Last edited by Veensma1973; 22/05/18 10:24 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Weer een gelukkige eigenaar


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 51 (0.014s) Memory: 1.0659 MB (Peak: 1.2894 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 20:49:10 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS