Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#129305 19/04/18 07:24 PM
Joined: Apr 2018
Posts: 14
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2018
Posts: 14
Dag mede Solex liefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Stan en ben 19 jaar, ik ben woonachtig in Hoofddorp (dicht bij Haarlem/Amsterdam).
Sinds mijn eerste keer rijden op een Solex ben ik er verliefd op geworden.
Ik ben daarom ook sinds een kleine 4 maanden trotse eigenaar van een gereviseerd Solex 3800-oto (heb ik me laten vertellen), ik denk dat er onderdelen van verschillende modellen zijn gebruikt (maakt voor mij niet uit als hij maar rijdt).
De Solex rijdt als een trein (30-40km/h) en start ook heel snel een kleine trap geven en hij springt al aan.
Nu heb ik zelf al een aantal dingen er aan gedaan, bandjes vervangen, remblokjes vervangen, de verlichting weer werkend gemaakt. Maar dat zijn helaas niet de moeilijke dingen.
Sinds een weekje vermoed ik dat de benzine tank is gaan lekken frown
Ik heb vandaag in m'n korte broek en slippers (jaja het is weer de tijd van het jaar) een test rondje gedaan, en jawel hoor, ik voelde de benzine spetters tegen mijn been aan komen.....
Vervolgens heb ik even met een doekje er onder geveegd en zo te zien zit daar de lekkage.

Nu vroeg ik me af of het voor iemand die weinig tot geen ervaring heeft om een nieuwe benzinetank erop te zetten.
Het beste zou nog zijn als er een hobbyist hier ergens in de buurt woont die mij een handje kan helpen. (natuurlijk als dat nodig is tegen betaling)

Ik probeerde de foto van m'n Solex hier te plaatsen, schijnbaar was de foto te groot, daarom heb ik hem even geüpload naar een externe upload site.
https://gyazo.com/6620cd11e6d89dfa6cce7b5a4ec0e7e1
Ja, ik weet hij is vies. Moet hem een keer grondig schoonmaken.

Met vriendelijke groet,

Stan grin

Last edited by Stanzoheetik; 19/04/18 07:25 PM.

Groet Stan
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
vaak worden de plastic tankje van onderen vernield door de wartel te hard aan te draaien dan is de plastic draad zo dol.

als hij nog niet dol is loont het de moeite een kleine O-ring over de leiding te schuiven zodat deze TUSSEN de borst op de leiding en de wartel komt, dat is dus aan de andere kant dan waar hij normaal afdicht. door de wartel aan te draaien gaat de O-ring opzwellen en klemt dan alle lekkage tussen buitenkant leiding en binnenkant tankgat dicht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Leuk samengeraapt idd, aan de trappertjes te zien toch al iets ouder dan de handvatten doen vermoeden .....

Wat Joan zegt is een optie, je kunt ook nog eens voorzichtig proberen of je de wartel nog iets aan kunt draaien maar let op:

Zit de wartel al helemaal naar binnen? Dan heeft aandraaien geen zin. Ringetje van Joan gebruiken of nieuw tankfilter plaatsen.

Gebruik een fatsoenlijke sleutel voor de wartels. Ik heb een remleiding-sleutel die is afgeslepen zodat hij tussen de wartels door kan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2018
Posts: 14
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2018
Posts: 14
Dag heren,

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik heb gehoord dat de handvatten Hongaars waren?
Nou is het zo dat ik echt de ballen verstand hier van heb en dus nog een groentje ben op dit vakgebied.
De teksten die jullie schrijven zijn voor mij abra kadabra :p
Is er een iets simpele oplossing of kennen jullie toevallig in de omgeving Schiphol die mij wellicht een handje kan helpen (tegen vergoeding als dat nodig is)
alvast bedankt laugh


Groet Stan
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, je handvaten zijn inderdaad van het (latere) Hongaarse type.
Ik weet dat in Amsterdam een verhuurder zit maar ik ken hem niet persoonlijk.
In Akersloot zit ook een verhuurder die je zou kunnen helpen, half uurtje rijden ongeveer.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Stanzoheetik
Dag heren,

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik heb gehoord dat de handvatten Hongaars waren?
Nou is het zo dat ik echt de ballen verstand hier van heb en dus nog een groentje ben op dit vakgebied.ach als je de banden vervangen hebt kun je in ieder geval iets, haal het voorwiel nog eens uit de solex en kijk dan aan de achterkant/onderkant van de tank, daar komt een metalen leiding uit het plastic en die loopt naar een constructie voorop je motorblok ( de pomp) . bij de tank aan het uiteinde van de leiding zul je een zeskant met een maat van 9 mm vinden, maar daar eens een foto van. deze zeskant zit als een huls los OM de leiding heen en duwt de leiding in het plastic met schroefdraad, nou bij hard draaien met een sleutel aan deze 9 mm zeskant verpest je het schroefdraad. Met vindingrijkheid, moed en beleid soms weer tot een goede verbinding te sjoemelen, maar kan ook leiden tot de noodzakelijke aanschaf van een nieuw tank , alleen vanwege dat schroefdraad, toch zonde
De teksten die jullie schrijven zijn voor mij abra kadabra :p
Is er een iets simpele oplossing of kennen jullie toevallig in de omgeving Schiphol die mij wellicht een handje kan helpen (tegen vergoeding als dat nodig is)
alvast bedankt laugh

Last edited by Joan; 22/04/18 06:31 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2018
Posts: 14
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2018
Posts: 14
Dag John/Joan,

Uiteraard was de foto weer te groot van formaat en heb ik hem weer geüpload:
https://gyazo.com/33cb15b02b7c5e52fac618fd07d4f9cd

Ik neem aan dat ik de zeskant (blauwe omcirkeling) moet aandraaien. Ik heb het even geprobeerd maar hij zit volgens mij al tot zijn max.

Nu heb ik het stomme vermoedde dat de lekkage echt aan de onderkant van de tank zit (rode omcirkeling).
Zoals je ziet op de foto lekt het daar behoorlijk (ook als de Solex stil staat, wel minder maar hij lekt wel)
Net even een paar test rondjes gemaakt en het lijkt erop dat de schroefdraad een heel klein beetje lekt maar dat echt de grote lekkage bij de rode omcirkeling zit....

Ik denk dat ik tot de conclusie moet komen dat er een nieuwe tank op moet of niet?
Is dit lastig of heb ik daar echt hulp van iemand bij nodig.
Misschien hebben jullie een filmpje online waar ik nog wat van kan leren?

Groet


Groet Stan
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hee Stan,

Ja die wartel hoef je niet verder aan te draaien, maar ik heb er al gezien waar de zeskant 3/4 in het kunststof zat, dus hij kán dieper maar ik zou het niet doen.

De lekkage kan van de tank zelf komen, maar meestal druipt de benzine naar onder vanaf de wartel, al lijkt het dan te komen van die rode cirkel.

Tap de tank af, draai de wartel los en plaats een ringetje zoals Joan al eerder omschreef. Daarvoor hoeft de tank niet eraf.

Tank demonteren is niet moeilijk: beugel en kapjes verwijderen, onderste wartel van de pomp losdraaien, voorste en onderste bout van de tank verwijderen, achterste bout enkele slagen los (hoeft er niet uit) en je kunt de tank zò afnemen. draai de tankwartel op de bankschroef los, verwijder het leidinkje, klaar. Nieuw tank plaatsen in omgekeerde volgorde, plaats eerst het tankfilter en zorg dat je de wartels RECHT indraait, zeker 3-4 keer rond voordat je de sleutel gebruikt. spuit ze even in met WD40 dan gaat het soepel. Moet je toch de sleutel gebruiken: als de wartel scheef zit draai je zowel wartel als pompgat kapot en ben je verder van huis dan toen je begon. Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2018
Posts: 14
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2018
Posts: 14
Hey John,

Bedankt voor je snelle antwoord wink
Waar koop ik al deze dingen? Is er ergens een betrouwbare plek waar ik dit voor een goede prijs kan kopen?
En welk formaat ringetje moet ik hebben?
wink


Groet Stan
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ringetje buitenmaat ca 9 binnenmaat ca 4 mm
Voor onderdelen:
www.solexservice.com


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Stanzoheetik
Hey John,

Bedankt voor je snelle antwoord wink
Waar koop ik al deze dingen? Is er ergens een betrouwbare plek waar ik dit voor een goede prijs kan kopen?
En welk formaat ringetje moet ik hebben?
wink


Is het inmiddels al gelukt om het te maken, ben benieuwd.
Als dat niet zo is kan ik wel een keertje langs komen heb weer wat tijd.

Joined: Apr 2018
Posts: 14
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2018
Posts: 14
Hi,

Het is inmiddels gelukt, ik heb de wartel nog een paar slagen aangedraaid en hij lekt zo goed als niet meer.
Iedereen super bedankt voor het helpen!
Ik hou je in gedachte Andre smile


Groet Stan
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Weet iemand een oplossing om een kunstof tank te repareren lekkage in de naad waar hij in elkaar is gezet

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by theohendriks
Weet iemand een oplossing om een kunstof tank te repareren lekkage in de naad waar hij in elkaar is gezet
deze lekkage verhelpen lukt niet , is ooit een serie verkeerde tanks in omloop gekomen, vervangen door een "albaplast" die zijn wel goed . je ziet duidelijk verschillen, de lijntjes op de tank, daar waar de mal helften gesloten worden blijven altijd wat lijntjes staan, zijn duidelijk anders dan die van albaplast. zijn dus andere mallen voor gebruikt . dit soort materiaal is alleen thermisch te lijmen en de foute tanks hadden een lijmsoort en die kan niet tegen benzine. Ik heb daar in een recent verleden al eens foto's van geplaatst. Ik gebruik zo een tank nu als dummy tank voor een blok met carburateur op het carter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
oke bedankt voor de reactie ik dacht eerst lijmen met seconde lijm
Maar dat lukt dus niet

Last edited by theohendriks; 29/06/21 09:47 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Misschien met bison combi metaal of plastic. Deze zijn benzine bestendig.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
ik heb de tank in 2 delen uit elkaar gehaald en gelijmd met plastic combi
vanmorgen tank gevuld met benzine tot nu u toe geen lekkage

Last edited by theohendriks; 03/07/21 11:27 AM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
DAt is een goede test. Wat voor benzine gebruik je? Eigenlijk hoop ik 95, omdat deze lekker agressief is.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
neen ik gebruik altijd de 98 mengt zich beter met de 2 takt olie

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
98 is ook al veel beter, 95 is troep. Tankdoppen die zich niet makkelijk laat verwijderen, tank die zichzelf opblaast.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
heb van morgen nog eens gecontroleerd nog steeds geen lekkage dus ik denk dat dit wel oke is
Bedankt voor de tip

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Goed nieuws dus, fijn om te horen.


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.054s Queries: 60 (0.019s) Memory: 1.1267 MB (Peak: 1.3992 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:16:06 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS