Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#128672 24/01/18 09:54 PM
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Ik heb een sleutelgatblok met veren die in de haaks omgezette hoekjes aan de achterkant van het spatbordje haken.
Nu lijkt het me dat deze veren er niet op horen(zie foto), het blokje is nu bijna niet los te tillen van het wiel.
Zijn deze veren nog ergens te vinden, of is er een ander alternatief kwa veren.

Attached Images
IMG_20180122_192220~2-600x1067.jpg (187.24 KB, 631 downloads)
Andreprins #128673 24/01/18 10:10 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
volgens mij zijn deze zelfs nog nieuw te verkrijgen bij marcel van de ven
gr pierre

Pierre #128675 25/01/18 09:22 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
qua vorm zijn het wel de goede, met extreem lange rechte stukjes om vrij te lopen van de band, huidig verkrijgbare veren zijn niet meer zo lang .
qua draad dikte lijken het wel oversize veren ( foto's volgen )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #128681 26/01/18 07:58 PM
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
qua vorm zijn het wel de goede, met extreem lange rechte stukjes om vrij te lopen van de band, huidig verkrijgbare veren zijn niet meer zo lang .
qua draad dikte lijken het wel oversize veren ( foto's volgen )


Zijn er maten bekent van de orginele veren.
Dan kan ik opzoek gaan naar een soort veer wat er op lijkt.
Een foto van een orginele foto zal ook wel fijn zijn.

Andreprins #128683 27/01/18 01:06 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Op de foto zie ik links 2 veren naast elkaar...? Of is je schetsplaat zo blinkend dat dit spiegelt?
Snap dit eigenlijk niet helemaal of ehh helemaal niet ... confused


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Andreprins #128690 28/01/18 10:24 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
Ik heb een sleutelgatblok met veren die in de haaks omgezette hoekjes aan de achterkant van het spatbordje haken.
Nu lijkt het me dat deze veren er niet op horen(zie foto), het blokje is nu bijna niet los te tillen van het wiel.
Zijn deze veren nog ergens te vinden, of is er een ander alternatief kwa veren.


ik had nog een verenoverzicht toegezegd, bij deze.
In de formule voor veren sterkte zit oa de draad diameter ( hoe dunner hoe zwakker) en de wikkeldiameter ( hoe kleiner hoe sterker) uiteraard een staalsterkte. wat echter met deze geblokte trekveren mogelijk is, is dat ze op voorspanning gewikkeld kunnen worden, twee ogenschijnlijk identieke veren hebben dan wel een zelfde veer constante ( uitrek per opgelegde kracht) maar toch een andere werking, want een veer met voorspanning ( ) moet je eerst de openingskracht aanleggen voordat hij iets gaat doen, een veer zonder voorspanning begint gelijk te rekken .

de nu nieuw aangeboden veren maak ik recht door bij de bocht ( zie foto pijl) de veer met een puntvlammetje heet te maken en recht te buigen, past meteen veel beter , mocht hij alsnog niet sterk genoeg zijn knip ik het overgebleven bochtje weg en krul daar een nieuw bochtje ( wijzend in dezelfde richting, naar buiten van de veer dus )

Attached Images
veren.jpg (93.51 KB, 478 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by John Meisters
Op de foto zie ik links 2 veren naast elkaar...? Of is je schetsplaat zo blinkend dat dit spiegelt?
Snap dit eigenlijk niet helemaal of ehh helemaal niet ... confused


Dat is inderdaad de weerspiegeling in de schetsplaat.
Had met een lamp wat extra bijgelicht, misschien dat dat daardoor wat versterkt is.

Joan #128693 28/01/18 12:29 PM
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Andreprins
Ik heb een sleutelgatblok met veren die in de haaks omgezette hoekjes aan de achterkant van het spatbordje haken.
Nu lijkt het me dat deze veren er niet op horen(zie foto), het blokje is nu bijna niet los te tillen van het wiel.
Zijn deze veren nog ergens te vinden, of is er een ander alternatief kwa veren.


ik had nog een verenoverzicht toegezegd, bij deze.
In de formule voor veren sterkte zit oa de draad diameter ( hoe dunner hoe zwakker) en de wikkeldiameter ( hoe kleiner hoe sterker) uiteraard een staalsterkte. wat echter met deze geblokte trekveren mogelijk is, is dat ze op voorspanning gewikkeld kunnen worden, twee ogenschijnlijk identieke veren hebben dan wel een zelfde veer constante ( uitrek per opgelegde kracht) maar toch een andere werking, want een veer met voorspanning ( ) moet je eerst de openingskracht aanleggen voordat hij iets gaat doen, een veer zonder voorspanning begint gelijk te rekken .

de nu nieuw aangeboden veren maak ik recht door bij de bocht ( zie foto pijl) de veer met een puntvlammetje heet te maken en recht te buigen, past meteen veel beter , mocht hij alsnog niet sterk genoeg zijn knip ik het overgebleven bochtje weg en krul daar een nieuw bochtje ( wijzend in dezelfde richting, naar buiten van de veer dus )


Kijk daar kan ik wat mee.
Begrijp dat de meest linkse veren voor mij van toepassing zouden zijn.
Als je alleen de bocht van de pijl terug buigt, heb je dan al genoeg vrije lengte.
Of is het mogelijk en nodig om nog een winding recht te buigen.
De veren die ik nu heb zoals mijn vorige foto hebben een draaddikte van 2mm en een winding van+/-10mm

Andreprins #128702 28/01/18 06:54 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andreprins
[]

Kijk daar kan ik wat mee.
Begrijp dat de meest linkse veren voor mij van toepassing zouden zijn.
Als je alleen de bocht van de pijl terug buigt, heb je dan al genoeg vrije lengte.
Of is het mogelijk en nodig om nog een winding recht te buigen.
De veren die ik nu heb zoals mijn vorige foto hebben een draaddikte van 2mm en een winding van+/-10mm


ha met dat draad en die wikkel diameter dat lijkt op zadelveren en die zijn erg straf ( moet ook makkelijk 80 kilo en meer kunnen dragen)
inderdaad de meest linkse veren, met een moderne veer recht te buigen haal de dat niet maar ik zou met de vlam wegblijven bij de windingen, "recht" maken dan is het niet erg dat de spanning van het materiaal af gaat.

je kunt aan de rand van de schetsplaat wat extra gaatjes boren zodat je meerdere inhaakplekken hebt ( gebruik ik o.a. voor motorblokken die gebruikt worden bij de 24 uurs race)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129186 28/03/18 07:45 PM
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2017
Posts: 46
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Andreprins
[]

Kijk daar kan ik wat mee.
Begrijp dat de meest linkse veren voor mij van toepassing zouden zijn.
Als je alleen de bocht van de pijl terug buigt, heb je dan al genoeg vrije lengte.
Of is het mogelijk en nodig om nog een winding recht te buigen.
De veren die ik nu heb zoals mijn vorige foto hebben een draaddikte van 2mm en een winding van+/-10mm


ha met dat draad en die wikkel diameter dat lijkt op zadelveren en die zijn erg straf ( moet ook makkelijk 80 kilo en meer kunnen dragen)
inderdaad de meest linkse veren, met een moderne veer recht te buigen haal de dat niet maar ik zou met de vlam wegblijven bij de windingen, "recht" maken dan is het niet erg dat de spanning van het materiaal af gaat.

je kunt aan de rand van de schetsplaat wat extra gaatjes boren zodat je meerdere inhaakplekken hebt ( gebruik ik o.a. voor motorblokken die gebruikt worden bij de 24 uurs race)


Ik ga inderdaad een extra gaatje boren in de schetsplaten, bij een goed opgepompte band is de weerstand nog heel hoog.
Recht buigen was gelukt maar er was bij 1 veer een winding minder over.
Dit kwam door de poging de winding ook recht te buigen, dat is dus moeilijk te doen

Andreprins #129188 28/03/18 10:25 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De nieuwe veren rek ik uit zodat ze minder strak zijn.
uiteinde in de bankschroef (lengte windingen ca 40 mm.) dan uitrekken tot ca. 150 mm. De lengte van de windingen is dan ca. 50 mm. en dat scheelt een paar km/u wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 39 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 40 (0.014s) Memory: 1.0202 MB (Peak: 1.2123 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 10:30:16 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS