Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 3 1 2 3
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ben benieuwd Joan!
Gaatje voor blokkeerbout lijkt mij geen goede want dan meet je ook de overdruk.


meet ik ze toch lekker alle twee, das het handige van een banjobout, gewoon langer maken .

ik wil ook weten hoeveel een carburateur nou tegen houdt, dus met en zonder meten

Attached Images
meting 2.jpg (101.61 KB, 353 downloads)
meting 1.jpg (98.26 KB, 352 downloads)
meting 3.jpg (99.5 KB, 338 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Vorig jaar was er wat gedoe met de transponders, dit jaar gaan we ook zelf onze ronde's tellen.

Na wat zoeken hebben we dit systeempje op de kop getikt.
Mochten er meer mensen zijn die dit gebruiken of gaan gebruiken, het is wel wenselijk dat er maar één baken op het circuit hangt.
De rijder kan nu ook zijn ronde tijden zien, en uiteraard in welke ronde we zitten. SUPER!!!!.

Attached Images
IMG_3934.jpg (102.63 KB, 315 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Geweldig Jan, ik zie ze voor ca € 50,- op internet.
Het zou mooi zijn als je met dit systeem de stand live kunt volgen van de teams die zo’n transmitter hebben. Dan komt de droom eindelijk uit wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Jan
Vorig jaar was er wat gedoe met de transponders, dit jaar gaan we ook zelf onze ronde's tellen.

Na wat zoeken hebben we dit systeempje op de kop getikt.
Mochten er meer mensen zijn die dit gebruiken of gaan gebruiken, het is wel wenselijk dat er maar één baken op het circuit hangt.
De rijder kan nu ook zijn ronde tijden zien, en uiteraard in welke ronde we zitten. SUPER!!!!.



ook bij de minibikes waren er een paar die een dergelijk systeem hadden, in die tijd nogal prijzig, en links en recht van de baan op een plek inderdaad een signaalgever te plaatsen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het zou ook mooi zijn als dit werkt,
er word in Heeswijk nogal wat lek gereden.
Inmiddels besteld, we gaan het zien.

Anti lek.

Attached Images
banden.jpg (81.62 KB, 218 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
die had ik ook al gevonden Jan en ook besteld Ali express

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik ben ook op zoek naar diverse wel of niet bruikbare dingen op ALI en GEEK. "rubber" en "puncture" kwam ik bij iets anders terecht,

uit mijn minibike periode had ik wel in deze "hit" vertrouwen, komt eraan 40 mm en als oplossing voor 39.5 kwam ik bij KTM SX50 terecht, chineesche cloon weliswaar komt er ook aan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
één experiment voor de 24 uur kan voorlopig vast in de ijskast ( komt hij feitelijk ook vandaan want de schuur was de afgelopen tijd wel erg koud) .
Ik had het idee om een simpele ontsteking te maken door een minibike ( kettingzaag) bobine te gebruiken en zelf een vliegwiel te maken met super magneten aan de zijkant ( in een aluminium schijf) na heel wat draaibank uurtjes blijk dit vooralsnog niet te vonken.

Het is ook zo veel extra werk dat je simpeler een Puch maxi ontsteking ombouwt en inbouwt.

Attached Images
alternatieve ontsteking.jpg (94.06 KB, 157 downloads)
Last edited by Joan; 04/03/18 07:25 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het is toch wel gemakkelijk als je dingen zelf kunt maken. Ik heb genoeg ideeën alleen niet de skills (maar dat kan nog komen) en de tools.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Reglement 2018 staat online..

Reglement 2018


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik zie niet echt veranderingen behalve dan iets uitgebreider over kamperen, dat was verleden jaar bij menigeen een punt van discussie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Nog steeds die domme regel dat je geen wielen mag wisselen

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Volgens mij is het reglement bedoeld om de wedstrijd Solexen zo origineel mogelijk te houden zodat er meer gelijke kans is voor iedereen.
In het verleden zijn er nogal wat achterwielen met versnellingen, derailleurs/versnellingsnaven gebruikten dar wilden ze vanaf.
Zo ook de tandwielverhouding 36/16, daar werd ook nog wel eens mee geëxperimenteerd om de Solex wat harder op gang te fietsen.
Schijfremmen zijn wel toegestaan, dat dan weer wel maar ik denk dat remmen in een race minde de bedoeling is, dat haalt alleen de snelheid eruit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Van orginele frames is allang geen sprake meer

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Schijfremmen zijn wel toegestaan, dat dan weer wel maar ik denk dat remmen in een race minde de bedoeling is, dat haalt alleen de snelheid eruit.
gelukkig maar dat je andere remmen mag gebruiken en ook andere wielen, 36 spaken is zeer aan te bevelen. en of remmen nu wel of niet de bedoeling is tijdens het racen, het is handig als je meteen stil kan staan, twee jaar terug het panorama team over een gevallen rijder heen gestuitert, dat is toch echt handig als je dat kan voorkomen . Voor beide partijen
en elk jaar weer breken er voorvorken das ook handig die te verbeteren want je bent zo maar je voortanden kwijt . Het circuit is nou niet echt een route waar je op een warme zondag met je vriendin voor je plezier een toer ritje gaat maken. Veel stukken zijn goed bestraat maar om die stukken aan elkaar te lussen hebben ze wat truken uit moeten halen en daarbij is het gebruik van niet gezeefd gebroken puin geen aanrader


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Jan
Vorig jaar was er wat gedoe met de transponders, dit jaar gaan we ook zelf onze ronde's tellen.

Na wat zoeken hebben we dit systeempje op de kop getikt.
Mochten er meer mensen zijn die dit gebruiken of gaan gebruiken, het is wel wenselijk dat er maar één baken op het circuit hangt.
De rijder kan nu ook zijn ronde tijden zien, en uiteraard in welke ronde we zitten. SUPER!!!!.





Hee Jan, ik zie bij aanbieders uit het verre oosten vergelijkbare systemen maar de vraag is natuurlijk of ze compatible zijn met deze... daarom bestel ik liefst dezelfde.

Ik zie dit systeem sowieso wel zitten en ik neem aan dat ik niet de enige ben. Om de twee uur op een a4-tje kijken is niet meer van deze tijd. Live de stand kunnen volgen, spannend!!!
2018 zouden we kunnen gebruiken om te testen.
Heb jij product- en leveranciersgegevens?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
We moeten gaan uitkijken dat alle transponders niet op elkaar gaan reageren, want wij gaan ook met een eigen systeem rijden.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hee Wilfred, het is belangrijk dat er maar één ontvanger hangt denk ik, anders weten we dadelijk allemaal niet meer waar we aan toe zijn.

Ik ben helaas niet zo goed thuis in deze materie, anderen hopelijk wel.
Hier op het forum lijkt mij een goede plek om goede afspraken te maken voordat iedereen zijn eigen dingetje heeft en het platgezegd een rommeltje wordt frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als de organisatie (MON) het goed georganiseerd heeft hoef je niet zelf aan de gang, de MON gebruikt het "mylaps" systeem en dat heeft een app zodat je van een evenement real time de resultaten op je smartphone kan zien, de APP vind je de gegevens van

wil je wat voor jezelf, er zijn diverse APP's voor je smartphone waarmee je GPS kan bedrijven, oa wandelaars en fietsers gebruiken ze om te zien hoe lang ze over een rondje doen

Last edited by Joan; 11/03/18 08:09 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
John, ik heb ook geen idee van hoe of wat met dit spul, helaas.

Dit systeempje werkt op een infrarood baken, rij je voorbij dat baken dan kan alleen de rijder zien welke ronde, en zijn rondetijd die in het geheugen blijft.
Dus verder kan niemand iets zien, geen internet ding.
We gaan dat baken ergens langs de weg zetten, zodat de rijder het goed kan zien.

Dus als er mensen zijn die ook dit systeem gaan gebruiken, let op!! Er moet maar één baken op het circuit komen te hangen, en die gaan wij in overleg plaatsen.

Attached Images
aim.jpg (102.63 KB, 81 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ik zal even nagaan wat voor n systeem we hebben gekocht( weet wel dat Chinees is), en dan kom ik er op terug.

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ik heb geprobeerd vandaag in te schrijven word er om het kenteken gevraagt dat is toch afgeschaft volgens het regelement

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by WilfredVW
Ik zal even nagaan wat voor n systeem we hebben gekocht( weet wel dat Chinees is), en dan kom ik er op terug.
ik heb net een systeem gekocht dat volgens de chineeschen gebaseerd is op GPS gegevens, duurt ca 6 weken voordat het aankomt, ben benieuwd of het werkt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ben heel benieuwd jongens, mooi dat er dadelijk verschillende systemen getest worden.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Joan
als de organisatie (MON) het goed georganiseerd heeft hoef je niet zelf aan de gang, de MON gebruikt het "mylaps" systeem en dat heeft een app zodat je van een evenement real time de resultaten op je smartphone kan zien, de APP vind je de gegevens van

wil je wat voor jezelf, er zijn diverse APP's voor je smartphone waarmee je GPS kan bedrijven, oa wandelaars en fietsers gebruiken ze om te zien hoe lang ze over een rondje doen


Het lijkt mij allemaal niet zo ingewikkeld .
Als ik het allemaal zo eens doorlees heeft het Mylaps- systeem de mogelijkheid om de gegevens, die op een A-4tje afgedrukt worden, ook op een Monitor, real time aangegeven te kunnen worden .
Dat is iets wat de organisatie van de 24-uurs zou kunnen regelen bij degenen die over de tijdregistratie gaat.

Die andere meetsystemen werken met een baken welke langs de baan staat en een ontvanger die op de Solex zit ???
Dan heb je , als je langs de kant staat, toch geen gegevens ?? want die rijdt rond met een gemiddelde snelheid van 34km/uur .

Of is het toch ingewikkelder/ simpeler dan het lijkt ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klopt Ronald, en normaal werkt het daar ook prima.
Maar laatst deden het een heleboel van die transponders niet meer, waarschijnlijk niet goed opgeladen.
Ook wij waren erbij, en dan moet je maar zien/hopen dat ze het weer kloppend krijgen.

Ik wil graag het aantal rondes weten, buiten hun om.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Begrijp ik Jan.
Op de website van Mylaps staat ook dat de Oranje transponders op hun eindje zijn en dat ze nu een verbeterd model aanbieden,X2 .
https://mon.nl/product/x2-transponder-met-2-jarig-abonnement/

Hopelijk gebruiken ze dit jaar die nieuwe transponders anders herhaalt het probleem van afgelopen jaar zich weer.

Wat betreft de publicatie voor publiek, moet daar over vergaderd worden ?

Ik heb begrepen dat het afgelopen jaar nogal en probleem was om eren A-4tje af te drukken en op het bord te plakken en dat terwijl de mogelijkheid er is om de standen op een beeldscherm te laten zien.
Er zijn beeldschermen genoeg op het terrein, dussss...


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Publicatie is wel een jaar geweest, maar was geen succes. Geen idee waarom niet.
Je weet dat het internet daar erg slecht is, dat zal wel nodig zijn om hem op je smartfone te krijgen. Voor hun zeker dan denk ik.

Die gele dingen zijn veel geld waard, kijk maar op MP.
Ze maken die dingen open, en stoppen er een nieuwe accu in. klaar weer.
Geen abonnement.

Hoorde wel dat er misschien een glasvezel komt, dan kunnen ze veeel meer.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, de slechte internetverbinding werkt niet in het voordeel frown

Dit jaar zou dat verbeteren, maar of het dan ook op het scherm kan... ik heb daar vorig jaar flink mijn nek voor uitgestoken maar volgens de mensen van MON was dat met hun systeem onmogelijk.

Het enige dat ik voor elkaar heb gekregen is de uitslag ieder uur ophangen ipv om de twee uur.
Hopelijk komen we er dit jaar verder mee.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by John Meisters
Ja, de slechte internetverbinding werkt niet in het voordeel frown

Dit jaar zou dat verbeteren, maar of het dan ook op het scherm kan... ik heb daar vorig jaar flink mijn nek voor uitgestoken maar volgens de mensen van MON was dat met hun systeem onmogelijk.

Het enige dat ik voor elkaar heb gekregen is de uitslag ieder uur ophangen ipv om de twee uur.
Hopelijk komen we er dit jaar verder mee.


Ik hoop het ook John, Meer info zijn heel fijn. Doe je best. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 51
F
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Aug 2013
Posts: 51
Glasvezel is er in augustus, ze zouden voor 1 maart klaar moeten zijn met graven. Helaas wat uitloop ivm de vorst. Ik heb gehoord dat de eerste woningen in Heeswijk-Dinther al op de glasvezel zitten dus de rest zal snel volgen!

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by flupke
Glasvezel is er in augustus, ze zouden voor 1 maart klaar moeten zijn met graven. Helaas wat uitloop ivm de vorst. Ik heb gehoord dat de eerste woningen in Heeswijk-Dinther al op de glasvezel zitten dus de rest zal snel volgen!


Laten we hopen Nikki.

Zouden wij het infrarood Baken in/bij jullie sleutelhonk mogen zetten, lijkt ons een zeer geschikte plaats laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Jan ik weet niet of je het weet maar infarood heeft een zichtverbinding nodig dat wil zeggen dat zender ontvanger elkaar moeten kunnen zien dus geen opstakels aan gezien het een lichtsigniaal is en geen radiogolven

Last edited by Huub; 15/03/18 01:26 AM.
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by Huub
Jan ik weet niet of je het weet maar infarood heeft een zichtverbinding nodig dat wil zeggen dat zender ontvanger elkaar moeten kunnen zien dus geen opstakels aan gezien het een lichtsigniaal is en geen radiogolven


Klopt Huub, het sleutelhok van Nikki ligt aan het circuit, en kunnen zo mooi dat ding daar aan de boom knopen. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by Jan
Het zou ook mooi zijn als dit werkt,
er word in Heeswijk nogal wat lek gereden.
Inmiddels besteld, we gaan het zien.

Anti lek.







Geen aanrader jongens, wat een zoooi. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Waarom Jan werkt het niet of moeilijk te monteren wat is er mis mee want ik heb dat ook besteld

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by Huub
Waarom Jan werkt het niet of moeilijk te monteren wat is er mis mee want ik heb dat ook besteld


Je moet eerst de spijker oprapen Huub, de punt afronronden, dan gaat het wel. laugh

Je prikt er zo doorheen huub cry.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Jan
Originally Posted by Huub
Waarom Jan werkt het niet of moeilijk te monteren wat is er mis mee want ik heb dat ook besteld


Je moet eerst de spijker oprapen Huub, de punt afronronden, dan gaat het wel. laugh

Je prikt er zo doorheen huub cry.





Chinese uitvinding, waarschijnlijk getest met chinese spijkers.

Nee dan de Duitsers, die vinden pas uit! wink

Deze wil ik !!!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
ha ha hebben ze die ook voor blikken ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Huub
ha ha hebben ze die ook voor blikken ?
ja natuurlijk, dat heet 'schots" ofwel een vlakke plaat ijs, gewoon je blikjes bier er opzetten zakken ze er zelf in


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 51
F
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Aug 2013
Posts: 51
Originally Posted by Jan
Originally Posted by flupke
Glasvezel is er in augustus, ze zouden voor 1 maart klaar moeten zijn met graven. Helaas wat uitloop ivm de vorst. Ik heb gehoord dat de eerste woningen in Heeswijk-Dinther al op de glasvezel zitten dus de rest zal snel volgen!


Laten we hopen Nikki.

Zouden wij het infrarood Baken in/bij jullie sleutelhonk mogen zetten, lijkt ons een zeer geschikte plaats laugh


Ik denk dat we wel een plekje kunnen vinden ðŸ‘
Kunnen wij het meteen testen met onze vele test kilometers 😜

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by flupke
Originally Posted by Jan
Originally Posted by flupke
Glasvezel is er in augustus, ze zouden voor 1 maart klaar moeten zijn met graven. Helaas wat uitloop ivm de vorst. Ik heb gehoord dat de eerste woningen in Heeswijk-Dinther al op de glasvezel zitten dus de rest zal snel volgen!


Laten we hopen Nikki.

Zouden wij het infrarood Baken in/bij jullie sleutelhonk mogen zetten, lijkt ons een zeer geschikte plaats laugh


Ik denk dat we wel een plekje kunnen vinden ðŸ‘
Kunnen wij het meteen testen met onze vele test kilometers 😜


Kei fijn, bedankt Nikki.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik weet niet hoe anderen het doen, vliegwiel aanpassen om de solex van een andere ontsteking te voorzien . Ik heb opstellingen gezien waar een vliegwiel gemonteerd was op een vliegwieltrekker die in de draaibank stond, maar qua centreren vertrouw ik dat niet zo. Ik maak elke keer een nieuwe opstelling door moeren uit te draaien op de buitendiameter van het vliegwiel dat aan de beurt is, die opstelling niet meer aan komen dan blijft hij centrisch zo gauw je hem uit de klauw haalt slingert dat weer een paar honderdsten tot zelfs tienden bij terugzetten. paar balkjes erover heen dat hij er niet uit valt en dan tiende voor tiende de inwendige conus op solex maat draaien . als drager gebruik ik een oude auto-wielas-flens

Attached Images
vliegwiel conus aanpassen.jpg (149.4 KB, 298 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ach ja, ieder z'n ding.
Ik zet het vliegwiel in de drieklauw, een (blauw) streepje voor als deze nog eens teruggeplaatst moet worden.
De drieklauw is een 125mm van HBM.

Attached Images
DSC04991.,.jpg (141.63 KB, 291 downloads)
Last edited by FFAnders; 21/03/18 06:37 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als je geen vliegwielen wil bewerken kom je bij Peugeot ontstekingen uit daar past het vliegwiel direct op de krukas , die ontstekingen hebben meestal geen grondplaat omdat alle componenten direct aan het carter zitten.

Wat er niet is moet je dus maken .

In het kader van "wat heb je vandaag aan je solex gedaan" ? dit dus ( grondplaten maken )

Attached Images
grondplaten.jpg (104.63 KB, 240 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Eigenlijk moeten "we" iemand vinden die een aantal setje kan bouwen en leveren voor de liefhebbers en mensen die de technische kennis en of gereedschappen niet hebben. Dus een complete set, plug en play. Ik ga eens bekijken wat ik daarin kan betekenen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag nog FF aant puzzelen geweest om een nieuw filter te maken waarbij de filterolie niet uit het filter gespoeld kan worden bij het terugblazen vanuit de carburateur.
Toen het plaatje, wat tussen filter en het gat in het filterhuis zit, klaar was, zag ik het :

ik heb longen gemaakt, goed voor de ademhaling van de motor ...... wink

Attached Images
Filter..jpg (232.84 KB, 194 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Vandaag nog FF aant puzzelen geweest om een nieuw filter te maken waarbij de filterolie niet uit het filter gespoeld kan worden bij het terugblazen vanuit de carburateur.
Toen het plaatje, wat tussen filter en het gat in het filterhuis zit, klaar was, zag ik het :

ik heb longen gemaakt, goed voor de ademhaling van de motor ...... wink
nou meer het "ban de bom " teken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat is FF toch een vredig persoon he. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
[Linked Image]


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Jan
[Linked Image]
vandaag een rijwiel/blokje voor een damesteam ingeleverd. Ze wilden graag wat oefenen. gevraagd of ik het machien voor de 29e weer terug kan krijgen OF dat ze zelf interesse hebben om te rijden ( betaal je per rijder ? zo ja is dat voor een heel team 60 of betaal je per solex ? dan vallen de kosten nog mee)

Ik hoor het nog


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Staat op het plaatje : 20 euro/Solex wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Staat op het plaatje : 20 euro/Solex wink
duidelijk, heb het bericht herplaatst want het team kon dit niet meer vinden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Originally Posted by Jan
[Linked Image]



Hoeveel Solexen kunnen we as zondag verwachten in Veldhoven? Vorig jaar was het een goed bezochte ochtend. Hopelijk kan ik weer wat mooie foto's maken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2018
Posts: 3
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Jan 2018
Posts: 3
Hallo, voor het testrijden aanstaande zondag in de landsard, moet je van te voren inschrijven of mag je daar naartoe gaan en ter plekke inschrijven en afrekenen? we horen het graag.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Je hoeft niet van te voren in te schrijven, iedereen is welkom. smile
Schrik niet als er een paar solexen je met behoorlijke snelheid voorbij rijden, dit zijn racers met een ander reglement.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
o moet ik die dan ook meenemen ? word nog wel klaarmaken dan


's avonds al in da auto zetten en om 7:00 weg

Last edited by Joan; 26/07/18 09:35 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
zou wel heel leuk zijn.
Race clubje uit Zeeland is, miep miep smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Jan, weet je of je op het circuit zelf foto's mag maken? Normaal moet je daar speciale toegang voor krijgen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Lijkt me geen probleem, we gaan het even vragen, maar ik denk dat je zo het circuit op mag.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ok, ik hoor het wel. Dichterbij=nog (iets) mooiere foto's :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
moet ik nog wat meenemen ? en vanaf welk tijdstip is het open ?

Last edited by Joan; 28/07/18 09:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
8:30 mogen we de baan op, de meeste hoop ik dat ze er om 8;00 uur zijn.

Zie je morgen. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het was weer een leuke ochtend. De foto's komen vanavond of morgen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja, gelukkig droog, iets stevige wind, wat lage opkomst, wel lekker gereden. Op een gegeven ogenblik zag de dame hoe ze het circuit het beste kon nemen, had ik mooi het nakijken . Dat mijn standaard hier en daar in het asfalt hakte mag daar geen excuus zijn.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hierbij de foto's die ik vandaag gemaakt heb.

Attached Images
DSC_3273.JPG (131.35 KB, 123 downloads)
DSC_3274.JPG (137.89 KB, 131 downloads)
DSC_3275.JPG (132.78 KB, 126 downloads)
DSC_3276.JPG (119.09 KB, 119 downloads)
DSC_3278.JPG (133.02 KB, 117 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deel II

Attached Images
DSC_3279_01.JPG (140.18 KB, 110 downloads)
DSC_3281.JPG (145.35 KB, 119 downloads)
DSC_3282.JPG (117.69 KB, 109 downloads)
DSC_3283.JPG (139.33 KB, 113 downloads)
DSC_3284.JPG (142.37 KB, 105 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deel III

Attached Images
DSC_3285_01.JPG (137.31 KB, 115 downloads)
DSC_3286.JPG (139.97 KB, 114 downloads)
DSC_3287.JPG (138.96 KB, 128 downloads)
DSC_3288.JPG (142.67 KB, 117 downloads)
DSC_3289.JPG (136.08 KB, 107 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deel IV

Attached Images
DSC_3290.JPG (133.76 KB, 107 downloads)
DSC_3292.JPG (135.04 KB, 109 downloads)
DSC_3293.JPG (122.14 KB, 108 downloads)
DSC_3294.JPG (126.77 KB, 105 downloads)
DSC_3295.JPG (127.26 KB, 105 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deel V

Attached Images
DSC_3298.JPG (140.5 KB, 106 downloads)
DSC_3299.JPG (157.43 KB, 107 downloads)
DSC_3300.JPG (153.16 KB, 107 downloads)
DSC_3302.JPG (132.39 KB, 106 downloads)
DSC_3303.JPG (134.85 KB, 101 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deel VI

Attached Images
DSC_3304.JPG (122.75 KB, 201 downloads)
DSC_3305.JPG (123.43 KB, 200 downloads)
DSC_3306.JPG (128.79 KB, 196 downloads)
DSC_3308.JPG (118.14 KB, 207 downloads)
DSC_3313.JPG (126.42 KB, 200 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deel VII

Attached Images
DSC_3314.JPG (133.9 KB, 195 downloads)
DSC_3315.JPG (123.82 KB, 201 downloads)
DSC_3317.JPG (117.22 KB, 191 downloads)
DSC_3320.JPG (126.3 KB, 186 downloads)
DSC_3321.JPG (122.68 KB, 190 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
en de laatste foto..

Attached Images
DSC_3322.JPG (125.32 KB, 181 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
met dank. Oranje jackje, dat ben ik


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Mooi weer Antoine. BEDANKT!! smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Jij ook bedankt Jan.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het was wel even leuk om op Landsard te rijden maar het was wel errug rustig wat betreft het aantal Solexen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik denk dat de 'lage' opkomst te maken heeft met het tijdstip. Vorig jaar was het later op de dag. Natuurlijk zijn er ook nog teams bezig met de opbouw van hun machine.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Vakantie is ook nog een reden.
En daarna nog flink aan de slag, onze is nog lang niet klaar frown

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik zag een aantal Solexen met een aangepaste uitlaat. De eindpot is gemonteerd na de originele demper, waarom is dit gedaan? Moet volgens de reglementen, of maakt de uitlaat anders teveel geluid?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is gedaan omdat bij de originele demper het dunne tail-pijpje is weggehaald met als gevolg veel meer herrie.
Als je er vervolgens een extra demper achter plaatst is de herrie minder maar heb je wel een betere doorstroming door de uitlaat.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zal ongetwijfeld met de snelheid te maken hebben.
Of het werkt, weet ik niet, maar zal wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, dat werkt.
Meer toeren > meer gassen door de uitlaat.
Een standaard uitlaat moet door een rietje afblazen en bij een hoger toerental is dat nadelig voor de snelheid.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by FFAnders
Ja, dat werkt.
Meer toeren > meer gassen door de uitlaat.
Een standaard uitlaat moet door een rietje afblazen en bij een hoger toerental is dat nadelig voor de snelheid.


Zeker werkt dat. Wij hebben enkele jaren geleden zo’n uitlaat van Joan geleend. Scheelde bijna 10 km/u.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Wat als je nu een dikke uitlaat pakt en daar de originele demper van verwijderd en meteen de eindpot monteerd, ik noemde ze vroeger compressie uitlaten. Gaat dit werken of heb je dan alleen een bak lawaai :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet niet precies wat het regelement voorschrijft.
Maar iedereen weet dat je met een uitlaat winst kan halen.
Ik heb wel eens een afbeelding gezien van een dikke vette expantie uitlaat op een solex. Wie heeft die afbeelding toevallig.
Zou dat mogen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ik weet niet precies wat het regelement voorschrijft.
Maar iedereen weet dat je met een uitlaat winst kan halen.
Ik heb wel eens een afbeelding gezien van een dikke vette expantie uitlaat op een solex. Wie heeft die afbeelding toevallig.
Zou dat mogen?


Je ziet die vaker bij de specials, gecombineerd met membraan-inlaat op het carterdeksel en grote carburateur.

In Heeswijk moet de uitlaat voldoen aan de originele afmetingen, maar achter de originele uitlaat is het systeem vrij, dus zo’n extra demper is toegestaan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Oké dus dit is gedaan om aan het reglement te voldoen. De plannen die ik heb moet dus werken :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
@Joan, waarom die hand op de lifter is dat meer of minder druk ?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Motor een klein beetje liften zodat hij meer toeren kan maken., als ik he6 goed had begrepen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Motor een klein beetje liften zodat hij meer toeren kan maken., als ik he6 goed had begrepen.
klopt helemaal, van heel veel solexen is de veerdruk veel te hoog en dat kost tot wel 5 kilometer ( en je lagerwerk) ik heb er veel toersolexen waar ik de veerdruk van verlaag, krijg ik meteen de complimenten "wat loopt hij een stuk rustiger" in dit geval geen toersolex maar een "toeren" solex en daar was ik aan het testen of ik de veerdruk goed ingesteld had, kan iets lichter. voor de race telt elke kilometer en zelfs het verschil in druk tussen een nieuwe band ( hogere druk) en een versleten band ( lager druk door lager profiel) merk je al. Lees ook dat verhaal van Jan eens over de ontstekingen, zelfs het weglaten van een spoel en ompolen magneet heeft al een effect op het ( toch al zo minimale ) vermogen van de solex


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik krijg niet alleen verzoeken om 24 uurs racers te prepareren maar ook om "oudgedienden" weer op poten te krijgen zodat ze weer een ritje mee kunnen.

Heb er nu een die verleden jaar tegen het eind uitgevallen was, hij ging steeds langszamer rijden en het was ellende om hem aan de gang te houden.

Veel delen afgebroken en losgerammeld, afijn na ca vier dagen weer rijdenswaardig, maar lopen voor geen meter. toch alles gecontroleerd schoon van binnen en nauwelijks slijtage aan een standaard 3800 blok met standaard CFX 39,5 mm cilinder. Ik mocht daar niet aan tunen want deze rijders gaan niet voor het klassement ( om in tour de France termen te spreken) maar voor het deelnemen en de uitdaging.
Ontsteking bleek twee condensators nodig te hebben de vonken tussen de punten knetterden harder dan de bougie maar nog niet lopen.
Gaasje in het lucht filter verwijderd ( heel fijnmazig gaas kennelijk te veel weerstand) liep al iets beter. uitlaat(JAG) vervangen door net aangeschafte 18 mm ( via Marcel) liep al iets beter maar nog niet je dat.

Toch maar in de uitlaat gaan zoeken want dat leek de beste optie, uiteindelijk liep hij bij deze veranderingen het meeste beter al was het nog niet goed.
Ooit van Jan de Laat geleerd dat je het simpelst een uitlaat kan openen door er een rond luikje in te zagen ( ik gebruikte hardmetalen steen boor) en ja hoor daar kwam de boosdoener, deze uitlaten zijn in tegenstelling tot andere uitlaten gevuld met zeer fijn staal wol andere hebben grof gesponnen staalwol, dit wol is kennelijk gaan "ontspinnen" en er is veel materiaal los gekomen dat daarna weer door de luchtstromingen is gaan spinnen ( Tumble weeds ?) zo zat er eentje in het eindpijpje en ja dan spuugt de uitlaat niet meer. Jammer om uit te vallen op een bolletje wol als je je inschrijfgeld en de KIKA bijdrage hebt afgedragen.
Uitlaat bijgewerkt en voorzien van deksel, stel voor om dit te voorkomen door op de markeerplekken ( witte stippen) gaatjes van 4 mm door en door ( tot je in het potje zit) te boren als extra uitgang/bolletjes zeef, of ook dergelijke uitlaten opereren en leeghalen , zonde om zo te moeten uitvallen

de rem op het uitlaat gas heeft uiteindelijk ook een verkoling van het 15 mm pijpje aan de cilinder bewerkt, scchoongeragd ( is nog verzegeld ) en lopen weer als een tiet.

Attached Images
wol 1.jpg (143.2 KB, 212 downloads)
wol 2.jpg (182.18 KB, 210 downloads)
wol 3.jpg (135.45 KB, 212 downloads)
wol 4.jpg (144.98 KB, 209 downloads)
wol 5.jpg (131.21 KB, 211 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters


ik krijg een lege pagina, maar door op "bewerken" te drukken (als moderator kan dat) kwam ik de info tegen, door te googlen kwam ik hier terecht
https://roermond.nieuws.nl/nieuws/86110/drie-roermondenaren-strijden-24-uur-op-solex-kika/


Last edited by Joan; 17/08/18 09:27 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Succes met de race.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by John Meisters


Mooi bericht John, team 29 ?? BUURMAN wij staan hopelijk op 30 als de Solex de komende week doorkomt.

Text en uitleg :woensdag deze week bij toeval ontdekt dat de zuiger (afwijkend maatje, 39,8mm) gescheurd was, na ruim 400km inlopen.
Dus, als de sodemieter (is geen scheldwoord) een nieuwe zuiger afgedraaid en bewerkt, de motor loopt wel weer maar voor inlopen en testen is niet veel tijd meer over.

Attached Images
zuiger met scheur..jpg (214.11 KB, 129 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Staan we mooi kort bij elkaar nr 33

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb hier nog een 39,8 GOL nieuw in de doos liggen, voor de zekerheid neem ik hem mee voor de buurman laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ik heb hier nog een 39,8 GOL nieuw in de doos liggen, voor de zekerheid neem ik hem mee voor de buurman laugh
vroeger noemden we GOL, dynamin en meteor "weekendzuigers" goed dat de 24 uur in het weekend gereden word, moet goed gaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Eindelijk heeft Ad Heerbeek heeft ze in het assortiment, smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Page 2 of 3 1 2 3

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 17 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.123s Queries: 236 (0.048s) Memory: 1.9658 MB (Peak: 2.9625 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 19:44:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS