Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 3 1 2 3
#128432 30/12/17 10:00 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Het is weer bijna 2018. Tijd voor nieuwe ontwikkelingen voor de 24 uurs solex race. smile




Een nieuwe ontstekings- spoel op de markt.
Omdat inmiddels veel race solexen op puch maxi ontstekingen lopen, bij deze smile
http://www.vecignitions.com/data/english/tv2e.html
Een vonkspoel die zonder contactpuntjes en condensator werkt. O.a voor Puch maxi.
En ze durven er zelfs 5 jaar garantie op te geven, zie website.

Word hier verkocht door JMPB



Last edited by Jan; 30/12/17 10:12 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Kikkeding Jan
Maar hoe komt dit ding op een juiste ontstekingstijdstip, heb ik nog nooit begrepen.
En kun jij het ontstekingstijdstip zelf later of vroeger zetten.
Die het weet mag een poging doen om het uit te leggen
Alvast fijne jaarwisseling voor iedereen
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Klopt het Jan, dat je ook de grondplaat van Bosch hebt gebruikt.
Wel weer leuk om te zien dit hoor.
17 kV is misschien niet zo hoog maar als hij dat ook doet op hoge toeren is et niets aan de hand.
Overweeg je nu toch misschien een R bougie?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Hoi Dreke.
Kijk effe dit filmpje. Ik hoop dat dit je antwoord geeft.
Bedenk nu dat de trigger nu ook in de spoel zit.
https://youtu.be/nmB6_1c8XP8


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke Alfons
En de trigger zou dan reageren op het nokje
waar normaal de punten over slepen.??
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Deze reageren op wisseling van het magnetisch veld. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer.
Met een spoeltje wordt er een spanningkje opgebouwd, zoals Jan zegt, en deze stuurt de gate van de thyristor aan.
Normaal heb je een trigger blokje en een spoel.
Bij die van Jan zitten ze beide in de spoel. Ook de cdi zelf.
Dus 3 dingen in 1. Trigger, cdi (electronica) en de ontstelingsspoel.
Echt leuk bedacht dit.
Of het betrouwbaar is, moet nog blijken.
Heb geen idee.
1 ding weet ik zeker, zeer goed koelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer.

Dat heb je met die ouwe bokjes h.. laugh


Groet, Tim
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Dus mensen, is het heel belangrijk hoe de magneten in het vliegwiel zitten.
Is dit standaard altijd dezelfde positie???
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Originally Posted by zeezout
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer.

Dat heb je met die ouwe bokjes h.. laugh


Was jij Neerlandicus ??
ik had er straal overheen gelezen.....


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Originally Posted by dreke2
Dus mensen, is het heel belangrijk hoe de magneten in het vliegwiel zitten.
Is dit standaard altijd dezelfde positie???
Groet
ANdre


Werkt hetzelfde als de elektronische ontsteling van de Black&Roll met het enige verschil dat bij die uitvoering de bobine (hoogspanning) apart/ ernaast is geplaatst, als los en vervangbaar onderdeel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Ze schrijven op hun site dat ze 5 jaar garantie geven, dan durf je wel.

Vec Ignitions


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Zou dit ook niet mooi zijn in solex uitvoering??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by zeezout
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nee hoor Dreke, het bokje heeft geen functie meer.

Dat heb je met die ouwe bokjes h.. laugh


Was jij Neerlandicus ??
ik had er straal overheen gelezen.....

Nee, slechts een simpel ex wiskunde leraartje. Maar ook een oud bokje dus vandaar....


Groet, Tim
Joined: Nov 2007
Posts: 1,142
Likes: 5
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,142
Likes: 5
Maar wat heb je dan pricies nodig om het op een solex de zetten? Die nieuwe spoel, de Bosch grondplaat en een vliegwiel....welke?

Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Johnnie
Maar wat heb je dan pricies nodig om het op een solex de zetten? Die nieuwe spoel, de Bosch grondplaat en een vliegwiel....welke?daar heb je nu ineens meer keuze want zonder puntjes hoef je er niet meer op te letten of hij linksom of rechtsom draait


nou daar gaat wel wat "verbouw" werk inzitten hoor, de basis van de solex dient afgedraaid te worden om een bosch plaat pas te maken en de conus van het vliegwiel moet aangepast worden ( kan me herinneren dat bij Jan zijn draaibank support vast stond op de goede hoek zoveel van die vliegwielen gingen er bij hem doorheen ). Peugeot vliegwielen hebben wel standaard de goede conus maar die hebben weer een andere diameter spoelen ( ontstekingen die ik graag gebruik.

moet nog eens kijken naar scooter ontstekingen want peugeot/puch en nog wat andere gebruiken allemaal een afgeleide van een peugeot 'FOX' blok eens zien wat daar van past hoewel veel ontstekingen komen met een vast stervormig blok waarop de diverse spoelen zitten en niet een grondplaat zoals we kennen met lijnvormige spoelen .

Last edited by Joan; 31/12/17 05:21 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,142
Likes: 5
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,142
Likes: 5
Phoeh, ik dacht ik besteld dat ff.... cool

Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Ja daar zit de knoop...,
als je bij een Solex iets wilt veranderen dan moet je het vaak zelf maken of aanschaffen bij iemand die het al gemaakt heeft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Hahaaha, nu zie ik het ook. Ik maak er nu bnokje van. Iedereen tevreden nu.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Johnnie
Maar wat heb je dan pricies nodig om het op een solex de zetten? Die nieuwe spoel, de Bosch grondplaat en een vliegwiel....welke?daar heb je nu ineens meer keuze want zonder puntjes hoef je er niet meer op te letten of hij linksom of rechtsom draait


nou daar gaat wel wat "verbouw" werk inzitten hoor, de basis van de solex dient afgedraaid te worden om een bosch plaat pas te maken en de conus van het vliegwiel moet aangepast worden ( kan me herinneren dat bij Jan zijn draaibank support vast stond op de goede hoek zoveel van die vliegwielen gingen er bij hem doorheen ). Peugeot vliegwielen hebben wel standaard de goede conus maar die hebben weer een andere diameter spoelen ( ontstekingen die ik graag gebruik.

moet nog eens kijken naar scooter ontstekingen want peugeot/puch en nog wat andere gebruiken allemaal een afgeleide van een peugeot 'FOX' blok eens zien wat daar van past hoewel veel ontstekingen komen met een vast stervormig blok waarop de diverse spoelen zitten en niet een grondplaat zoals we kennen met lijnvormige spoelen .

Dus alleen met stroboscoop af te stellen??


't is ginne logie!
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Dat is bijna altijd zo Andr. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Jan
Dat is bijna altijd zo Andr. smile
ja met een stroboscoop, ik heb het geprobeerd met vloeitjes zoals bij de puntjes ontstekingen maar met meer toeren per minuut dan 10 kon ik het aansteken van die vloeitjes niet meer bij houden .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Originally Posted by Jan
Dat is bijna altijd zo Andr. smile

En andersom,
met de testbank kan je met een verstelbare grondplaat de ontsteking afstellen op de hoogste snelheid
en daarna met de lamp kijken waar de ontsteking op staat .

En dat met die vloeitjes wordt een beetje een rommeltje crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Ik heb ooit van Peter57 een blokje gekregen met Peugeot ontsteking. Vliegwiel past idd vanzelf en ontsteking omzetten is geen groot probleem.
Voor Bosch ontstekingen ligt dat anders, geen plug&play frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Heb jezelf geen draaibankje, dan ken je wellicht wel iemand.
Hierbij wat foto's.

Let goed op die maat van 90 mm, dat is de maat van de meeste bosch grondplaten.
Dus de steunen waar nu de solexspoelen opzitten, worden de steunen voor de bosch grondplaat, uitdraaien tot op de bodem.

Een stalen ring ring monteren, van binnenuit met verzonken schroeven op een plaats waar NIET de grondplaat vast gezet moet worden.
Die ring is van een dikwandige buis, 5 a 6 mm dik.

In het begin hebben we de hoogspanningskabel direct aan de bosch spoel gemaakt, maar als je dan deze moet vervangen is dat wat lastig.
Op deze manier gaat dat gemakkelijker, een pertinax plaatje en een epoxy printplaatje zorgen voor geen doorslag naar massa.

Dan moet je nog een vliegwiel hebben wat rechtsom draait, Puch maxi bijv. En passend maken op de conisch van solex, ook uitdraaien.
Spiebaan erin en klaar.


Attached Images
spoelenplaat.jpg (118.43 KB, 314 downloads)
spoelenplaat2.jpg (97.51 KB, 323 downloads)
spoelenplaat3.jpg (118.6 KB, 307 downloads)
Last edited by Jan; 01/01/18 10:10 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Echt super om dit weer allemaal te zien.
Wat een ideeën allemaal.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Dan wat plaatjes hoe het bij mij begon eerst met peugeot, maar die had je dertig jaar geleden nog zat , daarvan heb ik over gehouden dat ik van solex EERST de 4 mm draadeinden doorboor met een boortje 2.8 mm tot ik aan de achter kant uitkom dan opboren met 3.2 mm en draad voledig doortappen, dan grondplaat kaal draaien maar de pootjes laten staan en zorgen dat tussen de pootjes OF een rand van 100 MM ( was de originele peugeot maat ) of 102 MM is de passing van solex. dan maak ik een bodemplaat van die 100 of 102 mm diameter en ik heb een boormal voor de diverse merken ontstekingen om gaten voor de boutjes van de punten, spoelen over te nemen. ik kan dan ook willekeurig welke ontsteking monteren condensator gaat nu naar buiten
foto 1 is van een oud raceblok dat ik nu reviseer ( ca 1985 editie) foto 2 is de grondplaat voor een electronische ontsteking ( hoef je de hele grondplaat van solex NIET voor te verbouwen) en foto 3 is van een solex die zomaar ergens in de hoek staat

Attached Images
ontsteking 1.jpg (113 KB, 272 downloads)
ontsteking 2.jpg (115.56 KB, 279 downloads)
ontsteking 3.jpg (106.72 KB, 268 downloads)
Last edited by Joan; 02/01/18 10:58 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Leuk al die info en foto's hier hebben heel veel mensen iets aan. Je moet echter nog steeds weten wat je moet doen en het goede gereedschap hebben. Gezien een kennis van mij met veel aan en met minibike's werkt heb ik naar die ontstekingen gekeken. Zal zoiets ook passend te maken zijn?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Ant_one
Leuk al die info en foto's hier hebben heel veel mensen iets aan. Je moet echter nog steeds weten wat je moet doen en het goede gereedschap hebben. Gezien een kennis van mij met veel aan en met minibike's werkt heb ik naar die ontstekingen gekeken. Zal zoiets ook passend te maken zijn?


Ja zeker, ik heb ook ca 15 jaar met minibike; gewerkt waarvan ca 9 jaar indoor geracet, plaatje twee van mijn vorige bericht is voor een minibike ontsteking echter niet zo heel geschikt voor de 24 uurs want je mist te veel vliegwiel werking.
ik haal om dat te compenseren de koppeling weg en plaats daar een stalen schijf voor in de plaats.
je hebt oa twee typen minibike ontstekingen, Met binnen rotor ( plaatje 1 van dit bericht) en met vliegwiel/starter combinatie met uitwendig enkele bobine spoel, hebbende chinezen zo gejat van Stihl en andere 'power unit" ( kettingzagen bosmaaiers ED) fabrikanten nadeel is dat de bobine aan de buitendiameter staat van het vliegwiel (Plaatjes 2 en 3) en dat bouwt voor solex te ver uit, moet je zelf een vliegwiel maken met supermagneten ( foto 4) in de kopse kant op de juiste plaats en dan je bobine VOOR het vliegwiel hangen * ruimte zat IVM de best wel hoge vliegwielen van solex EN je kunt de krukas inkorten want een stift van 10 mm is zat voor een ( nagemaakt) Minibike vliegwiel Polini en zijn klonen hebben standaard een 10 mm pen waarop de vliegwielen staan , helaas ligt de minibike onderdelen handel aardig op zijn gat

Attached Images
ontsteking 4.jpg (112.06 KB, 219 downloads)
ontsteking 5a.jpg (121.99 KB, 217 downloads)
ontsteking 5b.jpg (81.94 KB, 218 downloads)
ontsteking 6.jpg (67.44 KB, 217 downloads)
Last edited by Joan; 03/01/18 01:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
oogst van 15 jaar minibike

Attached Images
mini 1.jpg (176.18 KB, 197 downloads)
mini 2.jpg (116.36 KB, 207 downloads)
mini 3a.jpg (171.27 KB, 190 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Oei ik heb een oud snaartje geraakt :-) Dit heb je nu nog staan Joan? Mooie collectie.
Maarten Henderieckx, te vinden op mijn facebook pagina, is bijna full time bezig met zijn minibike 'hobby'


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Ant_one
Oei ik heb een oud snaartje geraakt :-) Dit heb je nu nog staan Joan? Mooie collectie.
Maarten Henderieckx, te vinden op mijn facebook pagina, is bijna full time bezig met zijn minibike 'hobby'
nee hoor geen "Oei" gewoon een periode om trots op geweest te zijn, maar na jaren heb je het wel gezien en ga je weer wat anders doen ( tenminste ik wel) en aangezien ik een oude verzamelaar ben van alles waar benzine in gaat en herrie uitkomt en er veel ook eigenbouw bij zit blijft het lekker "museaal' staan . Zo heb ik de meeste van mijn crossers ook nog uit mijn "80 " (vorige eeuw) periode.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Ik bedoelde eigenlijk dat ik een onderwerp aantikte waarvan je vrolijk word ;-) maar goed , weer terug naar ontstekingen en andere zaken die het 24 uur moeten vol kunnen houden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Dec 2017
Posts: 43
W
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Dec 2017
Posts: 43
puur uit nieuwsgierigheid, mag men tijdens zo'n 24 uurs race bestuurders wisselen? of moet één persoon de heledag rijden?


Vriendelijke groet, Tim

______________________
SoleX OTO - '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Originally Posted by Tim_d_K
puur uit nieuwsgierigheid, mag men tijdens zo'n 24 uurs race bestuurders wisselen? of moet één persoon de heledag rijden?


Je bent met een team van 3 coureurs en 1 monteur.
De coureurs wisselen zich af. Wij doen dat ieder uur, dan is het sowieso tijd om te tanken.

Maar iedereen is vrij om vaker of minder vaak te wisselen, al was ik zelf er na een uur echt wel aan toe pffffff . . . .


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2017
Posts: 43
W
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Dec 2017
Posts: 43
oké, bedankt! Ik dacht al, de lol moet er wel een beetje aanblijfen!


Vriendelijke groet, Tim

______________________
SoleX OTO - '63
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Ant_one
Ik bedoelde eigenlijk dat ik een onderwerp aantikte waarvan je vrolijk word ;-) maar goed , weer terug naar ontstekingen en andere zaken die het 24 uur moeten vol kunnen houden.

ja ik ben hard aan het nadenken over alternatieve rollen, die geven ook nog wel eens de geest , om zomaar eens een onderdeel te noemen dat ook aandacht nodig heeft .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Ook een mooi onderwerp Joan.
Laat de ideen maar komen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
De rol lijkt me nog het minste probleem.
We hebben 2 jaar met een rol (45mm), bekleed door Jan de Laat, gereden en zonder problemen of slijtage en zou nog een 24 uur mee kunnen.
Afgelopen race is er een rol van 42mm ingegaan om wat meer trekkracht te hebben.
Ook deze rol is nog prima te gebruiken voor een weekeindje Heeswijk Dinter.

Een groter probleem is om het stof uit de motor/cilinder te houden.
Ik heb de afgelopen jaren een aantal motoren zien afhaken met versleten zuigerveren
en cilinders die na een aantal uren rijden een grotere boring kregen. cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Originally Posted by FFAnders
De rol lijkt me nog het minste probleem.
We hebben 2 jaar met een rol (45mm), bekleed door Jan de Laat, gereden en zonder problemen of slijtage en zou nog een 24 uur mee kunnen.
Afgelopen race is er een rol van 42mm ingegaan om wat meer trekkracht te hebben.
Ook deze rol is nog prima te gebruiken voor een weekeindje Heeswijk Dinter.

Een groter probleem is om het stof uit de motor/cilinder te houden.
Ik heb de afgelopen jaren een aantal motoren zien afhaken met versleten zuigerveren
en cilinders die na een aantal uren rijden een grotere boring kregen. cry


Helemaal mee eens.
Rol geeft geen problemen, stof wel.

Ok, waar Joan op doelt is misschien dat we in 2016 problemen hebben gehad met de rol.
Reden was dat er zachte rubberen matten waren gelegd in het weiland en waar de solexen veel weerstand ondervonden.
En omdat we koppelingen gebruiken die op een later/hoger toerental aangrijpen, gaf dat problemen.
Maar als je als rijder hoort, merkt dat je motortje veel meer toeren maakt als in verhouding met je snelheid, moet je toch eens achter je oren krabben.
Dat werkt uitstekend uit de bocht, maar niet een heel weiland door.
Warmte van de trommel trekt door naar je rol en ........Klaar ben je.
Daarvoor zou JBWeld lijm misschien een oplossing zijn, deze hars kan wel een 300 graden aan, en dat is nu nog niet de helft.
Gelukkig geen rubberen matten meer.
Verder noooooit problemen met onze rollen gehad.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
klopt. Maar ik hou van experimenteren. Voor de race ( snelheidsraces dus) had ik rollen die oplopend waren met 1 mm en afhankelijk van het weer kon ik er snel 1 steken, (Geen koppeling )
datzelfde heb ik gebruikt voor de 24 uur nou dat hield het maar een paar uur uit. Na die ervaring voor de opvolgende jaren gewoon rollen gekocht, werkt goed zoals al gemeld, maar ja kopen is 1, maar maken vind ik spannender ..


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Prachtig toch, nou is wel de grondplaat nog enigszins verstelbaar ( en moest Google translate gebruiken )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
zie je wel, verstelbare grondplaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Zal dit ook werkend te krijgen zijn bij een Solex of moet er dan veel aangepast worden?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
zou best kunnen, in feite heeft solex al zo een systeem alleen dan bestaande uit twee losse componenten waarbij ik sterk adviseer de kleine component BUITEN het vliegwiel te monteren. voor wat betreft die nieuwe spoel moet je je serieus afvragen of je het solex vliegwiel wil blijven gebruiken want de diameters van aangeboden spoel en solex vliegwiel klopt niet.
het is wel maar niet simpel 1 op 1 om te bouwen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Er zullen heus wel wat mensen van alles gaan proberen de aankomende tijd :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Ant_one
Er zullen heus wel wat mensen van alles gaan proberen de aankomende tijd :-)

ik heb bijvoorbeeld een aantal super magneten besteld in China, alleen verzendkosten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ik heb m net besteld Jan, ga 'm gewoon testen op m'n 2e raceblok en zie wel of t iets is.
Je moet toch iets proberen voor de race.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Daar kan je leuke dingen mee doen.

Een beetje voorzichtigheid is wel geboden, als je sterkere magneten gaat gebruiken voor je ontsteking.

Het hangt namelijk wel allemaal aan elkaar. De sterkte van de magneten, de grote van het weekijzer, en de daarbij behorende primaire wikkelingen.
Met veel sterkere magneten, zal het zaakje verbranden.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Originally Posted by WilfredVW
Ik heb m net besteld Jan, ga 'm gewoon testen op m'n 2e raceblok en zie wel of t iets is.
Je moet toch iets proberen voor de race.


Ik denk ook dat het geen slecht spoeltje is, ben benieuwd naar jullie bevindingen. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ik kom na de carnaval wel n keer koffiedrinken, voorlopig weinig tijd en moet ook nog een vermogensrem maken om de raceblokken te testen.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat.
Veeeeel kleine beetjes laugh


Attached Images
puchvliegwiel.jpg (125.15 KB, 213 downloads)
Last edited by Jan; 19/01/18 10:27 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Sorry Jan, maar wil je niet zo'n mooie dingen op het forum plaatsen, dat kost ons allemaal weer veel geld :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Draait jou blok linksom Jan??
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Jan
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat.
Veeeeel kleine beetjes laugh

ik ga over op een honda vliegwiel ( 4 takt) daar zit als snelheidsbegrenzer een verlaat systeem op, door het vliegwiel andersom te laten draaien ( Solex) word dat dan vanzelf een vervroeger


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by dreke2
Draait jou blok linksom Jan??
Groet
ANdre
het klopt echt wel, het vliegwiel ligt binnenste buiten en dan zie je, dat om te vervroegen, de armpjes het centrum echt de goede kant op duwen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Het vliegwiel verlaat, maar je moet idd wel door redeneren whistle


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ja begrijp ik, maar de hefboompjes/gewichtjes staan happend ipv slepend, vandaar mijn vraag
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by John Meisters
Het vliegwiel verlaat, maar je moet idd wel door redeneren whistle
daarom heb ik het maar steeds over vervroegen, vind ik leuker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Het vliegwiel verlaat, maar je moet idd wel door redeneren whistle
daarom heb ik het maar steeds over vervroegen, vind ik leuker

Ik zou ook voor vervroegen kiezen, maar mogelijk heeft Jan een goed antwoord??
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen.
De eerste 24-uurs met eigen motor was afgesteld op 1,5 mm voorontsteking.
De motor had goede trekkracht en kwam ook goed op toeren.
De tweede race stond de ontsteking op 1,8mm en presteerde ook goed.
De derde race, de ontsteking afgesteld op de testbank op een zo hoog mogelijke eindsnelheid,
de trekkracht was wel wat minder en de eindsnelheid werd nagenoeg niet gehaald door te korte stukken rechte weg.
Dit alles met een en dezelfde cilinder maar die is nu aan vervanging toe, die heeft al 3 jaar hard moeten werken en mag nu met pensioen.

Ben benieuwd hoe het vliegwiel presteert met een duurtest.
Wat gebeurt er als je tijdens de arbeidsslag, vallen de gewichtjes dan weer terug in ruststand ? en kan je me
t b.v. een stroboscoop de positie van de kern , die vastzit op de as, en het vliegwiel de verplaatsing zien ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Volgens mij is het een vliegwiel van een MKHZ ontsteking van Bosch bedoeld voor een kreidler of zundapp en dan draait ie de verkeerde kant op voor een Solex

Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Het plaatje heet 'puchvliegwiel.jpg'


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Er zijn toch ook elektronische ontstekingen waarbij je per toerental de vervroeging/verlating kunt programmeren
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Dat klopt Dre maar die beginnen pas bij 7000 rpm want dat is voor een racer niet intessant om vroeger te beginnen aan gezien de allersnelste Solexen er daar mee stoppen hebben die geen nut

Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by dreke2
Er zijn toch ook elektronische ontstekingen waarbij je per toerental de vervroeging/verlating kunt programmeren
Groet
ANdre
klopt kijk maar eens bij HPI, hebben we veel gebruikt bij minibike blokken, kost een paar centen maar hep je ook wat ( en voor de viertakten gebruikten we OORacing, kijk maar eens naar de specificatiesspecificaties

Last edited by Joan; 20/01/18 12:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke, thx duidelijk
Vliegwiel van Jan blijft wel un kikke ding


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Jan
Daar kan je leuke dingen mee doen.

Een beetje voorzichtigheid is wel geboden, als je sterkere magneten gaat gebruiken voor je ontsteking.

.
de bedoeling is deze in te bedden in een aluminium schijf met een stalen schijf als "backing" en dan minibike/powertool/kettingzaag bobines te gaan gebruiken, die vonken ( net als die puch bobine) zodra ze een magneet zien. Dus niet standaard ontstekings componenten gebruiken

Last edited by Joan; 20/01/18 06:32 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Niet aan gedacht Joan, maar dat is een heel goed idee.

Makkelijk verstelbaar te maken, en keuze genoeg.

Keuze genoeg, bijv. deze.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Jan
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat.
Veeeeel kleine beetjes laugh



Ik heb ook nog wat plaatjes, standaard bewerk ik de grondplaat tot bijna alles weg is, de pootjes iets laten staan en zoals al eerdere gemeld een "verdieping' erin , in mijn geval steeds gekozen als 3 mm zodat er tussen de opstandjes eeb ronde plaat van 100 mm kan ( oud type peugeot waar ik ooit mee begon) voor de nieuwer typen peugeot dien je zelf een rond 100 grondplaat te maken want ze hebben later de spoelen direct op het carter gezet , als je dan toch maakt kun je ook de gaten iets verzetten en zo een bosch spoel monteren.

door aangepaste platen te maken met steeds aan de achterkant een ril van rond 100 en 3 mm hoog kun je bijna elke ontsteking monteren die je wilt, soms wel de ziel van het vliegwiel nieuw aanmaken maar ja dit hele gedoe is toch al draaibankwerk

Attached Images
gronplaat 100 mm.jpg (106.22 KB, 253 downloads)
peugeot oud type.jpg (122.89 KB, 255 downloads)
peugeot eigen grondplaat.jpg (148.69 KB, 261 downloads)
grondplaat divers 1.jpg (203.34 KB, 260 downloads)
vliegwiel aanpassen.jpg (112.59 KB, 254 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
en uiteraard is er plaats voor bosch/Ducati ontstekingen >> grondplaat rond 90 mm die vallen in een verdieping die 2 mm diep is in de plaat ( voor de stijfheid grondplaat buiten diameter rond 120 mm, want dik is tie niet)

Attached Images
puch ontsteking.jpg (72.24 KB, 233 downloads)
Last edited by Joan; 24/01/18 06:47 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
k zie in het vorige bericht op foto 3 en 4 verzonken gaten,
is er nog iets instelbaar behalve dan de contactpunt ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by FFAnders
k zie in het vorige bericht op foto 3 en 4 verzonken gaten,
is er nog iets instelbaar behalve dan de contactpunt ??


bij 3 niet, dat gaat door het spieloze vliegwiel te verstellen ( ook bij 2, dat is het systeem zoals dat bij peugeot werkt, twee streepjes eentje voor top en eentje voor de opening van de punten ) en 4 is een electronische ontsteking daar zit een vervroeging in de module ( als hij 1 keer op tijd staat ook met spieloos vliegwiel en ook met streepjes maar dan met 3, waarvan eentje de "T'' en twee voor de spreiding van "F" =fire=vonk)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Jan
Waar je ook een heeel klein beetje mee kan winnen, is een vliegwiel maken wat een beetje verlaat.
Veeeeel kleine beetjes laugh

hier en daar wat vragen over deze mooie constructie en of hij wel of niet de goede kant op swingt.
de linkse constructie vervroegt bij klokwijs draaien van het vliegwiel ( hij brengt de nok dus eerder bij hogere toerentallen, vergelijk hem maar met die constructie van Jan

Attached Images
vervroeger.jpg (170.79 KB, 205 downloads)
puchvliegwiel.jpg (125.15 KB, 201 downloads)
Last edited by Joan; 25/01/18 07:41 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
hier en daar weer aan mijn testbank gewerkt, voorlopig is het testpaneel voorzien van wat ik denk dat nodig is, ruimte voor meer waarschijnlijk vloeistof kolom drukmeting als blijkt dat de gemonteerde meters niet nauwkeurig genoeg zijn .
En er is al een speciaal spruitstuk . speciale bougie nog in de maak

Attached Images
spruitstuk.jpg (91.58 KB, 199 downloads)
testpaneel.jpg (97.84 KB, 193 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ziet er indrukwekkend uit.
Soort Houston Control smile


Groet, Tim
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Originally Posted by zeezout
Ziet er indrukwekkend uit.
Soort Houston Control smile


laugh laugh ben benieuwd dit jaar. MIEP MIEP!!!!! laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Hier nog een race tip!!!!! smile

Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel.
Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad.
Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant
Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.

Classic Cycle

Attached Images
bus.jpg (33.11 KB, 247 downloads)
as.jpg (24.16 KB, 248 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Die link staat al maanden bij mijn favorieten Jan. Zodra je de bottom bracket shell gemonteerd heb, heb je heel veel keus qua brackets ed.
Dit was ook mijn bedoeling alleen 'moet' dit wel in 1 keer goed gaan. Je monteert het in een deel waar het nummer in is geslagen.
Dus mocht iemand zich hieraan gaan wagen.. hier is nog een persoon die dit graag in zijn frame gebouwd ziet worden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Originally Posted by Jan
Hier nog een race tip!!!!! smile

Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel.
Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad.
Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant
Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.

Classic Cycle


Dan nog een crackstel erbij en je bent klaar. Ik kijk geregeld op deze pagina: https://www.internet-bikes.com/tnzoeken/?search=crackstel


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
en je hebt nog mooiere systemen dan die vierkante cranken.

ik heb internet bikes ook in mijn agenda staan oa schijfremmen ( mechanisch ) gekocht en veel remhandels ( van saccon,) ideaal op minibike racers en altijd reserve bij je hebben vanwege valschade


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by Jan
Hier nog een race tip!!!!! smile

Adres waar je de bussen kan kopen voor je crankstel.
Deze zijn lastig zelf te draaien, BSA draad, een kant linkse draad andere kant rechtse draad.
Dus ook met inlassen opletten, met de juiste schroefdraad aan de juiste kant
Deze las je zo in je solex, schroef er allerlei crank assen in.

Classic Cycle


ja gelijk gezocht en ze hebben meerdere soorten, handig, dit is een korte bus

he hij linkt niet meteen naar die bus: https://www.classic-cycle.de/rahmen...ahmenbauteil-tretlagergehaeuse-bsa-cromo, nu wel met kopiren/plakken ik heb op hun site in het zoekveld "bracket" ingetiktt en dan kwam er van alles waaronder ook die bussen

Last edited by Joan; 04/02/18 07:17 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
de eerste strubbelingen met de testbank zijn er, OTO blok met Ducati ontsteking en zwaar berini M21 vliegwiel ( bosch> rechtsom) . een JRT cylinder alles standaard,
3800 kop ( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt) .
aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)

dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen

Attached Images
compressie 1.jpg (123.5 KB, 158 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Originally Posted by Joan
he hij linkt niet meteen naar die bus: https://www.classic-cycle.de/rahmen...ahmenbauteil-tretlagergehaeuse-bsa-cromo, nu wel met kopi�ren/plakken ik heb op hun site in het zoekveld "bracket" ingetiktt en dan kwam er van alles waaronder ook die bussen


Aangezien meerdere mensen hier waarschijnlijk wel interesse in hebben.. is het iets om een groupsbuy te maken voor dit onderdeel bv?
Er worden bv 10 stuks besteld, waarbij maar 1 x verzendkosten betaald moeten worden.?!


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,531
Likes: 1
Ik doe mee


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Originally Posted by Joan

( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt)= bekend probleem, ik heb al wat cilinders ingekort om deze zuiger te blijven gebruiken .
aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)

dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen

Carterdruk is inderdaad lastig te meten.
Het gaat mogelijk wel met een gevoelige drukmeter die vloeistofgedempt is, ( dit om de trillingen van de meterwijzer te dempen).
Heb het ook niet met de(elektronische) gasdrukmeter gemeten omdat de druksensor de snelle drukwisseling niet goed kan volgen.

Misschien op de ouderwetse manier met een waterkolommetje , zo werd vroeger de (gas)druk gemeten

Attached Images
Waterkolom-U buis.png (2.89 KB, 110 downloads)
Waterkolom-U buis met slan.jpg (7.39 KB, 110 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?

Voor de pompwerking.
Je kan met verschillende zuigerlengten(hemd) bepalen hoe lang de inlaat openstaat.
Alles is te berekenen maar als je ook kan (druk) meten heb je weer een manier om te bepalen wat de beste/betere inlaattijd is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Originally Posted by Jan
Ik doe mee


Ik ook


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?


Waar sluit je de meter aan, of verwijder je de carburateur? Er zijn een paar zijstraatjes dus boven de gasklep meten heeft geen zin...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Joan

( JRT zuiger valt 1,5 mm onder de rand dit ITT de standaard die boven komt)= bekend probleem, ik heb al wat cilinders ingekort om deze zuiger te blijven gebruiken .
aandrijving boormachine test: carter compressie/onderdruk niet te meten, compressie slechts 4,5 bar ( al bekend dat dat niet het sterke punt is van solex)

dus wat testbank betreft even terug naar de tekentafel want wat je niet kan meten heeft geen zin om daar wat aan het blok te veranderen, anders dan de compressie meting maar dat weet ik inmiddels al met opgelaste en zelf gegoten koppen gelukkig voor de anderen er zijn ook CNC koppen

Carterdruk is inderdaad lastig te meten.
Het gaat mogelijk wel met een gevoelige drukmeter die vloeistofgedempt is, ( dit om de trillingen van de meterwijzer te dempen).
Heb het ook niet met de(elektronische) gasdrukmeter gemeten omdat de druksensor de snelle drukwisseling niet goed kan volgen.

Misschien op de ouderwetse manier met een waterkolommetje , zo werd vroeger de (gas)druk gemeten


en als je de waterkolom onder 45 graden zet is de nauwkeurigheid 2 x zo groot en het bereik 2 x zo klein, dus eenvan 2 meter maken en op 22,5 graad leggen nauwkeurigheid 4 x bereik 4 x minder
groet
Andre


't is ginne logie!
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,042
Likes: 31
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Jan
Ik doe mee


Ik ook


Ik heb een email verstuurd met de vraag of dit mogelijk is.


solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Ja dat begrijp ik. Misschien is te meten wanneer er een keerpunt is. MAW, een beetje langer hemd of korter, het niet meer uitmaakt.
Ik ben nog steeds aan het nadenken of we veel of weinig onderdruk moeten hebben in het carter. Hopelijk zal misschien Joan ons daarmee kunnen helpen adh van zijn metingen en ervaring. Ik ben benieuwd. Zelf heb ik nog geen goede uitleg hierover.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
ik ben inderdaad overgegaan op vloeistofmeting, die optie zat er altijd al in ( kom tenslotte uit een testomgeving) maar wilde eerst meten of het met relatief nauwkeurige meters ook ging, druk is dus precies niks gebruik nu voorvork olie SAE5 heeft SG van ca 0.8 is ook al nauwkeuriger als water en wat meten betreft; het gat voor de blokkeerbout is een prima gat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?


Waar sluit je de meter aan, of verwijder je de carburateur? Er zijn een paar zijstraatjes dus boven de gasklep meten heeft geen zin...


Op het gaatje waar de "carterblokkeerbout" in zou moeten.
Een bewerkt boutje, zonder kop, met een gat erin en daar kan je een slangetje op aansluiten .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk je te volgen hiermee. Waarom wil je eigenlijk de druk van het carter weten?


Waar sluit je de meter aan, of verwijder je de carburateur? Er zijn een paar zijstraatjes dus boven de gasklep meten heeft geen zin...


Op het gaatje waar de "carterblokkeerbout" in zou moeten.
Een bewerkt boutje, zonder kop, met een gat erin en daar kan je een slangetje op aansluiten .
nee een banjobout met een haakse slangpilaar zoals ook bij de peperbussen de benzine toevoer en bij motorfietsen de slangaansluiting voor de remmen , ik doe het wel netjes .

vraag je maar eens af hoe ik de compressie meet, OOK straks bij het lopen om zo de verbrandingsdruk mee te nemen

Last edited by Joan; 10/02/18 11:00 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,728
Likes: 9
Ben benieuwd Joan!
Gaatje voor blokkeerbout lijkt mij geen goede want dan meet je ook de overdruk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Page 1 of 3 1 2 3

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 13 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
December
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.146s Queries: 227 (0.056s) Memory: 1.9613 MB (Peak: 2.9630 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-12-01 22:41:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS