Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#125958 08/06/17 08:18 PM
Joined: May 2017
Posts: 20
L
L_J Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 20
Hoe zetten jullie de cilinder vast om te kunnen boren ?

Ik werk met een friro cilinderboormachine zoals op foto in bijlage.

Zit er zelf aan te denken om zowel boven als onder een staalplaat met een gat van 42mm er in, aan de cilinder te bevestigen met m6 bouten/tapeinden.

Of hebben jullie een betere manier om de cilinder te klemmen ?


Wat is de ideale zuigerspeling voor een vers te hohnen solex cilinder ?
0.03mm of toch liever wat ruimer ?

Attached Images
friro klein.jpg (76.36 KB, 455 downloads)
L_J #125961 08/06/17 09:01 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het word steeds drukker met het boren en honen van onze cilinders. Hier kan je zien hoe ik het cilindertje heb vast staan.
https://youtu.be/b7841Co-1hk

De zuigerspeling is een beetje afhankelijk van de kwaliteit van de zuiger.
Het mooiste is inderdaad op 0,03, maar dan moet je "echt" rustig inrijden, en het dubbelen aan olie gebruiken, zeker een paar tankjes. Dus voor commercieel doeleinde niet te doen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
L_J #125962 08/06/17 10:07 PM
Joined: May 2017
Posts: 20
L
L_J Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 20
Hey Jan,

Zoiets had ik ook ongeveer in gedachten.

Alleen ben ik met mijn machine gewend om de cilinder niet op de voetplaat vast te zetten, maar om hem vast te klemmen tegen de bovenkant.
Om mooi haaks te blijven lijkt het mij het verstandigst om boven dan ook een plaat te voorzien om het opstaande randje van de cilinder op te vangen.


Standaard brommercilinders hohn ik op 0.05 en de snellere zelfs op 0.08mm omdat inrijden inderdaad meestal vergeten wordt.


Heb echter geen ervaring met de solex en de hardheid van de gietijzeren wand.
Zou jammer zijn dat eenmaal goed en wel ingereden de zuigerspeling al weer veel te ruim is.

Beter 0.05mm aanhouden dan ?

L_J #125964 08/06/17 10:26 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan. Je durft wel met die 0,03mm. Maar je hebt bewezen dat het kan. En dan zeker bij een luchtgekoelde cilinder.

Weinig speling is natuurlijk mooi. Maar ik vind een goede zuigerveer zeker zo belangrijk. Misschien wel belangrijker.

Gedurft en knap gedaan hoor.


Last edited by Alfons_Amuse; 08/06/17 10:26 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Net wat Jan schrijft : hangt af van de kwaliteit van de zuiger.
Met een slechte zuiger is 5 honderdste soms al te krap.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
L_J #125967 09/06/17 12:17 AM
Joined: May 2017
Posts: 20
L
L_J Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 20
Ok, en wat is dan een goeie zuiger ?
Hier op het forum al een heel topic over doorgelezen, en mijn voorzichtige conclusie zou dan een 40mm JRT zuiger zijn.
Ook blijkbaar een van de weinige met zuigerveerslotjes wat me ook wel een pluspunt lijkt om zo eventueel de uitlaatpoort wat te kunnen kietelen.
Wat is een "veilige" tolerantie voor een JRT zuiger ?

L_J #125968 09/06/17 01:11 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: L_J
Ok, en wat is dan een goeie zuiger ?
Hier op het forum al een heel topic over doorgelezen, en mijn voorzichtige conclusie zou dan een 40mm JRT zuiger zijn.
Ook blijkbaar een van de weinige met zuigerveerslotjes wat me ook wel een pluspunt lijkt om zo eventueel de uitlaatpoort wat te kunnen kietelen.
Wat is een "veilige" tolerantie voor een JRT zuiger ?


Goede zuigers zijn die bijv. de originelen van yamaha FS1. smile
De JRT zet ik ook op 0,05, maar er zijn ook klanten die deze zuiger op 0,03 willen hebben, maar die weten wat inrijden is. worden meestal wel de beste.

Voor mijzelf en voor de solex race gebruik ik de 40 mm puch maxi zuiger met L-veer. we hebben daarvoor wel drijfstangen van 85 mm moeten laten maken.

De cilinderboormachine is perfect uitgelijnd. De steun hiervoor is in één opstelling geslepen en uitgelijnd. deze is dan ook echt en alleen voor de solex cilinder. laugh

Met het boren is je cilinder weer mooi recht en rond, daarna de laatste paar honderdste nog honen en klaar, je hebt weer en perfecte cilinder.


Zuiger met L-veer heeft één groot voordeel, en zeker voor onze blokjes.
Mogen jullie zeggen wat dat is. whistle


[Linked Image from jandelaat.nl]
L_J #125969 09/06/17 01:11 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat je met 0,05mm aan de veilige kant zit bij een JRT zuiger.
Krapper kan wel maar dan moet je wel langer inrijden met extra olie door de brandstof.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
L_J #125970 09/06/17 01:15 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: L_J
Ok, en wat is dan een goeie zuiger ?
Hier op het forum al een heel topic over doorgelezen, en mijn voorzichtige conclusie zou dan een 40mm JRT zuiger zijn.
Ook blijkbaar een van de weinige met zuigerveerslotjes wat me ook wel een pluspunt lijkt om zo eventueel de uitlaatpoort wat te kunnen kietelen.
Wat is een "veilige" tolerantie voor een JRT zuiger ?


Hier is onlangs idd een topic aan gewijd.

JRT is idd momenteel de beste keus. Deze zijn 39,96 mm. 0,04 speling dus, als je tot 40,0 opboort.

Ik heb ondertussen zo'n 20 Solexen met JRT zuigers. Nadeel is wel dat ze niet tot boven komen. Kop vlakken lost dat voor een deel op.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

FFAnders #125971 09/06/17 01:18 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Ik denk dat je met 0,05mm aan de veilige kant zit bij een JRT zuiger.
Krapper kan wel maar dan moet je wel langer inrijden met extra olie door de brandstof.


Klopt Ronald.
Gelukkig heeft een solex motortje zo weinig vermogen om echt grote beschadigingen toe te brengen, en kan je met een geolied water proefje het beschadigde weer oplossen/wegwerken.
Maar de cilinder moet er wel weer af, en dat is wat veel mensen echt niet willen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
L_J #125977 09/06/17 02:23 PM
Joined: May 2017
Posts: 20
L
L_J Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 20
Bedankt mannen voor het delen van jullie ervaring !

Zelf tot voor kort nog nooit een solexblokje onder handen gehad en om niet zelf alles te moeten ontdekken is dit forum echt top.

@Jan : mooie opstelling die je hebt, vakwerk vraagt om goed gereedschap

Voordeel van een L-veer is volgens mij dat hij helemaal tot bovenaan de zuiger komt en dus het hoogste rendement geeft ivm compressie.
Vaak wordt ook gezegd dat een L-veer door de compressiedruk beter aansluit op de cilinderwand, maar volgens mij is dit verwaarloosbaar en weg te strepen tegenover de grotere wrijvingsweerstand die een vaak dikkere L-veer heeft.

@John : hoeveel vlak je de kopjes ?

L_J #125979 09/06/17 03:23 PM
Joined: May 2017
Posts: 20
L
L_J Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 20
Net JRT zuigertje binnen.

Is gemeten vanaf de zuigerpen 0,5mm lager dan de zuiger die er in zat.

Oorspronkelijke zuiger is 12mm van zuigerpengat tot bovenkant.
JRT zuiger is 11,50mm van zuigerpengat tot bovenkant.

Bolling lijkt op het oog redelijk hetzelfde.

Dus kop 0,5mm vlakken zal het verschil al grotendeels opheffen.

L_J #125981 09/06/17 05:48 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik vlak ze alleen als de prestaties tegenvallen.
Vaak gaan ze meteen als een raket, maar sommige oudere cilinders hebben heel andere spoelpoorten. Ik haal er max 1 mm van af als het nodig is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
voordeel van die JRT zuigers is dat ze al pennetjes voor de zuigerveren hebben en dan kun je je veroorloven om de uitlaat poort van boven recht ( is breder) te maken want de zuigerveren lopen dan niet meer de uitlaatpoort in
en een rechte vorm scheelt aanzienlijk in doorstroming zonder echt de "timing" te verpesten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #125990 09/06/17 11:47 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
voordeel van die JRT zuigers is dat ze al pennetjes voor de zuigerveren hebben en dan kun je je veroorloven om de uitlaat poort van boven recht ( is breder) te maken want de zuigerveren lopen dan niet meer de uitlaatpoort in
en een rechte vorm scheelt aanzienlijk in doorstroming zonder echt de "timing" te verpesten


Klopt Joan, dat is een groot voordeel. je bent klaar.
Anders zijn "gol"zuigers ook erg leuk, maar daar moet je weer zuiger pennetjes in gaan zetten, verder wel een hele fijne zuiger.


[Linked Image from jandelaat.nl]
L_J #125994 10/06/17 01:52 AM
Joined: May 2017
Posts: 20
L
L_J Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 20
Zijn die JRT zuigers ook nog in andere maten te verkrijgen ?

39.75 zou bijvoorbeeld ook genoeg zijn om de cilinder weer fris te krijgen, kan je later nog een maatje groter boren.

L_J #125995 10/06/17 08:40 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ze horen bij de aluminium cilinder en die is alleen in 40,0 verkrijgbaar.

Je hebt ook CFX cilindersetjes in 39,5 en 41,5.
Deze zijn zeer goed, die van mijn tandem zit er al 2 jaar op en maakt een paar duizend kilometers per jaar.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

L_J #125997 10/06/17 11:01 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: L_J
Zijn die JRT zuigers ook nog in andere maten te verkrijgen ?

39.75 zou bijvoorbeeld ook genoeg zijn om de cilinder weer fris te krijgen, kan je later nog een maatje groter boren.


denk dat je dan eens met jan moet gaan praten en dat je bij "GOL" zuigers terecht komt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #126001 10/06/17 09:46 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je het goede gereedschap hebt en je weet "hoe"dan kan je een 40mm zuiger terugdraaien naar de maat die je wilt hebben.
Je moet dan wel vooraf een geschikte zuigerveer met de juiste diameter vinden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #126009 11/06/17 12:56 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ach zuigerveren zijn tot op zekere hoogte in te korten en dan passen ze al snel in een kleinere diameter zonder echt te veel spanning te hebben.
ik heb "JRT" type zuigers ( dus niet de echte maar degene die ook in de verkoop zijn en er erg op lijken ) ook al terug gedraaid want sommige combinaties kloppen niet JRT heeft de maat erop staan en is uitgezocht bij de cylinder

Last edited by Joan; 11/06/17 12:58 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
L_J #126017 11/06/17 03:37 PM
Joined: May 2017
Posts: 20
L
L_J Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 20
Alles is natuurlijk te maken, maar helaas moet ik ook rekening houden met de tijd die dit kost omdat het anders te duur wordt voor de klant.

Daarom is een plug and play oplossing voor mij het interessants.

Cilindertje boren/hohnen en klaar.

L_J #126023 12/06/17 12:20 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Daar zit ik ook mee, daarom zou het zou fijn zijn als er een fatsoenlijk zuigertje op de markt zou komen. De zuigerveren van de JRT zijn veeeel te hard/stug en er is maar één maat in.

De gol zijn op dit moment de mooiste/beste voor een standaard drijfstang van 90 mm
Standaard maat 39,5/39,8/40/40,2/40,4/40,6/ dan kan je wat.
Nadeel, je moet zuiger pennetjes zetten, en dat is niet in 5 minuten gedaan. cry

Last edited by Jan; 12/06/17 01:27 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
L_J #126024 12/06/17 07:18 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja een p&p zuigertje daar hebben we het al over gehad.
Zolang moeten we roeien met de riemen die we hebben... jrt dus.

Die zouden al een stuk beter zijn met andere veren (Kreidler 40.0) maar die krijgen we niet meer.
Of....? Iemand een adresje?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
kan me haast niet voorstellen dat voor kreidler geen veren meer te krijgen zijn.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Jan #126029 12/06/17 10:33 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan

Nadeel, je moet zuiger pennetjes zetten, en dat is niet in 5 minuten gedaan. cry

daar ben ik tegenwoordig redelijk snel in, eerst zijkant groef even aantikken met een boor freesje ,kreeg ooit een tip van iemand dat je voor ik meen 15 euro een zak met een kilo toegestuurd kon krijgen nou zo gedaan dus nog steeds schik van, dan op die aangetipte plek met een HBM boortje van 1,7 een gat boren, na boren met 1,9 en dan een messing lasdraad van 2.0 erin


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: John Meisters
Ja een p&p zuigertje daar hebben we het al over gehad.
Zolang moeten we roeien met de riemen die we hebben... jrt dus.

Die zouden al een stuk beter zijn met andere veren (Kreidler 40.0) maar die krijgen we niet meer.
Of....? Iemand een adresje?

en Hier dan ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: John Meisters
Ja een p&p zuigertje daar hebben we het al over gehad.
Zolang moeten we roeien met de riemen die we hebben... jrt dus.

Die zouden al een stuk beter zijn met andere veren (Kreidler 40.0) maar die krijgen we niet meer.
Of....? Iemand een adresje?


ja binnenkort bij Ad of bij mij.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #126034 12/06/17 05:20 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: John Meisters
Ja een p&p zuigertje daar hebben we het al over gehad.
Zolang moeten we roeien met de riemen die we hebben... jrt dus.

Die zouden al een stuk beter zijn met andere veren (Kreidler 40.0) maar die krijgen we niet meer.
Of....? Iemand een adresje?


ja binnenkort bij Ad of bij mij.


Mooi Roelof! Laat het maar weten hier. Zeer geïnteresseerd wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: John Meisters
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: John Meisters
Ja een p&p zuigertje daar hebben we het al over gehad.
Zolang moeten we roeien met de riemen die we hebben... jrt dus.

Die zouden al een stuk beter zijn met andere veren (Kreidler 40.0) maar die krijgen we niet meer.
Of....? Iemand een adresje?


ja binnenkort bij Ad of bij mij.


Mooi Roelof! Laat het maar weten hier. Zeer geïnteresseerd wink


Chroom veertjes 40x1.5c zou met (ruim) een maand binnen moeten komen.


Vriendelijke groeten

Roelof
L_J #126050 13/06/17 12:01 AM
Joined: May 2017
Posts: 20
L
L_J Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2017
Posts: 20
Volg dit echt met veel interesse omdat ik sinds kort een honderdtal verhuursolexen in onderhoud heb gekregen.

En dus zoekende ben naar de zuiger met de beste prijs/kwaliteit.

Sta er van te kijken hoe sommige exemplaren uberhaupt nog lopen.

Ik probeer momenteel om alles aan het lopen te houden maar het is eigenlijk dweilen met de kraan open, meeste lopen echt op hun laatste adem.

Bedoeling is om stelselmatig de echt overleden exemplaren te gaan reviseren om zo terug een bedrijfszeker(der) solexpark te creëren.

Dit klinkt simpel, maar omdat het over een groot aantal solexen gaat die dan ook nog eens verhuurd worden vraagt dit toch echt om wat meer denkwerk.

Zal altijd een compromis worden tussen degelijkheid/duurzaamheid en betaalbaarheid.

Aan de ene kant worden de solexen bijna dagelijks misbruikt door a-technische personen, aan de andere kant is het de bedoeling dat er ook nog wat verdient wordt.

Je houdt het niet voor mogelijk wat je allemaal gesloopt terug krijgt.
Ben zelfs een dag mee op locatie geweest om het eens met eigen ogen aan te zien, maar solexverhuur aan grote groepen is echt een soort van demolition derby waarbij degene die als laatste rijdend overblijft gewonnen heeft smile

L_J #126051 13/06/17 07:28 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Rijden de groepen onder begeleiding? Dat is echt noodzakelijk als je de groep een beetje in het gareel wilt houden.

Ik ken meer verhuurbedrijven die alles gewoon vrij laten rijden, inderdaad bedroevend hoe de Solexen behandeld worden.

Zelf heb ik 40 Solexen in de verhuur, maar wij rijden altijd mee.

De beste ervaring heb ik met de jrt zuiger in combinatie met een opgeboorde hd cilinder (die goedkope chinese).

Ik heb ook gebruikte opgeboorde cilinders (opgeboord door Jan de Laat) maar de prestaties zijn niet altijd hetzelfde. Ze zijn perfect uitgeboord/gehoond maar de poorten verschillen onderling.

Veel succes met je nieuwe uitdaging, je zult het nodig hebben.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik leende eens per jaar een 12 tal solexen uit mijn collectie uit om een solex rondrit hier van extra solexen te voorzien, als vrienden dienst aan een bekende cafe uitbater die er dan oa zijn familie en personeel aan de tocht kon laten meedoen.
Zelfs dan, met min of meer bekenden, word de boel nog gesloopt, banden met rol gaten erin, standaards die de grond niet meer raken en andere verbogen delen .
Ben er daarom dit jaar maar mee gestopt, dat is een verzameling niet waard om gerestaureerd te worden en dan weer afgebroken, zo blijf je aan de gang .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #126057 13/06/17 08:01 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit komt doordat de meeste mensen de Solex niet serieus nemen en behandelen de Solex als speelgoed en als wegwerp voorwerp.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
L_J #126058 14/06/17 12:49 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja en geen zorg dragen voor ander mans bezit het is toch niet van hun als het kapot is
groetjes pierre

L_J #126069 14/06/17 08:01 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De plaatselijke verhuurder hier, verhuurt niet meer aan studenten en groepjes jongere.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, dat is dan een keuze van die plaatselijke verhuurder.
Het is net zo goed een keuze of de verhuurder zelf wel of niet meerijdt om alles in "goede banen"te leiden.
Het is ook niet voor niets dat de verzekeraars de premies voor verhuurders flink (willen) verhogen,omdat er zoveel schades gemeld worden.
Afgezien van schade aan derden heeft zo'n verhuurder ook vaker schade aan de Solexen(blijkt soms achteraf) wat ook weer reparatiekosten met zich mee brengt.
Kortom, met zelf meerijden heb je minder kans op schade en bespaar je weer op onderdelen en reparatie uren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.079s Queries: 89 (0.028s) Memory: 1.2731 MB (Peak: 1.6844 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 23:27:56 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS