Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#124968 08/03/17 10:36 PM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Wie heeft er ooit een rammelende koppeling hersteld? Ik las het verhaal van Jan Vennix uit 2015,die schreef over even Tig lassen van de scharnierpunten,maar dit begrijp ik echt niet.Missschien wil Jan Vennix hier nog iets uitgebreider op ingaan of anders een van jullie die dit ooit hebben gedaan.Ben benieuwd,ik heb nogal wat gebruikte koppelingen liggen,dus materiaal genoeg om te proberen.Afwachtend,Cor(Kok18)

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bedoel je dat klapperend geluid bij stationaire toerental? Voor mij hoort dat er gewoon bij, niks aan doen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Klapperende koppeling word veroorzaakt door uitgesleten scharnierpunten, de meeste oude koppelingen kan je de armen zijdelings bewegen en zie je de speling in de scharnierpunten, zet er maar een goede nieuwe koppeling in en het is over.
De nieuwe Chinese B&R koppelingen houden het niet zo lang vol, er worden momenteel nieuwe Hongaarse koppelingen aangeboden en die zijn beter. www.solexmarkt.nl


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb een twee poots trekker van conrad ( een kleintje) zo omgebouwd dat ik de armen van de koppeling door hem achter de arm te pakken bij het scharnierpunt van de assen af kan trekken als je dan ziet hoe het gat van de ( twee op elkaar liggende platen ) eruit ziet waar deze pen door heen gaat snap je niet dat het zo lang goed is gegaan
de busjes waar de armen omheen draaien zijn een soort van paddenstoel die met een perspassing op een centrale pen zitten doordat de boel zich loswerkt gaat de pen ook draaien in de basisplaten, eenmalig weer aanpersen wil nog wel eens een remedie zijn om de boel te corrigeren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Dank zover voor de antwoorden.Natuurlijk rijd ik zelf met een niet klapperende koppeling.Mij ging het om het verhaal van jan Vennix,die het over tig lassen had en dan kon de koppeling weer even mee.Misschien reageert hij nog even.En Joan,ik haal er ook eens een uit elkaar,ik heb er genoeg,altijd leuk om te zien.Bedankt zover.Co (Kok18)

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal je even gerust stellen.
Het tig lassen gaat heel gemakkelijk en de koppeling is dan beter dan ooit te voren.
Ik zal even vooraan beginnen.
Draai een prop of as die zo goed mogelijk in de koppeling past
ongeveer 17,01 tot 17,02 mag er gerust wat strak passen .
Hoe beter pas hoe beter hij straks op de krukas past.
Haal de veren even er af voor het gemak bij het werken( trek ze niet te ver uit ).
Zet de prop in de koppeling.
Doe aan een kant de koppeling geheel dicht,
Zorg dat de prop ongeveer 30 tot 40 m.m. lang is voor het gemak.
Pak een elastiekje wat strak genoeg is om de zaak bij elkaar te trekken.
Doe de elastiek om de prop aan een kant en om de koppeling helft naar de andere kant en dan weer aan de prop zodanig dat de plaats waar je moet lassen weer mooi strak tegen elkaar zit.
Dus de speling is dan naar de goede kant.
De goede kant voor het lassen is de kant waar nu niets in de weg zit de andere kant komt dadelijk.
Zet voor het gemak de koppeling in de bankschroef ( klem op de kopzijde van de as )
Leg je hand op de bankschroef as steun en leg twee lassen op de busjes en de plaatjes .
Draai de koppeling om en leg nu twee lasjes aan de andere kant van de twee busjes.
Je hebt nu vier lasjes op de busjes en de plaatjes.
Zorg wel dat de zaak niet te scheef in elkaar zit.
Haal het elastiekje los en maak de anders kant vast.
En ga verder met je laswerk .
De koppeling is nu beter dan hij ooit was.
En vergeet de veertjes niet.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ben benieuwd of er een keer fotootjes van komen dat maakt het altijd duidelijker.

Ik moet het afkloppen maar tot nu toe geen last gehad dat koppelingen zo hard klapperen dat het onbetrouwbaar klinkt.

Ik volg daarin mijn gevoel .... afblijven. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Jan,dank voor je uiteenzetting.Ik heb vanmiddag een oude koppeling gesloopt,om een idee te krijgen hoe deze nu precies in elkaar zit.Hiervoor heb ik de buitenkanten afgezaagd van de pennen.Nu bleek er aan een kant een busje te zitten en de andere zijde maakte het busje deel uit van de pen,dus niet los.Ik zag dus dat de binnen en buiten armen om de busjes draaien.Tussen deze busjes zit dan de dubbele koppelingsplaat,die op de as wordt vastgezet.Wat jij nu zegt is dat de armen aan de busjes worden vastgezet,denk ik.Maar scharnieren deze dan nog wel?Gaat het busje om de pen draaien,en bij de andere zijde de hele pen?
En wat met de buitenste armen of rammelen deze niet?Jan,misschien wil je nog eenmaal toelichten.Het is wel niet zo belangrijk,maar gewoon leuk om te weten en proberen.Groet Cor

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
John,ook ik heb geen enkel probleem met de koppeling en ook ik ben niet bang voor uitvallen.Wel heb ik het verschil gemerkt toen ik eens een nieuwe koppeling monteerde,omdat de oude koppeling behoorlijk te keer ging,bij koude start en stationair.
Maar mijn vraag is ook meer gericht op willen weten en of zoiets kan enne.....hobby natuurlijk.Groetjes Cor

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
veertjes verwijderen, ik pak met een platbektang het losse haaks omgezette plaatje waar de veertje in gehaakt zijn en til dit plaatje met veren en al uit zijn gleuf, dan is de spanning eraf en kun je makkelijk plaatje en veren scheiden, monteren net zo: eerst veren in plaatje hangen en dan plaatje in gleuf tillen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 121 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.050s Queries: 35 (0.014s) Memory: 1.0071 MB (Peak: 1.1880 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 11:17:05 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS