Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#119679 03/03/16 01:30 AM
Joined: Feb 2016
Posts: 12
G
gerwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2016
Posts: 12
Ik ben bezig met het opbouwen van een solex blok van een solex koffer.
bij montage van de cilinder (geen cilinder met kamzuiger) viel mij op dat de zuiger in onderste stand de inlaat poort voor een groot gedeelte afsluit is het wijsheid om de zuiger in te korten om zo de flow te bevorderen
Het gaat mij niet om het sneller te laten lopen maar puur om het beter te laten lopen.
Tevens staat de zuiger dan ook voor de uitlaat poort. ik begrijp dat als je dit ook wilt veranderen dat je dan de cilinder moet ophogen en je cilinderkop dan ook moet aanpassen maar dit is mij allemaal te ingrijpend en ook niet mijn bedoeling
vandaar mijn vraag is het wijsheid om de zuiger dan in te korten zodat het geheel beter gaat lopen of werkt het juist averechts .


Met vriendelijke groet,

Gerwin
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
IK heb even een plaatje van Joan geleend, hierop zie je de zuiger in de bovenste stand gedeeltelijk voor de inlaatpoort.
Daar kan je dus wat weghalen van de zuiger.
Bij de uitlaatpoort hoef je er niets aan te doen, dat zit goed.






Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: gerwin
Ik ben bezig met het opbouwen van een solex blok van een solex koffer.
bij montage van de cilinder (geen cilinder met kamzuiger) viel mij op dat de zuiger in onderste stand de inlaat poort voor een groot gedeelte afsluitin die stand moet hij de inlaat helemaal afsluiten want dan spoelt hij en heft compressie nodig is het wijsheid om de zuiger in te korten om zo de flow te bevorderen daar valt dan niks in te korten want dan zie je je zuigerverengebied
Het gaat mij niet om het sneller te laten lopen maar puur om het beter te laten lopen dat kan pas als je snapt hoe het werkt.
Tevens staat de zuiger dan ook voor de uitlaat poort.das nu eenkeer de constructie van dat gat de rondheid is groter dan strikt nodig en dan komt de onderkant van de poort onder de bovenkant van de zuiger, in die onderste stand dus he ! ik begrijp dat als je dit ook wilt veranderen dat je dan de cilinder moet ophogen en je cilinderkop dan ook moet aanpassen maar dit is mij allemaal te ingrijpend klopt, gedegen opvoeren is HEEL ingrijpend en ook niet mijn bedoeling
vandaar mijn vraag is het wijsheid om de zuiger dan in te korten zodat het geheel beter gaat lopen of werkt het juist averechts .

Last edited by Joan; 03/03/16 08:50 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2016
Posts: 12
G
gerwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2016
Posts: 12
Ik geloof dat ik hier iets fout heb neergezet de zuiger staat dus half voor de inlaatpoort wanneer de zuiger in BDP staat
Maar wat nu te doen ? zuiger volledig een aantal mm afdraaien of alleen het materiaal weghalen dat op dat moment voor de poort zit?


Met vriendelijke groet,

Gerwin
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Loopt hij goed? Zo ja: blijf er best van af.
Loopt hij goed maar naar jouw idee te langzaam dan kan dit een beetje helpen.

-zuiger in bdp zetten
- met kraspen of spijker de inlaat op de zuiger aftekenen
- demonteren en het aangetekende stukje wegvijlen.

Op jouw eigen risico. Ik blijf lekker overal van af, vaak gaat meer snelheid hand in hand met minder trekkracht onderin. Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: gerwin
Ik geloof dat ik hier iets fout heb neergezet de zuiger staat dus half voor de inlaatpoort wanneer de zuiger in BDP staat
Maar wat nu te doen ? zuiger volledig een aantal mm afdraaien of alleen het materiaal weghalen dat op dat moment voor de poort zit?


zie reactie van John.
ik vind het makkelijker om in de uitlaatpoort aan te tekenen waar daar de onderkant zit dat is beter te doen dan via de inlaat, de aantekening moet je dan juist ZEKER laten zitten ( sommigen vinden een kras op de zuiger niet mooi maar ik heb daar geen problemen mee) .
bij de zuiger van de "geleende" foto was er ruimte zat om de hele onderkant op de draaibank 2,5 mm in te korten ( inspannen in draaibank NADAT ik eerst rondom 1 laag ductape aanbreng, om kerven in het ALU te voorkomen,


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: gerwin
Ik geloof dat ik hier iets fout heb neergezet de zuiger staat dus half voor de inlaatpoort wanneer de zuiger in BDP staat
Maar wat nu te doen ? zuiger volledig een aantal mm afdraaien of alleen het materiaal weghalen dat op dat moment voor de poort zit?


zie reactie van John.
ik vind het makkelijker om in de uitlaatpoort aan te tekenen waar daar de onderkant zit dat is beter te doen dan via de inlaat, de aantekening moet je dan juist ZEKER laten zitten ( sommigen vinden een kras op de zuiger niet mooi maar ik heb daar geen problemen mee) .
bij de zuiger van de "geleende" foto was er ruimte zat om de hele onderkant op de draaibank 2,5 mm in te korten ( inspannen in draaibank NADAT ik eerst rondom 1 laag ductape aanbreng, om kerven in het ALU te voorkomen,


JOAN
voor dit soort klusjes heb ik ooit eens een PVC sok 40 mm aangeschaft en open gezaagd, werkt perfect

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20160303_222005.jpg (125.65 KB, 570 downloads)
IMG_20160303_221949.jpg (125.31 KB, 610 downloads)
IMG_20160303_222114.jpg (143.09 KB, 531 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Feb 2016
Posts: 12
G
gerwin Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Feb 2016
Posts: 12
Dat is een zeer goede tip Andre dat ga ik zeker gebruiken

thanks!!


Met vriendelijke groet,

Gerwin
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
klopt, zo iets heb ik ook ergens liggen van "ooit eens", tape is zowat het enige dat op een vaste plaats hangt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Tijd om op te ruimen ?

Dan weet je ook hoe "rijk" je bent, je vindt dan altijd dingen terug. Zo van " goh had ik dat óók nog?"


Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik herken dat wel, al het werk op een vierkante meter crazy
Het enige wat bij mij vastzit is het lichtknopje maar de rest verandert regelmatig van plaats om de op dat moment benodigde ruimte te creëren.
Voor de zuiger gebruik ik een spantang van 40mm.

Attached Images
IMG_1159..jpg (207.43 KB, 599 downloads)
zuiger nadraaien.jpg (95.25 KB, 892 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hamer ligt al naast het blokje. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Ik herken dat wel, al het werk op een vierkante meter crazy
Zo te zien worden er meer ambachten bedreven in die ruimte(s)! grin



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, hier gebeurt bijna alles, draaien en frezen van hout en metaal.
Ook de elektro/elektronica zijn hier en nog veel meer zoals een magazijntje met van alles-en-nogwat.

Hier 2 nagemaakte nieuwe kozijnen voor het onderhuis van een dijkhuis uit +/- 1935.
Nu nog mooi blank hout en straks met een laklaag.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Wat ik ff niet begrijp. Ik zie velen hier netjes een stukje vd onderzijde vd zuiger afdraaien. prima natuurlijk en ziet er gelikt uit. Tis naturlijk wel zorgen dat je voldoende overlap houdt om de uitlaatpoort dicht te houden.
Waarom kiest niemand ervoor om niet een stuk af te draaien, maar simpelweg alleen het gedeelte van de zuiger boven de inlaatpoort af te slijpen? Je zorgt er dan wel voor dat je nooit teveel weghaalt bij de uitlaatpoort en je hebt ook meer overlap bij de uitlaatpoort waardoor ws betere geleiding betere afdichting.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat je omschrijft wordt ook meestal gedaan, een hap eraf vijlen, dat is de meest simpele manier en je hebt er alleen maar een vijl voor nodig meer niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Wat je omschrijft wordt ook meestal gedaan, een hap eraf vijlen, dat is de meest simpele manier en je hebt er alleen maar een vijl voor nodig meer niet.

Ik doe allebei net hoe mijn pet staat en hoe lang de originele zuiger is, daar zit behoorlijk verschil in.
Deze kreeg toevallig een draaibankbeurt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 136 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.041s Queries: 52 (0.013s) Memory: 1.0818 MB (Peak: 1.3224 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-16 10:42:35 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS