Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#118877 27/01/16 10:25 PM
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

een vriend van mij heeft vandaag een solexje binnen gebracht.
hij vraagt om hem terug op te starten.
volgens mij is dit één van de eerste solexen geproduceert(zeldzaam?)
ik heb al eens gekeken en heeft mooie ontsteking.
ook pompt hij benzine tot in de carbu.(sproeirtje uitgedraad en kwam benzine uit terwijl ik het vliegwiel draaide.
dus volgens mij heeft hij ontsteking en benzine.
maar hij wil nog steeds niet aanslaan.
naar wat kan ik nog eens kijken waar het kan aan liggen?
kan er mij ook eens iemand zeggen van welk jaar deze juist is?
motornummer:109556













fietspompje erbij en materiaalkoffertje met materiaal nog in


Last edited by tomtim; 27/01/16 10:27 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Volgens motornummer is deze van rond 1951 dus wat op de vliegwielkap staat is niet juist.
Ook de velgen en de plaats van het gereedschap zijn van een latere datum (1951 en geen 1947).
Kijk ook of dat de bougie nat is na een startpoging want benzine uit het sproeiergat wil nog niet zeggen dat er mengsel in de cilinder komt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey
alvast bedankt voor de info betreffende de leeftijd.
zal morgen eens kijken of de bougie idd nat is of niet.
moest hij geen mengsel in de cilinder krijgen.waar zouden jullie dan beginnen kijken?

Origineel bericht van: FFAnders
Volgens motornummer is deze van rond 1951 dus wat op de vliegwielkap staat is niet juist.
Ook de velgen en de plaats van het gereedschap zijn van een latere datum (1951 en geen 1947).
Kijk ook of dat de bougie nat is na een startpoging want benzine uit het sproeiergat wil nog niet zeggen dat er mengsel in de cilinder komt.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
1) kijken of de sproeier open is ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
controleren of het blok van binnen niet vervuild is,, vonkt hij goed ?? het magnetism van het vliegwiel laat nog wel eens te wensen over
verder blijven het lastige starters als de afstelling niet goed is, het chokemechanisme werkt heel anders dan bij een andere solex


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey Joan
Hij vonkt.maar kan het zijn dat de vonk niet fel genoeg is door het vliegwiel?indien dit het probleem zou zijn?hoe kan ik dit oplossen?
Mvg tom
Origineel bericht van: Joan
controleren of het blok van binnen niet vervuild is,, vonkt hij goed ?? het magnetism van het vliegwiel laat nog wel eens te wensen over
verder blijven het lastige starters als de afstelling niet goed is, het chokemechanisme werkt heel anders dan bij een andere solex


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Er zit een sproeier in maat 27.ik heb deze mooi doorgeblazen met de luchtdruk.deze zit zeker niet verstopt.
Kan ik anders eens proberen om rechtstreeks benzine in het bougiegat te gieten?en dan eens kijken if hij reageert?
Mvg tom
Origineel bericht van: FFAnders
1) kijken of de sproeier open is ?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
vonken: zeker stellen dat de bougie perfect is en de elctroden op niet meer dan 0.4 mm afstand staan, geen benzene in het bougiegat, maar zonder luchtfilter en dan met de duim in het aanzuig gat en/of met de duim op het gat van de holle messingbuis die opstaat en waar het luchtfilter aan moet ( is remlucht buis)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey iedereen

vandaag wat gesleuteld aan de peperbus.
de oorzaak was idd de bougie die te ver open stond.
heb ook ondertussen een condensator in geplaatst die ik gekocht heb aan john meisters.(conrad)
alles nog eens goed nagezien en uitgekuist en dan terug een startpoging....
tarara...na een tijdje te trappen begon hij te pruttelen...
en toen waren we ermee weg...
dus peperbusje loopt weer...
allen bedankt om mij te helpen.

grts tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Als Solex pp Bus liefhebber een paar vragen, hoeveel boutjes zitten er in het carterdeksel,die rood/witte biesjes op het spatbord klopt dit met het evt bouwjaar?? Zo'n Solex is echt zeldzaam als alles klopt.Maar wie weet er nog hoe het moet zijn.Die biesjes rood wit zitten op een Solex uit Frankrijk ik meen een 330 of 660 ik heb er zelf een maar dan met een sleutelgat motor helemaal origineel,ook de bevestiging van de vliegwielkap over het vliegwiel zit ook op de door mij cpl gemaakte Solex is hetzelfde Met veel hulp van Marc Deschamps (bij bois de boulonge Parijs een werkelijk museum)hoor graag meer vr gr Hans Welp PS ook het voorlampje wat op mijn Solex zit mis ik op de foto's ook de bandenmaat die bij mij 24 inch is wordt niet vermeld voor en achter velgremmen ,nogmaals gr Hans Welp

Last edited by hanswelp; 29/01/16 12:12 AM.

gr Hans Welp
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
die motorboutjes zou ik eens moeten tellen.(doe ik morgen even).
die rode biesjes weet ik zelf zo niet of dit klopt.dit is namelijk niet mijn peperbus maar van een kennis van mij.
volgens ffanders zou hij volgens motornummer van 1951 zijn

mvg tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb een Franse PPbus van 1949 en daar zitten de rood-witte biezen ook op.
Hier op de vorkpoot is het nog redelijk zichtbaar, op de rest van het frame zijn de biezen behoorlijk verweer maar nog wel herkenbaar.


Attached Images
france 20063..jpg (89.6 KB, 313 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
mss is het kader ook ouder dan de motor van deze die bij mij staat?
zal wss niet de originele zijn mss?
Origineel bericht van: FFAnders
Ik heb een Franse PPbus van 1949 en daar zitten de rood-witte biezen ook op.
Hier op de vorkpoot is het nog redelijk zichtbaar, op de rest van het frame zijn de biezen behoorlijk verweer maar nog wel herkenbaar.



nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: tomtim
mss is het kader ook ouder dan de motor van deze die bij mij staat? Waarom ??
zal wss niet de originele zijn mss? Waarom ??


Geen idee of het kader ouder is dan de motor, de velgen in ieder geval niet.
Bij de ouwetjes zaten er "westwood" velgen op, velgen met een verhoging/ruggetje in de midden.

Overigens is de uitlaat niet uit die periode, er hoort een uitlaat met de demper boven, vlak onder de tank op.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Vandaag nog eens de peperbus proberen te starten.
Na een lange tijd te trappelen wilde hij niet starten.
Hij heeft nu en dan eens een aanzet tot starten maar wil niet meer volledig aanslaan.
En vorige keer starte hij telkens na een meter of 5.
Ondertussen niets meer aan veranderd.
Vreemd


nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Heb je spoel al getest met een bougie zonder buitenste elektrode?
Of iemand in je buurt met een testkast?

De ppb startte nadat je de bougie elektroden korter op elkaar had gezet, meestal duidt dat op een zwakke spoel, die kan snel slechter worden frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Zal ze eens uithalen en kijken waar ik ze kan laten testen met eventueel zo een kastje.
Ik begrijp het niet zo goed wat ik moet doen met die bougie
Origineel bericht van: john meisters
Heb je spoel al getest met een bougie zonder buitenste elektrode?
Of iemand in je buurt met een testkast?

De ppb startte nadat je de bougie elektroden korter op elkaar had gezet, meestal duidt dat op een zwakke spoel, die kan snel slechter worden frown


nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Pak een oude bougie en breek met een waterpomptang de buitenste elektrode af. Als deze bougie een grote vonk geeft dan is je spoel ok (kort door de bocht).
Geeft hij geen vonk dan is je spoel slecht. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey john

kan je iets minder kort door de bocht gaan?;-)

want ik begrijp er nog niets van hoor.

ik kan volgen tot aan waterpomptang en bougie,en dat ik iets moet breken.
maar daar stopt het al.
mss eens een fototje van hoe de bougi er moet uitzien na het breken?
bedankt alvast


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je de massa elektrode weghaalt moet de vonk een langere weg afleggen naar massa.
Als je de vonk over ziet springen is de spoel kennelijk krachtig genoeg.

Attached Images
bougie2.jpg (33 KB, 386 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Dus het geboge pennetje waarmee de electrode-afstand wordt gesteld (verbuigen) eraf zagen. De bougie op de motor leggen en dan aan het vliegwiel draaien. Als de vonk krachtig genoeg is, wil deze ergens naartoe springen als de spoel krachtig genoeg is.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Zijn allemaal klachten die vonk-gerelateerd zijn. Kijken naar goede bougie, bougiekabel met koperkern, puntjes moeten goed staan, spoel moet droog zijn, en alles goed afstellen.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Ahzo mannen....nu is het mij duidelijk wat John bedoelde... Thanks


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hallo.
Ik ben aan het uitkijken naar een andere spoel voor op de peperbus.
Denk ééntje te hebben gevonden maar twijfel of het deze is.
Kan er iemand bevestiging geven dat ik het juist heb?
Ik denk dat het nr 8 is op de foto?
Met het duwpinnetje erop

Last edited by tomtim; 06/02/16 07:07 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Volgens mij moet het ook de nummer 8 zijn.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik denk dat je nu een van de grootste beginners fouten gemaakt hebt.
Je hebt de oude solex proberen te laten draaien zonder de ontstekings spoel goed te laten drogen.
Doordat je de motor toch aan de gang hebt gekregen door de bougie heel krap te zetten en er dan mee te gaan rijden en daardoor de spoel weer eens warm is gaan worden is het vocht in de spoel gaan verplaatsen naar de hoogspannings wikkeling en is de ontsteking er mee opgehouden.
Dus nooit,,,,,,,,,, een solex proberen op te starten als deze al een lange tijd niet meer in bedrijf is geweest.
Dat was vroeger al zo en nu nog (ben bijna 80 )

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Johnnie
Dus het geboge pennetje waarmee de electrode-afstand wordt gesteld (verbuigen) eraf zagen. De bougie op de motor leggen en dan aan het vliegwiel draaien. Als de vonk krachtig genoeg is, wil deze ergens naartoe springen als de spoel krachtig genoeg is.

en anders bouwt hij wel een zo hoge spanning op dat de spoel zelf inwendig ergens begint te vonken, ben er niet zo een voorstander van om een spoel zomaar te belasten zonder dat hij zijn spanning ergens fatsoenlijk kwijt kan. de wikkelingen onderling hebben niet zo een heel hoog spannings verschil, maar begin en einde van de wikkeling liggen op een afstand minder dan een vonkoverslag dus stevig aan het vliegwiel draaien zonder belasting KAN al interne gevolgen hebben


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey Jan

De peperbus is niet van mij maar van een kennis.zij hadden al veel start pogingen ondernomen vooraleer hij bij mij belande.ik heb dan idd ook wat geprobeerd maar eerst alles gecontroleerd.hij gaf vonken maar zwak.dan de bougie iets nauwer geplaatst en toen wilde hij wel aanpakken.heb nu een nieuwe(oude) spoel op marktplaats gekocht.is het ook aan te raden om de spoel een tijdje te laten drogen vooraleer ik deze er opnieuw in plaats?ook zal ik best een nieuwe bougie kabel erop plaatsen.
Grts tom
Origineel bericht van: Jan Vennix
Ik denk dat je nu een van de grootste beginners fouten gemaakt hebt.
Je hebt de oude solex proberen te laten draaien zonder de ontstekings spoel goed te laten drogen.
Doordat je de motor toch aan de gang hebt gekregen door de bougie heel krap te zetten en er dan mee te gaan rijden en daardoor de spoel weer eens warm is gaan worden is het vocht in de spoel gaan verplaatsen naar de hoogspannings wikkeling en is de ontsteking er mee opgehouden.
Dus nooit,,,,,,,,,, een solex proberen op te starten als deze al een lange tijd niet meer in bedrijf is geweest.
Dat was vroeger al zo en nu nog (ben bijna 80 )


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
nieuwe bougie kabels: pak wel het oude type met koperkern en niet die met een hoge inwendige weerstand en/of koolkern


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: tomtim
Hey Jan

De peperbus is niet van mij maar van een kennis.zij hadden al veel start pogingen ondernomen vooraleer hij bij mij belande.ik heb dan idd ook wat geprobeerd maar eerst alles gecontroleerd.hij gaf vonken maar zwak.dan de bougie iets nauwer geplaatst en toen wilde hij wel aanpakken.heb nu een nieuwe(oude) spoel op marktplaats gekocht.is het ook aan te raden om de spoel een tijdje te laten drogen vooraleer ik deze er opnieuw in plaats?ook zal ik best een nieuwe bougie kabel erop plaatsen.
Grts tom
Origineel bericht van: Jan Vennix
Ik denk dat je nu een van de grootste beginners fouten gemaakt hebt.
Je hebt de oude solex proberen te laten draaien zonder de ontstekings spoel goed te laten drogen.
Doordat je de motor toch aan de gang hebt gekregen door de bougie heel krap te zetten en er dan mee te gaan rijden en daardoor de spoel weer eens warm is gaan worden is het vocht in de spoel gaan verplaatsen naar de hoogspannings wikkeling en is de ontsteking er mee opgehouden.
Dus nooit,,,,,,,,,, een solex proberen op te starten als deze al een lange tijd niet meer in bedrijf is geweest.
Dat was vroeger al zo en nu nog (ben bijna 80 )


De tip van de bougie met afgebroken electrode is ooit door Jan Vennix hier gepubliceerd. Ik denk ook dat je er een spoel mee pijn kan doen, maar dan was de spoel toch al ziek.
Beste is idd vooraf drogen en dan op de testkast testen. (Al kun je met de testkast ook zomaar een spoel vernaggelen als je niet oplet).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
tomtim Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hoe kan ik weten welke de juiste is?kan je dat zien?
ik heb er twee stuks bijbesteld van bij jouke.zijn deze dan die met koperkern?
http://www.solexnoord.nl/jouke/solex_onderdelen.php?categorie=13

Origineel bericht van: Joan
nieuwe bougie kabels: pak wel het oude type met koperkern en niet die met een hoge inwendige weerstand en/of koolkern


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: tomtim
hoe kan ik weten welke de juiste is?kan je dat zien?
ik heb er twee stuks bijbesteld van bij jouke.zijn deze dan die met koperkern?
http://www.solexnoord.nl/jouke/solex_onderdelen.php?categorie=13

Origineel bericht van: Joan
nieuwe bougie kabels: pak wel het oude type met koperkern en niet die met een hoge inwendige weerstand en/of koolkern
gezien zijn beschrijving weet hij precies waar het pijnpunt zit en ik verwacht dan ook dat hij koper levert.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 120 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.055s Queries: 82 (0.019s) Memory: 1.2302 MB (Peak: 1.6014 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 00:09:47 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS