Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 3
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Tot ongeveer 40 km. snelheid hoef je maar weinig aan je moter te doen.
Aan de demper helemaal niets ,als deze goed schoon is (ik bedoel aan de binnenkant).
Aan de caburateur helemaal niets.
Aan het luchtfilterhuis de twee toevoer gaten opboren tot acht mm.
Monteer een goed luchtfilter ,wat niet alleen stenen maar ook stofdeeltjes kan tegenhoeden.
De uitlaatpoort aan de bovenkant recht uitfrezen tot een breedte van ongeveer 16 mm. met een radius van R 1,5 mm.
De uitlaatpoort niet hoger maken dan hij al is.
Aan de onderkant van de poort gewoon rond laten en een beetje fatsoeneren naar boven toe.
De bovenkant van de spoelpoorten ongeveer 0,6 tot 1 mm.hoger maken door ze iets schuiner weg te slijpen.
Let hierbij op dat de rechte kant (vertikaal) niet anders gemaakt mag worden (de gassen mogen niet naar de uitlaat gaan)
De boven kant die nu ongeveer 1 mm.hogerligt recht leggen tot over een breedte van 8 tot 9 mm. en zo goed mogelijk aanpassen aan de bestaande situatie.
De spoelpoort moet recht zijn omdat bij het opengaan van de poort meteen de volle breedte beschikbaar moet zijn om een grote aanvangswsnelheid van de spoeling te vekrijgen( de drukverschillen zijn dan nog het grootst)
Onderdruk van het zuigeffect van de uitlaat .
En de overdruk van de cartergassen.
De rest van de spoelpoort is daar niet erg belangrijk,behalve grote oneffenheden (glad maken heeft geen enkele zin b.v.polijsten).De oliefilm maakt alles zo glad als nodig is.
Aan de onderkant de spoelpoorten wat peervormig uit slijpen tot een breedte van 10-11 mm.zodanig dat wanneer de zuiger in de onderte stand staat je door het gat in de zuiger een goede overgang ziet.
De ronde gaten in de zuiger bij de pistonpengat recht uitslijpen over een breedte van 8 mm. en van een radius voorzien van ongeveer 3 mm. d.w.z. dat je nu bijna inhet gat van de zuigerpen uitkomt.
Het inlaat kanaal.
Laat het gat van 8 mm. zo goed mogelijk intact.
Slijp nu vanuit het gat naar de twee hoeken van het ingegoten gat
met een frees of slijpsteen en zorg daarbij dat je de onderkant
( de grote boog)niet raakt dit om later grote problemen te voorkomen.
De rest van het kanaal doet niets ,dus ook niets aan doen dus wat je slijpt moet alleen aan de onderkant aansluiten vanuit het gat van 8 mm. naar de onderkant van de spoelpoort.
En nu komt de grote truuk waar de grootste winst is te halen.
Steek de zuiger in de cilinder met de onderkant ter hoogte van de inlaat poort ,draai de zuiger in de goede stand zoals hij staks gemonteert zal worden en teken nu de breedte van de imlaat af op de zuiger.
Nu gaan we een stuk uit de zuiger halen van 5 mm.diep maar let op niet overal even diep.
De diepte is in het midden 2 mm. minder als aan de zijkanten ,zodanig dat de ronding dezelfde ronding krijgt als de inlaat d.w.z. dat de inlaat bij opengaan ineens over de volle breedte open gaat.
Omdat de onderdruk nu het grootst is is bij minder dan 1 mm. opening de gehele kapaciteit van de caburater al geheel in gebruik, dit geld ook voor het sluiten van de poort.
Men kan nu een kortere spoeltijd gebruiken zodat er bij lagere toeren toch voldoende kracht is.
De inlaatlucht krijgt hierdoor meer snelheid en zal het carter beter vullen zelf als de zuiger al naar beneden gaat en zal het terug blazen minder worden.
Door dat de uitlaat breder is zal het uitlaatgas er uit zijn gegaan voordat de uitlaat 4 mm. open is en gaat nu de cilinder leeg zuigen ,zodanig dat de spoeling versterkt wordt.
Dit zuigen mag niet te sterk zijn want dan gaan er ook goede vitamine mee de uitlaat in dus knoei nog niet te veel aan je uitlaat (wij doen dit nooit)
Deze streken kun je niet uithalen als je geen zuigerveer borging
hebt.
Zuigerveerborging bij drie veren.
Eerste borgpen tegeover de uitlaat.
tweede borgpen de zuiger naar links draaien(120gr )Je komt dan uit op 1mm. voorbij de rand van het zuigerpengat en dan naar boven.
Derde borgpen ,de zuiger nog verder naar links draaien ( 90gr )
je komt dan uit op 1mm. voor de rand van het zuigerpengat ,en dan naar boven.d.w.z.dit slot komt niet voor de inlaatpoort.
Bij twee zuigerveren ,gebruik dan pos. 2 en 3 .
Dit geld voor een lange zuiger, voor een korte zuiger hoef je alleen maar een paar stukjes uit te halen en aanpassen aan de inlaatpoort.

Door Jan Vennix

Joined: Jul 2005
Posts: 198
Likes: 1
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jul 2005
Posts: 198
Likes: 1
Is het ook mogelijk om een solex met kamzuiger iets sneller te laten lopen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: solexjantje
Is het ook mogelijk om een solex met kamzuiger iets sneller te laten lopen?


Ja, plaatje van 2 mm onder de cylinder, zuiger maken zoals Jan Vennix beschrijft en onder het dekseltje voorop de cylinder een diepe groef frezen, de onderste poort langer maken naar beneden toe ( Idem het corresponderende gat in de zuiger), de bovenste poorten iets naar buiten toe breder maken ( NIET naar elkaar toe) en de haakse overgangen van de geboorde poorten naar het pasvlak onder het dekseltje zo mooi en groot mogelijk afronden.
monteer een uitlaat met het potje boven.

Niet het actuele pasvlak voor de pakking vernielen, Niet aan het dekseltje werken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Mijn 5000 loopt 50 km/h whistle

Peter

En hij is nog steeds te koop.
Incl extra solex.

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Heeft iemand toevallig ook foto's of afbeeldingen van hoe een en ander er uit gaat zien? De uitleg van Jan Vennix is uitgebreid en zorgvuldig maar ik toch zijn een aantal zaken mij niet helemaal duidelijk.
Een plaatje (met maten aangegeven) werkt voor mij altijd verhelderend.
mvg
Thijs

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Is het mogelijk een kamzuiger sneller te laten lopen?
Ja dat is mogelijk zonder de carburater op te boren en zonder de cilinder met een plaatje op te hogen.
Zie hierboven bij hans.
Bij een kamzuiger moter is het uitlaat potje boven zeer belangrijk (het klijne potje).
Bij deze potjes mogen de plaatjes niet verwijderd worden want dan wordt de uitlaat te snel meesstal moet er een prop met een klijner gat inde uitlaat gezet worden ,onderaan in het potje.
Dit geld dus bij een breder gemaakte inlaat en een breder gemaakte uitlaat en de aangepaste zuiger en spoelpoorten.
Ik zal proberen uit te leggen waarom.
De spoeling bij een kamzuiger is wat probleematich ,waardoor er makkelijker vermenging op kan treden van inlaat en uitlaat gassen.
Ophet moment van opengaan van de uitlaatpoort vliegen de gassen met grote snelheid naar buiten ,dit gebeurt al in de eerste 2 tot 3 mm.
Bij nog verder openen van de poort zal de gas snelheid de cilinder een beetje leeg zuigen, dit versnelt de spoeling wat ook nodig is bij hogere snelheid.
Als dit zuigen van de uitlaat te sterk is zal er zoveel vers gas meegezogen worden dat wanneer de uitlaatpoort gaat sluiten er nog een grote onderdruk in de cilinder aanwezig is en er geen voldoende gas gecomprimeert kan worden hier door is de verbrandingstijd veel te lang en wordt de cilinder zeer heet .
De moter komt niet goed op toeren en zal ondanks het opvoeren niet voldoende kracht en snelheid ontwikkelen om b.v. 35 of 40 km. te rijden wat ook met een kamzuiger goed mogelijk is.
Door nu een propje in de uitlaat te maken kan men de luchtstroom vertragen (dus de uitlaatpijp moet verder wel geheel schoon zijn).
Dus niet de gassen belemmeren uit de cilinder te laten komen.
Het gaat dus om de eerste drukpuls die in het potje komt die moet wat afgeremd worden en mag dus geen vers gas meenemen.
Wij hebben goede resultaten met een propje met een gat dat tussen 8 en 10 mm. is gemaakt en onder in het potje in pijp is gedrukt.
Ik ben blij dat ik duidelijk ben met mijn uitleg over opvoeren maar dat op voeren doe ik altijd zodanig dat de moter daar helemaal tegen kan en verder ga ik niet .Dus geen opboren van caburaters geen petjes afvlakken geen plaatjes of dubbele pakking monteren en andere krukas monteren.
Ik heb al vele motoren tot ver over de 45 km. gebracht zonder veel poespas.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jan Vennix

Ik ben blij dat ik duidelijk ben met mijn uitleg over opvoeren maar dat op voeren doe ik altijd zodanig dat de moter daar helemaal tegen kan en verder ga ik niet .Dus geen opboren van caburaters geen petjes afvlakken geen plaatjes of dubbele pakking monteren en andere krukas monteren.
Ik heb al vele motoren tot ver over de 45 km. gebracht zonder veel poespas.


Jan ik ga daarin helemaal met je mee, de solex beter maken zonder hem te verpesten want zeker van die oudere types is er niet zoveel meer.
Daarom schrijf ik ook liever over beter maken dan over "opvoeren" want dat laatste is vaak eenmalig en er gaat meer kapot dan je lief is.
Ik ben wel zeer geporteerd van een plaatje onder de cylinder want dat is een snelle methode om iets aan de poorten timing te doen zonder aan de cylinder te komen.
ben je het zat haal je het plaatje gewoon weer weg.
Ik heb daar uitstekende resultaten mee behaald, de solex waar ik "60 jaar solex" mee reed is daar een goed voorbeeld van, ik heb de hele tijd samen met Peter opgereden en we toerden zonder haperen met een lekker gangetje door de wereld.

Cylinderkopjes vlak ik niet (meer) ik giet nieuwe met een heel andere verbrandigskamer en met 10 mm bougies (alleen voor heel snelle solexen).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Die solex waar peter mee gereden heeft was toevallig van mij .
deze solex is aangepast volgens mijn beschrijving eerder op deze pagina en loopt zeker met een flinke belasting wel 40+ km.
Deze manier is niet de beste voor een hoge topsnelheid daar ben ik het mee eens,maar geeft over een groot toerengebied een groot optrek vermogen en dat vinden de meeste rijders fijner als er wat stevige wind op kop staat.
Trouwens die andere rode solex gaat nog harder(45+) ,en dat doen ze al meer dan tien jaar, en zeer vele kilometers.
In al die tijd is het nog niet nodig geweest om iets aan de moter te doen ,ook niet ontkolen en aan de ontsteking te rommelen ( zie ook het beter maken van de afstelmogelijk van de solex en het hoe en waarom de punten zo snel weer niet goed staan).
Als je de bestaande bevestiging van het vaste contactpunt bekijkt is goed afstellen nog niet eens mogenlijk want het contactpunt schommelt alle kanten uit bij het verstellen .
Hierdoor komen de ruwheden van de punten op elkaar en in mum van tijd is de ontstekings tijd weer anders door afbranden van de hoge punten..
Een voor ons oog flink ingebrande punt is helemaal niet slecht als je dit electrich bekijkt( want hoe groter het raak oppervlak hoe kleiner de overgangsspanning).
Want die ruwheden zijn voor die kleine electronen als bergen en dalen van de zandwoestijnen in Afrika en daar hebben ze echt geen moeite mee.
Ik stop er nu even mee en wacht op reacties

S
solex-4-ever
Unregistered
solex-4-ever
Unregistered
S
Een hybride, moet niet gekker worden laugh

Groeten Rob

Joined: Apr 2010
Posts: 36
Tom Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2010
Posts: 36
Origineel bericht van: Joan
Jan ik ga daarin helemaal met je mee, de solex beter maken zonder hem te verpesten want zeker van die oudere types is er niet zoveel meer.
Daarom schrijf ik ook liever over beter maken dan over "opvoeren" want dat laatste is vaak eenmalig en er gaat meer kapot dan je lief is.
Ik ben wel zeer geporteerd van een plaatje onder de cylinder want dat is een snelle methode om iets aan de poorten timing te doen zonder aan de cylinder te komen.
ben je het zat haal je het plaatje gewoon weer weg.

Joan, kan je iets meer vertellen over dat plaatje? Zit dat tussen het motorhuis en de cylinder, waar de pakking zit? Hoe dik moet het zijn? Mogen het meerdere pakkingen zijn? Mijn OTO-blokje is van 1968 volgens mij. Hij loopt nu ongeveer 27 km/u. Hij is nu bij Ruurd van Durmen en is daar in zeer goede handen. Ik wil hem ongeveer 30 km/u laten rijden of iets meer. En ik denk op afstand een beetje mee ;-)

Last edited by Tom; 20/06/10 12:40 PM.

Kennis is het enige wat zich vermeerdert, als je het deelt.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inderdaad tussen carter en cylinder, gebruik bijv aluminium.
1 of 2 mm dik.
ga geen pakkingen gebruiken om op te vullen die zijn te zacht en precies op de hoeken krijgen ze dan de meeste indrukking, dan heb je kans dat de flens van je cylinder knapt.

wel de zuiger inkorten ( ter plaatse van de inlaat opening) met minimaal de dikte van het plaatje want omdat de cylinder hoger komt zou dan de inlaat minder lang open staan.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
als je het motortje ronddraait en je kijkt naar de opening van de uitlaatpoort als de zuiger onder is, dan zie je duidelijk dat deze zich niet volledig opent.

mijn vraag is wel: wat gebeurt er met de compressieverhouding als je gaat opvullen, want de zuiger zal niet meer volledig tot boven komen. Of valt dit nadeel volledig weg tegen tegen het voordeel dat je uitlaatpoort veel beter opent?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Nee voordeel valt niet weg tegen het nadeel, ik gebruik daar een extra kop voor die gevlakt is.
Koppen zat op beurzen. ( of effe nieuw kopen)

( als iemend me een kist met koppen stuurt wil ik ze gevlakt wel weer inleveren)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2009
Posts: 134
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2009
Posts: 134
Met een alu plaatje er tussen gebruik je dan 2 pakkingen of doe je het met vloeibare pakking.

Gr Rene


Wat er niet op zit kan ook niet kapot!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
2 pakkingen ( wel de dunne uitvoering, bij mij in geval van experimenteren Hema taartdoos karton)) de metalen tussenplaat zorgt voor voldoende steun tegen vervorming


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
De motor van mijn Solex 3800 is enkele maanden geleden volledig gereviseerd met nieuwe standaard onderdelen, zuiger, krukas, pompmembraan, lagers, oliekeerring, pakkingen, enz.
Hij loopt nu ongeveer om 28 km/u wind tegen en 35 km/u wind mee.

Ik zou de snelheid graag wat verhogen, vooral bij wind tegen, of licht bergop.
Ik denk nu om de poorten te optimaliseren voor een betere spoeling.
Maar ik vraag mij evenwel af wat de invloed hiervan is op het verbruik.
Ik doe nu ca. 60 km met 1 liter.
--> hoeveel zal het verbruik gaan stijgen, bij modificaties tot 35 // 40 km/u ?


brom ze, Rudi
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb een ouwetje met een kamzuigermotor die aardig mee kan komen .
Trekkracht is prima en een top van ongeveer 32km/uur,ook goed.
Hij verbruikt wel 1 liter brandstof op de 50km.
er zijn er die zuiniger lopen maar hebben dan ook wat minder vermogen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het systeem met kamzuiger is niet een systeem waar je de meeste economie uit kan halen, door de bank lopen ze iets duurder dan omkeerspoeling systemen

overigens over dat opvoeren om wat meer trekkracht tegen de wind in te krijgen of berg op, wel heel optimistisch om te denken dat door even iets aan de poorten te doen dat meteen voor elkaar komt.
Als het je al lukt zou ik me maar geen zorgen maken over het verbruik


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ik zou ook wel willen dat mijn solexje iets sneller loopt. smirk
heb al zeker 10 keer de uitleg gelezen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
en ben bang dat ik iets verkeerd zou doen die niet meer omkeerbaar is.
zijn er ergens foto's of een filmpje doordat alles iets duidelijker wordt?
mijn type solex is een franse 1010.

Last edited by tomtim; 30/11/15 08:26 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: tomtim
ik zou ook wel willen dat mijn solexje iets sneller loopt. smirk
heb al zeker 10 keer de uitleg gelezen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
en ben bang dat ik iets verkeerd zou doen die niet meer omkeerbaar is.
zijn er ergens foto's of een filmpje doordat alles iets duidelijker wordt?
mijn type solex is een franse 1010.

Nou gewoon zo laten dan want ook al krijg je hem 3 km sneller dan wil je toch ook weer die volgende 3 km erbij en zo blijf je bezig steeds verder van origineel af te raken.
Je kunt een ALU cylinder kopen en daar eens lekker in gaan hakken, kost je 80 euro ( of iets over de 100 als je de 3 porter kiest ) en dan leg je de originele als reserve op de plank .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
mja....tis nu ook niet de bedoeling om er mee aan 60 km/h te snorren.
maar als ik naast de meeste solexen(3800) rijd kan ik niet bijhouden.
kom net iets te kort en moet constant mee trappen... crazy
zou gewoon leuker zijn om iets meer trekkracht te krijgen en ietsiepietsie sneller.
zou er al een verschil zijn moest de uitlaatpoort iets rechthoekiger uitgemaakt worden?


grts tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: tomtim
mja....tis nu ook niet de bedoeling om er mee aan 60 km/h te snorren.
maar als ik naast de meeste solexen(3800) rijd kan ik niet bijhouden.
kom net iets te kort en moet constant mee trappen... crazy
zou gewoon leuker zijn om iets meer trekkracht te krijgen en ietsiepietsie sneller.
zou er al een verschil zijn moest de uitlaatpoort iets rechthoekiger uitgemaakt worden?


grts tom

klopt van die uitlaat(poort) maar dat kan alleen als de zuigerveren niet meer kunnen draaien want bij een ronde poort worden ze ongeveer teruggeduwd en bij een rechte poort happen ze en eindigen in de demperpot


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey joan
met wat en hoe kan ik best de zuigerveren vast zetten ?ik weet wat je bedoeld met die zuigerpinnen.was in mijn oude tijd standaard zo van de honda camino's.
heb dit nog nooit zelf gedaan.
boor ik dan best een klein gaatje in de sleuf van de zuigerveren?en dan een klein rond busje erin passen?
welke diameter en op welke plaats laat ik ze best blokkeren?
of staat er hier ergens een tutorial op het forum?
is mss een idee voor een nieuw onderwerp!(solex opvoeren voor dummy's). laugh
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: tomtim
mja....tis nu ook niet de bedoeling om er mee aan 60 km/h te snorren.
maar als ik naast de meeste solexen(3800) rijd kan ik niet bijhouden.
kom net iets te kort en moet constant mee trappen... crazy
zou gewoon leuker zijn om iets meer trekkracht te krijgen en ietsiepietsie sneller.
zou er al een verschil zijn moest de uitlaatpoort iets rechthoekiger uitgemaakt worden?


grts tom

klopt van die uitlaat(poort) maar dat kan alleen als de zuigerveren niet meer kunnen draaien want bij een ronde poort worden ze ongeveer teruggeduwd en bij een rechte poort happen ze en eindigen in de demperpot

Last edited by tomtim; 03/12/15 07:22 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Lees dit maar eens... Er staat nog véél meer op het forum: zoek op "slotjes" wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
bedankt ....

dus dit is het resultaat die ik zou moeten kunnen bekomen?
zoals ik dus kan zien op de foto moeten de slotjes komen langs de voorkant van het cilindertje.(tegenovergestelde kant van in en uitlaat).
dus op een plaats waar geen spoelpoort of in en uitlaat komt.
en welk materiaal kan ik best gebruiken voor het pennetje?
dus moeten de zuigerveren er ongeveer zo uitzien?

mvg tom


cool
Origineel bericht van: john meisters
Lees dit maar eens... Er staat nog véél meer op het forum: zoek op "slotjes" wink

Last edited by tomtim; 03/12/15 09:06 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ik heb het ook gelezen, maar ik mis eigenlijk de werkwijze.
Je boort een gaatje in de groef en dan moet er een metalen pennetje in.
Wat voor een pennetje, hoe zet je het vast? Het pennetje mag natuurlijk niet weer uit het gat schieten. Of kan het pennetje ook een klein popnageltje zijn?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij de eerste zuiger die ik heb bewerkt heb ik een aluminium stripje gebogen in de vorm van een zuigerveer.
Je kunt een messing pennetje gebruiken (spijkertje) en deze on het gaatje persen.




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Je hebt een aluminium stripje gebogen in de vorm van een zuigerveer. Is dat dan om de zuiger er mee vast te houden terwijl je een gaatje boort? Schiet dat spijkertje er dan niet weer uit?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Door dat alu stripje kan je op de rand van de groef boren.
Het gaatje zit dan, zo diep als de groef is, voor de helft in de zuiger en de andere helft in het stripje en het boortje schiet niet weg.
Je moet natuurlijk wel verder boren totdat je binnenin de zuiger uitkomt en niet alleen tot de groefdiepte.
Daarna het pennetje (messing spijkertje) erin drukken en gelijk vijlen met de buitendiameter van de zuiger.
Al met al best wel een nauwkeurig werkje waar je goed gereedschap voor nodig hebt,
in ieder geval een pelingsvrije boorstandaard om netjes haaks in het zuigertje te boren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ja inderdaad een werkje waar je veel kunt verprutsen als je niet het juiste gereedschap hebt. Jammer dat er standaard nog geen zuigers met slotjes te koop zijn

Last edited by ovee; 06/12/15 09:09 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ze zijn wèl te koop... Alleen overmaat.
JRT zuigers. Ik ben er tevreden over, nadeel is wel dat je overmaat cilinder (40,0) moet hebben. frown

Toch zet ik ze in momenteel zodra een setje versleten is. Naar volle tevredenheid!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Oké, die zuigers zijn wel te koop. Maar een nadeel is dat je een overmaat cilinder moet hebben. En die zijn dus niet te koop?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Dan neem je contact op met Jan de Laat Jan hier op het forum en die kan je orginele cilnder 40 mm boren /honen en dan ben je ook gelijk af van dat geknutsel zo,n pennetje er in maken is niet voor een leek net zomin als cilinders tunen al deze mensen die je hier advieseren zijn doorgewinterde knutselaars het zijn ook altijd dezelfde mensen die reageren en vrij veel ervaring hebben en ook nog het juiste gereedschap bezitten Jan heeft voor mij ook een cilinder 40 gemaakt ander voordeel je cilinder is ook weer perfect rond en dan zijn er zuigers genoeg probleem opgelost

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je kunt ook een overmaat van 40,0 bestellen (nieuw).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey
Ik heb hier nog een ori cilinder liggen.kan dit dan met deze ook gedaan worden?ik zou graag een tikkeltje sneller willen gaan.
Origineel bericht van: Huub
Dan neem je contact op met Jan de Laat Jan hier op het forum en die kan je orginele cilnder 40 mm boren /honen en dan ben je ook gelijk af van dat geknutsel zo,n pennetje er in maken is niet voor een leek net zomin als cilinders tunen al deze mensen die je hier advieseren zijn doorgewinterde knutselaars het zijn ook altijd dezelfde mensen die reageren en vrij veel ervaring hebben en ook nog het juiste gereedschap bezitten Jan heeft voor mij ook een cilinder 40 gemaakt ander voordeel je cilinder is ook weer perfect rond en dan zijn er zuigers genoeg probleem opgelost


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Je kunt ook een overmaat van 40,0 bestellen (nieuw).

maar dan heb je geen "pennentjes " zuiger en dat heb je wel als je een (reserve) zuiger bestelt die bedoeld is voor de ALU cylinders


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: john meisters
Je kunt ook een overmaat van 40,0 bestellen (nieuw).

maar dan heb je geen "pennentjes " zuiger en dat heb je wel als je een (reserve) zuiger bestelt die bedoeld is voor de ALU cylinders


Dat zijn mijn setjes tegenwoordig: overmaat 40,0 en zuiger met slotjes. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
als ik deze jrt cilinder koop en er op monteer,kom ik dan in de buurt voor een 40km/h en wat meer trekkracht?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-b...previousPage=lr

mvg tom

Last edited by tomtim; 28/01/16 10:36 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: tomtim
als ik deze jrt cilinder koop en er op monteer,kom ik dan in de buurt voor een 40km/h en wat meer trekkracht?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-b...previousPage=lr

mvg tom



Standaard niet, maar als je Jouke vraagt de cilinder wat te bewerken. is de kans groot. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
okay

zal hem eens contacteren.
bedankt alvast
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: tomtim
als ik deze jrt cilinder koop en er op monteer,kom ik dan in de buurt voor een 40km/h en wat meer trekkracht?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-b...previousPage=lr

mvg tom



Standaard niet, maar als je Jouke vraagt de cilinder wat te bewerken. is de kans groot. smile


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ik heb vandaag zo een overmaatse zuiger bestelt met slotjes op bij solex noord.ook een nieuwe uitlaat en nog wat ander spul voor mijn ander projectje het koffertje.
van zodra ik de zuiger in de brievenbus heb ga ik er mee naar een revisie bedrijf hier in de buurt.
Om Daar mijn ori gietijzeren cilindertje op maat te laten boren en honen zodat alles terug goede compressie heeft.dan eens zien hoe hij terug rijdt.het moet geen racemachine zijn maar wil gewoon in groep leuk kunnen mee tuffen zonder bij trappen.
heb hier ook al de mooie uitleg van jan 100 maal gelezen hoe je een solexje tot ongeveer 40 km per uur kan opvoeren zonder er veel aan te doen.

https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/34261/Solex_iets_sneller_maken._(Jan#Post34261

is voor mij niet helemaal duidelijk,dus blijf ik er best maar vanaf.(tenzij iemand mij in dummy taal kan uitleggen wat ik het best doe(met eventueel een tekening of foto's)
spijtig dat het zo ingewikkeld is om een 50cc solex motortje op te voeren tot een snelheid van ongeveer 40km per uur.
met mijn honda camino's in mijn jonge jaren was het simpeler allezins.nen 65cc eronder en andere uitlaat en je vlamde aan 75 km per uur ermee(onverantwoord natuurlijk).


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, je moet behoorlijk bekend zijn met "de materie" om te kunnen volgen wat er over geschreven wordt.
En met die kennis kan je dan zelf gaan experimenteren wat je een aantal mislukte cilinders en zuigers op kan leveren.
Als je het lukt komt het volgende om de hoek kijken :
de sterkte van het carter.
Dit is gemaakt voor een snelheid(vermogen) van zo'n 30- 35 km/uur.
Als het carter meer vermogen moet verwerken kan je daar ook problemen mee verwachten, loskomend lager, en zo zijn er nog wat dingen die je kan verwachten.
Kortom een standaard Solexmotor optimaal laten lopen met originele onderdelen (geen opgeboorde carburateur of aangepaste cilinderpoorten) gaat het langst mee.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

heb hier de laatste tijd al veel mensen mee lastig gevallen en over gelezen.
ik zal het advies aannemen en zorgen dat het blokje optimaal en ori goed rijd.dit zal al een mooi begin zijn denk ik.en hopelijk rijd het beestje hoe het hoort te rijden.
Origineel bericht van: FFAnders
Ja, je moet behoorlijk bekend zijn met "de materie" om te kunnen volgen wat er over geschreven wordt.
En met die kennis kan je dan zelf gaan experimenteren wat je een aantal mislukte cilinders en zuigers op kan leveren.
Als je het lukt komt het volgende om de hoek kijken :
de sterkte van het carter.
Dit is gemaakt voor een snelheid(vermogen) van zo'n 30- 35 km/uur.
Als het carter meer vermogen moet verwerken kan je daar ook problemen mee verwachten, loskomend lager, en zo zijn er nog wat dingen die je kan verwachten.
Kortom een standaard Solexmotor optimaal laten lopen met originele onderdelen (geen opgeboorde carburateur of aangepaste cilinderpoorten) gaat het langst mee.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Heb hier in de buurt eens navraag gedaan wat het kost om een cilindertje te boren en te honen.op de ene plaats vragen ze 50€ excl btw en op nog een andere plaats 75€ excl btw??zijn dit normale prijzen?want vind dat toch wel beetje duur uitvallen.!!!!


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat inderdaad een beetje héél erg duur.
Bij Solexservice.com koop je daar 2 of 3 nieuwe gietijzeren cilinders voor.
Of een complete nicasil cilinder met zuiger.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Dat was ook mijn eerste indruk over die prijzen.ik wou de raad van John meisters opvolgen en heb een zuiger met slotjes besteld bij solex noord maat 40.dan ging ik een nieuwe chineze gietijzeren cilinder voor daarop aankopen bij solexservice.com maar na contact met solexservice hebben ze die gietijzeren cilinders enkel in standaard maat.39,5.(volgens John hadden ze die in overmaat).
Dus nu sta ik terug even ver.zie het niet zitten om 75€ of meer uit te geven om deze te laten boren...pfff.
Origineel bericht van: FFAnders
Dat inderdaad een beetje héél erg duur.
Bij Solexservice.com koop je daar 2 of 3 nieuwe gietijzeren cilinders voor.
Of een complete nicasil cilinder met zuiger.

Last edited by tomtim; 02/02/16 11:34 AM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daarom verwijs ik je naar Solexservice.com.
Die heeft ze ook in 40mm.

Even bellen of mailen dan weet je het.

Last edited by FFAnders; 02/02/16 10:57 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Beste

Even een rechtzetting.was bij solexservice dat ik geïnformeerd had voor die Chinese cilinders. Maar ze vertelden mij dat ze enkel in standaardmaat verkrijgbaar zijn.
http://www.solexservice.com/nl/motor-ond...nese-uitvoering
Origineel bericht van: FFAnders
Daarom verwijs ik je naar Solexservice.com.
Die heeft ze ook in 40mm.

Even bellen of mailen dan weet je het.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ohh, sorry, leesfoutje..
Ze hebbe die cilinders wel gehad, heb er afgelopen jaar enkele gekocht.
Informeer dan bij Jan de Laat of bij Jan Vennix, die hebben de mogelijkheid om oude versleten cilinders weer netjes met een overmaat af te leveren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Neen hoor...je had correct gelezen.was mijn fout.ik had idd van der ven getypt.slaag alles soms door elkaar... laugh
Maar heb het aangepast in de tekst.had al eens gevraagd aan ja de laat maar hij heeft het ontzettend druk voor het moment.zal nog eens mailtje sturen naar solexservice.ze hebben mij mss verkeerd begrepen.grts en bedankt voor jullie hulp hier op het forum.
Origineel bericht van: FFAnders
Ohh, sorry, leesfoutje..
Ze hebbe die cilinders wel gehad, heb er afgelopen jaar enkele gekocht.
Informeer dan bij Jan de Laat of bij Jan Vennix, die hebben de mogelijkheid om oude versleten cilinders weer netjes met een overmaat af te leveren.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Inderdaad jammer als Ad geen overmaat meer heeft, ik heb er daar al zo'n 10 gekocht. Een zuiger met slotjes erbij en je zou heel goedkoop klaar zijn geweest. Zal ik de laatste gekocht hebben? frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: solexnl


Is toch ook een alu cilinder?
Ik ben daar van genezen, de gietijzeren gaan vééééél langer mee. Ook is bij de alu cilinder het risico groot dat je spruitstuk bij de inlaataansluiting gaat lekken. (kijk maar hoeveel vlees je daar nog hebt staan op de plaats die het verst van de boutjes is verwijderd... frown )


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
dat was ook de reden waarom ik liever een gietijzeren cilindertje wou.
het is de bedoeling dat ik er lang plezier van heb.

grts tom
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: solexnl


Is toch ook een alu cilinder?
Ik ben daar van genezen, de gietijzeren gaan vééééél langer mee. Ook is bij de alu cilinder het risico groot dat je spruitstuk bij de inlaataansluiting gaat lekken. (kijk maar hoeveel vlees je daar nog hebt staan op de plaats die het verst van de boutjes is verwijderd... frown )


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
zoals in mijn voorgaand bericht heb ik nogmaals contact opgenomen met solexservice.
heb het nog eens opnieuw gevraagd en gezegd dat volgens leden van op solexforum hij deze wel zou moeten hebben.
hij excuseerde zich en vertelde dat hij die toch die overmaatse heeft op stock.... laugh
dus geen paniek hij heeft er nog.
dus onmiddelijk eentje bestelt.was 25euro+13euro verzending naar belgie.
vind altijd die verzendingen duur uitvallen vanuit nederland. frown
is de prijs van een cilinder half nu.38euro

maar als alles opgelost geraakt en ik terug kan vlot solexen is het snel vergeten... cool

bedankt nogmaals


Origineel bericht van: john meisters
Inderdaad jammer als Ad geen overmaat meer heeft, ik heb er daar al zo'n 10 gekocht. Een zuiger met slotjes erbij en je zou heel goedkoop klaar zijn geweest. Zal ik de laatste gekocht hebben? frown


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
dus heb nu een overmaatse cilinder met boring van 40mm gekocht bij soleservice .

http://www.solexservice.com/nl/motor-ond...nese-uitvoering
wel overmaatse boring 40mm

en een zuiger met slotjes en voor boring 40mm en een nieuwe uitlaat bij solexnoord.
http://www.solexnoord.nl/jouke/pictures/289.jpg

hopelijk is het dan terug een goed lopende solex.en geen fiets meer waar ik constant moet op mee trappen.



Last edited by tomtim; 02/02/16 03:31 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: tomtim
dus heb nu een overmaatse cilinder met boring van 40mm gekocht bij soleservice .

http://www.solexservice.com/nl/motor-ond...nese-uitvoering
wel overmaatse boring 40mm

en een zuiger met slotjes en voor boring 40mm en een nieuwe uitlaat bij solexnoord.
http://www.solexnoord.nl/jouke/pictures/289.jpg

hopelijk is het dan terug een goed lopende solex.en geen fiets meer waar ik constant moet op mee trappen.




Ja hoor, dat komt goed. Die van mij hebben allemaal een goede trekkracht en rijden 32-33 km/u. En dat blijft zo, ook na vele km! wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
nu vraag ik mij nog iets af.

onlangs had ik een solexje waarvan er aan de inlaat een klein hapje uit de zuiger was genomen.
zoals ik hier al gelezen heb komt er daar wat winst vermogen uit.
zou dit ook beetje helpen als ik enkel een stukje uit de zuiger neem zodat ik wat meer vermogen heb?
of heeft dit geen zin zolang je anders niets veranderd aan de spoelgaten en uitlaat?

mvg tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
okay john

ben al benieuwd... laugh
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: tomtim
dus heb nu een overmaatse cilinder met boring van 40mm gekocht bij soleservice .

http://www.solexservice.com/nl/motor-ond...nese-uitvoering
wel overmaatse boring 40mm

en een zuiger met slotjes en voor boring 40mm en een nieuwe uitlaat bij solexnoord.
http://www.solexnoord.nl/jouke/pictures/289.jpg

hopelijk is het dan terug een goed lopende solex.en geen fiets meer waar ik constant moet op mee trappen.




Ja hoor, dat komt goed. Die van mij hebben allemaal een goede trekkracht en rijden 32-33 km/u. En dat blijft zo, ook na vele km! wink


nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: tomtim
nu vraag ik mij nog iets af.

onlangs had ik een solexje waarvan er aan de inlaat een klein hapje uit de zuiger was genomen.
zoals ik hier al gelezen heb komt er daar wat winst vermogen uit.
zou dit ook beetje helpen als ik enkel een stukje uit de zuiger neem zodat ik wat meer vermogen heb?
of heeft dit geen zin zolang je anders niets veranderd aan de spoelgaten en uitlaat?

mvg tom


Begin maar eerst met het setje er zò op te zetten, dan ben je zeker dat er niets anders aan de hand is.
Mocht je Solex toch weinig trekkracht hebben dan ligt de oorzaak ergens anders. Ga dan zeker niet aan de cilinder of zuiger vijlen, want dat brengt dan alleen maar ellende.

Eerst zekerheid dat verder alles ok is. Daarna kun je bv een beetje van het zuigerhemd afhalen, of je uitlaatpoort iets ruimer maken.

Onthoud dat vaak de trekkracht onderin te lijden heeft van het opvoeren. Je gaat wel sneller maar je moet het beestje op toeren houden... het rijdt beslist niet meer zo relaxed. Of je moet heel goed weten wat je aan het doen bent. En zoals Ronald al zei, het kan je een cilindertje of zuigertje kosten om wat ervaring op te doen... succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
oke john

zal er afblijven en eerst alles eens monteren.
vroeg mij dat gewoon af of er dan verschil is omdat ik hier eens ééntje heb open gedaan waarvan er een stuk was afgevijld.

grts tom
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: tomtim
nu vraag ik mij nog iets af.

onlangs had ik een solexje waarvan er aan de inlaat een klein hapje uit de zuiger was genomen.
zoals ik hier al gelezen heb komt er daar wat winst vermogen uit.
zou dit ook beetje helpen als ik enkel een stukje uit de zuiger neem zodat ik wat meer vermogen heb?
of heeft dit geen zin zolang je anders niets veranderd aan de spoelgaten en uitlaat?

mvg tom


Begin maar eerst met het setje er zò op te zetten, dan ben je zeker dat er niets anders aan de hand is.
Mocht je Solex toch weinig trekkracht hebben dan ligt de oorzaak ergens anders. Ga dan zeker niet aan de cilinder of zuiger vijlen, want dat brengt dan alleen maar ellende.

Eerst zekerheid dat verder alles ok is. Daarna kun je bv een beetje van het zuigerhemd afhalen, of je uitlaatpoort iets ruimer maken.

Onthoud dat vaak de trekkracht onderin te lijden heeft van het opvoeren. Je gaat wel sneller maar je moet het beestje op toeren houden... het rijdt beslist niet meer zo relaxed. Of je moet heel goed weten wat je aan het doen bent. En zoals Ronald al zei, het kan je een cilindertje of zuigertje kosten om wat ervaring op te doen... succes wink


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
ik heb het blokje ook eens goed bekeken en heb iets gezien waarvan ik niet weet of dit zo hoort.want van een ander solexje met zelfde motortje is dit gaatje niet afgedicht.er is mij hier eens verteld geweest dat dit dient voor carter ontluchting!klopt dit of is het normaal dat daar een koper achtig iets in zit?
u ziet het op de foto tussen de 2 koper leidingen van het pompje naar tank en carbu.




nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ken zo,n blokje niet. Maar het begrip carter ontluchting bij een 2 takt past echt niet. Komt dat gaatje je dan uit in het cart er ?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is een boring/kanaaltje om de pomp te bedienen in een ouder type carter, een zonder koppeling.
Bij de latere, jongere modellen gaat die boring vanuit het carter schuin naar achter de pomp en zit van buiten af uit het zicht, aan de binnenkant(bij de rol) is dat wel zichtbaar.
Links op de foto zit dat afblind propje.

Attached Images
Draai Frees (103).JPG (58.77 KB, 419 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Ik heb een tijdje terug eens 1 tje gehad die tijdens het draaien olie verloor door dit gaatje(was open van die).en kwam idd uit in het Carter.toen vertelde mij iemand dat het ontluchting was.
Ik vind het idd ook wel vreemd


Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik ken zo,n blokje niet. Maar het begrip carter ontluchting bij een 2 takt past echt niet. Komt dat gaatje je dan uit in het cart er ?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Dus ik kan er vanuit gaan dat dit zo hoort dicht te zijn?
Grt
Origineel bericht van: FFAnders
Dat is een boring/kanaaltje om de pomp te bedienen in een ouder type carter, een zonder koppeling.
Bij de latere, jongere modellen gaat die boring vanuit het carter schuin naar achter de pomp en zit van buiten af uit het zicht, aan de binnenkant(bij de rol) is dat wel zichtbaar.
Links op de foto zit dat afblind propje.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: tomtim
Hey

Ik heb een tijdje terug eens 1 tje gehad die tijdens het draaien olie verloor door dit gaatje(was open van die).en kwam idd uit in het Carter.toen vertelde mij iemand dat het ontluchting was.
Ik vind het idd ook wel vreemd


Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik ken zo,n blokje niet. Maar het begrip carter ontluchting bij een 2 takt past echt niet. Komt dat gaatje je dan uit in het cart er ?


Dat klopt, dat is een ander verhaal bij een ander gaatje en daarbij ging het niet over een carterontluchting maar
over een systeem dat voorkomt dat er vuil in het carter komt als de afdichting bij het lager niet 100% is.

Jan Vennix heeft hier uitgebreide tekst en uitleg over opgeschreven hoe het werkt .

Attached Images
Draai Frees (102).jpg (96.48 KB, 409 downloads)
Last edited by FFAnders; 03/02/16 12:57 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
OM machinaal te kunnen bewerken heb je toegang nodig tot waar je wil boren, dat resulteert dan in een open gat, dergelijke gaten kom je vaker tegen ( ook bijv in de zijkant van de carburateur, deze gaten dien je weer af te pluggen anders lekt het. als je begrijpt waar het voor dient zal je snappen welk gat wel en welk gat niet geplugd dient te worden voor een goede werking


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk ook weer wat geleerd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Mooi he ? Zo'n forum smile

Han

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Ik heb hier al ontzettend veel geleerd op dit forum.
Alhoewel ik mij zelf soms een vervelende vind met al mijn (domme)vragen die ik stel.
Bij deze bedankt voor jullie geduld en duidelijke antwoorden .
In één woord TOPFORUM. cool


Origineel bericht van: solexnl
Mooi he ? Zo'n forum smile

Han



nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En je weet, domme vragen bestaan niet


Han

Last edited by solexnl; 03/02/16 11:38 PM.
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
kwam deze tegen op ebay

tunning cilinder
mss interessant voor de slox tunners hier


http://www.ebay.nl/itm/Cylindre-TUM-80A-Prepare-5-Transferts-realese-diametre-39-99-Solex-Competition-/191786649773?hash=item2ca76008ad:g:AV0AAOSwl8NVWNDB


Last edited by tomtim; 04/02/16 11:26 AM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: tomtim
kwam deze tegen op ebay

tunning cilinder
mss interessant voor de slox tunners hier


http://www.ebay.nl/itm/Cylindre-TUM-80A-Prepare-5-Transferts-realese-diametre-39-99-Solex-Competition-/191786649773?hash=item2ca76008ad:g:AV0AAOSwl8NVWNDB



Zinloos, niet je geld aan besteden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Nee,loopt niet. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Zou dit zeker niet kopen hoor.wou dit gewoon eens delen ....grts


nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Is een perfect voorbeeld Van hoe het beslist niet!! moet al zou je er een 20 mm carburateur op zetten is je uitlaat totaal ongeschikt en ook niet geschikt te maken er zit gewoon niet genoeg materiaal om iets van te maken, Zoiets is hier toch wel vaker langs gekomen , weet ik wel zeker maar niet meer door wie

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
Hij is nog mooi om op de schou te zetten gr pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb er hier een liggen met één extra spoelpoort, gietijzer, loopt snel maar geen trekkracht onderin.

Huub, mijne doet denken aan jouw alu cilinder. Jij hebt wel goede trekkracht? Nog steeds?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ik ben een andere Huub ik heb alleen gietijzeren cilinders je kunt genoeg benzine boven de zuiger krijgen met de bestaande poorten er komt gewoon niet genoeg binnen voor meerdere spoelpoorten daarom trekken die Solexen met een kleiner Carter ook beter anders houd je totaal geen spoeldruk meer over
met al die poorten

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Huub
Ik ben een andere Huub ik heb alleen gietijzeren cilinders je kunt genoeg benzine boven de zuiger krijgen met de bestaande poorten er komt gewoon niet genoeg binnen voor meerdere spoelpoorten daarom trekken die Solexen met een kleiner Carter ook beter anders houd je totaal geen spoeldruk meer over
met al die poorten

klopt helemaal dat van die spoeldruk. ik heb ook ge-experimenteerd met twee extra overstrompoorten en dan aansturen via gaten in de zuiger, eerts had ik gaten van 8 mm, maar gelukkig had ik genoeg reserve zuigers om dat terug te experimenteren, zal niet zeggen waar ik uiteindelijk geland ben met mijn gaten om het weer goed te krijgen en wat er nog meer gedaan is om het weer goed te krijgen, uiteindelijk scheelde het wel.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Vandaag zijn de onderdelen toegekomen van solexservice(Chinese cilinder)en de onderdelen van jouke(piston met slotjes en uitlaatje).
Dit alles onmiddellijk gemonteerd en getest.

Het Solexje rijd terug zoals een Solex behoord te rijden.
Hij trekt redelijk op en loopt zeker boven de 30km per uur.
Het minder optrekken ligt waarschijnlijk doordat het een oudere type motor is zonder koppeling.doordat je minder toeren kan maken.
Maar ben super tevreden met de prestaties.
En vermoedelijk zal het nog wat beter als het cilindertje is ingereden?

Ook nog een vraagje wat betreft inrijden.
Is het met een Solex ook zo dat je de eerste km's niet volle gas mag rijden?(roderen)?
Of speelt dit niet veel rol doordat het motortje toch niet al te veel toeren maakt?
Grts tom

Last edited by tomtim; 05/02/16 07:31 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat volgas het probleem niet is,
Een motor zonder koppeling heeft vaak nog een drijfstang met bronzen lagerbusjes en deze hebben,
als het goed is, een andere mengsmering : 1:25 / 1:30.
Door deze vettere mengsmering heeft de cilinder ook minder kans op een vastloper.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

ik smeer met deze 1:30.heb nu ook 2takt olie gekocht van castrol
Origineel bericht van: FFAnders
Ik denk dat volgas het probleem niet is,
Een motor zonder koppeling heeft vaak nog een drijfstang met bronzen lagerbusjes en deze hebben,
als het goed is, een andere mengsmering : 1:25 / 1:30.
Door deze vettere mengsmering heeft de cilinder ook minder kans op een vastloper.


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Origineel bericht van: tomtim
hey

ik smeer met deze 1:30.heb nu ook 2takt olie gekocht van castrol power rs 2T
alleen is het spijtig dat met de nieuwe uitlaat de gassen(olie)op mijn mooie witte bandjes blaast.zal dat uitlaatpijpje eens proberen beetje te verbuigen.of zijn er andere ideetjes hier?

Origineel bericht van: FFAnders
Ik denk dat volgas het probleem niet is,
Een motor zonder koppeling heeft vaak nog een drijfstang met bronzen lagerbusjes en deze hebben,
als het goed is, een andere mengsmering : 1:25 / 1:30.
Door deze vettere mengsmering heeft de cilinder ook minder kans op een vastloper.

Last edited by tomtim; 05/02/16 11:10 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Ik ben de Huub met een Franse CFX cilinder. Deze heeft standaard drie spoelpoorten. Deze cilinder heeft relatief, voor een Solex cilinder, veel trekkracht onderin. Of het aan de derde spoelpoort ligt weet ik niet maar het is een prima cilindertje en hij doet het niet gemodificeerd prima op mijn drie onderblokken (CNC blok met volle krukas, OTO en 3800 onderblok.

Groet,

Huub uit Wageningen

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
deze cylinder hebben volgens mij standaard een rechthoekige uitlaat poort in tegenstelling tot de ronde poort van alle andere cylinder types, rechthoek is beter, maar vereist wel slotjes voor de zuigerveren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 9
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2016
Posts: 9
Beste specialisten...Met grote interesse heb ik dit topic gevolgd. Mijn 2200 loopt nu een 22-24 km/h en zou graag 5-10 sneller rijden. Door de discussie gietijzer en alu cilinders, overmaat of niet, CFX (ben er nog niet uit wat dit juist betekent), ben ik op volgend setje gestoten:

http://mauger-moto.fr/epages/07497c7b-55.../Products/S0062

Iemand een idee of dit iets is? Het is gietijzer, en blijkbaar grotere doorstroming (3 poorten?). Ook niet geheel onbelangrijk is de heel aantrekkelijke prijs. Afblijven of toeslaan?
bedankt alvast voor enig commentaar

Igor

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
geen idee over die franse cylinder die 3 is volgens mij de zuiger veren er staat wel dat hij grotere overstroom zou moeten hebben, geen plaatje erbij over de binnenkant, daarom GEEN idee


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 9
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2016
Posts: 9
Bedankt Joan....Ik vraag het na hoeveel poorten.


Encore Un Solex Novice Qui A Besoin De Conseils
Joined: Jul 2016
Posts: 9
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2016
Posts: 9
Nu ik op dreef ben met vragen (een gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen antwoorden)....Is een CFX cilincer steeds een Alu cilnder met 3 spoelpoorten (en andersom)?
(vb: http://www.solexservice.com/nl/motor-ond..._______________)

Last edited by Pontonic; 20/07/16 12:08 PM.

Encore Un Solex Novice Qui A Besoin De Conseils
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ja

Joined: Jul 2016
Posts: 9
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2016
Posts: 9
bedankt


Encore Un Solex Novice Qui A Besoin De Conseils
Joined: Jul 2016
Posts: 9
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2016
Posts: 9
hierbij een foto van de cilinder, maar geen 3 poorten te zien

http://mauger-moto.fr/WebRoot/Store9/Sho...09470692855.png


(zie mijn eerdere vraag om raad)


Encore Un Solex Novice Qui A Besoin De Conseils
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
dit is een gietijzeren cilinder en als er een derde poort in zou zitten kun je deze op die foto niet zien die zit dan in de rechter kant

Attached Images
CFX_cilinder_met_3_spoelpoorten.jpg (139.04 KB, 394 downloads)
Last edited by Huub; 20/07/16 06:42 PM.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ben het ff kwijt, heb laatst op het forum grote spruitstukken gezien met een vast wartel voorde montage van de carburateur. Wie had dit mooi deel alweer gemaakt?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Joan had die voor ons 24 uurs motortje ook gemaakt. Mooi werk!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Volgens mij had Red Fox met z'n collega laatst iets laten zien met foto.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Opletten hè Johnny
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jul 2016
Posts: 9
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2016
Posts: 9
bedankt. Ik laat het aan de Franse Solexisten....


Encore Un Solex Novice Qui A Besoin De Conseils
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 17 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.195s Queries: 220 (0.087s) Memory: 1.9613 MB (Peak: 2.9727 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 19:27:02 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS