Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hierbij een uitsnede van een mail die ik kreeg. Als ik het interview met de minister bekijk dan maak ik mij vooralsnog niet te veel zorgen. Woon je echter in Amsterdam, dan kun je een vervelende verrassing verwachten cry

Wat is de status van de helmplicht?

Er wordt al een hele tijd over gesproken, maar wat is de status van de voorgenomen helmplicht? De helmplicht houdt in dat niet alleen bromfietsers (maximale snelheid 50 km/u), maar ook snorfietsers (maximale snelheid 25 km/u) een helm moeten gaan dragen. Goed om te melden is dat de helmplicht nog niet landelijk geldt. Er zijn echter experimenten gaande, bijvoorbeeld in Amsterdam, waarbij de gemeente zelf kan bepalen of ze de helmplicht instellen. Hiervoor heeft minister Schultz van Infrastratructuur de regels aangepast. Opvallend is dat dezelfde minister twee jaar geleden nog tegen de helmplicht was.

interview minister Schultz

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz was twee jaar geleden nog tegen een helmplicht voor snorfietsers.


Wat houden de experimenten met de helmplicht in?

Doordat minister van Infrastructuur Schultz de regels heeft aangepast, kunnen bepaalde gemeenten nu zelf bepalen wat zij doen met snorscooters. Zo kunnen snorscooters in bepaalde gemeenten verplicht worden om op de rijbaan te rijden in plaats van het fietspad. Doordat op de rijbaan 50 kilometer per uur wordt gereden, kunnen gemeenten de snorscooters ook verplichten om een helm te dragen. Amsterdam is één van de gemeenten, die bezig is met het invoeren van dergelijke regels.

Helmplicht, goed idee?

Veel mensen die een snorscooter kopen of hebben gekocht, doen dit onder andere zodat ze geen helm op hoeven. Voor hun is het natuurlijk niet fijn als het dragen van een helm verplicht wordt gesteld. Als je echter naar de cijfers over het aantal ongelukken kijkt, is het begrijpelijk dat er wordt gesproken over een mogelijke helmplicht. Zo was het aantal ernstige ongelukken tussen snorscooters en fietsers in 2011 nog met 25% toegenomen. Als je je dan ook nog eens bedenkt dat in de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag 77% van de snorscooters harder gaat dan de toegestane 25 km/u, is het helemaal niet zo'n slecht idee om (in ieder geval in die gemeenten) een helmplicht in te voeren.








Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Helmplicht omdat 77% opgevoerd is is gevolg oplossen, niet de oorzaak ....

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: solexnl
Helmplicht omdat 77% opgevoerd is is gevolg oplossen, niet de oorzaak ....

Han




Goed gesproken Han. Daarom zal het nog een tijdje duren voordat het zo is.

Btw, wij rijden ook met zijn alle sneller dan 25, maar wel voorzichtiger denk ik zo.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
77%, dat is 3 op de 4 die te hard rijden.
Dan is het niet zo moeilijk om te handhaven.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
wij zijn het hier al lang verplicht en nu gaan ze dat ook doen bij de elec fietsen
gr pierre

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Origineel bericht van: FFAnders
77%, dat is 3 op de 4 die te hard rijden.
Dan is het niet zo moeilijk om te handhaven.


Handhaven dmv controle op een rollentestbank werkt niet met een Solex. Op beide type's rollenbanken die bij RDW en Politie in gebruik zijn ( Dynostar en Sneep) is het niet mogelijk een Solex die meet dan ca 20 km/h loopt tussen de aandrijfrollen van de bank te houden.
het enige wat zou kunnen is een rijproef waarbij op topsnelheid in 2 richtingen gereden wordt. Hiervan moet dan het gemiddelde worden genomen en daarvan moeten 2 correcties worden afgetrokken. met een solex die ca 35 km/h (echt)rijdt kom je nooit in de problemen.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De berichtgeving ging over te snelle snorScooters die in de grote steden de fietspaden onveilig maken en meer ongevallen veroorzaken.
Overigens wel een beetje raar dat een rollenbank het vermogen van een Solex niet kan meten, zie bericht van John Meisters.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Houen zo grin

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Niet te hopen dat dit doorgaat,ik herinner mij nog de helm plicht jaren geleden dat was de doodsteek voor de Mobylettes en andere damesbrommers indertijd maar om een andere reden die jonge meiden hadden problemen met hun haar,het zag er niet uit met plat haar als ze uit moesten gaan.Maar mischien gaan nu meer snelbrommers van het fietspad af als dagelijkse fietser schrik je je tandjes als zo'n scooter met zijspiegels een meter breed je voorbij komt zeker die electrische die hoor je niet aankomen vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je kon wel merken dat de rollenbank niet voor de Solex is gebouwd, een beetje stuurcorrectie en het beestje wil van de rollen af.

Mijne liep niet te hard, maar bij snelle Solexen zal dat zeker een probleem geven.

Ik begrijp de keurmeester heel goed die "wat een onzin" riep wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2017
Posts: 12
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Sep 2017
Posts: 12
'n hele tijd geleden zag ik in Antwerpen de politie de brommers controleren op 'n rollentestbank.
Ik was toen met de fiets en vroeg hen of dat ook voor 'n SoleX kon.
Geen probleem, ik mocht met mijne SoleX OTO 's avonds naar den Oudaan (politie Antw.) komen voor een vrijblijvende test, hij liep op de rollen 25 km/u, exact hetzelfde als op m'n bibberende Veglia meter. Dus 't kan!
('t waren zelf ook Solexisten, ze draaiden hun copieertostel in 't rood om m'n "SoleX doe het zelf" boekje te copiëren)
Wat helmplicht betreft: ik ben erg contra: ik werkte destijds als autorijlesgever en heb -in de tijd van de niet-oprollende veiligheidsgordels- meegemaakt dat leerlinbestuurders hun gordel strakker spanden als ze wat fout deden!
Gordels en helmen zijn wel interessant voor de verzekeringsmaatschappijen, maar ze houden de slechte bestuurders in leven, gaan we dezelfde weg op als met antibiotica?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted by pijeir
'n hele tijd geleden zag ik in Antwerpen de politie de brommers controleren op 'n rollentestbank.
Ik was toen met de fiets en vroeg hen of dat ook voor 'n SoleX kon.
Geen probleem, ik mocht met mijne SoleX OTO 's avonds naar den Oudaan (politie Antw.) komen voor een vrijblijvende test, hij liep op de rollen 25 km/u, exact hetzelfde als op m'n bibberende Veglia meter. Dus 't kan!
('t waren zelf ook Solexisten, ze draaiden hun copieertostel in 't rood om m'n "SoleX doe het zelf" boekje te copiëren)
Wat helmplicht betreft: ik ben erg contra: ik werkte destijds als autorijlesgever en heb -in de tijd van de niet-oprollende veiligheidsgordels- meegemaakt dat leerlinbestuurders hun gordel strakker spanden als ze wat fout deden!
Gordels en helmen zijn wel interessant voor de verzekeringsmaatschappijen, maar ze houden de slechte bestuurders in leven, gaan we dezelfde weg op als met antibiotica?


Dus een "goede" bestuurder wordt nooit aangereden ?


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.032s Queries: 39 (0.010s) Memory: 1.0315 MB (Peak: 1.2269 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 10:09:06 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS