Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
In de afgelopen maanden is er hier in het Drunense op de achtergrond regelmatig gewerkt aan een volle krukas inclusief het balanceren.

Er zijn al meerdere forumleden bezig geweest in het verleden die op diverse wijzen een volle krukas hebben gemaakt, echter hebben deze lang niet altijd tot tevreden gezichten geleid. Mogelijk is de hierna beschreven methode een goed werkend alternatief?! wink
De tijd zal het leren....

De fotoserie laat de diverse fasen zien van het gehele proces wat moest voeren tot een stabiel systeem wat nu in een blokje kan worden gemonteerd.
Natuurlijk moet de krukas zijn mechanische bestendigheid in de praktijk nog bewijzen en zullen de nodige kilometers in het blokje daarover duidelijkheid gaan geven.
Het vertrouwen aan deze kant is echter zodanig groot dat ik nu toch alvast wil delen hoe het eindproduct is ontstaan.

Een lichte maar zeer sterke aluminiumsoort die wordt ingezet in o.a. de matrijzenbouw is gekozen om een ring te draaien die om de bestaande krukwang van een originele OTO krukas is gemonteerd met verzonken boutjes en met behulp van de 2 componenten loctite epoxy 3479A en 3479B om deze te fixeren.

Met behulp van een speciaal geconstrueerd kubusvormig tafeltje is de krukas met ring zodanig opgespannen dat de dode ruimte van de krukas kon worden opgevuld.

Voor de opvulling heb ik een mix gemaakt van 40% loctite 3479 en 60% micro glasbolletjes. (volume procenten)
Deze glasbolletjes vullen dus wel een stukje ruimte op, maar zijn door het zeer lage soortelijk gewicht (ca 0,18) prima om in te zetten waardoor het gewicht van de opgevulde dode ruimte tegenover de krukpen niet te groot wordt en het balanceren toch mogelijk blijft.

Om te voorkomen dat de bolletjes breken is het mengen een kwestie van heel voorzichtig roeren en vervolgens ook voorzichtig het op de juiste plaats aanbrengen van het mengsel.
Na 3 x 24 uur drogen is de "ruwe" gevulde krukwang geschikt om in de draaibank weer op de juiste diktemaat te worden gedraaid.
Op sommige plaatsen van de krukwang zijn daarna de kleine kratertjes zichtbaar die worden gevormd door de doorgesneden glasbolletjes en die in een 2e sessie dan nogmaals worden gevuld met 100% loctite om de oppervlakte weer zo egaal mogelijk te krijgen, hetgeen meer voor het oog is dan dat het invloed heeft op de werking.

De krukas was dan nu zover klaar dat het balanceren kan beginnen.
Allereerst is het balansgewicht bepaald en aansluitend middels een speciale berekening de aan te brengen gewichten in de krukwang alwaar gaten worden geboord in het gietijzer en op die plek tungsten/wolfram staafjes zijn geplaatst (soortelijk gewicht 18,9).

Op één van de foto's zie je dat bij deze krukas een totaal correctiegewicht van 49,6 gram tungsten nodig was om de krukas prima in balans te brengen bij een balansgewicht van 110,73 gram (zie foto met weegschaaltje)
Het filmpje aan het einde toont het resultaat in mijn speciale krukas balanceer apparaatje wat ik al eens eerder bericht liet zien.

Wij (dreke2 en ik) hebben nu 2 krukassen op deze manier gemaakt, geloof me dat het veel pionierswerk was en het zeker geen serie productie kan worden op deze manier.
De voldoening als je dan het resultaat op het balanceerapparaat ziet is echter zodanig groot dat je al heel snel vergeet hoeveel tijd je er in gestoken hebt!

Ter illustratie ook nog een paar schermafbeeldingen i.v.m. het balanceren, deze zijn bedoeld om een tipje van de sluier op te lichten hoe we het hebben aangepakt en niet voor verdere publicatie.

Omdat het al met al een behoorlijk aantal foto's zijn geworden om het proces te laten zien verdeel ik deze nu over een aantal op elkaar aansluitende berichten.

Alvast bedankt voor het kijken!






























Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Hier is het vervolg van de fotoreportage!






















Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
En dan de laatste van het drieluik!



















Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
en dan afsluitend nog het filmpje van de krukas op het balanceerapparaat met het berekende 110,73 gram balansgewicht (zoals te zien op de foto met weegschaaltje) nu gestoken op de krukpen.
De krukas blijft op alle willekeurige standen na omwentelen stil staan.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
even een blik doperwtjes halen, doperwtjes consumeren en krukas 2 nachten in dit blik bewaren aangevuld met benzine


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Denk je dat het op zal lossen ?

Han

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Kans is groot. Brandstof en trillingen zijn dodelijk.
Ik hoop dat ze beter spul hebben als ik destijds, want dat kwam na een tijdje los.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Altijd spannend om de metalen staal, aluminium en wolfram met elkaar te verlijmen.
Het wolfram(koper) pers ik on de krukwang en dan nog een paar centerpuntjes erbij voor de zekerheid.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted By FFAnders
Altijd spannend om de metalen staal, aluminium en wolfram met elkaar te verlijmen.
Het wolfram(koper) pers ik on de krukwang en dan nog een paar centerpuntjes erbij voor de zekerheid.

ik heb meer los geslagen zien worden met centerpunten "zetten" dan dat het vaster gaat zitten
koppen van draadeinden(bouten) uit klinken wil nog wel eens helpen maar dan is de vraag waarom je sowieso nog draad wil gebruiken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Schitterend en professioneel bezig heren! En met prachtige foto's! smile
Mijn enige zorg zijn niet de lijm en het bindmiddel die gebruikt worden, maar de glasbolletjes. Gaat dat goed bij temperatuurstijging?
We horen het ongetwijfeld.
Succes!!


Groet, Tim
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Jan
Kans is groot. Brandstof en trillingen zijn dodelijk.
Ik hoop dat ze beter spul hebben als ik destijds, want dat kwam na een tijdje los.
Voor wat betreft "het betere spul" hierbij even wat feedback.
De bij de krukas toegepaste Loctite 3479 is volgens de specificaties "excellent" bestand tegen benzines.
Tevens is het in te zetten in een temperatuurgebied van -20C tot 190C, dus ook dat is geen probleem in het Solex carter.
Voor wat betreft de verlijming van de diverse materialen hebben we primair gelet op een goede mechanische verbinding.
De tungsten "proppen" hadden een ietwat conische overmaat ten opzichte van de geboorde gaten en zijn er dus voor de helft ingetikt met een hamer en tevens zijn de gaten vooraf rondom met JB Weld ingesmeerd.
Ook JB Weld heeft eigenschappen die voldoen aan onze eisen.
De praktijk zal het uitwijzen, op grond van bovenstaande zie ik vooralsnog geen bomen op de weg en verwacht ik voldoende stabiliteit te hebben ingebracht in verband met de te verwachten trillingen.
Dat de krukas ook nog is gebalanceerd helpt eveneens mee aan een reductie van trillingen t.o.v. standaard krukas.
Wordt vervolgd met updates t.z.t.
Voor wie de gehele specs van de Loctite 3479 wil lezen: http://tds.henkel.com/tds5/docs/EA%203479-EN.PDF.
Hieronder 2 stukjes tekst die daar zijn uitgeknipt.







Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By zeezout
Schitterend en professioneel bezig heren! En met prachtige foto's! :)Mijn enige zorg zijn niet de lijm en het bindmiddel die gebruikt worden, maar de glasbolletjes. Gaat dat goed bij temperatuurstijging?
We horen het ongetwijfeld.
Succes!!
De (holle) glasbolletjes zullen niet smelten bij de temperaturen die in het carter ontstaan.
Uiteraard zal de lucht in de bolletjes uitzetten bij temperatuurstijging, daar de bolletjes "ingekapseld" zijn in de 2 componenten epoxy kan de buitenwand nergens naar toe.
Een proefmodel krukas volgens hetzelfde concept gemodificeerd heeft afgelopen maand inmiddels ca. 50 kilometer in een blokje gezeten en (onbelast) 7200 rpm doorstaan gedurende enkele minuten zonder dat er iets aan te zien was.
Natuurlijk geen duurtest, die gaan we nu wél tegemoet.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Super super super om te zien Geert en ik hoop dat het helemaal goed komt. Wie niet waagt wie niet wint toch?
Leuk om nu dat balanceer apparaat te zien werken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Ik kwam bij het ballanseren ook ongeveer uit op 50 gram ik heb het wolfraam er ingetigt dus gelast

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
huub
nog beter, gaat bij ons moeilijk ivm de al aangebrachte loctite.

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Originally Posted By Huub
Ik kwam bij het ballanseren ook ongeveer uit op 50 gram ik heb het wolfraam er ingetigt dus gelast

Huub waarmee heb je het gelast , het zijn immers 2 totaal verschillende materialen .


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Gewoon met Wolfraam

Last edited by Huub; 09/10/15 05:45 PM.
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
En tja, dan wilde ik vanmiddag de mooi gebalanceerde volle krukas in een standaard OTO carter monteren en kom je erachter dat er toch nog iets te veel van de dode ruimte is opgevuld zodat de krukas aan kwam te liggen tegen de krukaslager afdekplaat (die met de drie boutjes in carter wordt geborgd) en dat de dikte van de krukwang aan de binnenkant ook nog iets kleiner moest worden.

Eventjes niet opgelet dus, maar in een draaibank is dat natuurlijk zo gedaan.
Omdat bij het versmallen van de krukwang ook de tungsten proppen wat korter werden ging bij het afdraaien zo ook een stukje van het ingebrachte balansgewicht verloren en was de krukas daardoor niet meer in balans.
Een testje met het balansgewicht wees uit dat door deze draaibank actie een restbalans gewicht was ontstaan van 4,5 gram.

Met behulp van het eerder in dit bericht getoonde calculatie programma dan weer bepaald hoeveel extra tungsten gewicht en op welke plaats dit moet worden aangebracht, gaatje geboord en tungsten staafje 4mm er losjes ingestoken en de krukas weer op het balanceerapparaatje om te testen.
En zie daar: weer perfect in balans!

Maar..... een klein stukje venijn zit hem nog in de staart....ik had alsnog iets over het hoofd gezien.
Ik wil namelijk de door het afdraaien ontstane kratertjes (halve holtes van de glasbolletjes) nog met Loctite epoxy opvullen zodat de buitenkant weer glad wordt, en ja hoor, dat is natuurlijk ook weer gewicht aanbrengen aan die kant van de krukas en het is dan ook te verwachten dat er nog een 2e kleine balanceer correctie moet plaatsvinden.
Dus alle goede dingen in drieën zullen we maar zeggen.

Onderstaand alvast wat foto's van de actie van vandaag, volgende week komen de finale plaatjes met opnieuw gladde buitenkant van krukwang en mogelijk nog extra aangebracht gewichtje.

Morgen dus de kratertjes weer netjes uitvullen, 3 dagen laten indrogen en schoon draaien van oppervlakte.
Aansluitend de te verwachten kleine correctie nog met extra stukje tungsten.

Wordt dus nogmaals vervolgd, inmiddels bedankt voor het kijken!

de krukwang op alle plaatsen afgedraaid tot juiste dikte en verdieping waardoor de kratertjes zijn ontstaan


het totaal balansgewicht uit de situatie van vóór vandaag



het teveel aan balansgewicht en daarmee het correctiegewicht i.v.m. de afgedraaide krukwang


het geboorde gaatje op de berekende positie en berekend gewicht van stukje 3,9mm tungsten





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Veel werk whistle

Wel een beetje Tricky om op die plaats een gat te boren.
Het grotere stuk Wolfraam is nu niet meer rondom ingesloten in de krukwang crazy .
Persoonlijk zou ik de drijfstang en evt. de zuiger wat lichter maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Het stukje tungsten op de laatste foto is inmiddels met "lichte hamerkracht" en wat JB Weld in het gaatje aangebracht Ronald.
Deze trilt er zeker en vast niet uit en zorgt ervoor dat het grotere stuk tungsten dus ook weer volledig ingesloten ligt.
De foto vertekent wel enigszins....aan deze kant alle vertrouwen in ieder geval dat ook dit weer goed gaat komen in Drunen smile
PS: Overigens is het inderdaad mogelijk om eventueel nog wat gewicht weg te halen bij de drijfstang zodra ik komende dagen na egaliseren alsnog het restbalans gewicht weet.
Dat weg te halen gewicht is een kwestie van rekenen in de omgekeerde volgorde als waar we vandaan kwamen.
Is eigenlijk zeker een tip om even in het achterhoofd te houden voor het geval een nog aan te brengen gewichtje in de krukwang op een te kritische plek zou moeten komen!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert ben je niet bang, dat als je de kratertjes opvult, deze later toch niet loskomen?
Ik wil je geen extra werk bezorgen, maar zelf zou ik het niet aandurven. Of zegt iemand, dit komt niet los?

Overnieuw beginnen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Alfons_Amuse
Geert ben je niet bang, dat als je de kratertjes opvult, deze later toch niet loskomen?
Neen, daar ben ik niet bang voor, de hechting van de epoxy is meer dan voldoende gezien de inwendige oppervlakte van de halve bolletjes.
Dus.....niet opnieuw beginnen maar de puntjes op de i "voor het mooi" wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted By RedFox
Het stukje tungsten op de laatste foto is inmiddels met "lichte hamerkracht" en wat JB Weld in het gaatje aangebracht Ronald.
Deze trilt er zeker en vast niet uit en zorgt ervoor dat het grotere stuk tungsten dus ook weer volledig ingesloten ligt.
De foto vertekent wel enigszins....aan deze kant alle vertrouwen in ieder geval dat ook dit weer goed gaat komen in Drunen smile
PS: Overigens is het inderdaad mogelijk om eventueel nog wat gewicht weg te halen bij de drijfstang zodra ik komende dagen na egaliseren alsnog het restbalans gewicht weet.
Dat weg te halen gewicht is een kwestie van rekenen in de omgekeerde volgorde als waar we vandaan kwamen.
Is eigenlijk zeker een tip om even in het achterhoofd te houden voor het geval een nog aan te brengen gewichtje in de krukwang op een te kritische plek zou moeten komen!

Ik heb geen idee hoe je dat berekent, hoeveel gewicht op welke plaats maar ik heb een as gebalanceerd met
behulp van kleine magneetjes met een gewicht van een/derde gram per stuk.
Deze plaats ik op de krukwang en kan dat verschuiven, vermeerderen/verminderen totdat ik de juiste plaats(=balans)
en het juiste gewicht heb gevonden.
Het enige rekenwerk is dan het tellen van de magneetjes X 0,3333.. gram.
Andersom kan ik op deze manier ook bepalen hoeveel gewicht er evt. van de krukas of zuiger weggehaald kan worden
en mocht het zijn dat er(stel dat..) er teveel is weggehaald dan kan je met boren je tegenwicht verminderen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted By FFAnders
Originally Posted By RedFox
Het stukje tungsten op de laatste foto is inmiddels met "lichte hamerkracht" en wat JB Weld in het gaatje aangebracht Ronald.
Deze trilt er zeker en vast niet uit en zorgt ervoor dat het grotere stuk tungsten dus ook weer volledig ingesloten ligt.
De foto vertekent wel enigszins....aan deze kant alle vertrouwen in ieder geval dat ook dit weer goed gaat komen in Drunen smile
PS: Overigens is het inderdaad mogelijk om eventueel nog wat gewicht weg te halen bij de drijfstang zodra ik komende dagen na egaliseren alsnog het restbalans gewicht weet.
Dat weg te halen gewicht is een kwestie van rekenen in de omgekeerde volgorde als waar we vandaan kwamen.
Is eigenlijk zeker een tip om even in het achterhoofd te houden voor het geval een nog aan te brengen gewichtje in de krukwang op een te kritische plek zou moeten komen!

Ik heb geen idee hoe je dat berekent, hoeveel gewicht op welke plaats maar ik heb een as gebalanceerd met
behulp van kleine magneetjes met een gewicht van een/derde gram per stuk.
Deze plaats ik op de krukwang en kan dat verschuiven, vermeerderen/verminderen totdat ik de juiste plaats(=balans)
en het juiste gewicht heb gevonden.
Het enige rekenwerk is dan het tellen van de magneetjes X 0,3333.. gram.
Andersom kan ik op deze manier ook bepalen hoeveel gewicht er evt. van de krukas of zuiger weggehaald kan worden
en mocht het zijn dat er(stel dat..) er teveel is weggehaald dan kan je met boren je tegenwicht verminderen.


Ronald
als jou balanceerbank van ijzer is hebben de magneten daar dan geen invloed op.
wij doen het met een uitgebreid reken programma wat aangeeft waar het gewicht op hoeveel graden en radius moet komen.
dit programma rekent ook uit welke diameter we moeten boren en hoe diep het gat\gewicht moet worden.
groet
ANDRE


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Praatjes vullen geen gaatjes, Loctite 3479 wèl grin
Het nu extra aangebracht epoxy gewicht is 2,7 gram, daarvan zal na " schoondraaien" zodra 't is uitgehard denk ik niet meer dan 1 gram van overblijven, wellicht nog juist oké i.v.m. balans.





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Omdat de epoxy deze namiddag al droog is wilde ik alvast een eerste indruk krijgen of de vanochtend extra aangebrachte opvul epoxy een grote invloed gaat hebben op de al gebalanceerde krukas heb ik hem alvast op het balanceerapparaat gelegd zonder dat hij is schoon gedraaid.
Blijkbaar is de 2,7 gram zodanig verdeeld over de krukwang oppervlakte dat het de goede balans niet of nauwelijks heeft beïnvloed.
Ik verwacht dan ook dat er na schoon draaien geen correctie meer hoeft plaats te vinden, definitief weten we dat over een dag of 3.
Op het filmpje zie je in de eerste seconden nog de overtollige epoxy zitten.
Het "huppeltje" van de krukas is het gevolg van even wat slechte hand coördinatie :-)



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het was me in het eerste filmpje al opgevallen dat het balanceergereedschapje snel stilvalt, alsof het wat zwaar loopt waardoor, lijkt mij, het moeilijk te beoordelen is of en waar er een onbalans zit.
Je kan dit controleren door 1 extra sluitringetje bij het balansgewicht te plaatsen,
het gewicht zou dan iedere keer na verdraaiing van de as onder stil moeten vallen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By FFAnders
Het was me in het eerste filmpje al opgevallen dat het balanceergereedschapje snel stilvalt, alsof het wat zwaar loopt waardoor, lijkt mij, het moeilijk te beoordelen is of en waar er een onbalans zit.
Je kan dit controleren door 1 extra sluitringetje bij het balansgewicht te plaatsen,
het gewicht zou dan iedere keer na verdraaiing van de as onder stil moeten vallen.
Dat heb ik toevallig gisteren ook gedaan na het afvlakken van de krukwang en verlies van wat tungsten om even snel te bepalen op hoeveel graden zich de onbalans bevindt, dit als aanvulling op het rekenprogramma.
En gewicht viel dan ook zoals te verwachten inderdaad telkens onder stil.
Ik zal de kleine lagerbusjes eens met naaimachineolie smeren, denk dat het mogelijk wat droog gelopen is en een beetje extra smering kan geen kwaad.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zou juist geen olie tussen moeten zitten. Lagers lopen in deze situatie het beste zonder olie. Met remreiniger de lagers schoon maken en met luchtspuit netjes schoon blazen. Geen olie of vet gebruiken.

Last edited by Alfons_Amuse; 19/10/15 01:34 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Alfons, daar heb je inderdaad een punt.
De olie die je daarop aanbrengt zal eerder een "remmende " werking hebben omdat het een "plakkende" substantie is.


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik lees dat er lagerbusjes inzitten, die moet je wel smeren.
Vervuilde kogellagertjes kan je spoelen in petroleum, het kleine beetje olie wat achterblijft is voldoende voor smering.
Verder mag ik aannemen dat bij een nieuw balanceergereedschap de smering vanaf fabriek al in orde moet zijn.
Als het in de regen of een stoffige ruimte heeft gestaan dan kan er wat met de lagers gebeuren wat je niet wilt.
Hoeveel gewicht mag en kan dit gereedschap "dragen" ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Alfons_Amuse
Zou juist geen olie tussen moeten zitten. Lagers lopen in deze situatie het beste zonder olie. Met remreiniger de lagers schoon maken en met luchtspuit netjes schoon blazen. Geen olie of vet gebruiken.
Goed chef! grin
Ook al is naaimachineolie zeer zeer dun... ik zal het gewoon eens testen of het verschil uitmaakt.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By FFAnders
Ik lees dat er lagerbusjes inzitten, die moet je wel smeren.
Hoeveel gewicht mag en kan dit gereedschap "dragen" ??
Ronald, ik heb dat voor aankoop in USA ook nog gecheckt en kreeg toen het volgende antwoord op basis waarvan ik het apparaat dan toch heb gekocht.
Een krukas weegt namelijk ook ongeveer een "pound" .

CITAAT van eerder bericht:

Inmiddels heb ik zojuist ook een reactie uit USA binnen, de #499 tool is dus qua gewichtsbelasting zonder probleem inzetbaar t.b.v. Solex krukassen.

[Quote:]

Geert,

Our #499 Prop balancer has been used by Commercial Companies for checking shafts, etc. weighing a pound with no problems.
The balancer has pins in the wheels (very small to minimize friction).
The pins are machined on Swiss equipment for accuracy.

rgds, Ed

[Unquote]


Tevens ga ik nog kijken of ik hem op een andere manier kan gebruiken, zie de foto hierbij.
Nog wel checken of de diameter van de krukas dat toelaat wink

Het youtube filmpje hieronder laat nog zien waarvoor deze oorspronkelijk zijn bedoeld, dat is natuurlijk wel een pak lichter....

Een 2 filmpje is ook nog leuk om te zien!
https://vimeo.com/14803133






Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Nadat de "gatenkaas" weer netjes was opgevuld en de alu-epoxy is gedroogd en gehard kon de krukwang weer worden schoon gedraaid.
Op een enkel klein kratertje na is de krukaswang nu ook weer mooi vlak aan de 2 kanten.
De finale balanceer test verliep prima, op elk willekeurig punt staat de krukas stil en heeft geen neiging tot "doorzakken".
Zie hieronder een paar laatste foto's en filmpje!







Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat slingert weer mooi Geert. Nu nog je zijdeksel aan passen toch?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Originally Posted By Alfons_Amuse
Dat slingert weer mooi Geert. Nu nog je zijdeksel aan passen toch?
Is inderdaad ook in bewerking wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By Alfons_Amuse
Dat slingert weer mooi Geert. Nu nog je zijdeksel aan passen toch?
Is inderdaad ook in bewerking wink


Ik heb het toen gedaan met zo'n dremeltje, rol en daarom heen zo'n grof schuurpapiertje erom.
Effe goed uitkijken want je bent zo door dat wandje heen. laugh Beetje bij beetje.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Alfons, zie hier de "ruwbouw" van de carterdeksel vulling die ik met de slijpsteen op maat tot dusverre heb gebracht....moet dadelijk deels weer worden uitgedraaid, foto's volgens binnenkort.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted By RedFox
Alfons, zie hier de "ruwbouw" van de carterdeksel vulling die ik met de slijpsteen op maat tot dusverre heb gebracht....moet dadelijk deels weer worden uitgedraaid, foto's volgens binnenkort.


ik heb daar een draaibankmal voor gemaakt want anders is het opspannen een oeverloos werk, nu met draaien in 10 minuten klaar
word vooral gebruikt om carterdeksesl van bronzen bussen uitvoering aan te passen naar de naaldlager uitvoering


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted By RedFox
Alfons, zie hier de "ruwbouw" van de carterdeksel vulling die ik met de slijpsteen op maat tot dusverre heb gebracht....moet dadelijk deels weer worden uitgedraaid, foto's volgens binnenkort.



Mijn knutselwerkje toen. Nadien heb ik die opstaande rand een stukje dunner moeten maken want het big-end raakte op sommige plaatsen net.

Attached Images
DSC01070.jpg (155.43 KB, 591 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Volgens mij staan de projecten van Redfox in de ijskast/winterslaap? het is wel erg stil.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat er meerdere in "winterslaap" zijn.
Is ook wel eens nodig zo nu en dan en soms kan je wel eens druk zijn met andere dingen.
Ik zelf heb ook ruim 2 maanden niets aan de Solex kunnen doen, wel rijden maar niet sleutelen.
Toevallig gisterenmiddag en vanmiddag nog even een paar uurtjes vieze handen kunnen maken :
een 24" wiel spaken en van mijn eigen "Solex-van-de-zaak" de achterband moeten vervangen.
De band had twee weken geleden een roestige spijker van de straat opgepikt .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Ik denk dat er meerdere in "winterslaap" zijn.
Is ook wel eens nodig zo nu en dan en soms kan je wel eens druk zijn met andere dingen.
Ik zelf heb ook ruim 2 maanden niets aan de Solex kunnen doen, wel rijden maar niet sleutelen.
Toevallig gisterenmiddag en vanmiddag nog even een paar uurtjes vieze handen kunnen maken :
een 24" wiel spaken en van mijn eigen "Solex-van-de-zaak" de achterband moeten vervangen.
De band had twee weken geleden een roestige spijker van de straat opgepikt .



Ja zelf snap ik ook niet wat ik aan het doen ben, heb steeds een meter troep op de werkbank liggen en na dagen is dat dan weer opgeruimd en dan ligt er in 1 avond weer een hele berg , geen idee waar dat steeds vandaan komt maar ik blijf ruimen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
grin herkenbaar




Han

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Roelof
Volgens mij staan de projecten van Redfox in de ijskast/winterslaap? het is wel erg stil.

Krukasbroertje van Redfox rijd al ongeveer 300 km bij mij.
Carteldeksel is maximaal uitgevuld.
Tussentijds inspectie uitgevoerd en ziet er nog goed uit.
Zoals al eerder aangegeven zie ik nog steeds het voordeel er niet van.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Roelof
Volgens mij staan de projecten van Redfox in de ijskast/winterslaap? het is wel erg stil.

Krukasbroertje van Redfox rijd al ongeveer 300 km bij mij.
Carteldeksel is maximaal uitgevuld.
Tussentijds inspectie uitgevoerd en ziet er nog goed uit.
Zoals al eerder aangegeven zie ik nog steeds het voordeel er niet van.
Groet
ANdre

op zich alleen inderdaad marginaal maar in combinatie met veel grotere gaten in de cylinder ga je het echt merken , je wint wat met de krukas aan trekkracht en dat geef je weer weg met gaten om snelheid te winnen en trekkracht te verliezen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Roelof
Volgens mij staan de projecten van Redfox in de ijskast/winterslaap? het is wel erg stil.

Krukasbroertje van Redfox rijd al ongeveer 300 km bij mij.
Carteldeksel is maximaal uitgevuld.
Tussentijds inspectie uitgevoerd en ziet er nog goed uit.
Zoals al eerder aangegeven zie ik nog steeds het voordeel er niet van.
Groet
ANdre

op zich alleen inderdaad marginaal maar in combinatie met veel grotere gaten in de cylinder ga je het echt merken , je wint wat met de krukas aan trekkracht en dat geef je weer weg met gaten om snelheid te winnen en trekkracht te verliezen

JOAN
Cilinder is wel degelijk bewerkt, loopt 45 met gewone krukas en 45 ,met volle krukas, trekkracht voorlopig geen verschil
Waar zit dan het voordeel ?..
Uitlaat misschien
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vind het vreemd, want ik merkte wel zeker verschil. Echt een stukje sterker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By dreke2
Originally Posted By Roelof
Volgens mij staan de projecten van Redfox in de ijskast/winterslaap? het is wel erg stil.

Krukasbroertje van Redfox rijd al ongeveer 300 km bij mij.
Carteldeksel is maximaal uitgevuld.
Tussentijds inspectie uitgevoerd en ziet er nog goed uit.
Zoals al eerder aangegeven zie ik nog steeds het voordeel er niet van.
Groet
ANdre


Wat voor basis krukas in welk type carter? 3800/oto?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Roelof
Volgens mij staan de projecten van Redfox in de ijskast/winterslaap? het is wel erg stil.

Krukasbroertje van Redfox rijd al ongeveer 300 km bij mij.
Carteldeksel is maximaal uitgevuld.
Tussentijds inspectie uitgevoerd en ziet er nog goed uit.
Zoals al eerder aangegeven zie ik nog steeds het voordeel er niet van.
Groet
ANdre


Wat voor basis krukas in welk type carter? 3800/oto?

Allebei 3800


't is ginne logie!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Elke kleine lekkage is vermogens verlies, een 3800 carter krijg je nooit goed dicht omdat deze ontworpen is om te lekken anders word de rolunit niet gesmeerd, beter is een oto carter omgebouwd met een echte kering of beter nog een cnc carter, je zal merken dat het verschil maakt.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Roelof
Elke kleine lekkage is vermogens verlies, een 3800 carter krijg je nooit goed dicht omdat deze ontworpen is om te lekken anders word de rolunit niet gesmeerd, beter is een oto carter omgebouwd met een echte kering of beter nog een cnc carter, je zal merken dat het verschil maakt.


Klopt, verschil in vermogensverlies zit vaak in de krukasafdichting.
Daarom zorg ik ook bij een 3800 voor een lager met dikke binnenring, en een goede vlakke ring onder het lager. Ook moet het lager onderin goed aanliggen. Zo minimaliseer je het lekken in ieder geval. Baat het niet... wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
John en Roelof
In mijn beleving zit er aan de rolunitzijde in het carter wel degelijk een keerring.
Dus "lek" carter lijkt me onwaarschijnlijk, lager, vlakke ring en keerring zijn nieuw gemonteerd.
Ook heb bij de lagermontage 2RS1 een keerring laten zitten aan de rolunitzijde.
Enne zou de lekkage met een standaard krukas niet hetzelfde moeten zijn??
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Bestudeer de constructie maar eens goed, je zal zien dat er een open verbinding is via de krukas naar binnenkant rolunit om de bronzen lagerbussen te smeren, die constructie krijg je nooit goed dicht ook niet met de kering aan de koppelingkant, zolas jullie aan het experimenteren zijn kan je veel beter een oto of cnc carter gebruiken.

Last edited by Roelof; 19/12/15 08:46 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
zoals jullie aan het experimenteren zijn kan je veel beter een oto of cnc carter gebruiken.
Zodra ik de hobby/sleutel draad hier weer oppik zullen we het verschil/de verschillen gaan waarnemen.
Ik heb zowel een "genuine" OTO carter als ook een CNC carter daartoe op de werkbank liggen die nog afgebouwd moeten worden.
wordt vervolgd... wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By Roelof
zoals jullie aan het experimenteren zijn kan je veel beter een oto of cnc carter gebruiken.
Zodra ik de hobby/sleutel draad hier weer oppik zullen we het verschil/de verschillen gaan waarnemen.
Ik heb zowel een "genuine" OTO carter als ook een CNC carter daartoe op de werkbank liggen die nog afgebouwd moeten worden.
wordt vervolgd... wink


Moet je in dat oto carter wel een echte kering in bouwen want met het labyrint lekt hij harder als een 3800......komt goed in Drunen, suc6!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Zomaar een vraag, die cnc carters van Ad van 250 euro, zijn dat de goede?

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By Johnnie
Zomaar een vraag, die cnc carters van Ad van 250 euro, zijn dat de goede?


Ja perfecte vervanging voor een oto carter


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Johnnie
Zomaar een vraag, die cnc carters van Ad van 250 euro, zijn dat de goede?


Ja perfecte vervanging voor een oto carter


Absoluut.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Hoop dat ze morghu in Houten aanwezig zijn. cool

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Johnnie
Hoop dat ze morghu in Houten aanwezig zijn. cool


Ad is er. Heb 1 alu zien ronddraaien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Zal dan wel een van de laatste zijn, opdracht is gegeven om nieuwe serie te maken.
Ik heb Pedro gevraagd om foto's en filmpje te maken van productie proces. Tegen die tijd laat ik dat hier even zien, altijd leuk.

Mocht de nood hoog zijn, hier is altijd wel een cnc carter aanwezig.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Nou, vandaag in Houten geweest en kat (carter) in bakkie.
Nou ff netjes opbouwen met de goede onderdelen.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By Johnnie
Nou, vandaag in Houten geweest en kat (carter) in bakkie.
Nou ff netjes opbouwen met de goede onderdelen.


Klasse, ben je nog wel een hardstalen ina afstandbusje nodig die in de kering komt.


Last edited by Roelof; 20/12/15 07:16 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Is dat zo? En waar komt ie dan, over de krukas?

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
He' Johnnie ben jij al geslaagd met je naaf met twee tandw ielen? Zoniet ik weet in het westland een m21 specialist die zegt dat hij naven heeft ,ik hoor wel gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Johnnie
Is dat zo? En waar komt ie dan, over de krukas?


Yep Johnnie. Heb toen zelf een busje gemaakt van gereedschapstaal toen gehard. Vlamharden. Maar het busje moet toch 14mm zijn? Straks effe nameten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
John en Roelof
In mijn beleving zit er aan de rolunitzijde in het carter wel degelijk een keerring.
Dus "lek" carter lijkt me onwaarschijnlijk, lager, vlakke ring en keerring zijn nieuw gemonteerd.
Ook heb bij de lagermontage 2RS1 een keerring laten zitten aan de rolunitzijde.
Enne zou de lekkage met een standaard krukas niet hetzelfde moeten zijn??
Groet
ANdre
er zit wel degelijk een keerring maar de vraag is of die ring keert, zoals Roelof al zegt langs de bronzen bussen is er een lek maar ook de keerring op de bronnzen bussen mag je niet te veel van verwachten, meet zo een bus maar eens na en kijk hem ook eens goed aan, daar achter in het donker kijkt men niet zo nauw


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Johnnie
Nou, vandaag in Houten geweest en kat (carter) in bakkie.
Nou ff netjes opbouwen met de goede onderdelen.


Klasse, ben je nog wel een hardstalen ina afstandbusje nodig die in de kering komt.


gebruik ik ook , ook in combinatie met veel langere INA bussen voor het 1 weg lager ( met steunlagertjes ingebouwd)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By Joan
Originally Posted By Roelof
Originally Posted By Johnnie
Nou, vandaag in Houten geweest en kat (carter) in bakkie.
Nou ff netjes opbouwen met de goede onderdelen.


Klasse, ben je nog wel een hardstalen ina afstandbusje nodig die in de kering komt.


gebruik ik ook , ook in combinatie met veel langere INA bussen voor het 1 weg lager ( met steunlagertjes ingebouwd)


Kan je mij daar een onderdeelnummer van geven of een foto, die zoek ik ook.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Brammer heeft ze in verschillende lengtes.

Brammer


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Brammer heeft ze in verschillende lengtes.

Brammer


volgens mij ( even uit mijn hoofd doen) zit ik in Nederland bij deze ? http://wentellagers.nl


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Is eigelijk de vervanger van het eerste busje op de kruk-as door het lager en afdichting.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Maar Roelof kan ik zo'n busje ook bij jouw kopen whistle

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Let dan even op met de kering.
Als Ad een kering meegeeft is die 21x30. het originelen busje wat daar zit is 21 mm.
Als je een veeeel beter gehard ina busje gaat gebruiken, dan een kering van 20x30x7. en liefst een viton.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ad was de keerringen vergeten en gaat deze naar me opsturen dus ff wachten....

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ja Hans Welp, heb een naaf waar ik iets van ga maken.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb van Ad een keerring van 21 mm gekregen. Wat is nou de maat van dat geharde busje.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij een ring van 21 heb je ook een busje nodig van 21.
De IR 17x21x16 of de originele gebruiken.

Last edited by FFAnders; 27/12/15 10:48 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Oké FFanders, maar is het orginele goed genoeg?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Johnnie, tot op heden gebruik ik nog steeds de originele bussen als ik het carter aanpas.
Ik gebruik wel keerringen van 20x30mm en draai het busje terug naar 19,8 of nog zelfs iets kleiner (minder wrijving en alle kleine beetjes helpen).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik denk dat het busje te zacht is. Een keering kan toch behoorlijk insnijden. En dan gaat de keering eraan. Ik heb mijn busje zoals ik al zei, van gereedschapstaal gedraaid en gevlamdhard nadien. Ik had er 2 gemaakt en heb de lengte nog nagemeten. Deze is 13mm lang.
Jij moet beslissen John. Lastig hè een beslissing nemen.

Last edited by Alfons_Amuse; 28/12/15 08:02 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Beste resultaat heb ik met de ina busjes, die zijn speciaal voor om in een kering te draaien, de vdh busjes houden het ook best lang uit maar uiteindelijk slijt er toch een groef in, zelfgemaakte hardchroombusjes zijn iets beter maar de chroomlaag is maar dun dus slijt ook door.

Als kering zeker 1 nemen met stoflip, is beter bestand tegen modder enz.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Natuurlijk prima dit. Maar zeker niet het standaard busje gebruiken. Die langere bus moet dan wel iet ingekort worden natuurlijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Dus als ik het goed begrijp is de maat 17 x 21 x 16 te lang?

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Weet het ff niet meer cry cry sta namelijk net op het punt om te gaan bestellen.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted By Johnnie
Weet het ff niet meer cry cry sta namelijk net op het punt om te gaan bestellen.


Jammer dat je zo ver weg woont anders was het zo klaar.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Probeer bij Brammer te bestellen maar heb geen eigen bedrijf. Moet me helemaal laten skreenen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dan heb je 3 mogelijkheden :

bestellen via het werk of

naar Brammer in b.v. Roermond bij de balie afhalen of

vragen of John Meisters het voor je wilt afhalen/bestellen.

Ik ga altijd bij de balie afhalen en er is nog nooit gevraagd of je een eigen bedrijf hebt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Geen probleem, ik ben klant bij Brammer, dussss.. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Johnnie. Meet effe de 2 busjes op kwa lengte. Dan hun je makkelijk dat langere busje aanpassen. Als je dat niet doet dan kan je de koppeling niet helemaal erin krijgen en zit je met een spleet tussen het Carter en koppeling huis toch. Simpel op te losse joh. Weet je toch wel als ervaren Solex man. Gewoon bestellen en opbouwen. Krijg je absoluut geen spijt van.

Last edited by Alfons_Amuse; 29/12/15 10:45 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Of via EBAY???

Ina 17x20x16


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Oké, bedankt voor de reacties en aanmoedigen. Ben op dit moment ff met twee dingen bezig. De aandrijving van de Alpino (dit gaat de goed kan op). En met die sjit bus. Ik denk dat ik voor een lange bus ga. Moet ff een draaier regelen om een gat in een plaattandwiel te steken. Die kan ook voor mij een busje gaan maken als ie dat wil.
De meneer die normaal voor mij dingetjes deed draaien is helaas recent overleden cry

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zoals ik al eerder schreef gebruik ik de originele bus en die gaat erg lang mee (2000km ??).
Je kunt het blokje hiermee opbouwen en in de tussentijd een andere, geharde , bus op de juiste
maat laten maken of de hierop aansluitende langere zachte bus in laten korten.
Als je het juiste gereedschap voorhanden hebt is het eenvoudig om onderdelen aan te passen
maar dat heeft niet iedereen en ben je afhankelijk van anderen.
Misschien een idee voor b.v. Ad van Heerbeek om ook de aangepaste bussen te leveren als je een CNC carter
aanschaft dan kunnen de nieuwe eigenaren zonder al te veel problemen een nieuw carter opbouwen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Zoals ik al eerder schreef gebruik ik de originele bus en die gaat erg lang mee (2000km ??).
Je kunt het blokje hiermee opbouwen en in de tussentijd een andere, geharde , bus op de juiste
maat laten maken of de hierop aansluitende langere zachte bus in laten korten.
Als je het juiste gereedschap voorhanden hebt is het eenvoudig om onderdelen aan te passen
maar dat heeft niet iedereen en ben je afhankelijk van anderen.
Misschien een idee voor b.v. Ad van Heerbeek om ook de aangepaste bussen te leveren als je een CNC carter
aanschaft dan kunnen de nieuwe eigenaren zonder al te veel problemen een nieuw carter opbouwen.


Goed idee Ronald, zal het Ad voorleggen. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heel goed idee, gewoon een mooi service-pakketje samenstellen. Een soort plug en play laugh

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Johnnie
Heel goed idee, gewoon een mooi service-pakketje samenstellen. Een soort plug en play laugh


Komt goed. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
En omdat het toch weer een akelig natte zomer gaat worden, gaan we de dingen in de garage weer oppakken.
Ga aan het cnc carter beginnen, maar weet niet wat voor ringen en bussen op de krukas moeten.
De eerste wordt een harde IR17x21x16 maar dan......?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
En omdat het toch weer een akelig natte zomer gaat worden, gaan we de dingen in de garage weer oppakken.
Ga aan het cnc carter beginnen, maar weet niet wat voor ringen en bussen op de krukas moeten.
De eerste wordt een harde IR17x21x16 maar dan......?


Waarom niet een IR 17x20x16 , drukfoutje Johnnie??

De keerring is 20mm en geen 21mm.

En verder opbouwen met de standaard onderdelen, bus en rol.
Dan nog niet de koppeling er strak opdraaien want mogelijk komt de rol tegen het carter aan en die wil je nog heel houden.
(die fout heb ik ook de eerste keer gemaakt, de rol raakte lichtjes het carter en die kan dan stuk gaan , is bij mij gebeurd).
Als de rol te ver van het carter zit kan je een bus inkorten en is de ruimte te klein dan moet er een vulring tussen.
Als dat allemaal klopt kan je verder met opbouwen, koppeling, spoelenplaat enzv.

Last edited by FFAnders; 20/06/16 11:13 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.115s Queries: 217 (0.041s) Memory: 1.9705 MB (Peak: 2.9823 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 08:59:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS