Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Vanmiddag weer een 40 km in het zonnetje gereden en onderweg tijdens het rijden heb ik wat gespeeld met de stand van de motorhevel.
In een eerder bericht heb ik al eens geschreven dat het gele neusje wel erg dicht op de band komt.
Nu komt daar de volgende ervaring bij:
Als ik tijdens het rijden het blokje langzaam wat naar achteren kantel gaat het blokje opeens veel mooier lopen.
Het wat zware gekreun van het blokje is dan ook weg en er komt het "normale" Solex geluid voor in de plaats.
Daarbij komt nog eens dat de OTO dan binnen een paar honderd meter na dit kantelen zo'n 5 km/h sneller gaat lopen en hoorbaar soepeler.
Als tijdelijke oplossing onderweg even een tie-wrap achter de motorhevel en om het balhoofd zodanig "op spanning" getrokken dat het blokje nog steeds op de band staat maar wel wat naar achter gekanteld t.o.v. de doorgezakte stand.
De foto laat het lapmiddel even zien, maar ik heb (nog) geen idee waar de oorzaak ligt en wat te doen om dit euvel op te lossen.
Ik ben benieuwd naar reacties, aanwijzigingen, commentaar!
(blokje wordt in feite dus te strak aangetrokken op de band)


Last edited by RedFox; 05/10/14 03:46 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Welk type motorveer gebruik je?

Ik weet niet hoe het bij een Oto zit, maar bij mijn S4800 had ik dat probleem ook als ik stugge veren erop had.



Links op de afbeelding zie je het "stugge type", de veerspiraal is korter dan die van het "soepele type" rechts op de afbeelding.

Zou het kunnen dat in combinatie van de motorschetsplaten die je er op hebt, soepele veren een uitkomst bieden?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik kan zo even geen foto maken, maar heb de veren tijdens restauratie nieuw gekocht bij een van de bekende aanbieders hier in NL.
Het is de veer op het plaatje hieronder en volgens jou dan dus de wat kortere en strakke.(aantal windingen op foto ook vrijwel gelijk)
Ik weet me te herinneren dat tijdens montage het inderdaad nogal wat moeite kostte om de veer te bevestigen (dreke2/André) zal dat kunnen bevestigen, hij was erbij en we hadden onze 4 handen nodig.
De oude veren waren zo goed als vergaan en hadden nauwelijks nog spanning, dus zou je aanwijzing toch een stap in de richting kunnen zijn van de oplossing. (maar die liggen in de vuilbak...)
Waar is die langere/slappere veer verkrijgbaar?
Het is de test zeker waard!



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Inmiddels ook nog wat gegoogled en mogelijk is de veer in een van de bijgaande links de alternatieve veer?
http://www.zandri.nl/motoronderdelen/kop...veer-solex.html
https://www.davelaarscooters.nl/motor-trekveer-solex.html
http://www.zunparts.nl/contents/nl/d40.html

Ook nog een foto gevonden in een bericht van wijlen Opa-Ris in 2005.
Daar zijn de veren ook beduidend langer, of dat een OTO blokje is kan ik zo niet zien.
Het artikel ging over de vraag van de veerbevestiging bij een 5000, maar mogelijk is het als voorbeeld gebruikt omdat het principe hetzelfde is.


Last edited by RedFox; 05/10/14 03:43 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Ik heb je geprobeerd te bellen maar je neemt niet op bel me even als je tijd en of zin hebt,
Wijnand

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Redfox.

Die rare krul aan die veer wordt door de meeste weggeknipt. Ik doe dat ook. Ik heb het ook al eens hier gevraagd waarom dat dient maar tot nu toe geen antwoord gekregen.
Ik wil even wat van je weten. Meet eens als de motor in de haak zit, de afstand van tipje van het spatbordneusje tot aan de voorband. (de kortste afstand.
Van mijn Amuse t.o.v. de Solex van Mirjam, zit daar 15mm verschil in. Daarom zit mijn spatbordje ook iets lager dan die van Mirjams Solex. Geen probleem maar zit gewoon iets lager.
Ik zal ook even de maten meten en hier plaatsen.
De motortjes staan gewoon goed en gelijk wat de hoek betreft t.o.v. elkaar. (alles is hier in orde).


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Redfox.

Ik heb effe gemeten en bij de Amuse 55mm en bij Solex Mirjam 73mm.
Dus 18mm verschil.

Van de winter ga ik het neusje iets bijwerken en dan komt hij vanzelf iets hoger te staan. Als ik nu rij komt het neusje in de buur van de 10 tot 15mm denk ik. Ik wil het ongeveer tussen de 20 en 25mm hebben. En kwestie van de gleuven in het spatbordneusje wat bij werken.

Last edited by Alfons_Amuse; 05/10/14 07:52 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb dat bij een aantal Solexen uitgetest wat de invloed is van meer of minder roldruk op de band.
Bij een enkeling had ik het idee dat er geen verschil was
Sommige zijn daar minder gevoelig voor dan anderen.
Als de voorband goed (hard)opgepompt is dan is dit effect ook minder.
Ook de bandsoort is van invloed, harder of zachter rubber, bij de rolindruk op de band.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Waar is die langere/slappere veer verkrijgbaar?
Ik heb ze op een beurs bij Marcel gevonden.
Misschien heeft Ad ze ook wel ...

Op mijn blok werken ze perfect. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 06/10/14 01:51 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Die rare krul aan die veer wordt door de meeste weggeknipt. Ik doe dat ook. Ik heb het ook al eens hier gevraagd waarom dat dient maar tot nu toe geen antwoord gekregen.
Om er niet met je hemd/jurk achter te blijven inhaken?? frown

Last edited by AlienSolexfiend; 06/10/14 01:22 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De Solex ingenieurs hebben deze krul destijds bedacht en noodzakelijk geacht.... en als ze iets weg konden laten dan deden ze dat ook . Er moet dus een reden voor zijn... welke? confused


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Quote:
Waar is die langere/slappere veer verkrijgbaar?
Ik heb ze op een beurs bij Marcel gevonden.
Misschien heeft Ad ze ook wel ...

Op mijn blok werken ze perfect. wink

En daar zijn ze op zijn website nog steeds te koop voor Euro 1,53 p.st. zag ik zojuist smile

Last edited by RedFox; 06/10/14 03:28 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
De Solex ingenieurs hebben deze krul destijds bedacht en noodzakelijk geacht.... en als ze iets weg konden laten dan deden ze dat ook . Er moet dus een reden voor zijn... welke? confused


Die krul komt om je carter


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: john meisters
De Solex ingenieurs hebben deze krul destijds bedacht en noodzakelijk geacht.... en als ze iets weg konden laten dan deden ze dat ook . Er moet dus een reden voor zijn... welke? confused


Die krul komt om je carter


Ik dacht ook zoiets Jan, maar bij mij past het van geen kant. Dus weg ermee. Je kan het ook zien aan die foto van Redfox een paar reactie terug. Alleen het zit daar echt vreemd en de werking?

Last edited by Alfons_Amuse; 06/10/14 03:34 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dat past wel, de werking??? Je veren kunnen niet meer bij de band komen, het is een beetje krap daar.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Inderdaad, nu je het zegt Jan, ik meen deze verklaring al eens op het forum gelezen te hebben.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
die krul hoort bij veren voor 1 bepaald type spatbord, om te voorkomen dat je spatbord naar beneden klappert ( dat boutje bleek al lang niet meer te werken), tegenwoordige veren zijn inderdaad veel te strak. hangt van de manier van wikkelen af dat kun je zo doen dat gewikkelde veren WEL of GEEN voorspanning hebben dus los van aantal wikkelingen, draaddikte en wikkeldiameter ( die in de formule voor veerspaning zitten) is er nog een variabele:"de voorspannings wikkeling" door tijdens het wikkelen de draad zodanig vast te houden dat hij al voor"tordeerd" want torderen is in feite wat een draadveer doet tijden in en uittrekken.


voor de 24 uurs race heb ik al laten zien dat er andere posities op mijn schetsplaat zijn om de veer aan te haken en voor een andere die zonder veren werkte heb ik daar die blokkeerplaat gemaakt, scheelt je kilometers in snelheid EN trekkracht

Last edited by Joan; 07/10/14 01:07 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heeft iemand dan een idee, hoe sterk de veren moeten zijn. Maw. de veersterkte. Hoeveel kg/cm gewicht kan hij dragen. Om maar wat te noemen.
Wie heeft de originele veren nog en wil die dan eens eens een test dan. Bijvoorbeeld, hang de veer op en hang daar een emmer aan. Giet 3 liter water erin en kijk hoeveel de veer is uitgerokken.
Ik ben benieuwd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een motor weegt zo'n 10kg.
Hij hangt aan een scharnieras die wat weerstand bied alnaargelang de kwaliteit en de indrukking van de rubbers.
Dan zitten er links en rechts nog wat frictie plaatjes die heel bepalend zijn voor de benodingde trekkracht van de veren.
Haal je die frictieringen en de veren eraf dan zou de motor, met droog weer, op eigen gewicht de solex voort kunnen bewegen.
Dat gewicht is geen 10kg op de band maar minder door de ophanging aan de scharnieras.
Met de 24uurs hebben we best lang, geen idee hoe lang, met maar één veer gereden zonder merkbare slip en deze veren waren zeker niet strak gespannen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Dit draadje bevat weer leerzame informatie.
Inmiddels zijn er alternatieve veren naar me onderweg, deze zoals aan begin van het draadje getoond en goed zouden moeten zijn
Van zodra ik heb getest volgt commentaar, maar dat zal pas zijn nadat ik weer een tankje op de Oto heb smile


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nu wordt het leuk FF.
Volgens mijn berekening, zal er heel veel slip zijn, als je de veren en frictieplaten weghaalt. En kan het eigenlijk niet.

Last edited by Alfons_Amuse; 08/10/14 03:33 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Nee ff heeft gelijk, motortje trekt zich vast.
De hoek, hart voorwiel hoogte motorophanging is daar verantwoordelijk voor.

Een kennis had last van rolslip bij nat weer, hij heeft de motor iets verhoogt en het was opgelost. Waarschijnlijk of verkeerde schetsplaten gemaakt, of toch niet de originelen voorvork.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: RedFox
Dit draadje bevat weer leerzame informatie.
Inmiddels zijn er alternatieve veren naar me onderweg, deze zoals aan begin van het draadje getoond en goed zouden moeten zijn
Van zodra ik heb getest volgt commentaar, maar dat zal pas zijn nadat ik weer een tankje op de Oto heb smile


Laat maar even weten welke veren de "slappere" zijn, ik zit ook wel eens met dit probleem. Ik heb al eens een "aanslag" gemaakt in de schetsplaat om verder zakken te voorkomen maar dat verdient niet de schoonheidsprijs wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en even testen met een gewicht eraan, dan zul je zien dat er veren zijn met voorspanning, die gaan pas oprekken NA een bepaald minimaal gewicht te zien.
originele rekken meteen .

zelfde geldt eigenlijk ook voor veel nieuw geleverde voorremterugtrekveren die erg stug zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je deze motorveren , gecontroleerd, verder uitrekt dan kan je de voorspanning eruit krijgen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
[quote=RedFox]
Laat maar even weten welke veren de "slappere" zijn, ik zit ook wel eens met dit probleem. Ik heb al eens een "aanslag" gemaakt in de schetsplaat om verder zakken te voorkomen maar dat verdient niet de schoonheidsprijs wink

Ga ik na de test zeker doen John!

Last edited by RedFox; 09/10/14 05:22 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Quote:
Waar is die langere/slappere veer verkrijgbaar?
Ik heb ze op een beurs bij Marcel gevonden.
Misschien heeft Ad ze ook wel ...

Op mijn blok werken ze perfect. wink

En daar zijn ze op zijn website nog steeds te koop voor Euro 1,53 p.st. zag ik zojuist smile

Hij bood toen zowel de stugge als de soepele aan, maak dus goed duidelijk welke je wilt.
Hij had ze ook in meerdere tinten . laugh

Last edited by AlienSolexfiend; 09/10/14 11:39 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt, ik heb bij Ad ook soepele veren vandaan die bij geringe belasting al uit de "rustpositie" komen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Klopt, ik heb bij Ad ook soepele veren vandaan die bij geringe belasting al uit de "rustpositie" komen.

Staan die ook in de webshop bij Ad?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: FFAnders
Klopt, ik heb bij Ad ook soepele veren vandaan die bij geringe belasting al uit de "rustpositie" komen.

Staan die ook in de webshop bij Ad?

Nee, dit is een straffe, maar misschien heeft hij ze wel in huis.

Quote:



Hier nog een plaatje waar je het verschil ziet hoe ze opgespannen zijn (op een S4800): links op afbeelding de stugge veer, rechts de soepele.



Je voelt meteen het verschil, bij de soepele veer kostte het me weinig moeite om ze erop te leggen.

Last edited by AlienSolexfiend; 11/10/14 08:23 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik heb inmiddels dezelfde veren, komt goed!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
De onderstaande gebruikte originele veren kwam ik gisteren op ebay nog tegen voor een appel en een ei........
En toen werkte plotseling de "buy-now" knop op het toetsenbord van de Apple weer.
Voorlopig kan ik hier de komende jaren vooruit wat motorveren betreft smile




Last edited by RedFox; 12/10/14 03:38 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En nu zou ik eens graag willen weten wat de veerconstante is. Dus, hoeveel gram/mm rek er is, en hoe lang is de veer.
confused


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
En nu zou ik eens graag willen weten wat de veerconstante is. Dus, hoeveel gram/mm rek er is, en hoe lang is de veer.
confused

Ik zal deze veren eens gaan meten zodra ze binnen zijn en hierover kort berichten aansluitend.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Toevallig ben ik een blokje aan het monteren en nu zie ik geloof ik waar die krul voor is. Jan zei al dat ze om je carter komen, daar werken ze als een soort aanslag zodat je neusje niet te ver door kan veren. Bij mij zit dat ook niet altijd zoals het moet geloof ik wink

Attached Images
image.jpg (95.81 KB, 517 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ja dat is prima te zien zo!
Bovendien beschadigd het uiteinde de zijkant van je voorband niet! wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik knip die haak er altijd af en als de veer tegen de band komt is er ergens wat fout.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Neusje zit toch vast met een M4 boutje?
Of bij sommige Solexen niet?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Nee niet bij allemaal

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zou het dan alleen daarvoor zijn?
Als het zo is, toch leuk bedacht.
Zou het voor de Oto vd Heem andere veren zijn geweest?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: john meisters
Toevallig ben ik een blokje aan het monteren en nu zie ik geloof ik waar die krul voor is. Jan zei al dat ze om je carter komen, daar werken ze als een soort aanslag zodat je neusje niet te ver door kan veren. Bij mij zit dat ook niet altijd zoals het moet geloof ik wink

grin wink

Attached Images
trekveer_boven_(Large).JPG (58.84 KB, 827 downloads)

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Mooi plaatje Ad, daar is ook mooi te zien dat de binnenkant van krul dan ook tegen het carter komt om als "eind aanslag" te dienen voor het neusje!

Last edited by RedFox; 12/10/14 11:38 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, maar dan alleen als er geen boutje M4 aan het neusje zit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Bij mij is het lipje van het neusje waar dat boutje ingaat afgebroken.
Het M4 boutje zit echter nog wel in het carter en mijn reserve neusje heeft ook een lipje, dus dat wordt binnenkort ook weer een duo.... smile


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Ik heb mijn neusje gewoon vastgezet met 2 dunne vlakke carosserieringen.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: RedFox
De onderstaande gebruikte originele veren kwam ik gisteren op ebay nog tegen voor een appel en een ei........
En toen werkte plotseling de "buy-now" knop op het toetsenbord van de Apple weer.
Voorlopig kan ik hier de komende jaren vooruit wat motorveren betreft smile




Deze UOS veren, zijn dit de authentieke VDH motorveren van een OTO?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Neusje zit toch vast met een M4 boutje?
Of bij sommige Solexen niet?


Zeg maar gerust bij de meeste Solexen niet (althans bij de mijne) wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zou het dan alleen daarvoor zijn?
Als het zo is, toch leuk bedacht.
Zou het voor de Oto vd Heem andere veren zijn geweest?

Ja, dat schreef ik toch al in een veel eerder bericht : "aanslag" voor sommige typen spatborden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk, toch mooi om dit soort kleine details te weten te komen. Weer iets geleerd. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
De post uit Frankrijk is ook aangekomen.
Leuke deal: 1 x 6,5mm carburateur (incl. sproeier aan de andere kant) + 4 originele trekveren voor in totaal Euro 17,00 excl. briefporto. wink
Dit weekend eventje alles in nieuwstaat stralen en dan eens de veren gaan meten zoals door gevraagd door mede forumlid Alfons!
P.S. De oplettende kijker ziet dat er zelfs nog 2 verschillende "krullen" zijn.


Last edited by RedFox; 18/10/14 01:19 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oké Geert, ik ben benieuwd wat de veerconstante is. Kan ik die van mij straks ook controleren, en ik
denk ook andere.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die veerconstante daar kan ik weinig mee om eerder omschreven redenen.
Hoe strak staat je frictie afgesteld ?? zitten ook veren in.
Hoe zwaar draait de motor om de scharnieras ?? met nieuwe, strak afgestelde
scharnierasrubbers kan je ook veel weerstand hebben.
Met versleten rubbers is die weerstand nihil.

Last edited by FFAnders; 18/10/14 02:56 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Die veerconstante daar kan ik weinig mee om eerder omschreven redenen.
Hoe strak staat je frictie afgesteld ?? zitten ook veren in.
Hoe zwaar draait de motor om de scharnieras ?? met nieuwe, strak afgestelde
scharnierasrubbers kan je ook veel weerstand hebben.
Met versleten rubbers is die weerstand nihil.

Kijk, dit is nou een goede beredenering.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Gewoon even oppoetsen volstaat. Met stralen zou ik uitkijken, ik weet niet of deze veren geadoniseerd zijn.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Gewoon even oppoetsen volstaat. Met stralen zou ik uitkijken, ik weet niet of deze veren geadoniseerd zijn.


Het zal een zinklaagje zijn op de veren en, inderdaad, met stralen gaat dat laagje eraf .
Uiteindelijk :
* houd je er geen betere veer aan over.
* de veer zit uit zicht dus zal door weinig mensen bewonderd worden.
* afborstelen en blanke tectyl of zinkspray erop voor een langere levensduur.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
@ Ali + Ronald: daar hebben jullie een punt!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Gewoon even oppoetsen volstaat. Met stralen zou ik uitkijken, ik weet niet of deze veren geadoniseerd zijn.


Het zal een zinklaagje zijn op de veren en, inderdaad, met stralen gaat dat laagje eraf .
Uiteindelijk :
* houd je er geen betere veer aan over.
* de veer zit uit zicht dus zal door weinig mensen bewonderd worden.
* afborstelen en blanke tectyl of zinkspray erop voor een langere levensduur.


Ronald , ik denk dat dat laagje zinkspray niet echt iets toevoegd aan de langere levensduur .
Een zinkspray hecht niet echt op het materiaal en zal zeker niet op die plaats waar het komt te zitten waar veel water en zand voorbij komt een lang leven beschoren zijn.


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zou kunnen Kees maar als de veer wat beter beschermd is tegen roest gaat deze langer mee.
Op de plaatsen waar de veer inhaakt zal het weinig effect hebben, dat wel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Dat is inderdaad waar , als je er niets aan doet gaat et zeker minder lang goed .
Kan je zoiets niet in olie koken ofzo , is maar een hersenspinsel op dit moment.


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Frank, snap je nu waarom ik een paar setjes van die veren heb gescharreld, kan ik voorlopig vooruit grin
Als ik t.z.t. weer eens wat voor het galvaniseerbedrijf heb, is dat de nog betere oplossing.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: kees33
Dat is inderdaad waar , als je er niets aan doet gaat et zeker minder lang goed .
Kan je zoiets niet in olie koken ofzo , is maar een hersenspinsel op dit moment.

Neen, frituren is geen optie. smile

Als ergens de structuur van het ionenrooster verstoord is (metaalmoeheid), is een zinkbehandeling ook weinig zinvol.
Dit kan men nagaan door een ferquentie meting uit te voeren.

Heb je al gedacht om ze eventueel in het kopervet te zetten?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Natuurlijk wat je aangeeft klopt, maar deze veren trekken de zaak toch naar beneden. En ik wil toch weten hoe sterk ze zijn ten opzichte van de nieuwe.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De veren die bij mij kapot zijn gegaan zijn al bijna 50 jaar oud geweest, en hebben zeer barre tijden meegemaakt.

Zoals wij ons Solexje tegenwoordig behandelen (lekker droog en warm, zelden naar buiten met regen) zullen deze veren ons waarschijnlijk overleven. Ik maak me daar dus niet zo druk over wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Is er al iets bekend?
Loopt je Solex nu wel zonder te kreunen door die veren?
Je weet het wel spannend te houden hoor...


If you break it, you own both halves!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Momenteel rijd ik niet in verband met reparatie actie van het tankje en eveneens nog op stapel staande revisie van het blokje.
Te zijner tijd volgt voortzetting van dit topic en bericht over resultaat.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Misschien een goede gelegenheid om nieuwe rubbers op de scharnieras te steken, en eventueel de frictieveren van de glijders te vervangen.

Maar eerlijk gezegd ben ik ook benieuwd of die Franse veren minder aanspannen. Voel je al een verschil als je ze opentrekt?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Fidoboy
Is er al iets bekend?
Loopt je Solex nu wel zonder te kreunen door die veren?
Je weet het wel spannend te houden hoor...


Ik pak dit draadje nog eens op, ik heb wat geëxperimenteerd en het volgende kun je doen als je veren de motor te hard op de band trekken:

Span de te strakke veer tussen de bankschroef en meet de lengte op. (De strakke veren zijn 40 mm, alleen de windingen opmeten).
Trek met een schroevendraaier de veer uit tot de lengte van 140 mm bereikt is. In ontspannen toestand is de lengte nu 45 mm. geworden. De veer gaat een stuk soepeler en mijn Solex rijdt nu met veel minder moeite mijn testbergje op.

Testen met veerconstante en gewichten ga ik niet doen, zie hieronder mijn slogan wink

O ja, ik kon de meter er niet bij houden met uittrekken omdat ik een foto moest maken. Normaal houd je in de ene hand de schroevendraaier en in de andere de meter, werkt perfect. Succes wink

Attached Images
image.jpg (76.42 KB, 487 downloads)
image.jpg (106.22 KB, 466 downloads)
Last edited by john meisters; 15/12/14 06:34 PM. Reason: Opm. meter toegevoegd.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
tjemig te pemig zeg, wat is er achterop die bankschroef gebeurd ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Goed opgelost zo .
Als je de voorspanning eruit trekt is de veer bij het begin van uit-rekken al wat minder krachtig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
tjemig te pemig zeg, wat is er achterop die bankschroef gebeurd ?


Nou ehh... wat is er niet gebeurd? In elk geval geen handveger overheen geveegd. (Zal ik straks eens doen, de garage mist Mieke wel eens cry )


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
En Geert, al enig nieuws over het resultaat?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Fidoboy
Is er al iets bekend?
Loopt je Solex nu wel zonder te kreunen door die veren?
Je weet het wel spannend te houden hoor...


Ik pak dit draadje nog eens op, ik heb wat geëxperimenteerd en het volgende kun je doen als je veren de motor te hard op de band trekken:

Span de te strakke veer tussen de bankschroef en meet de lengte op. (De strakke veren zijn 40 mm, alleen de windingen opmeten).
Trek met een schroevendraaier de veer uit tot de lengte van 140 mm bereikt is. In ontspannen toestand is de lengte nu 45 mm. geworden. De veer gaat een stuk soepeler en mijn Solex rijdt nu met veel minder moeite mijn testbergje op.

Testen met veerconstante en gewichten ga ik niet doen, zie hieronder mijn slogan wink

O ja, ik kon de meter er niet bij houden met uittrekken omdat ik een foto moest maken. Normaal houd je in de ene hand de schroevendraaier en in de andere de meter, werkt perfect. Succes wink

Goede tip John, in de komende Kerstvakantie kan ik weer wat tijd besteden aan de Solex en jouw methode eventueel toepassen.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: RedFox
De post uit Frankrijk is ook aangekomen.
Leuke deal: 1 x 6,5mm carburateur (incl. sproeier aan de andere kant) + 4 originele trekveren voor in totaal Euro 17,00 excl. briefporto. wink
Dit weekend eventje alles in nieuwstaat stralen en dan eens de veren gaan meten zoals door gevraagd door mede forumlid Alfons!
P.S. De oplettende kijker ziet dat er zelfs nog 2 verschillende "krullen" zijn.

Afgelopen weekend heb ik 2 van de 4 veren van de bijgaande foto gemonteerd aan de schetsplaat en het neusje.
Zowel de montage (kon nu met handkracht) als ook het testritje van 15km verliepen perfect.
Het blokje komt zeer soepel op de band, zakt niet meer te ver door omdat deze veren veel minder sterk zijn dan de eerder gemonteerde.
Die waren zo sterk dat we ze met 2 personen moesten monteren.
Duidelijk een geval van de verkeerde veer geleverd!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Wat een gedoe over een paar veren.
Er zijn solexen ge maakt waar een zware beugel op moest op een paar bouten met een kunststof hoedje.
Om deze beugel te kunnen dragen werd er een lipje met een boutje gemonteerd .
Maar door het klapperen ( door de speling op de boutjes )brak het lipje er al in de garantie tijd er al af en koste de verkoper dat al te veel centjes.
Dus werden er aan de veren een paar rare bochten gebogen die er voor moesten zorgen dat het neusje toch het gewicht kon dragen zonder steeds op de band neer te ploffen.
De fabriek maakte maar een soort en moest de fietsenmaker deze wat verbuigen zodat de rare bocht zodanig werkte dat de neus niet naar beneden kon zakken.
En ook tegelijk zorgen dat de neus ophanging niet te vlug versleten was.
Later toen de beugel een andere bevestiging kreeg was deze rare krul eigenlijk niet meer nodig ( nieuwe veren nieuwe nummers en dat ook nog een andere veer laten maken ).
Dan nog iets over de sterkte van de veren.
Als de bevestiging van de motor op de goede plaats is dan zal de motor bij grotere trekkracht van zelf sterker op de band drukken.
De veren hebben nog een ander doel en dat is de rol met een gemiddelde druk op de band houden.
De wrijving platen zorgen er voor dat de motor geen eigen leven gaat lijden op slechte wegen.
Dus als je in een kuil rijd dan knalt de motor niet met geweld op de band om vervolgens weer van de band te komen ( doorslippen ).
Zijn de veren te slap dan zal door de kracht van de wrijving platen het te lang kunnen duren voordat de rol weer voldoende op de band drukt (doorslippen).
Dus de fabriek heeft het anders bekeken dan wij.
Dan de druk op de band.
De lager constructie van motor en wiel is zodanig ( gewicht berijder ) dat het wel iets vermogen zal kosten .
Maar meestal zal de motor meer gaan slippen en lijkt de motor harder te lopen.
Of de motor heeft zo weinig vermogen over om dat te overwinnen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Maar toch mooi dat Geert weer een mooi carburateur heeft en een paar originele veren.
Geert had te sterke veren blijkbaar. Dus de trekkracht van de motor en veren veroorzaken dat de motor te diep zakt. Aangenomen dat de schetsplaten de juiste zijn, maar daar ga ik vanuit.

Zelf heb ik geen smeermiddel bij de glijbananen en daardoor blijft de motor rustig op zijn plek. Op halen kost iets kracht maar dat valt wel mee.

Geert ik ben benieuwd naar de veerconstante. Dus hoeveel mm rekt de veer uit als je b.v. 500 gram eraan hangt, 1000 gram eraan hangt enz..
Op die manier kunnen we dan andere imi veren vergelijken toch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ut tensio, sic vis


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ut tensio, sic vis
Dat is letterlijk vertaald: "zoals rek, zo is kracht" , oftewel de Wet van Hooke!
Deze wet beschrijft de evenredigheid tussen de mechanische spanning en de hieruit voortkomende vervorming (bijvoorbeeld een uitrekking).
Ik zal de veerconstante nog voor je meten Alfons, maar doe dat pas nadat ik het ontstekingsprobleem hier getackeld heb smile



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Wat een gedoe over een paar veren.
Er zijn solexen ge maakt waar een zware beugel op moest op een paar bouten met een kunststof hoedje.
Om deze beugel te kunnen dragen werd er een lipje met een boutje gemonteerd .
Maar door het klapperen ( door de speling op de boutjes )brak het lipje er al in de garantie tijd er al af en koste de verkoper dat al te veel centjes.
Dus werden er aan de veren een paar rare bochten gebogen die er voor moesten zorgen dat het neusje toch het gewicht kon dragen zonder steeds op de band neer te ploffen.
De fabriek maakte maar een soort en moest de fietsenmaker deze wat verbuigen zodat de rare bocht zodanig werkte dat de neus niet naar beneden kon zakken.
En ook tegelijk zorgen dat de neus ophanging niet te vlug versleten was.
Later toen de beugel een andere bevestiging kreeg was deze rare krul eigenlijk niet meer nodig ( nieuwe veren nieuwe nummers en dat ook nog een andere veer laten maken ).
Dan nog iets over de sterkte van de veren.
Als de bevestiging van de motor op de goede plaats is dan zal de motor bij grotere trekkracht van zelf sterker op de band drukken.
De veren hebben nog een ander doel en dat is de rol met een gemiddelde druk op de band houden.
De wrijving platen zorgen er voor dat de motor geen eigen leven gaat lijden op slechte wegen.
Dus als je in een kuil rijd dan knalt de motor niet met geweld op de band om vervolgens weer van de band te komen ( doorslippen ).
Zijn de veren te slap dan zal door de kracht van de wrijving platen het te lang kunnen duren voordat de rol weer voldoende op de band drukt (doorslippen).
Dus de fabriek heeft het anders bekeken dan wij.
Dan de druk op de band.
De lager constructie van motor en wiel is zodanig ( gewicht berijder ) dat het wel iets vermogen zal kosten .
Maar meestal zal de motor meer gaan slippen en lijkt de motor harder te lopen.
Of de motor heeft zo weinig vermogen over om dat te overwinnen.

ik heb nog originele veren daar zit een stuk recht aan die is net zo lang als de veer zelf, das voor de spatbordjes waar bovenaantwee lipjes zaten om de veer aan te haken dan zijn er nog veren geweest die je aan het carter moest haken.
voor solex is er echt niet DE veer maar een heel scala die van tegenwoordig zijn wel heel erg aan de korte kant maar met een trukkje en een vlam van een campinggas puntbrander ( paar windingen weer recht stoken zijn er prima "op maat" veren te maken.
eenmaal gemonteerd moet het blok gewoon "goed" voelen das een kwestie van ervaring


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Interessante weetjes toch allemaal.
Misschien een goed idee om al deze types eens in kaart te brengen aan de hand van beeldend materiaal.

Ik heb van mijn Solex zelf nog 1 ori veer intact opzij liggen. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kan het wel in kaart brengen maar het heeft niet zo veel zin.
Wanneer de frictieplaten nogal stug werken ben je gauw geneigd om er sterkere veren op te zetten wat een verkeerde oplossing is.
Ook in de frictieveren zit nogal verschil in drukkracht en het hangt er ook vanaf of de frictieplaatjes wat vettig of juist wat roestig zijn.
En dan heb je ook nog de dempingsrubbers om de scharnieras.
Met nieuwe rubbers scharniert de motor ook wat zwaarder dan bij versleten/verdroogde rubbers.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Je kan het wel in kaart brengen maar het heeft niet zo veel zin.
Wanneer de frictieplaten nogal stug werken ben je gauw geneigd om er sterkere veren op te zetten wat een verkeerde oplossing is.
Ook in de frictieveren zit nogal verschil in drukkracht en het hangt er ook vanaf of de frictieplaatjes wat vettig of juist wat roestig zijn.
En dan heb je ook nog de dempingsrubbers om de scharnieras.
Met nieuwe rubbers scharniert de motor ook wat zwaarder dan bij versleten/verdroogde rubbers.

wink smile


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Je kan het wel in kaart brengen maar het heeft niet zo veel zin.
Wanneer de frictieplaten nogal stug werken ben je gauw geneigd om er sterkere veren op te zetten wat een verkeerde oplossing is.
Ook in de frictieveren zit nogal verschil in drukkracht en het hangt er ook vanaf of de frictieplaatjes wat vettig of juist wat roestig zijn.
En dan heb je ook nog de dempingsrubbers om de scharnieras.
Met nieuwe rubbers scharniert de motor ook wat zwaarder dan bij versleten/verdroogde rubbers.

Daar ben ik het volkomen met eens, maar vanuit een historisch perspectief vind ik het ook wel een wetenswaardigheid.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Op deze website kan je ook nog wat terugvinden wat er door de jaren verandert is.

http://www.lesolex.com/chronologie.php


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Die kende ik nog niet, ziet er mooi gedocumenteerd uit.
Staat ie al op de link page? wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2015
Posts: 44
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2015
Posts: 44
Heel veel informatie over de veren. Maar hoe demonteer ik deze het eenvoudigst. Moet het voorwiel eruit of moet het motortje worden gedemonteerd ?

Vriendelijke groet, Peter


Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen !
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Met een tang pak je onderaan het rechte stukje. Goed knijpen, haakje uit het gaatje trekken, langzaam ontspannen.
Voorwiel hoeft er niet uit, maar maakt het wel makkelijker.

Haal wel de motorlifter uit de haak, dan ontspant de veer al een stuk wink

Last edited by john meisters; 01/12/15 08:41 AM. Reason: Laatste opm.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een voorwiel is er toch in 30 seconden eruit. Waarom dan zo moeilijk doen?

Hoe heb je trouwens bepaald dat hij te ver zakt?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er zijn veel imitatie veren die met voorspanning zijn gewikkeld daar moet je eerste een paar kilo aan hangen voordat hij ook maar enigszins begint te bewegen
dus aleen de veerconstante heb je weinig aan, het is de veerconstante plus de voorspanning die aan je motortje trekt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.095s Queries: 195 (0.032s) Memory: 1.8087 MB (Peak: 2.7041 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 02:37:33 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS